2023-04-19, 22:10
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Intressant intervju. Tiden efter intervjun till nuvarande krasch (<2år) så gick många PE-bolag upp omkring 200 %.

Hade man lyssnat på honom hade man gått miste om helt sjuk avkastning.

Han säger inget om att investera i PE-bolagen det han pratar om är att investera i fonderna och det har inte varit bra på över ett årtioende. Om man lyssnade på honom så missade man att peta in sina pengar i BREIT där de nu sitter fast i väntan på enorma nedskrivningar av NAVet.

Mitt argument är att om fonderna är skräp, vilket de är, då kommer PE-bolagen förr eller senare få problem och detta kommer reflekteras i aktiekurserna. Vissa PE-bolag har en värdering som reflekterar denna risk men EQT är snordyr av oklar anledning.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-19 kl. 22:14.
Citera
2023-04-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Han säger inget om att investera i PE-bolagen det han pratar om är att investera i fonderna och det har inte varit bra på över ett årtioende.

Mitt argument är att om fonderna är skräp, vilket de är, då kommer PE-bolagen förr eller senare få problem och detta kommer reflekteras i aktiekurserna. Vissa PE-bolag har en värdering som reflekterar denna risk men EQT är snordyr av oklar anledning.

EQT har förlorat över 62 % av sitt börsvärde. När är den billig då? -90 %?
Citera
2023-04-19, 22:23
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
EQT har förlorat över 62 % av sitt börsvärde. När är den billig då? -90 %?

EQT handlas för närvarande på 50 gånger EBITDA. Kommer du ihåg från intervjun vad PE-firmorna betalade för bolag när deras investeringar gick fantastiskt bra? De betalade mindre än 7 gånger EBITDA.

Om man kollar estimat så ser det lite mindre blodigt ut på typ 15 gånger EV / EBITDA år 2023 men det här är igen inte billigt för ett finansbolag med potentiellt tuffa tider framför sig. Även om jag har helt fel och det är guld och gröna skogar framöver så är det ingen billig aktie på dessa nivåer.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-19 kl. 22:30.
Citera
2023-04-20, 05:13
Medlem
Citat:
JosefK-invest rekar: Stark sälj Aktien har gått svagt men är fortfarande dyr.

Vi har redan diskuterat detta, men jag kan bjuda på Dan Rasmussens tankar.

https://www.youtube.com/watch?v=X12VgCZDU1c

Han har mycket forskning om Private Equity.
Okej! EQT = fint track record.

Citat:
Intressant intervju. Tiden efter intervjun till innan nuvarande krasch (<2år) så gick många PE-bolag upp omkring 200 %.

Hade man lyssnat på honom hade man gått miste om helt sjuk avkastning.
Precis men jag ska kolla ändå!
Citat:
EQT handlas för närvarande på 50 gånger EBITDA. Kommer du ihåg från intervjun vad PE-firmorna betalade för bolag när deras investeringar gick fantastiskt bra? De betalade mindre än 7 gånger EBITDA.

Om man kollar estimat så ser det lite mindre blodigt ut på typ 15 gånger EV / EBITDA år 2023 men det här är igen inte billigt för ett finansbolag med potentiellt tuffa tider framför sig. Även om jag har helt fel och det är guld och gröna skogar framöver så är det ingen billig aktie på dessa nivåer.
Ändå har EQT riktkurser långt över nuvarande aktiekurs. Har alla finansinstitut fel?
I alla fall tack för din vy.
Senast redigerad av Truefighter 2023-04-20 kl. 05:31.
Citera
2023-04-22, 18:51
Medlem
Isnatts avatar
Varför är det så låg utdelning?
Citera
2023-04-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför är det så låg utdelning?
Jag vet inte men de har som ambition att höja utdelningen år från år i alla fall. Men denna köper man nog inte för utdelningen primärt för då finns det ju bättre aktier. Jag är nöjd med att äga i EQT via Investor så länge och de har högre utdelning.

https://eqtgroup.com/sv/aktieaegare/finansiella-mal/
Senast redigerad av Truefighter 2023-04-22 kl. 21:08.
Citera
2023-04-22, 20:44
Medlem
Smaskig riktkurs av Goldman Sachs.

Citat.
Goldman Sachs höjer riktkursen för EQT till 315 kronor (310), upprepar köp - BN

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Senast redigerad av Truefighter 2023-04-22 kl. 20:57.
Citera
2023-05-05, 20:16
Medlem
Citat:

Kraftigt insynsköp nu senast!
Citera
2023-05-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kraftigt insynsköp nu senast!

Helt extrema inköp. Måste vara flera hundra miljoner SEK.

Tydligen chefen för EQT Asia.
Citera
2023-05-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Helt extrema inköp. Måste vara flera hundra miljoner SEK.

Tydligen chefen för EQT Asia.
Det är alltid positivt med insyns köp. Man kan sälja för hundra anledningar men endast köpa för en.
Citera
2023-10-17, 13:09
Medlem
KJosefs avatar
EQT blir inte av med sina bolag, hysteriskt.

https://www.placera.se/placera/telegram/2023/10/17/eqt-overvager-privata-aktieauktioner-bland-investerarna-ft.html
Citera
2023-10-17, 17:29
Medlem
Citat:
EQT blir inte av med sina bolag, hysteriskt.

https://www.placera.se/placera/telegram/2023/10/17/eqt-overvager-privata-aktieauktioner-bland-investerarna-ft.html

Det som är hysteriskt kul är att de ökade avgiftsgenererande AUM med 39 % yoy och bestraffas med -9 % som mest under dagen.

Snacka om att marknaden är överkänslig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in