Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Nu består Gazas befolkning av mycket barn. Så vi kan nog minska ration något. I en normal ockupation så behövs det cirka 50 000 man för 2 milj. Sen är området omringat så det är svårt att få hjälp av någon. Israeler och Egyptier litar inte på någon. Al fatah är utrotat på Gaza. Så jag kan tänka mig 30 000 räcker. Sen har Hamas säkert stöd av minst familjerna till de 30 000. Så förtroendet behöver inte vara jättestort.
Hur stort förtroende Hamas egentligen har är omöjligt veta. Alla mätningar man gör har lågt värde. Men det behöver inte vara högt för att Hamas ska sitta säkert.
Okej, det låter faktiskt som en rimlig anledning till varför de fortfarande styr på Gaza. Jag accepterar den förklaringen, tack.
Frågan består fortf. hur man ska få bort Hamas utan att skada civilbefolkningen.
För Israel så är det ett
Damn you if you do, damned if you dont! man måste här välja mellan sin egna befolkning och Gazas, för ingen härinne kan väl på fullaste allvar tro att Hamas helt plötsligt skulle överlämna sina vapen och gå tillbaka till att bli civilister igen?
Det faktum att ingen markinvasion ännu påbörjats (efter mer än en vecka) tyder ju på att israelerna tvekar in i det sista med detta, eftersom de vet hur mycket död det kommer leda till.