2023-10-17, 17:38
Medlem
Är Arbetsförmedlingens upphandlingsdokument allmänna handlingar?

Vilka är Mercell Commerce? Vad är OPIC/TrendSign och varför måste jag ha ett registrerat bolag för att kunna skapa ett gratis konto där för att kunna ta del av upphandlingsdokument?

Är det så offentlighetsprincipen fungerar i praktiken, att allmänna handlingar ställs bakom en betalvägg?

Har jag som medborgare i det här landet grundlagsrätt att ta del av upphandlingsdokument utan att först registrera ett bolag?

Måste upphandlingen vara avslutad för att jag ska ha rätt att ta del av upphandlingsdokument?

Går det att hitta upphandlingsdokument på Arbetsförmedlingens webbplats utan att behöva anlita "Mercell Commerce" för det?

Omfattas anbuden av offentlighetsprincipen, och kan jag få ta del av dessa, efter en sekretessprövning?

Får anbudsgivare ansöka om sekretessmarkering av prisuppgifter?

Har jag rätt att vara anonym när jag söker insyn i allmän handling? Till exempel om jag ringer till registraturen, så som de föreslår (för de med skyddad identitet till exempel), och be om att de läser upp avtalet för mig per telefon? Annars måste jag lämna uppgifter om mig själv i deras formulär, om jag ska begära ut handlingen den vägen. (Det ska man inte göra som sagt, om man vill vara anonym eller om det direkt är olämpligt på grund av skyddad identitet till exempel.) Så hur gör man då??...

Vad är det för diarienummer för de upphandlingsdokument som avser KROM och KROM2?

Skriver Arbetsförmedlingen ett avtal med varje enskild leverantör i KROM? Hur fungerar det? Har de något kollektivt ramavtal? Har de ett visst antal platser lediga för enskilda leverantörer, som de intresserade företagen söker sig till, likt det begränsade antalet utbildningsplatser när man söker en högskoleutbildning och hamnar till sist i ett urval? Hur fungerar det?

Jag är en som gärna testar gränserna för att se hur det här s.k. rättssamhället fungerar i praktiken. Jag har alltid varit nyfiken på just Arbetsförmedlingen och deras dumma insatser som STOM, KROM, och nu KROM 2.0 alltså. Deras fantasi börjar uppenbarligen ta slut när de inte kan komma på ett nytt namn utan väljer att döpa det nya spelet till KROM 2.0. Suck!
Senast redigerad av JohnFoe 2023-10-17 kl. 17:48.
Citera
2023-10-17, 18:04
Avstängd
Jo men testa på.
Citera
2023-10-17, 18:09
Medlem
Robinson-Merals avatar
Du kan begära ut dokument precis som vanligt, även om det blir krångligare. Allmänna handlingar överstigande några enstaka dokument är redan idag avgiftsbelagda. Det är ett välkänt faktum.

"Måste upphandlingen vara avslutad för att jag ska ha rätt att ta del av upphandlingsdokument?"
Ja. Först när tilldelningsbeslut fattats blir i princip rubbet offentligt. Däremot kan en anbudsgivare begära sekretess på vissa uppgifter, exempelvis kontaktuppgifter eller prislistor. Sedan vet jag av erfarenhet att prislistor så gott som alltid måste redovisas (Obs! länge sedan jag jobbade med detta 10+ år sedan så det kan ha förändrats)

Har du prövat att kontakta Arbetsförmedlingen? Du har alltid rätt att vara anonym. Besök deras kontor vettja?
Citera
2023-10-17, 18:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFoe

Vilka är Mercell Commerce? Vad är OPIC/TrendSign och varför måste jag ha ett registrerat bolag för att kunna skapa ett gratis konto där för att kunna ta del av upphandlingsdokument?

Är det så offentlighetsprincipen fungerar i praktiken, att allmänna handlingar ställs bakom en betalvägg?

