2023-10-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Precis, tänkte skriva om det också. Alla dessa plan är kvar i Sverige enligt FR24, dvs inget är på väg till Thailand.

Kan förstås vara ett plan från något annat land.

Hon kanske ska transporteras på ett reguljärplan? Jag känner en person vars svårt skadade son transporterades hem från Sydamerika via SOS på en reguljärflygning. Han var dock inte i behov av respirator och hade länge vårdats på sjukhus innan hemfärd. Under flygningen fick han ligga på en bår, avskärmad från övriga passagerare.
Citera
2023-10-19, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Ni som har bättre koll på flyg; Kommer ambulansflyg synas på flightradars hemsida eller kör dem i något annat system? Visar flightradar bara "vanliga" flyg? Kan man på något sätt se (filtrera) om ett flyg är ambulansflyg?

De lär väl flyga från Koh Samui antar jag, så då är det bara att hålla koll på alla flyg som landar/lyfter därifrån?

Länkar:
https://www.flightradar24.com/9.50,99.98/9
https://www.flightradar24.com/data/airports/usm/arrivals

Det var bara att skriva in i sökfältet. Svenskt Ambulansflyg kom upp direkt när jag började skriva ”sv”. Det var inga plan i luften just nu. Men det borde vara det imorgon. Räknade på sträckan Stockholm-Bangkok för det var den sträckan jag fick fram och då kommer det nog krävas tre mellanlandningar, ( Vet ju inte var dom ska riktigt heller) , men det låter ju rimligt.
Citera
2023-10-19, 01:16
Medlem
Kan inte vara Svenskt Ambulansflyg för de utför inga privata uppdrag.

Citat:
Är du privatperson och söker ambulansflyg:
Svenskt Ambulansflyg utför endast uppdrag på beställning av svensk sjukvård (någon av Sveriges regioner)
Vid privata behov, kontakta i första hand ditt försäkringsbolag alt. SOS International
Vid akuta sjukdomstillstånd, ring 112

https://www.svenskt-ambulansflyg.se/bestaellning/
Citera
2023-10-19, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Hon kanske ska transporteras på ett reguljärplan? Jag känner en person vars svårt skadade son transporterades hem från Sydamerika via SOS på en reguljärflygning. Han var dock inte i behov av respirator och hade länge vårdats på sjukhus innan hemfärd. Under flygningen fick han ligga på en bår, avskärmad från övriga passagerare.

Om det är en vuxen patient som ligger i koma så är det garanterat ett eget mindre flygplan.
Citera
2023-10-19, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Det var bara att skriva in i sökfältet. Svenskt Ambulansflyg kom upp direkt när jag började skriva ”sv”. Det var inga plan i luften just nu. Men det borde vara det imorgon. Räknade på sträckan Stockholm-Bangkok för det var den sträckan jag fick fram och då kommer det nog krävas tre mellanlandningar, ( Vet ju inte var dom ska riktigt heller) , men det låter ju rimligt.

Varför borde det det?
Är ni alltså fortfarande en grupp stackare som tror att sagan är sann och att ni hjälpt till att bidra till något bra genom att donera era stackars pengar till det här jippot, och imorgon ska vi ”tvivlare” ”allt få se” när mamma Susanne lägger upp glada texter på hur Felicia äntligen är hemma och allt är bra igen? Tack för kaffet, och sedan lär de gå under jorden.

Herregud vad jag tycker synd om er. V a k n a!

Förresten kan man ju undra varför de är så benägna att få ”hem” henne till Sverige (där hon inte längre är skriven=ej har rätt till fri sjukvård) när hela familjen nu ändå var nere hos henne i Thailand?
Citera
2023-10-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso
Varför borde det det?
Är ni alltså fortfarande en grupp stackare som tror att sagan är sann och att ni hjälpt till att bidra till något bra genom att donera era stackars pengar till det här jippot, och imorgon ska vi ”tvivlare” ”allt få se” när mamma Susanne lägger upp glada texter på hur Felicia äntligen är hemma och allt är bra igen? Tack för kaffet, och sedan lär de gå under jorden.

Herregud vad jag tycker synd om er. V a k n a!

Förresten kan man ju undra varför de är så benägna att få ”hem” henne till Sverige (där hon inte längre är skriven=ej har rätt till fri sjukvård) när hela familjen nu ändå var nere hos henne i Thailand?

Alltså jag har inte donerat några pengar och tycker precis som du att hela grejen är skum.

