Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Du vet han i Göteborg som sköt ihjäl polisen, han fick väl 8 års fängelse, så du har fel.

Han var 17 och väldigt nära 18, inte 16. Det är stor skillnad på det i domstol.
Citera
2023-10-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLux
Nej, det är inte självklart att döma till sluten ungdomsvård. Lagstiftningen ger utrymme för att döma till fängelse om det föreligger synnerliga skäl. Avgörande för synnerliga skäl är brottets art och få torde tveka på att detta inte är ett fall som uppfyller kriteriet för fängelse.
Jag håller inte med dig i detta fall att detta artbrott skulle innebära ett avsteg från varken huvudregeln eller att synnerliga skäl skulle vara uppfyllt. Du får gärna berätta vilken praxis gällande mord utförda av 16 åringar eller yngre som du bygger din argumentation på.
Citera
2023-10-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Rimligt straff är döden med giftinjektion.

Utfallet blir frigivning med mer pengar på fickan än tidigare.

Behöver inte ta i så du har byxorna fylla med skit. Solklart redan nu han kommer bli dömd men tyvärr antagligen endast till 4 års ungdomsvård. Även om det går dömma en 16 åring till vanligt fängelse så är det tyvärr ovanligt
Citera
2023-10-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Du vet han i Göteborg som sköt ihjäl polisen, han fick väl 8 års fängelse, så du har fel.

Rätt, det går få vanligt fängelse även om man är under 16 år, men inte vanligt men i detta fallet borde det finnas någon chans rill det
Citera
2023-10-16, 15:24
Medlem
Är det Södertörns tingsrätt?
Citera
2023-10-16, 15:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Enligt AB har 16-åringen gått i särskola en tid men återvände till vanliga grundskolan. Kanske inte så konstigt att han lejts som mördare då. Med andra ord så är han så korkad att inte fattar att det är fel att begå mord.
Desto större anledning att han ska sys in.
Citera
2023-10-16, 15:26
Medlem
don tonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Enligt AB har 16-åringen gått i särskola en tid men återvände till vanliga grundskolan. Kanske inte så konstigt att han lejts som mördare då. Med andra ord så är han så korkad att inte fattar att det är fel att begå mord.

Blir ju så när morsan och farsan är kusiner...
Citera
2023-10-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wranding
Jag håller inte med dig i detta fall att detta artbrott skulle innebära ett avsteg från varken huvudregeln eller att synnerliga skäl skulle vara uppfyllt. Du får gärna berätta vilken praxis gällande mord utförda av 16 åringar eller yngre som du bygger din argumentation på.
Du får gärna hitta ett fall där en 16-åring på ett liknande sätt planerat och mördat 3 personer och dömts till sluten ungdomsvård.
Citera
2023-10-16, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLux
Du får gärna hitta ett fall där en 16-åring på ett liknande sätt planerat och mördat 3 personer och dömts till sluten ungdomsvård.
Nu var det du som påstod att man i detta fall skulle göra avsteg från huvudregeln och att kravet på synnerliga skäl var uppfyllt så jag efterfrågar bara vad du grundar den uppfattningen på. Jag vidhåller min uppfattning om att huvudregeln kommer att följas då jag inte finner någon praxis som tyder på att så inte skulle bli fallet.
Citera
2023-10-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille1976
Behöver inte ta i så du har byxorna fylla med skit. Solklart redan nu han kommer bli dömd men tyvärr antagligen endast till 4 års ungdomsvård. Även om det går dömma en 16 åring till vanligt fängelse så är det tyvärr ovanligt

har det ens hänt nån gång i sverige att en 16 åring fått fängelse?
Citera
2023-10-16, 15:46
Medlem
Månsans avatar
ADHD och särskola. Lätt förståndshandikappad. Okontrollerad, kan plötsligt brusa upp och bli vansinnigt arg. Väldigt synd om tydligen eftersom han kommer från ”utsatt område”. Min gissning en somalier, låga odds på det.
Citera
2023-10-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valutakonto
En normal 16-åring har en tillräckligt utvecklad hjärna för att förstå att det är fel att mörda folk. Personen i fråga är en psykopat som alltid kommer att mörda folk och ställa till med problem. Livstids fängelse eller dödsstraff är dom enda rimliga straffen för sådana personer. Att han "bara" är 16 år är inte heller en tröst för dom anhöriga till dom han mördat. Straff handlar inte bara om att "rehabilitera" folk.

Dock är denna 16 åring lindrigt utvecklingsstörd så han är ej på en 16 årings nivå eller förstår särskilt bra…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in