Har jag som medborgare i det här landet grundlagsrätt att ta del av upphandlingsdokument utan att först registrera ett bolag?

Måste upphandlingen vara avslutad för att jag ska ha rätt att ta del av upphandlingsdokument?

Går det att hitta upphandlingsdokument på Arbetsförmedlingens webbplats utan att behöva anlita "Mercell Commerce" för det?

Omfattas anbuden av offentlighetsprincipen, och kan jag få ta del av dessa, efter en sekretessprövning?

Har jag rätt att vara anonym när jag söker insyn i allmän handling? Till exempel om jag ringer till registraturen, så som de föreslår (för de med skyddad identitet till exempel), och be om att de läser upp avtalet för mig per telefon? Annars måste jag lämna uppgifter om mig själv i deras formulär, om jag ska begära ut handlingen den vägen. (Det ska man inte göra som sagt, om man vill vara anonym eller om det direkt är olämpligt på grund av skyddad identitet till exempel.) Så hur gör man då??...

Vad är det för diarienummer för de upphandlingsdokument som avser KROM och KROM2?

Skriver Arbetsförmedlingen ett avtal med varje enskild leverantör i KROM? Hur fungerar det? Har de något kollektivt ramavtal? Har de ett visst antal platser lediga för enskilda leverantörer, som de intresserade företagen söker sig till, likt det begränsade antalet utbildningsplatser när man söker en högskoleutbildning och hamnar till sist i ett urval? Hur fungerar det?

Jag är en som gärna testar gränserna för att se hur det här s.k. rättssamhället fungerar i praktiken. Jag har alltid varit nyfiken på just Arbetsförmedlingen och deras dumma insatser som STOM, KROM, och nu KROM 2.0 alltså. Deras fantasi börjar uppenbarligen ta slut när de inte kan komma på ett nytt namn utan väljer att döpa det nya spelet till KROM 2.0. Suck!

Tldr;

Om du loggar in hos af så kan du se dokumenten under dina ärenden.
Citera
2023-10-17, 19:37
Medlem
Citat:

Mercell TendSign är ett upphandlingsverktyg som används för att publicera upphandlingar. Opic Analys är Mercells upphandlingsbibliotek där man kan ta del av publicerade upphandlingar.

Enklaste sättet för dig som privatperson är att begära ut upphandlingsunderlaget och vinnande anbud i sin helhet (d.v.s. inklusive bilagor). Upphandlingsunderlaget kommer inte vara sekretessbelagt då den har publicerats i sin helhet. Vinnande anbud (d.v.s. den leverantören som vann upphandlingen och har avtalet med Arbetsförmedlingen) kan innehålla sekretessbelagda uppgifter och kan därmed vara maskade.

De vanligast förekommande sekretessbelagda uppgifterna förutom pris är bland annat kontaktpersoner, kontaktpersonernas CV och andra företagshemliga uppgifter. Vad gäller priset så kommer du med största sannolikhet inte få detaljpriser för varje tjänst som har upphandlats (förutsatt då att vinnande leverantör har begärt sekretess på de uppgifterna), men i och med att du begär ut anbudet i sin helhet innebär att du kommer få ta del av utvärderingsprotokollen och tilldelningsbeslutet, vilket kommer (eller bör, såvida inte Arbetsförmedlingen gör något kardinalfel) innehålla information om hur de har bedömt anbuden.

Du har rätt att vara anonym. Du kan därmed inte begära att Arbetsförmedlingens personal ska läsa upp avtalet för dig på telefon. Istället för att använda deras formulär så kan du mejla direkt till registrator@arbetsformedlingen.se och begära ut handlingarna på det sättet.

