2023-10-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Som hamas gjorde då när de brände ner civilas hem och skolor i Israel?

Alltid roligt när Palestina-kramare ska ta på sig offerkoftan när de var dem som startade det. Israel bara avslutar det.
Hamass är jihadister, så jag är inte förvånad, snarare chockad, över vad de är kapabla till.

Men det betyder inte att Israel ska sjunka till samma nivå som Dumbass Hamass. Du gör samma feltänk som jihadister. Det är inte palestinier som är måltavlan, det är jihadisterna i Hamass.
Citera
2023-10-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tror de försöker tömma Gaza så långt det går. Som du skriver. Stötta humanitärt i södra delen, mosa norra. Ge och ta. IDF har ett tydligt uppdrag och det kan bara lösas genom en markinvasion.

Tror de väntar på understöd. Med USA som kompis är det mäktigt. Hizbollah kommer få ont om de får för sig något.

Vad gör Ryssland då? Iran?

Ja, förr eller senare måste IDF gå in med marktrupp. Jag tror att det blir senare. Fast mindre räder kan förstås starta tidigare.

Möjligt att Israel satsar på en containment-strategi för Hamas tills vidare och slår till mot Hezbollah när USA:s flotta är samlad. Sedan blir det Hamas tur.
Citera
2023-10-16, 19:23
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzzzuzzuz
Varför skulle araberna acceptera Peel-kommissionens förslag? Judarna skulle tilldelas de mest fördelaktiga områdena. 225 000 araber av dem som inte redan blivit bortkörda skulle dessutom behöva flytta, 1922 fans det 84 000 judar i hela Palestina 1936 var det 450 000, man kan fråga sig hur många av dem som var migranter och endast bott där i endast några år.
Du påpekar gång på gång att araberna har avvisat alla olika föreslagna lösningar, utan att ta i beaktning vad lösningarna innebar.

Spelar väl ingen roll om det var en stat eller inte araberna hade bott där i flera århundraden.
Tycker du att det också var okej att indianerna och aboriginerna blev utrotad och bortdrivna som bott där tusentals år bara för att dem inte hade uppkallat en stat?

Jag drar gränsen till vad som föranledde till den här nuvarande konflikten. Dvs runt år 1920 då judarna börja massinvandra till Palestina och köra bort araberna från deras landområden. Att det fanns ett kungarike för 3000 år sedan, skapat genom erövring och etnisk rensning av Kanaanéer och andra semitiska folkgrupper, är irrelevant.

Varför skulle araberna inte acceptera det? Har man 2 parter som träter så gäller det att kompromissa. Dom hade inget land där från början och dom fick merparten av allt land i området Palestina. Endast 20% gick till Judarna. Men det är ju 20% för mycket enligt araberna och det är därför det aldrig kan bli fred där heller.

Araberna kompromiss var en en stats lösning för araber och där judar och andra skulle vara ett minoritetsfolk. Judar skulle även förbjudas köpa mer land och ett total stopp med invandrade Judar. Låter nästan lite rasistiskt?

Citat:
The Arabs opposed the partition plan and condemned it unanimously.[3] The Arab Higher Committee opposed the idea of a Jewish state[4] and called for an independent state of Palestine, "with protection of all legitimate Jewish and other minority rights and safeguarding of reasonable British interests".[5] They also demanded cessation of all Jewish immigration and land
purchase

Araberna var alltså sura för att judar köpte mark? Eller hur menar du att araberna blev bortkörda? Hade judarna vapen eller? Varför köpte araberna inte själva mark? Judar bodde även på den platsen 1947 och eftersom du gillar att gå tillbaka i historien så fanns det även ett kungarike som hette Israel.

Men om du vurmar så mycket för att araberna blev "utkörda" som du skrev och även Indianerna, så måste du väl känna samma sak när Judarna blev utkörda från Israel av romarna? Eller då är det annorlunda?
Citera
2023-10-16, 19:24
Medlem
Citat:
Jag tror Israel lämnar Gaza. När de ”är klara”. Alltså när IDF är klara med sitt uppdrag. Under kriget kommer södra Gaza antagligen att vara ”ok”.

Allt är mycket svårt.

Ja det är löjligt svårt.
Hela konflikten är en sjukdom.

Apropå nåt helt annat...
Jag läste att kvinnan som kördes runt av araberna (hon med brutet knä) vårdas på sjukhus i Gaza (!)
Hennes eventuella vittnesmål vore ju extremt intressant att ta del av.
Har du någon koll på hur det går för gisslan?

Jag passar på att fråga, eftersom jag vet att flera debattörer har väldigt bra koll på vad som sker.

