2007-10-10, 19:26
Medlem
D_Devils avatar
Tänkte bara fråga om det är någon mer som lider av detta?
(Med tanke på att enligt sidan nedan så lider ungefär 10% av vår belfokning av detta så skulle det faktiskt vara väldigt osannlikt att ingen FB'are gör det.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Irritable_Bowel_Syndrome
http://www.magotarm.se/foldrar/ibs.html

Frågeställningen är mer..
Har ni några tips/metoder som hjälp?
Kanske någon medicin som ni fick utskriver som funkade? - Just på denna punkt har jag egentligen fria händer att få vadsomhelst utskriver som kan hjälpa.

Tack!
Citera
2007-10-11, 00:54
Medlem
Xstars avatar
Har du det? Fy fasen, stackare... jag tittar in i den här forumet ibland för att bli glad för att det finns folk som har såna äckliga kroniska sjukdomar och att jag har sluppit undan! Jag lider med dig. Hoppas du kryar på dig (i framtiden, där allt är hi-tech och vi kan bota allt!).
Citera
2007-10-11, 11:54
Medlem
Se till att få en diagnos av läkare först och främst, det finns en del elaka magsjukdomar med liknande symptom. Problemet är väl att man måste få remiss till specialläkare som kan något om magen..
Annars är det en sjukdom som går att hålla i schack genom ett sunt leverne med träning och rätt kosthållning. Drick mycket vatten också..
http://www.helpforibs.com/
Citera
2007-10-11, 12:08
Medlem
Arkhons avatar
Jag har det, dock inget allvarligt.
Tarmen är känslig för stress, sömnvanor, kostvanor och motion. Om du ser till att må bra och leva ett bra liv så försvinner tarmproblemen. Så var det för mig iaf...

Jag har även hört att om man inte ser till att sköta det hela så förvärras tillståndet tills det i värsta fall kan vara ett handikappande tillstånd.
Citera
2007-10-11, 13:06
Medlem
Kuggarns avatar
Jag har det med och det är något man får lära sig att leva med. Du kan dock hantera det genom att tänka på kost, träning och stress. Själv så har jag alltid dimor, loperamid eller annat diarrémedicin hemma så jag kan ta ifall jag käkar gräddstuvad pytt eller liknande. Ät mer fibrer så brukar det oftast gå bra. Jag har haft det i säkert 20 år och det funkar helt ok. Det blir ju även lättare att hantera om man som jag finner ett stort nöje i att dra sig undan för att bajsa. Jag brukar låsa in mig och spela psp eller läsa en bok ganska ofta.
Citera
2007-10-11, 13:16
Medlem
Arkhons avatar
Kuggarn: Då får du hemorrojder istället, toasittare...
Citera
2007-10-11, 13:17
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Kuggarn: Då får du hemorrojder istället, toasittare...

Jag vet. Men det finns ju Xyloproct också...
Citera
2007-10-11, 14:12
Medlem
Googla på Zoloft!

Medicinen Zoloft/Sertralin (antidepressivum) kan ta bort eller lindra IBS. Jag har själv använt den i ett par år och jag har nästan inte haft några IBS besvär under tiden! Kan tillägga att jag hade ordentliga IBS besvär tidigare. Det behövs inga höga doser heller, 50 mg kan räcka för att behandla IBS.

(För övrigt en mkt bra medicin mot lite allt möjligt, tycker jag.)
Citera
2007-10-11, 16:18
Medlem
itys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_Devil

Frågeställningen är mer..
Har ni några tips/metoder som hjälp?
Kanske någon medicin som ni fick utskriver som funkade? - Just på denna punkt har jag egentligen fria händer att få vadsomhelst utskriver som kan hjälpa.

Tack!
Minimera intag av fibrer och kolhydrater. http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/comments/Weblog/irriterad_tjocktarm_ibs_irritable_bowel
Citera
2007-10-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ity
Minimera intag av fibrer och kolhydrater. http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/comments/Weblog/irriterad_tjocktarm_ibs_irritable_bowel

Nej.

Generellt är mer fiber (och vatten, fiber binder vätska) ett bra råd vid IBS eftersom det ökar fecesvolymen vilket underlättar tarmpassagen. Man ska dock inte förvänta sig att detta löser ut ens problem, och det är inte säkert att man märker nån skillnad. Det är naturligtvis viktigt är att själv vara uppmärksam på om någon typ av mat utlöser ens egna besvär. Låg kolhydrat är för övrigt = trött, trött, trött...

För övrigt håller jag med tidigare inlägg om att kopplingen till ångest är värd att utforskas. Om ångest föreligger och behandlas bruark IBS:en bli bättre med.
Citera
2007-10-11, 18:16
Medlem
itys avatar
Men det är ju många som intygar att mindre fibermodellen fungerar
Citera
2007-10-11, 20:46
Medlem
Vattenlösliga fibrer lindrar IBS, men odigerbara förvärrar. Vattenlösliga finns det bl.a. i havregrynsgröt/-bröd och i hela linfrön. Odigerbara fibrer finns det i fullkorn, kli, frukt, grönsaker och baljväxter. Frukt och grönsaker kan ätas i mindre mängd om de tillagas först. (torkad frukt går inte)

Jäst bröd kan också ge problem, så baka eget på bakpulver eller byt ut brödet mot kex utan jäst. (ex; riskakor el. digestivekex) Probiotika (snälla bakterier!) lindrar också IBS så få i dig lite -laktosfri?- filmjölk/yoghurt varje dag.

Läsa på om IBS är nog det bästa du kan göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in