Vad gäller dina frågor om KROM som jag inte har någon som helst kunskap i, så kommer allt det där framkomma i upphandlingsunderlagen. Så bara att läsa de underlag du får till dig.
Citera
2023-10-17, 20:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Du har rätt att ta del av den ansökan som företaget som vann eller fick upphandlingen lämnade in. För att exempelvis undersöka vilka priser det företaget lämnat, om upphandlingen nu varit upphandling genom anbud. Just KROM upphandlas ej genom anbud, utan genom att leverantören bevisar att dessa upplever kraven för att utföra uppdraget. Ekonomiskt redovisar Arbetsförmedlingen tariffer för de aktörer som godkänns för KROM i förväg. Företaget/organisationen måste sedan godkänna vad Arbetsförmedlingen erbjuder i olika ersättningar för tjänsten som ska utföras.

Citat:

Ja, men en leverantör kan skriftligt skriva i upphandlingen skrivit att alla uppgifterna om företaget/organisationen/upphandlingen inte ska lämna ut utan istället omfattas av sekretess.

Citat:

Du bör kunna ringa Arbetsförmedlingens växel, sedan be att bli kopplad till avdelningen för externa tjänster. Dessa bör kunna besvara frågan.

Citat:

Ja, varje enskild organisation som godkänns för att bli leverantör i KROM skriver ett enskilt avtal med Arbetsförmedlingen. Inlämningen sker elektroniskt i Tendsign. Genom att villkor för att utföra tjänsten bekräftas från organisationen/företagets sida. Samtidigt som tidigare erfarenhet skriftligt ges som Arbetsförmedlingen sedan godkänner, om svaret är tillräckligt.

Citat:
Jag är en som gärna testar gränserna för att se hur det här s.k. rättssamhället fungerar i praktiken. Jag har alltid varit nyfiken på just Arbetsförmedlingen och deras dumma insatser som STOM, KROM, och nu KROM 2.0 alltså.

Det har alltid förekommit fusk och felaktigheter inom externa leverantörer. Just för att privata aktörer förväntas bedriva arbete som ligger nära en myndighets (Arbetsförmedlingens) arbete. Ekonomi gör att företag tenderar att lova stor men hålla tunt. Samma då Arbetsförmedlingens avtal ej är lukrativa, utan mycket ska hållas till en begränsad budget.
Citera
2023-10-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
"Du kan begära ut dokument precis som vanligt, även om det blir krångligare."

Jämfört med vad menar du?

Citat:
"Allmänna handlingar överstigande några enstaka dokument är redan idag avgiftsbelagda. Det är ett välkänt faktum."

Ja, det är beklagligt. Men menar du att det var kostnadsfritt innan?

Jag känner till att det förekommer att en myndighet tar ut en avgift om det är många kopior på handlingar som ska framställas. Man får tycka vad man vill om det, men det är lagstadgat. Jag minns att jag har läst om det tidigare, när jag skulle begära ut mina gamla daganteckningar från AF. Den gången fick jag inte ut vad jag ville ha. Förr kunde man få det. Numera spelar de dumma - eller också är dumma - och skickar ut vad som kan kännetecknas som ett svar på en GDPR förfrågan om information. De är så pass dumma, eller så är det här en ny s.k. "rutin" eller "direktiv". Jag fick bara ett eller två ark/papper som innehöll de "personuppgifter" som de "behandlar", så som mitt telefonnummer, personnummer, namn, och e-postadress. Saker man normalt sett hittar på Mina Sidor. Det här reflekterar tydligt hur de ser sig själva. De är en webbsida... tycker de... inte en myndighet. Men mer om det en annan gång.

Man ska notera här också att en handling inte behöver vara ett styck papper. Det kan t.ex. vara ett USB minne också, eller annan typ av medium så som film, som kräver teknisk utrustning för att avläsas. Så på det sättet kan man förstå att det blir en påtaglig kostnadsfråga om många ska begära ut kopior, och många kopior. Men då är det rätt så dumt att kopiorna tvunget måste levereras i fysisk form, som brev med posten, nu när allting blir allt mer digitalt. Varför inte skicka digitalt via Min Myndighetspost? Ja... där lär vi inte vara ens om 20 år med den här takten.