Det lär bla finnas massor av judar och araber i tråden.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Det går snabbt att glömma att den"israeliska" staten är uppbyggd utav terrorister som bl, a kidnappade två brittiska soldater och hängde i en lyktstolpe. Förutom massa sprängdåd på civila. Det var denna terror som sköt på förhandlingarna som ledde till att Israel blev ett eget land. Alltså samma taktik som Hamas nu använder sig utav. De flesta större namnen inom denna terroriströrelse blev senare ministrar i terrorstaten Israel.
Irgun Lehi och Hagana grupperna är likställda med de islamistiska militanta rörelser som cirkulerar i de palestinska territorierna idag.

Sionismen är en sekulär politisk nationalistisk rörelse utan koppling till historisk judendom.
Senast redigerad av Giant Squid 2023-10-16 kl. 19:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hamass är jihadister, så jag är inte förvånad, snarare chockad, över vad de är kapabla till.

Men det betyder inte att Israel ska sjunka till samma nivå som Dumbass Hamass. Du gör samma feltänk som jihadister. Det är inte palestinier som är måltavlan, det är jihadisterna i Hamass.

Palestinierna misslyckas dock kapitalt att avskärma sig från Hamas när de går ut och firar deras dåd.
Citera
2023-10-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Dom har aldrig litat på Fatah. Men kanske det som krävs för att få bort extremisterna.
Sen behöver ju även Israel göra sig av med sina värsta innevånare.
Palestinska myndigheten skulle inte fungera på Västbanken utan att IDF kontrollerar området, vilket hammers home my point att Hamass kommer att återuppta striderna när IDF lämnar. Allt annat är naivt.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-10-16 kl. 19:31.
Citera
2023-10-16, 19:27
Medlem
different_trips avatar
Kan någon muslim svara mig på varför man inte fördömer Hamas terrordåd?

Det är ett jävla gnällande på att ingen "gör något åt Israel" men man kan fan inte ens ta avstånd från denna slakten på civila.

Förstår man inte att det är lättare att vinna omvärldens sympati med förståelse och förlåtelse jämfört med det man håller på med nu? Det vore jävligt mycket lättare om er allihopa om ni visade lite mänsklighet.

Istället så är det "alla i Israel ska dö!!!!" också förstår ni inte varför ingen vill hjälpa till...
Citera
2023-10-16, 19:27
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Varför skulle det vara värre att stödja Israel framför Palestina? Båda har ju erövrat varandra i årtusenden.

Därför att muslimer är jordens avskum och förpestar varje land de invandrar till.

Inatt kommer attacken ske. Bra väder, bra sikt och trupperna står redo.
Citera
2023-10-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Palestinierna misslyckas dock kapitalt att avskärma sig från Hamas när de går ut och firar deras dåd.
Ungefär hälften av Gazaborna har lämnat norra Gaza, så de har röstat bort Hamass med fötterna. Andra halvan, som firar Hamass dåd, är just det jag snackar om. De kommer att ta till vapen så fort IDF lämnar Gaza om Israel gör som Byeden säger och inte ockuperar Gaza.
Citera
2023-10-16, 19:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tycker det är intressant att många som inte är direkt eller ens indirekt är inblandade i Israel-Palestina-konflikten ändå har så starka känslor för det här.

Visst. Det är fruktansvärt tragiskt. Vi vet det och vi säger det. Och vi bör göra något åt det. Sverige alltså.

Men, ändå. De här människorna har ju försökt slå ihjäl varandra i snart 100 år. Om vi inte undantar historisk tid så är det här en uråldrig kamp.

Vi borde inte vara förvånade. 🤷🏼‍♂️

Det är en favoritkonflikt, som en bra film.

Som jag har sagt, få dör, och den varar för evigt.

Snart blir det förmodligen fred, och sedan strider igen om några år. Så har det sett ut sedan första intifadan.

Noterbart är att folk bytte uppfattning när stormaktsblock bytte uppfattning under 60-talet.

Vi är alla får.
Citera
2023-10-16, 19:32
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Som hamas gjorde då när de brände ner civilas hem och skolor i Israel?

Alltid roligt när Palestina-kramare ska ta på sig offerkoftan när de var dem som startade det. Israel bara avslutar det.

Många i tråden verkar tror att man kan få ett frikort att begå krigsbrott om man själv blir utsatt för det.

Israel står inte över de lagar och förordningar som finns.

Vem startade vad? Jag tror det var sionisterna som ville ha ett land i Palestina, och började fördriva den befolkning som fanns där, och begå ett folkmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in