2023-10-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Så länge Arafat tillläts leva var Fatah den starka rösten i Palestina. Då var Hamas en rörelse i periferin.
Sedan råkade Arafat och Rabin få fredspriset.
Det retade tydligen någon som INTE vill ha fred.
Först mördades Rabin. Seden hade de ihjäl Arafat.
När Arafat var borta tappade Fatah sin makt. Det gjorde att Hamas växte.
Allt arbete mot en hållbar fred som Rabin och Arafat stod för, var som bortblåst.
Morden på Rabin och Arafat utfördes av krafter som INTE vill ha fred.
Kanske skapades inte Hamas av Israel, men krafter innom Israel ville få bort Fatah. Då passade Hamas krigiska hållning bättre.

Det passar snarare Israel rätt bra att både Hamas och Fatah finns och att de kontrollerar varsitt område. Så länge båda håller sig relativt lugna, vill säga. Senaste veckans händelser går förstås långt bortom alla gränser.

Men innan 7 oktober så hade palestina-frågan sjunkit långt bak i israelernas sinne och "status quo" har passat dem bra under lång tid. Det senaste decenniet har frågan blivit alltmer låg-prioriterad och till slut i princip helt ramlat bort från agendan. Nu är allt förändrat.
Citera
2023-10-16, 12:51
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja men det är det. Om Israel ska lämna all kontroll, då måste de få garantier för att den andra sidan inte vill utplåna dem, skicka raketer mot dem och skicka Hamasmän eller motsvarande för att begå massakrer.

Israels slutliga förslag till tvåstatslösning år 2000 innehöll en del intressanta idéer om hur man skulle uppnå så goda garantier för detta som realistiskt möjligt. Några absoluta garantier har ingen i Mellanöstern. Sådant som ingick var bl.a. säkerhetssamarbete mellan säkerhetsorgan (PLO/Fatah är inga kompisar till Hamas eller Hizbollah), Israelisk kontroll av luftrum, gemensam kontroll av den Jordansk/Palestinska gränsen under tio års tid, förbud för Palestina att ha ett flygvapen och en armé annat än lätt beväpnade säkerhetsstyrkor. Det var ett misstag av historiska proportioner av Arafat att inte anta Baraks bud år 2000 (det hela stöp väl främst på frågan om rätt till återvändande för palestinier som flydde från Israel 1948, vilket i nuläget ter sig som jädra konstigt men fortfarande var en stor fråga då).
Citera
2023-10-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Kanske låter oseriöst men man tänkte ge judarna Madagaskar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Madagascar_Plan

Det Israel gör är etnisk rensning. Judarna är det enda folket Väst inte vågar säga nej till. Inget annat folk hade tillåtits att bete sig som israliterna. De begår alla brott gånger tusen som Ryssland gör och vi fördömer palestinierna. Hela MÖ är instabilt pga skapandet av Israel. Irak kriget, Syrien kriget, krigades för Israel. Miljoner babbar i Europa pga Israel. Nu tycks flera europeiska länder begränsa sina demokratier för att inte göra Israel sura. Israel har väl riktade kärnvapen mot alla europeiska huvudstäder, Samson option. Trevligt land?

Israel använder också kollektiv bestraffning mot alla palestinierna i Gaza när det är några hundra personer i Hamas som begått terrordåden. Det bryter mot allt Väst säger sig stå för. Många judar i Israel och Väst börjar tom de tycka att det går för långt.

Att många av judarna blivit galna sionister sen 1800 talet förstår jag, ja.
Vad tycker du borde vara lösningen i Israels perspektiv?
Citera
2023-10-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
Antalet kidnappade småbarn, kvinnor och pensionärer som förts in i Hamas-grottorna är f.n. 199 personer.

Har ni sett hur demoniska palestinierna är? Det här är ändå en som lever och bor i Australien och så rabiatradikal. https://www.youtube.com/watch?v=eHx3bjOLKao

Asså, fatta vilket logistiskt jätteprojekt det är att hålla 200 personer gisslan. (Undrar hur många sekunder det tar innan trådens Hamaskramare noterar att jag rundade upp, och kränkt poängterar att det bara är 199 personer?)
Citera
2023-10-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Tror det mer handlar om att det är så många åsikter i frågan och därför blir det väldigt rörigt.

Nu har jag kollat klart på den här. Och min åsikt är att nu får ni fan sluta.

https://youtu.be/Rb_LCXoD47M?t=1376
Citera
2023-10-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Här hör man vad araber tänker om palestinier haha.

Araber gillar inte palestinier o Palestina tillhör Israel haha

https://twitter.com/NiliSaar72/status/1713613684604289281?t=L4B4P50R_xQJe7Z_rLVb1g&s=19

Ord och inga visor, puh!!
Citera
2023-10-16, 12:58
Medlem
Madagascars avatar
Nu säger IDF att det är 199 i gisslan.
/Haaretz

Dvs betydligt fler än vad som varit känt tidigare.
Citera
2023-10-16, 13:00
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Snarare du som är en vatnik och tror att det är mer troligt att korrupta ukrainare skickat vapen till hamas än Ryssarna som tagit vapen från döda Ukrainare och gett dom till Hamas.
När varnade dom för det? Kom inte med en rysk källa till det är du snäll.