Vissa saker bara ändras aldrig, den tekniska utvecklingen till trots. Inte för att det är omöjligt och att pengar inte finns för det, utan för att man inte vill öppna upp grinden för enskilda medborgare att med lätthet kunna kritiskt granska myndigheterna. Det vill de inte ha, de som håller i makten. Så en lagom dos byråkrati är nödvändigt för att förhindra regeringskriser. Det är min tolkning utav det, och jag tycker det framgår ganska tydligt om man läser mellan raderna.

Citat:
"Först när tilldelningsbeslut fattats blir i princip rubbet offentligt. Däremot kan en anbudsgivare begära sekretess på vissa uppgifter, exempelvis kontaktuppgifter eller prislistor."

Ja, och fram till dess råder "absolut sekretess". Jag hittade följande avsnitt på Upphandlingsbloggen (Mercell Svenska AB).

https://upphandlingsbloggen.mercell.com/sekretess-och-offentlighetsprincipen-hur-g%C3%A5r-det-ihop

Citat:
"Det är också viktigt att veta att när det börjar komma in anbud i en offentlig upphandling så råder också absolut sekretess. Det innebär att uppgifter som rör anbud eller ansökan inom en upphandlande organisation inte - i något fall- får lämnas ut till någon annan än den som har lämnat anbudet eller erbjudandet förrän alla anbud eller ansökan offentliggörs eller beslut om leverantör fattats. När ett beslut har fattats och tilldelningsbeslutet skickats ut upphör absolut sekretess att råda. Då kan vem som helst begära ut information kring upphandlingen och anbud, kom ihåg att det kan finnas uppgifter som är sekretessbelagda enligt andra bestämmelser i OSL (Offentlighets- och sekretesslagen). Dessa lämnas inte ut."

Det betyder att själva utannonseringen inte är startskottet för absolut sekretess, och att sekretessen i den bemärkelsen avser anbuden framför allt. Med andra ord, annonsen ska man kunna ta del av, och lika så upphandlingsdokumenten. Visserligen går det att hitta och läsa annonserna i de olika annonseringsdatabaserna, utan att vara inloggad. Men jag provade att skapa ett "gratis" konto på OPIC/TendSign för att komma åt upphandlingsdokument som hör till annonser, och jag insåg ganska snabbt att jag måste vara en juridisk person för att komma vidare i processen med att skapa konto.

Så upphandlingsdokument kommer man inte åt den vägen, oavsett om första anbudet har inkommet eller inte, för det är irrelevant i frågan. Upphandlingsdokument och själva annonsen ska man alltid kunna få åtkomst till. Att så inte är fallet för enskilda medborgare, annonseringsdatabaserna till trots, bekräftar bilden jag gav innan, att det är opassande för de som håller i makten. Istället ska man behöva kräla och tigga för att få tag i ett stycke papper som man enligt grundlagen har rätt att ta del av.

En allmän handling behöver inte vara i pappersform i sig. En handling så som e-postmeddelande som uppstår i ett elektroniskt format borde till exempel också kunna erhållas i elektroniskt format, inte som papper som skickas till folkbokföringsadressen nödvändigtvis. Om handlingen i sig är ett USB minne till exempel, med binära filer, så kan de inte förvänta sig att skriva ut det i binär form som ettor och nollor på 1500 ark (lågt räknat) och att man ska acceptera den kostnaden... bara för att de vägrar skicka ut det på ett litet USB minne som kanske kostar 150 kr. Men av allt jag läst och sett att döma så är det precis så de tänker göra.

Vad gäller priser så kan de "begära" att få sekretessmarkera vissa uppgifter. Men det betyder inte att de ska få som de vill. På samma sätt som vi kan begära att ta del av allmänna handlingar. Det betyder inte att man får det man begär. Jag fick ju, som exempel, något helt annat än det jag begärde senast av Arbetsförmedlingen.

