Citat:
Ursprungligen postat av
GIFlintharta
Palestinierna på Gaza har haft 18 år på sig att installera solceller eller på andra sätt fixa sin energiförsörjning. Att skylla på Israel är löjligt. Det har ju varit möjligt att importera mängder av militärt material trots Israels blockad av sådant gods, så det hade såklart varit möjligt att smuggla in material för egen produktion av solceller eller solceller tillverkade på annat håll. Om dina fantasier om Israel hindrat import av material för solceller hade varit sanna.
Det är dessutom löjligt att lägga hela ansvaret på att solceller inte installerats på Hamas. Att civila palestinier passivt suttit i 18 år och väntat på att den palestinska regeringen ska installera solceller åt dem i stället för att själv ta tag i saken är bortom mänsklig fattningsförmåga. Samma sak med andra förnödenheter. Hur kan det komma dig att civila palestinier - som det påstås i den palestinska offerpropagandan - inte har lagt upp förråd av mat, vatten och mediciner som räcker mer än några få dagar med tanke på de umbäranden som de enligt utsago har tvingats utstå sedan 1948? Om det vore sant att palestinierna har en så extrem just-in-time mentalitet när det gäller den egna försörjningen av nödvändiga basvaror, så är det en jävla tur för dem att de har Israel som granne. Annars skulle de alla ha törstat, svultit och frusit ihjäl för länge sedan.
Jaha, om jag är den enda som hatar på enskilda folkgrupper så är dina påståenden om att israeler och judar drivs av hat mot palestinier rent snack. I och med att jag varken är israel eller jude.
De är fattiga och enkla människor. De valde Hamas som har lagt säkert 20-30 procent av pengarna på vapen.
Klart som fan att det inte blir några samhälleliga förbättringar! Ingen lösning på energifrågan, på vattensituationen, sjukvården, etc, etc.
Hur hemskt det än låter så är det ju så att Hamas faktiskt valdes av folket! Det spelar roll på vad man röstar på! Samma skit i Sverige! Vi får de ”politiker” vi förtjänar. Skit in, skit ut. Finns hur många ordspråk som helst om detta.
Hur tragiskt det än är så misslyckades Palestina med demokratin. Och, om jag får tillägga, så är detta symptomatiskt för många länder där islam är den rådande och ibland direkt styrande religionen.
Tjugo procent araber bor i Israel.
Hamas är som IS nu.