Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Det första exemplet förstår jag inte riktigt, men grejen är fortfarande att det (i princip) bara bor araber i Palestina, och inga judar.
Militärt och polisiärt är Israel fullkomligt överlägset den palestinska staten. Det är Israel som bestämmer. Därför är det extra beklämmande att se befängda argument på ren folkmordsnivå i den här tråden, där man bl.a. förnekar araberna i Palestina den palestinska identitet de odlar under konflikten med Israel, för att "det aldrig funnits ett palestinskt folk eller en riktig stat som heter Palestina". Nu gör det det. De där argumenten, det är som att hävda att det inte finns samer för att de likt araberna bor i flera länder, och för att de aldrig haft en autonom stat. Eller att påstå att letter inte har rätt till en lettisk identitet eftersom ingen lettisk stat funnits förrän 1919.
Nä. Israel smällde man upp mitt i smeten, och ända sen dess har man begärt att alla andra ska rätta sig efter de judiska bosättarnas och invandrarnas krav. Nåt motsvarande exempel hittar man inte i Europa.
Vad har det med deras rättigheter att göra? Att överhuvudtaget dela upp folks rättigheter efter tro, etnicitet och annat är apartheid dpå man anser att andra inte är värda lika mycket om de är medborgare i landet. (Turister har aldrig samma rättigheter utom när det kommer till lagar mer eller mindre, dvs blir du rånad spelar det ingen roll om du är Medborgare eller besökare)
Om Israel är överlägset är det kanske inte så smart att ge sig in på mordturnéer i landet? Och inte så smart att skjuta tusentals raketer mot landet med jämna mellanrum. Men är man arab så förstår jag att det är svårt att ta in en sådan sak.
Att utrota Hamas är inte folkmord. Oavsett hur mycket ni hamaskramare hävdar detta.
Kolla på en karta från 1850talets Europa. Berätta sedan hur många landsgränser du känner igen.