2023-10-15, 22:08
Medlem
BombaySaphires avatar
Israels ambassadör i USA säger: ” Vi kommer inte att ockupera eller återockupera Gaza när kriget är avslutat.”
Citera
2023-10-15, 22:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Jag försöker se olika sidor av konflikten och det är verkligen komplext om man läser på lite.

Samtidigt undrar jag varför jag som svensk ska ta ställning. Tex betala miljarder till hamas via sida. El ta Israels sida i allt, trots den bisarra apartheidsituationen. El vad som.

Slutsatsen blir att den här eviga satans konflikten måste lösas på nått sätt. Pga den skapar så mkt problem och insteg för diktaturer som iran att hålla på. Skapar flyktingströmmar som absolut inte vill ha. Osv. Ger korrupta muslimska ledare en anledning till att fortsätta med sitt religiösa förtryck. Osv.

Det är så fragmenterat och sjukt.

Enda lösningen är att judarna vandrar tillbaka samma väg genom Sinai öknen där de kom från en gång i Gamla testamentet när Moses delade Röda havet.
Citera
2023-10-15, 22:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bara en vecka har gått och Gazaborna dricker redan dåligt vatten. Det är redan total misär, självklart. Sjukdomar kommer att frodas, till israelernas glädje.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/israels-milit%C3%A4r-v%C3%A4ntar-p%C3%A5-gr%C3%B6nt-ljus-f%C3%B6r-invasion-1.112690026

Omvärldens fördömanden präglas av sällan skådat hyckleri. Vilket land som helst som råkat ut för det Israel råkade ut för nyligen, skulle slå tillbaka skoningslöst och acceptera att civila offrades. Så går krig till.

Kina (av alla länder) gnäller lol. Tänk er vad som skulle hända om Japan sköt 5000 missiler mot Kina och massakrerade kinesiska barnfamiljer...

I västvärlden odlar vi en konstig myt om det humana kriget. Det finns inga humana krig. Civila liv ligger alltid i potten och offras.

I detta fall offrar Hamas dessutom sina egna, som sagt var. Var är reservplanerna för vatten? El? Mat? Var är skyddsrummen? Flyktplanerna?
...

De får vatten från Israel, vilket man ju hade kunnat gissa redan tidigare.
Citera
2023-10-15, 22:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Massmördat? Verkar ju finnas fler palestinier i Gaza än någonsin. Om Israel hade velat massmörda alla i Gaza kunde ju de för länge sedan stängt av el, vatten och transporter. Deras givmildhet gav dålig utdelning.

2000 döda 2014 måste man väl kalla massmord?
Citera
2023-10-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Tror du det fungerar som så att de bara kan sprida ut sig och ställa sig på något plätt och säga titta va mycket utrymme vi har
Det ska finnas vatten, mat, sjukvård, någonstans att sova, sanitet osv.

Det är som att släppa ut människor i någon öken och klia sig i huvudet över varför människorna trängs kring oaser

Om de har mer av vatten, mat, sjukvård, någonstans att sova, sanitet osv, i norra Gaza, så kan ett bättre alternativ vara att stanna kvar där för de som är beredda att ta risken att befinna sig i en stridszon. Det håller jag med om. De som har gott om förnödenhet i norr och som inte är rädda för kommande markstrider måste ju heller inte följa Israels uppmaningar om att bege sig söderut. Det är ju ingen juridiskt bindande order, utan en rekommendation som Israel utfärdat. Men de som stannar kvar med fulla förråd av förnödenheter och tillgång till sjukvård, sanitet etc har heller inget att gnälla över.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-15 kl. 22:14.
Citera
2023-10-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Libanons Hizbollah är fullt aktiva med attacker så det är större än vad många tror.
https://www.idf.il/en/mini-sites/hamas-israel-war-articles-videos-and-more/real-time-updates-hamas-israel-war/

Ja, läste om det. Det är ju Irans förlängda arm direkt. Oklart om de hotar el testar bara. Eller planerar nått större.

Jag tror att dom tänkte "lura"in Israel i Gaza som säkert är förberett med massa bomber och befästa platser. Urban krigföring som tar mkt mer resurser för anfallaren.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
En sak som Hamas lyckade attack leder till är ökad judisk paranoia. De är inte så säkra som de tror, och vem som helst kan vara en Hamasterrorist!

Nu börjar de skjuta ihjäl varandra. IDF sköt ihjäl en bosättare i Ofakim. De trodde han var Hamas:

https://twitter.com/WarMonitors/status/1713645805939126420
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Dom enda som bekräftat 100-tals döda barn i Gaza är ett visst hälsodepartement som kontrolleras av Hamas.

Men efter som muslimer aldrig ljuger och palestinier inte är enorma offerkoftor så bara måste all info som kommer från Hamas stämma?

Påstår du att fn,cnn,who, läkare utan gränser etc. ljuger nu också? Jävla vidrig människosyn du verkar ha? Är du religiös?
Citera
2023-10-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Enda lösningen är att judarna vandrar tillbaka samma väg genom Sinai öknen där de kom från en gång i Gamla testamentet när Moses delade Röda havet.

Nja fast det var väl efter att ha varit slavar åt den elaka farao? För innan kom dom från nånstans. Samma som palestinierna fast dom inte pratade arabiska då. Eller nått.

Ibland är etnicitet så viktigt, ibland förbjudet...
Citera
2023-10-15, 22:15
Medlem
Vintergrisens avatar
Det bästa som kan hända nu är väl att Israel lyckas krossa Hamas en gång för alla. Efter det kan man kanske överlåta Gaza till de palestinska myndigheterna under Abbas. Även om Abbas och hans regim är totalt genomkorrumperad torde det där åtminstone finnas en möjlighet till samtal och kanske på sikt en tvåstatslösning, något man helt kan glömma när det gäller Hamas. Religiösa extremister som inte vill annat än utrota en kan man helt enkelt inte kompromissa med.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Konstigt resonemang. Kvinnor, äldre, sjuka och barn borde vara riskfritt att ge fri lejd.
De har ju fått fri lejd i flera dagar nu av IDF. Om de inte valt att evakuera på flera dygn så tror jag knappast de kommer att evakuera imorgon heller.

Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Kontrollerar man att de män man tar hand om inte har vapen, så borde man kunna ha minst lika stor koll där som man kan ha på Gaza. Sprider man ut flyktingarna inom israels gränser så blir det inget nytt "område" heller.
Gaza var tidigare öppet, det fanns möjlighet för palestinier att flytta till Israel.
Det bor redan palestinier i Israel, mig veterligen har inte Palestinier blivit nekade att bo i Israel, så länge de svurit sin lojalitet till landet, som alla andra medborgare gör runtom i världen.
Om de inte accepterar Israel så förstår jag då även varför de valt att stanna i Gaza, men dessa kommer då inte heller att acceptera Israel så jag förstår inte hur du tänker dig att dessa skulle införlivas i en stat som de från början varken respekterar eller är lojal till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De får vatten från Israel, vilket man ju hade kunnat gissa redan tidigare.

Har du sett hur Gaza ser ut?
Med tanke på flyktingkaoset och bombningarna, finns det inte en chans att vattenbehovet kan täckas.
Jag tror inte att folk dricker brunt och grönt vatten för skojs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in