Som sagt. Du är bara en patetisk NATO-propagandist. Jag har ju sett hur din sida vridit er som maskar här i tråden när jag länkade till hur Hamas tackade Ukraina för NATO-vapnen. Utan minsta belägg rapar ni då bara Kievs bortförklaring att det är beslagtagna NATO-vapen som Hamas fått av Ryssland. Den omfattande vapensmugglingen från Ukraina är välkänd och jag bifogat länkar tidigare i tråden. Men du kan få fler länkar.

On 11 July 2022 an informal meeting of EU home affairs ministers was held in Prague, in particular on the ‘illegal trafficking of firearms originally sent to the Ukrainian army’[1].

In October 2022 the Council delivered the sixth tranche worth EUR 500 million for military assistance to Ukraine, with total support for Ukraine equalling EUR 3.1 billion[2].

However, this excess of international military aid to Ukraine is becoming a time bomb. Combined with a total absence of control by Western and Ukrainian authorities, it has provided an apparently inexhaustible supply of state-of-the art weaponry to black markets across the world[3].

In November 2022 the Nigerian President, Muhammadu Buhari, declared that ‘weapons being used for the war between Ukraine and Russia are beginning to filter to the Lake Chad Basin region.”

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2023-000805_EN.html
Citera
2023-10-16, 13:02
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Asså, fatta vilket logistiskt jätteprojekt det är att hålla 200 personer gisslan. (Undrar hur många sekunder det tar innan trådens Hamaskramare noterar att jag rundade upp, och kränkt poängterar att det bara är 199 personer?)

Jag tror helt ärligt att dom inte lever längre. De 200 är nog torterade, våldtagna hundra gånger och mördade.
Citera
2023-10-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Äe fi fan..Detta tar priset:

"We saw a pregnant lady lying on the floor, and then we turn her around and see that the stomach is cut open, wide open,' Yossi Landau, an aid worker at the NGO Zaka, told i24News, his voice cracking with emotion.

'The unborn baby, still connected with umbilical cord, was stabbed with a knife. And the mother was shot in the head. And you use your imagination, trying to figure out what came first.'"

De skar alltså ut fostret på en levande kvinna för att sedan knivhugga ungen medan den levde, fortfarande fastsatt i navelsträngen. Detta är en ny nivå av ondska, detta är de grövsta krigsbrott jag hört talas om. Till Samnytt svarade israeliska militären att de hade 3gigabyte med filmer och foton av helvetet. 3 gigabyte av ondska. OCH HÄR SITTER NI ÄCKLIGA PALESVIN OCH ÄR STOLTA ÖVER DETTA?! Gud ser er! FAN TA ER! Ni åker käpp rätt ner för detta!

Källa: https://www.dailymail.co.uk/news/article-12623843/Israel-releases-images-babies-murdered-burned-Hamas-verified-photos-beheaded-terrorists-confirmed-lo cal-media-IDF-drops-Gaza-leaflets-telling-citizens-flee.html

Kolla hemmet..inte en millimeter oförstörd, t.o.m. köksklockan var sönder liksom deras liv.

De visar vem de är nu, de sk palestinierna. Med demonstrationer där de är stolta över Hamas. Var en till i Malmö i helgen med 1500 pers. Innan tyckte jag inget om dem egentligen men nu har de ingen sympati från mig längre.
Citera
2023-10-16, 13:07
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Äe fi fan..Detta tar priset:

"We saw a pregnant lady lying on the floor, and then we turn her around and see that the stomach is cut open, wide open,' Yossi Landau, an aid worker at the NGO Zaka, told i24News, his voice cracking with emotion.

'The unborn baby, still connected with umbilical cord, was stabbed with a knife. And the mother was shot in the head. And you use your imagination, trying to figure out what came first.'"

De skar alltså ut fostret på en levande kvinna för att sedan knivhugga ungen medan den levde, fortfarande fastsatt i navelsträngen. Detta är en ny nivå av ondska, detta är de grövsta krigsbrott jag hört talas om. Till Samnytt svarade israeliska militären att de hade 3gigabyte med filmer och foton av helvetet. 3 gigabyte av ondska. OCH HÄR SITTER NI ÄCKLIGA PALESVIN OCH ÄR STOLTA ÖVER DETTA?! Gud ser er! FAN TA ER! Ni åker käpp rätt ner för detta!

Källa: https://www.dailymail.co.uk/news/article-12623843/Israel-releases-images-babies-murdered-burned-Hamas-verified-photos-beheaded-terrorists-confirmed-lo cal-media-IDF-drops-Gaza-leaflets-telling-citizens-flee.html

Kolla hemmet..inte en millimeter oförstörd, t.o.m. köksklockan var sönder liksom deras liv.

Deras Gud är inte en Gud. Det är Satan som leder muslimerna. Mohammad var antikrist. Sån här ondska har jag aldrig sett ens i skräckfilmer. Demoniskt. Satanistiskt. Bestialiskt.

Väst har i många år öst ner totalt 11.000 MILJARDER över detta demoniska skräpfolk.

"I don't see Hamas as terrorists" - https://www.youtube.com/watch?v=eHx3bjOLKao
Senast redigerad av Rotebro-Retard 2023-10-16 kl. 13:11.
Citera
2023-10-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Nu har jag kollat klart på den här. Och min åsikt är att nu får ni fan sluta.
https://youtu.be/Rb_LCXoD47M?t=1376

Tänk om Italienare fick för sig att Europa skulle se ut som det gjorde under romarriket. Har de rätt då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in