Citat:
"Som anbudsgivare kan du alltid begära att få vissa uppgifter sekretessbelagda. När någon sen begär ut handlingar innehållandes dina uppgifter så ska den upphandlande organisationen göra en så kallad sekretessprövning för att bedöma om uppgifterna bör sekretessmarkeras. Det innebär att vissa uppgifter i din begäran kanske inte sekretessmarkeras.

Idag är den vanligast förekommande sekretessprövningen gällande lämnade anbud eller vinnande anbud efter att de begärs ut av en konkurrent. Många företag önskar att få sina företagshemligheter eller annan känslig information sekretessmarkerad. Det är en fullt rimlig önskan då det kan ha stor påverkan på deras verksamhet. Däremot börjar allt fler begära sekretessmarkering av prisuppgifter och det går ju att diskutera huruvida det bör tillåtas eller ej i större utsträckning.
Många argumenterar för att det behövs stor transparens för att kunna motverka fusk samt främja konkurrens, då konkurrens vid offentliga upphandlingar gynnar den offentliga ekonomin."

Priset ska de inte kunna dölja. Vad är det för sätt? Där går gränsen, kan jag tycka. Vad är syftet med s.k. "offentliga upphandlingar" eller "allmänna handlingar" för den delen, om inte att var och en ska kunna kontrollera hur myndigheter spenderar våra skattemedel? Om inte vi kontrollerar dem, vem ska då göra det?... de själva kanske? Kanske en "tillsynsmyndighet" som är jävig?
Senast redigerad av JohnFoe 2023-10-18 kl. 16:36.
Citera
2023-10-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Tldr;

Om du loggar in hos af så kan du se dokumenten under dina ärenden.

Skojar du med mig eller menar du allvar? Enda sättet att se det skulle vara om jag själv är en KROM leverantör och loggar in i "Mina Sidor för fristående aktörer" eller i "KA-webbstöd". Jag är inte ett bolag, och jag är inte en leverantör.
Citera
2023-10-18, 17:53
Medlem
Arbetsförmedlingen vill ha 50 kr för besväret om det är 10 sidor eller färre.

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/for-leverantorer/bli-leverantor

Citat:
"Arbetsförmedlingen tillämpar avgiftsförordningen (1992:191) och tar en avgift för handlingar som lämnas ut. Avgiften på en beställning på tio sidor är 50 kronor. Därefter kostar varje sida 2 kronor styck. Vi gör alltid en sekretessprövning enligt sekretesslagstiftningen innan vi lämnar ut handlingar."

Det kan jag acceptera, om jag kan få försäkran om att det är rätt dokument de skriver ut. Inte som senast, när jag beställde daganteckningar (allmänna handlingar) för egen person (ingen sekretess) och fick istället två stycken A4 ark som såg ut som och var formulerade som svar på begäran om information om personuppgifter som behandlas, enligt GDPR. Som en örfil! "Här har du!" Smack! Det vill jag inte vara med om, och dessutom betala för det!

Så jag försöker lista ut vad det är för dokument jag behöver begära ut, exakt, så att de ska kunna leverera rätt dokument. För jag vet av egen erfarenhet att det finns varken rätt rutiner eller kompetens i huset för att de ska klara av att leverera rätt dokument genom att jag bara ger en beskrivning av dokumenten eller handlingarna jag vill ha ut.

Citat:
"Ett upphandlingsdokument blir en allmän handling när upphandlingen har annonserats. Vid vissa upphandlingar blir upphandlingsdokumenten offentliga redan när de har skickats ut till de anbudssökande som kvalificerat sig för att få lämna anbud. Anbud omfattas av sekretess tills tilldelningen är klar eller upphandlingen har avslutats på annat sätt. Därefter gäller vanliga offentlighets- och sekretessregler."

