2023-07-26, 11:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det verkar som att man nu börjar gå på dem som hjälpt till med penningtvätten. Eventuellt är man inte ens klar med allt gräv- och utredningsjobb kring handläggaren utan man tar vad man hittat hittills.

https://www.sydsvenskan.se/2023-07-2...aget-pa-pengar

Vi behöver massor av fängelseplatser. Bara i detta fall 77 stycken. Böter räcker inte, detta kommer fortsätta i evighet.
Citera
2023-07-26, 12:06
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vi behöver massor av fängelseplatser. Bara i detta fall 77 stycken. Böter räcker inte, detta kommer fortsätta i evighet.
Det blir väl ringa penningtvätt på de flesta om det rör sig om så små summor som det blir med 2.8 miljoner på 77 personer. Det blir sannolikt bara böter då.

Jag tror att åklagaren har fullt sjå med att övertyga rätten om att den åtalade otvivelaktigt har förstått att pengarna kommer från brottslig verksamhet. I och med att hon väljer att åtala så tror hon själv på det men jag tror som sagt att det går mot ringa penningtvättsbrott och böter.
Citera
2023-07-26, 12:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Det blir väl ringa penningtvätt på de flesta om det rör sig om så små summor som det blir med 2.8 miljoner på 77 personer. Det blir sannolikt bara böter då.

Jag tror att åklagaren har fullt sjå med att övertyga rätten om att den åtalade otvivelaktigt har förstått att pengarna kommer från brottslig verksamhet. I och med att hon väljer att åtala så tror hon själv på det men jag tror som sagt att det går mot ringa penningtvättsbrott och böter.

Du har rätt, tyvärr. Men, i min värld behöv alla straff skärpas. Sverige har blivir ett eldorado för brott, som bestraffas med lite smäll på fingrarna.
Citera
2023-07-26, 12:46
Medlem
Måste vara ett jäkla slöseri på en position som denna att blåsa på med så stora summor under kort tid.

Hon hade ju rimligen kunnat hålla på med mindre enskilda ärenden i årtionden och fortfarande uppnått astronomiska summor. Det tar lite längre tid kanske men risken för upptäckt är långt mycket mindre. Kanske är så att tid inte fanns (eller att hon inte insåg att hon skulle bli påkommen).
Citera
2023-07-26, 14:34
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Det verkar som att man nu börjar gå på dem som hjälpt till med penningtvätten. Eventuellt är man inte ens klar med allt gräv- och utredningsjobb kring handläggaren utan man tar vad man hittat hittills.

Här har vi FUP i detta ärende: https://docdro.id/MeYrSiJ

Och, det är nu bekräftat att namnet på MGM på Folksam stämmer med det namn som framkommit i tråden tidigare. Varför hon ännu inte åtalats vet jag inte dock.
Citera
2023-07-26, 14:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Sex års fängelse för henne?
Citera
2023-08-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Här har vi FUP i detta ärende: https://docdro.id/MeYrSiJ

Och, det är nu bekräftat att namnet på MGM på Folksam stämmer med det namn som framkommit i tråden tidigare. Varför hon ännu inte åtalats vet jag inte dock.

Kan du ladda upp igen? Går inte att öppna.
Citera
2023-08-09, 22:38
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Som jag förstår det har betalningsmottagarna anmält falska skador direkt till MGM som betalat varefter de delat på ersättningen. De har liksom inte fått pengar från ingenstans från en Robin Hood-liknande figur.
Citera
2023-10-17, 20:22
Medlem
Citat:

Är det ingen annan som tycker att ingenting i det här fallet verkar vettigt?... Att en anställd delar ut små summor pengar till 77 personer som slumpmässigt är villiga att låna ut sin personliga information är extremt ovanligt i brottsliga bedrägerifall. Vidare skulle vilken bank som helst ha kunnat identifiera om den anställde hade fått misstänkta insättningar på sitt konto och källan. Allt spåras nu för tiden.

Vad som är mer troligt är att den anställde över tid har godkänt ärenden som Folksam insett är bedrägliga och att den anställde utsätts för efterverkningar av Folksam. Det faktum att ärendet har dragits ut så länge och den anställde inte har åtalats visar att de förmodligen inte har något skit för att bevisa samband eller motiv och använder den anställde som syndabock för att hävda ekonomiska konsekvenser.

I slutändan ska det bli intressant att se om de kan hålla någon av anklagelserna mot den anställde eller om detta är ytterligare ett exempel på ett stort samarbete som utnyttjar lagen. Det är inte första gången ett företag gör detta.
Citera
2023-10-17, 22:24
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Exakt detta som blatteriet medför.

Där det är norm för en klan eller släkt att lura och vara kriminella. Och att man gynnar sig själva på ett utstuderat sätt.
Fundera på varför det är så centralt för dem att blåsa allt och alla.

De äter sig in i alla system, och systemet, som är gjort för helt andra typer av människor, hinner inte med. Tid och resurser går åt enbart att hindra främlingar från att sabba. Verkligen det lägsta av det lägsta som ett land borde hålla på med. Om man då inte kallar det ett lågintensivt angrepp på oss.
Det är ju luuugnt, man höjer bara försäkringspremien några hundringar för alla som har Folksam så är det lugnt igen!! Några hundringar kan du väl betala.
Obs spår av ironi i mitt inlägg.
Citera
2023-10-17, 22:36
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Bumpar tråden ! Detta har ju kommit upp till ytan igen. Folksam har tydligen en skadereglerare i Helsingborg som låtit bulvaner skicka in stöld anmälningar på smycken etc. Sedan har fake stölden reglerats och de har delat på pengarna !
Någon som vet namnet på skaderegleraren ? En kvinna.

Med mångkulturen var det en tidsfråga. Så enkelt brott, och så oemotståndligt!

Det tar säkert lång tid också för företagen att upptäcka.
Så nu måste de förbättra sina rutiner ännu mer med klaner och galna blattar inne i landet.
Citera
2023-10-18, 10:21
Medlem
Det verkar som om det inte finns ett dugg av intelligens i hela den här tråden. Inte möjligt att föra en civil diskussion om ett brott när det bara finns ett gäng rasistiska tangentbordskrigare med konspirationsteorier som är villiga att vrida berättelsen för sin egen agenda. Har kollat hennes familj och det finns inga kriminalregister registrerade eller gängtillhörighet rapporterad. Jag har varit grannar med familjen och de är underbara och snälla människor. Det är uppenbart att vissa personer här med en personlig agenda mot att den anställde anklagas och hittar på historier. Du måste skaffa dig ett liv...verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in