Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
De måste flytta på sig annars tas de ur bruk av Ukrainarna. Även Ukraina flyttar sitt artilleri på dagen. Annars skjuter ryssarna emot det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Självklart att man måste flytta på dem. När man skjuter så är det ofta frågan om minuter innan det börjar dimpa ned granater från positionen man skjutit ifrån.
Det är bättre att parkera utanför räckvidden för fiendens artilleri och bara köra närmare när man planerar att skjuta. Sedan kör man omedelbart tillbaka längre från fronten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Artilleriet ska förflyttas hela tiden. Efter att du avfyrat så har du kanske 10minuter på dig max innan fienden räknat ut var artilleriet befinner sig och svarar på elden. Då ska man redan vara på väg bort från ställningarna. Rysslands problem verkar snarare vara att deras artilleri är helt statiskt och man gör nästan aldrig några förflyttningar.
Dom skjuter och lägger några kvistar över pjäserna för att "gömma" dom, som att det skulle fungera. Att kamouflera artilleriet hjälper ingenting om man tänker använda det. Signalspaningen beräknar artilleriets bana och med dagens teknologi vet dom nästan direkt exakt varifrån det avfyrats. Ukraina har fördel med lite västerländskt artilleri som har längre räckvidd än det ryska och kan beskjuta det ryska artilleriet utan att direkt bli träffade.
Klart jag förstår att man hela tiden måste flytta på artilleripjäser.
Det jag menar är att trots att HIMARS konstant äter upp pjäser dagligen i dagsljus så anpassar sig inte ryssarna efter det. Vi har inte hela bilden men av det man får se sker de flesta träffar med GMLRS dagtid.
Det visar tecken på att ryssarna fortfarande inte behärskar mörker. Finns många klipp där drönare upptäcker fordon på rull och följer det till sin positionering för eldgivning. Både svårare och kräver dyrare drönare att upptäcka denna förflyttning nattetid. Lika dumt som när soldater rör sig utanför trädgränsen.
Det är professionalismen jag efterfrågar/saknar efter 20 månaders krig.