Här bekräftar de det jag skrev innan, att själva upphandlingsdokumenten är allmänna handlingar redan vid utannonsering. Men de rör också till det lite för mig... med "vissa upphandlingar blir upphandlingsdokumenten offentliga redan när de har skickats ut till de anbudssökande som kvalificerat sig för att få lämna anbud". Redan? Som om "kvalificering" kommer före "annonsering". Är det fråga om s.k. direktupphandling då? Då betyder det att det här är en motsvarighet till "dolda jobb". När det finns lediga jobb eller vakanser på arbetsmarknaden, men de inte annonseras på Platsbanken, så kallas det för "dolda jobb"; när det finns upphandlingar, men de inte annonseras på OPIC/TendSign, så kallas det "direktupphandling" genom "kvalificering". Många hamnar alltså utanför både här och där, likväl företag som söker upphandlingar att lägga anbud på, som arbetssökande som söker arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Mercell TendSign är ett upphandlingsverktyg som används för att publicera upphandlingar. Opic Analys är Mercells upphandlingsbibliotek där man kan ta del av publicerade upphandlingar.

Jag hittade ett par till på följande adress.

https://www.konkurrensverket.se/upphandling/registrerade-annonsdatabaser/annonsdatabasregistret/

Som jag förstått så är det här alla som finns:

Det finns också en för hela EU här:
https://ted.europa.eu/TED/browse/browseByMap.do

Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Du har rätt att vara anonym. Du kan därmed inte begära att Arbetsförmedlingens personal ska läsa upp avtalet för dig på telefon. Istället för att använda deras formulär så kan du mejla direkt till registrator@arbetsformedlingen.se och begära ut handlingarna på det sättet.

Går det verkligen att få ut det via e-post? För de skriver så här på sin webbsida.

Citat:
"Vill du vara anonym?

Då kan du beställa handlingarna per telefon. Du får läsa eller hämta kopior av handlingarna på vårt huvudkontor. Ring 0771-60 00 00 och be att få prata med en registrator. Registraturens öppettider är måndag–fredag 9–11.

Kontakta oss också per telefon om du har skyddade personuppgifter."

Så helt anonym får man vara, men bara i Stockholm. Har jag förstått rätt att man inte kan kliva in på vilket lokalt kontor som helst och begära ut det där? Så grundlagen gäller inte i hela riket med andra ord, utan bara i Stockholm? Den gäller inte i Luleå eller i Malmö?...

Kanske kan man beställa till en postbox då? För beställer man hem det så avslöjar man ju direkt vem man är. Då är man inte anonym. Så lämpligt! De "lokala kontoren" som ska vara till för oss arbetslösa är istället till för att fungera som bas för en massa handläggare så de kan lättare utöva sina arbetsmarknadspolitiska program och insatser på oss. Men när vi behöver utöva vår rätt, en rätt som står i grundlagen till och med, ja då måste vi åka till Stockholm minsann. I alla fall om vi vill vara anonyma.

Jag minns att jag vid något tillfälle har begärt ut något via e-post... det kan ha varit mina daganteckningar... och då kontaktat registrator (för att ett par handläggare jag varit i kontakt med varit omedgörliga och några demonstrerade att de inte förstått vad allmänna handlingar är). Men jag har inte fått det via e-post, utan till min folkbokföringsadress. De frågade var de ska skicka, och e-post var uteslutet. Jag kan göra ett nytt försök men jag tror inte man kan vara anonym i den bemärkelsen. Själva dokumenten skickas med vanlig post, även om man tar kontakten via e-post. De hittar hela tiden på såna här knep för att klämma åt en. Jag har varit i deras ekorrhjul under en lång tid och sett det mesta.
Citera
2023-10-19, 08:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik

/Moderator

Citera
2023-10-19, 08:33
Medlem
Citat:
Jämfört med vad menar du?

Antagligen jämfört med att läsa det i OPIC.
Citera
2023-10-19, 10:04
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen vill ha 50 kr för besväret om det är 10 sidor eller färre.

