2023-10-18, 11:49
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Så om något land, sig Ryssland, började rusta upp t.ex. Serbien för att återta de tidigare internationellt erkända gränserna av Jugoslavien så skulle inte omvärlden kunna reagera på det? Eller om de rustade upp Turkiet för att ”ena” Cypern? Det är ideligen så mycket dubbla måttstockar här. Man bör istället för att åstadkomma långvarig fred titta på folkets vilja. Detta funkade t.ex. bra när man delade Tjeckoslovakien. I Spanien har man nått fred genom att ge Katalaner och Basker stor grad av självbestämmande. Detta hade man kunnat ge även Donbass och Krim men man valde konfrontation istället.

Din analog fallerar direkt. En massa whataboutism. Är det allt du har att komma med i denna tråd om Rysslands invasion av Ukraina??
Jugoslavien existerar inte längre. Du misströstar förstår jag. Det var f ö en förbundsrepublik. Upphörde 2003.
Jag har uppgift på att ex Serbien har erkända gränser. Sedan 2006 erkända gränser och självständig nation. Med i FN.

Var har Ukraina sagt att de ska attackera Ryssland och ta område i Ryssland?

Hur många whataboutism ska vi blanda in?
Vilka år?
Vilka länder?

Jag håller mig bort från detta, enligt pkt 4 i reglerna för detta forum/tråd.
Gå in i tråden för Jugoslavien och gnägga istället.
Citera
2023-10-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ha ha var det därför hela flygbasen stod i lågor?

Rysslands största förlust av helikoptrar och luftvärnssystem enligt rysk milbloggare.
Ja jag läste att Ryssland har börjat retirera tack vare detta och Putin är rasande. Så nu spekuleras det om att Ryssland kommer att lämna Ukraina.
Citera
2023-10-18, 11:54
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Du kan ha rätt. Men ganska risky business att provtrycka detta. Och om vi gör det hoppas jag verkligen att Erdogan inte hunnit ratificera Sveriges NATO-anslutning. Vet inte hur det är med dig men jag vill inte dö för det här och vill inte att mina barn dör för det här. Faktum är att jag vill inte ens bli fattig för det här. Jag står inte på Ryssland sida jag är bara mot själva kriget och ser att vi kört ett för högt spel där vi provocerat ryssen. Ger du mig ett val att utan risk ”göra oss av” med Putin och Ryssland så tar jag det direkt. Men nu finns tyvärr något som kallas verklighet som otroligt många av er verkar ha svårt att förhålla er till.

Ledaren för den fria världen ser enorma möjligheter att förena europa om vi lyckas "göra oss av med Putin", det är vad kriget handlar om, en ny värld av fred och frihet.

“Imagine what happens if we fact, unite all of Europe and [Russian President Vladimir] Putin is finally put down where he cannot cause the kind of trouble he’s been causing,” the president continued. “We have enormous opportunities, enormous opportunities to make it a better world.”
Citera
2023-10-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Det viktiga är inte vad du producerar utan vad du rapporterar till dina överordnade att du producerar.

Har ni hört historien om ryska kullagerfabriken?
Det var så att femårsplanen hade kommit till kullagerfabriken där det stipulerades hur många ton kullager som dom skulle producera.
Stort möte med ledarna på fabriken där dom ojade sig om hur orättvist mycket dom skulle behöva jobba,
för att klara av det så skulle bergis alla på fabriken behöva vara nyktra och jobba full arbetstid.
Det blev många möten, men till slut så var det ett ljushuvud som kom på att vi gör ett jäval jättekullager så har vi fyllt kvoten sedan kan vi göra vad vi vill resten av tiden.

