2023-10-16, 20:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Israel visar vilka Hamasledare de har dödat. Har de bombat dem i Gaza eller smyger israeliska specialtrupper omkring inne i Gaza och skjuter dem?
https://www.youtube.com/post/UgkxgNVyGee8wKUiqmqZmGp2tsH2OJmYOWeX
Citera
2023-10-16, 20:53
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Vi har med all rätt blivit förfärade när ryssarna träffat hus där ukrainsk civilbefolkning bor. Men när israel flygbombar civil befolkningen, varav många barn, skall man tydligen se mellan fingrarna.

Ukraina skjuter inte raketer från skolor, sjukhus och annan infrastruktur.

Hamas använder civila sköldar.

Viss skillnad tycker jag. Vad tycker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Det får du fråga dem. Jag svarar varken för FN eller Israel.

Israel följer givetvis inte FN eftersom de anser sig kunna skita i det. Inte svårare än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men att bomba muslimska skolor och sjukhus som skett genom åren är rätt okej?

Ja, om de utgör militära mål till följd av att fienden har militära installationer i eller vid skolorna och sjukhusen och att fienden utövar militärt våld mot den som bombar, t ex genom att skjuta raketer. Det förutsätter också att den som bombar varnar i förväg och uppmanar civila att hålla sig undan från de legitima militära målen.

Om civila ändå väljer att stanna kvar så ansvarar inte den part som fäller bomberna för att dessa dödas eller skadas.

Detta är för övrigt inte något som bara jag tycker. Det är också vad humanitär rätt föreskriver.
Citera
2023-10-16, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Du verkar smått förvirrad. Hur som helst. Snart går Israel in i Gaza i ett ordentligt försök att tysta Hamas för gott, och det kan världen vara tacksam för.
Dom som kommer tystas är kikes, dom vill inte riskera hur mycket som helst detta kommer du snart att se. Det är tack vare alla kikes som Europa ser ut som det gör din nolla.

Ingen verkar förvirrad förutom du, jag är inte muslim, hatar alla kikes. Du kanske själv är en kike?

#HitlerWasRight
Citera
2023-10-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Vi har med all rätt blivit förfärade när ryssarna träffat hus där ukrainsk civilbefolkning bor. Men när israel flygbombar civil befolkningen, varav många barn, skall man tydligen se mellan fingrarna.

Ryssarna attackerar ett land utan andledning, Israel bombar Hamas som gömmer sig som råttor i Gaza efter ett hemskt terrordåd.
Citera
2023-10-16, 20:55
Medlem
Citat:
Israel följer givetvis inte FN eftersom de anser sig kunna skita i det. Inte svårare än så.

Varför skulle någon följa FN? Dom hatar ju judar
Citera
2023-10-16, 20:55
Medlem
Citat:
Men om FN har sådan trovärdighet, borde inte Israel följa deras resolutioner då?
Eller gäller inte resolutioner ”det utvalda folket”?

Vilka resolutioner?
Citera
2023-10-16, 20:57
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Jävlar, han kommer behöva en iron dome mot snyfthistorier och känsloargument.

Blir också svårt när man ska argumentera mot någon som kan använda allsköns lögner som argument, utan att dessa behöver verifieras. Eller får ifrågasättas alls. Situationen i Gaza ska alltså diskuteras utifrån Hamas propaganda, inte utifrån vad som är rimligt eller har kunnat verifieras.
Citera
2023-10-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Ja, om de utgör militära mål till följd av att fienden har militära installationer i eller vid skolorna och sjukhusen och att fienden utövar militärt våld mot den som bombar, t ex genom att skjuta raketer. Det förutsätter också att den som bombar varnar i förväg och uppmanar civila att hålla sig undan från de legitima militära målen.

Om civila ändå väljer att stanna kvar så ansvarar inte den part som fäller bomberna för att dessa dödas eller skadas.

Detta är för övrigt inte något som bara jag tycker. Det är också vad humanitär rätt föreskriver.

Svaret är enkelt.
Israel har en militär för biljontals kronor uppbackat av USA. Palestina har rostiga bomber och kan inte föra krig på något annat sätt än det de gör. Och det är inte enligt humanitär rätt argsint får bomba sjukhus om terrorister gömmer sig där. Är du galen?
Citera
Medlem
Citat:
Att göra en så komplicerad och djupt historisk fråga som Palestina/Israel till mina elever visar bara avsaknad för den historiska aspekten. Det finns massa döda barn på båda sidor.

Åhh vad gulligt, du kommer inte svara på någon fråga.. Du är bara här för att snacka om att du tycker det är hemskt när barn dör..

Jag, som elev hade förväntat mig att du åtminstone försökte hitta alla mina mördare då. Så inte några mer elever råkar ut för något sånt. Men du kanske är en sån lärare, som inte har en åsikt om något eller någon? Du tycker mobbingen inte berör dig som lärare på nån nivå.
Citera
Medlem
Citat:
Men om FN har sådan trovärdighet, borde inte Israel följa deras resolutioner då?
Eller gäller inte resolutioner ”det utvalda folket”?

Resolutioner i FN:s generalförsamling är inte bindande - dvs, man har enligt internationell rätt rätten att välja att inte följa dem om man inte vill. Det är inget konstigt om man väljer att göra annorlunda, utan något man har rätt att göra.

Kan vara bra att veta sånt om man är lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in