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/for-leverantorer/bli-leverantor

Det kan jag acceptera, om jag kan få försäkran om att det är rätt dokument de skriver ut. Inte som senast, när jag beställde daganteckningar (allmänna handlingar) för egen person (ingen sekretess) och fick istället två stycken A4 ark som såg ut som och var formulerade som svar på begäran om information om personuppgifter som behandlas, enligt GDPR. Som en örfil! "Här har du!" Smack! Det vill jag inte vara med om, och dessutom betala för det!

Så jag försöker lista ut vad det är för dokument jag behöver begära ut, exakt, så att de ska kunna leverera rätt dokument. För jag vet av egen erfarenhet att det finns varken rätt rutiner eller kompetens i huset för att de ska klara av att leverera rätt dokument genom att jag bara ger en beskrivning av dokumenten eller handlingarna jag vill ha ut.

Här bekräftar de det jag skrev innan, att själva upphandlingsdokumenten är allmänna handlingar redan vid utannonsering. Men de rör också till det lite för mig... med "vissa upphandlingar blir upphandlingsdokumenten offentliga redan när de har skickats ut till de anbudssökande som kvalificerat sig för att få lämna anbud". Redan? Som om "kvalificering" kommer före "annonsering". Är det fråga om s.k. direktupphandling då? Då betyder det att det här är en motsvarighet till "dolda jobb". När det finns lediga jobb eller vakanser på arbetsmarknaden, men de inte annonseras på Platsbanken, så kallas det för "dolda jobb"; när det finns upphandlingar, men de inte annonseras på OPIC/TendSign, så kallas det "direktupphandling" genom "kvalificering". Många hamnar alltså utanför både här och där, likväl företag som söker upphandlingar att lägga anbud på, som arbetssökande som söker arbete.

Jag hittade ett par till på följande adress.

https://www.konkurrensverket.se/upphandling/registrerade-annonsdatabaser/annonsdatabasregistret/

Som jag förstått så är det här alla som finns:

Det finns också en för hela EU här:
https://ted.europa.eu/TED/browse/browseByMap.do

Går det verkligen att få ut det via e-post? För de skriver så här på sin webbsida.

Så helt anonym får man vara, men bara i Stockholm. Har jag förstått rätt att man inte kan kliva in på vilket lokalt kontor som helst och begära ut det där? Så grundlagen gäller inte i hela riket med andra ord, utan bara i Stockholm? Den gäller inte i Luleå eller i Malmö?...

Kanske kan man beställa till en postbox då? För beställer man hem det så avslöjar man ju direkt vem man är. Då är man inte anonym. Så lämpligt! De "lokala kontoren" som ska vara till för oss arbetslösa är istället till för att fungera som bas för en massa handläggare så de kan lättare utöva sina arbetsmarknadspolitiska program och insatser på oss. Men när vi behöver utöva vår rätt, en rätt som står i grundlagen till och med, ja då måste vi åka till Stockholm minsann. I alla fall om vi vill vara anonyma.

Jag minns att jag vid något tillfälle har begärt ut något via e-post... det kan ha varit mina daganteckningar... och då kontaktat registrator (för att ett par handläggare jag varit i kontakt med varit omedgörliga och några demonstrerade att de inte förstått vad allmänna handlingar är). Men jag har inte fått det via e-post, utan till min folkbokföringsadress. De frågade var de ska skicka, och e-post var uteslutet. Jag kan göra ett nytt försök men jag tror inte man kan vara anonym i den bemärkelsen. Själva dokumenten skickas med vanlig post, även om man tar kontakten via e-post. De hittar hela tiden på såna här knep för att klämma åt en. Jag har varit i deras ekorrhjul under en lång tid och sett det mesta.
Du blandar ihop två saker, dels utlämnande av allmänna offentliga hsndligar till vem som helst och utlämnande av privata hsndlingar som rör dig själv. Två olika regelverk och därför olika hantering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in