Och där är väl ryssarna fortfarande det är viktigare med statistiken än vad man åstadkommer i realiteten.
Citera
2023-10-18, 12:05
Medlem
Taggads avatar
Paasikivi i Studio Ett:
Citat:
Paasikivi om ATACMS: ”Tar minuter snarare än dygn”
På tisdagen använde sig Ukraina för första gången av den amerikanska långdistansroboten ATACMS. Bilder tyder på att det är en modell med räckvidd på 16 mil som USA har tillhandahållit, enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi. Roboten innehåller också en klusterbomb med 950 substridsdelar.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-10-18, 13:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De enda begräsningar som är kvar är att ingen skickar kärnvapen eller tillåter att vapen från väst används i Ryssland. Men Ukraina använder sina egna vapen till att bomba inne i Ryssland. Kärnvapen är givetvis fortfarande stort no no.
Varför är det no no?
De blev avlurade sina kärnvapen med falska löften om säkerhet under avtalet i Budapest.
Varför skall de nu inte få nya kärnvapen i ersättning, nu när löftena brutits?
Citera
2023-10-18, 13:20
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Man kan ju undra vem som är mest naiv?

Du har ju sedan trådens början baserat dina fakta på Oliver Stones film ”Ukraine on Fire”.
Alla dina argument har haft någon form av grund från det falsariumet och du har visat att du vägrar att ta in annan fakta än den som Stone presenterar.

Dina påståenden blir inte mer sanna bara för att du med en dåres envishet upprepar dem.

Var det inte en sign snedseglaren eller något, som hela tiden pratade om denna film?
Vad är så speciellt med denna film?? Den ger en person syn på en mängd frågor.
Lite Kremel-vänlig i sitt upplägg.
Skulle denna film vara "facit" på något?
Citera
2023-10-18, 13:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Putin säger att ATACMS inte kommer göra någon skillnad, bara förlänga kriget (Hmm vilka säger det här i tråden.... ) Ryssland kan försvara sig mot dem. Så detta blev ingen röd linje heller. Putin backar igen.
https://twitter.com/maria_drutska/status/1714583652711981565
Citera
2023-10-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Var det inte en sign snedseglaren eller något, som hela tiden pratade om denna film?
Vad är så speciellt med denna film?? Den ger en person syn på en mängd frågor.
Lite Kremel-vänlig i sitt upplägg.
Skulle denna film vara "facit" på något?

Det är en propaganda film som innehåller en del fakta men en hel del fel. Vinklad från ett Kremlperspektiv.

Tyvärr finns det en viss mängd naiva individer som ser den som någon typ av verklighetsskildring och facit.
Citera
2023-10-18, 13:32
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin säger att ATACMS inte kommer göra någon skillnad, bara förlänga kriget (Hmm vilka säger det här i tråden.... ) Ryssland kan försvara sig mot dem. Så detta blev ingen röd linje heller. Putin backar igen.
https://twitter.com/maria_drutska/status/1714583652711981565

Försvara sig?Hur?
De fick ju precis en hel flygbas våldtagen av gamla ATACMS🤡
Citera
2023-10-18, 13:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Försvara sig?Hur?
De fick ju precis en hel flygbas våldtagen av gamla ATACMS🤡

Ja du, de brukar säga sådant. De sa det om Leoparder, Himars och Storm Shadow också. Det har varit genomgående i hela kriget att de:
- innan ett nytt vapen hotar och drar röda linjer, och statlig TV går på om kärnvapen och erövra Berlin.
-Sedan när vapnet kommer så gör det ingen skillnad och Ryssland har försvar mot det.
Citera
2023-10-18, 13:44
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt. Men ganska risky business att provtrycka detta. Och om vi gör det hoppas jag verkligen att Erdogan inte hunnit ratificera Sveriges NATO-anslutning. Vet inte hur det är med dig men jag vill inte dö för det här och vill inte att mina barn dör för det här. Faktum är att jag vill inte ens bli fattig för det här. Jag står inte på Ryssland sida jag är bara mot själva kriget och ser att vi kört ett för högt spel där vi provocerat ryssen. Ger du mig ett val att utan risk ”göra oss av” med Putin och Ryssland så tar jag det direkt. Men nu finns tyvärr något som kallas verklighet som otroligt många av er verkar ha svårt att förhålla er till.

Varför blir "ryssen" (i.e. din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml) "provocerad" av att andra länder tillerkänns självbestämmande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in