Jag skrev om planet Svensk Ambulansflyg använder sig av och räckvidden på fulltankad med 6 pers. Det är 3334 km. Stockholm-Bangkok är 8304 km. Där höftade jag lite för jg vet inte den exakta rutten. Om hon nu ens flygs med dom. Annars skulle man ju verkligen vilja ha en förklaring.
Misstankarna mot att det är scam blir ju bara starkare och starkare och hela historien blir märkligare och märkligare. Plus att familjen vägrar lägga upp nånting som stärker deras historia. Dom förklaringar dom kommit med har verkligen inte minskat misstankarna.
Citera
2023-10-19, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso

Hon är ju svensk medborgare, kan skriva sig tillbaka i Sverige direkt hon kommer hem och få fri vård.
Citera
2023-10-19, 01:50
Medlem
Citat:
Kan inte vara Svenskt Ambulansflyg för de utför inga privata uppdrag.

https://www.svenskt-ambulansflyg.se/bestaellning/

Då faller ju min teori då?

Men om man ligger i koma med bruten rygg och skallskador så borde man ju ha en väntande plats på ett sjukhus? Familjen kan ju inte vårda henne hemma? Då borde väl dom vara inkopplade?

Nu blev jag akut trött och rörig i huvudet. Verkligen allt med detta är konstigt och värre blir det.
Såna där skador kräver ju lång rehabilitering.

Men det finns nog inga skador.
Citera
2023-10-19, 02:06
Medlem
Citat:
Då faller ju min teori då?

Men om man ligger i koma med bruten rygg och skallskador så borde man ju ha en väntande plats på ett sjukhus? Familjen kan ju inte vårda henne hemma? Då borde väl dom vara inkopplade?

Svenskt Ambulansflyg används för att transportera patienter mellan svenska sjukhus/vårdinrättningar. Det är ens egna ansvar att lösa hemtransport till sverige, gärna via SOS International, flygplanen ovan är troligtvis mycket sällan utanför Sverige.

Sen om det är en patient som anländer till sverige så måste det vara löst vilket sjukhus som vården ska ske på. Beror på vårdbehovet och vilken region patienten bor i, och planet går då till närmaste flygplats som kan ta emot planet.
Citera
2023-10-19, 02:17
Medlem
Citat:
Svenskt Ambulansflyg används för att transportera patienter mellan svenska sjukhus/vårdinrättningar. Det är ens egna ansvar att lösa hemtransport till sverige, gärna via SOS International, flygplanen ovan är troligtvis mycket sällan utanför Sverige.

Sen om det är en patient som anländer till sverige så måste det vara löst vilket sjukhus som vården ska ske på. Beror på vårdbehovet och vilken region patienten bor i, och planet går då till närmaste flygplats som kan ta emot planet.

Hittar ingen info om vilka flyg SOS international använder sig av. Om dom har egna plan eller anlitar andra aktörer. Orkar inte forska i det heller.
Vi får väl se hur detta utvecklar sig…
Citera
2023-10-19, 03:15
Medlem
Citat:
Det finns ingenting som styrker något av det familjen påstår, finns då inget att rikta sin empati mot. Det handlar då mer om de som gått på sagorna som släkten har skrivit om, de är lättlurade och saknar all form av kritiskt tänkande. Gamla kärringar 60+ är nog de flesta.

Bevis, menar du ett foto på tjejen? Ponera att det är sant, skulle en vettig förälder ta ett foto på sitt skadade barn i koma o lägga ut på internet? Man har i tråden även menat att tidningarna skulle rapporterar med bild. Tidningar har etiska regler att följa o skulle aldrig lägga ut en sådan bild. Har du ngnsin sett en bild på en av olycksfall svårt skadad person läggas ut i tidningen? Sen tror jag du har fel gällande vilken den större gruppen är som skänkt pengar, länken till gofundme har lagts upp på ett flertal unga influencers instagram. Och unga influencers har stort inflytande på sina följare.
Citera
2023-10-19, 03:24
Medlem
Citat:
Alltså jag har inte donerat några pengar och tycker precis som du att hela grejen är skum.

Jag skrev om planet Svensk Ambulansflyg använder sig av och räckvidden på fulltankad med 6 pers. Det är 3334 km. Stockholm-Bangkok är 8304 km. Där höftade jag lite för jg vet inte den exakta rutten. Om hon nu ens flygs med dom. Annars skulle man ju verkligen vilja ha en förklaring.
Misstankarna mot att det är scam blir ju bara starkare och starkare och hela historien blir märkligare och märkligare. Plus att familjen vägrar lägga upp nånting som stärker deras historia. Dom förklaringar dom kommit med har verkligen inte minskat misstankarna.

Svenskt ambulansflyg används bara inom Sverige! Det är SOS International som flyger hem patienter som inte kan åka reguljärflyg till patientens hemland. Detta flyg kostar cirka 800 000 kronor för tjejen. Hade hon haft en utökad reseförsäkring hade försäkringen täckt kostnaden. Som du förstår på namnet är detta ett internationellt samarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in