2023-10-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Kan det inte räknas som grovt gravfridsbrott om man medvetet låter en kropp ligga och ruttna 17 dagar uppeldad i skogen? En kropp man själv varit med och forslat bort. Det här med grovt gravfridsbrott är ju så nytt så det är svårt att veta hur mycket som ska krävas för det.

Nä, tror att man måste vara delaktig i de hela. Men jag tycker att är man med och fraktar bort en kropp, man ringer inte polisen, man går med på en överenskommelse om att vara tyst och ljuga. De är mer en 1års fängelse. Sen får du ha vilka jävla diagnoser du vill
Citera
2023-10-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Gillberg uppskattar att uppdraget tog 207 timmar och fakturan slutar på 509 438 kronor inklusive moms,

Advokat Clea Sangborn uppskattade att hon hade lagt ned 140 timmar denna gång och begärde 337 186 kronor av hovrätten. I tingsrätten bedömde hon att uppdraget att försvara Johanna Jansson kostade 421 919 kronor. Clea Sangborn hade då lagt ned 151 timmar under fyra månader.

Tack för information.

Alltså Gillberg var dyrare i hovrätten än Clea. Då återstår Majas förra advokat vad den har tagit ut i arvode och även Johannas förra advokat. Och först därefter kan man göra en jämförelse om det var Johannas advokater eller om det var Majas båda två advokater. Så var det problemet löst.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-10-15 kl. 20:14.
Citera
2023-10-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag kan inte minnas att jag skrivit något över huvud taget där jag inte kunnat referera till FUP och motivera mitt ställningstagande.
Har du något i färskt minne får du gärna skriva det.

Jag misstänker lite att du gör samma miss som jag gjorde när jag införlemmade dig bland underjordspredikanterna.
Att M var hårt bunden till J skriver jag under på, men jag ser inte förhållandet som någon traumatisk eller destruktiv relation i egentlig bemärkelse. Destruktiv var den definitivt men inte på det sätt man vanligtvis avser.

Min jämförelse med en båtresa speglar min syn på deras relation. M kliver frivilligt I båten och har sedan inga tankar på att kliva ur, då det alternativet förefaller ytterst riskfyllt. J styr och M åker med.

De hade mycket positivt tillsammans, delade många upplevelser, var väl ungefär lika omogna och trivdes förtäffligt i varandras sällskap,
MEN ... det var på Js villkor.
Det enda exemplet vi fått ta del av när M satt sig upp mot J är när hon är snedtänd och inte vill gå in på Nöjet. Då demonstrerar J sin makt.
Övriga tillfällen vet vi inget om, men gissningsvis rörde det sig inte om något som var viktigt för J. Kanske handlade det om vilken dagsaktivitet de skulle ägna sig åt?
M kunde ta sig egentid och vila. Då gick J ut med någon annan.
Vad hade hänt om J inte hittat någon annan villig?
Hur ofta hade M kunnat ta vilopaus innan J skulle sågat henne som tråkig?

Jag ser M som ett offer för Js behov. J utnyttjar hennes godtrogenhet och svagheter för att stärka sin självbild och nära sin destruktiva sida. Hon vet mycket väl vilka Ms svaga sidor är och hon vet vilka knappar hon skulle trycka på för att hålla M i schack, liksom M vet hur hon skulle navigera för att inte iritera J.

Hon inviger M förtroligt i sina mörka vrår, sitt hat, sin kränkthet och sin händlystnad. Hur M tar emot det vet vi inte, men vi vet att hon inte tar tydligt avstånd - anledningen spekulerar vi runt.

Vad vi mer vet är att M berättar om Js mordplaner på ett skrämmande lättsamt sätt, vilket tyder på att de var ett vanligt förekommande samtalsämne, normaliserade till något näst intill trivialt. Destruktionen är ett faktum.
OM M var delaktig i badrummet är den fullbordad.

Så även om deras relation medförde mycket positivt, var den samtidigt destruktiv, som jag ser det.

Eftersom du skrev att vi tolkar utefter våra förutfattade meningar, så klumpade jag ihop dig med övriga gänget som försvarar Maja. Jag drog en tydlig skiljelinje mellan dom som påstår att J och M haft ett traumatiskt band där J manipulerat och utnyttjat M och dom som inte köper den teorin. Du har inte varit supertydlig i vad du tror gällande deras relation, så jag kanske placerade dig i fel gäng?

Liknelsen med båtresan där J är kapten köper jag. Med tillägget att Maja välvilligt åker med till varenda destination, annars hade hon hoppat av båten. Den förmågan har hon.

Att det enbart var på J s villkor stämmer inte. Det har postats åtskilliga exempel från FUP där M sagt nej. Även gemensamma vänner och M själv har sagt att båda bestämde. Vill inte M göra nåt, så gör hon inte det. Ibland har hon säkert gått med på nåt som hon inte tyckte var superroligt, men gjorde det ändå, precis som i dom flesta relationer.

Jag ser det som troligt att M var ett offer för J s behov. Hon fick en nära vän som lyssnade och höll med i alla lägen. Men J varken förtryckte eller hotade henne till nånting. Jag ser också J vara ett offer för M s behov. M fick en nära vän som lyssnade och gav henne självförtroende. Hon fick följa med på fester och galna upptåg som M älskade. Till sist var M livrädd att förlora sin vänskap som var en garant för hennes nya spännande liv. Detta nya liv var extremt värdefullt för M.
Citera
2023-10-15, 20:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Kan det inte räknas som grovt gravfridsbrott om man medvetet låter en kropp ligga och ruttna 17 dagar uppeldad i skogen?

Nej, det kan det inte.
Det är inte brottsligt att vara medveten om något.

Citat:
En kropp man själv varit med och forslat bort.

Det däremot kan utgöra gravfridsbrott.
Citera
2023-10-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, som vanligt ljuger du om precis allting du skriver. Det är bara lögn lögn lögn från dig.

En kontroll av detta visar att Clea har fakturerat ca 25% mer än Gillberg i Tove-fallet!
Så bra att du kollat upp
Vore intressant om du kunde länka så vi andra kan se fakturorna

Jag gissar att Clea även tagit betalt fr tiden i TR
Om jag inte minns fel så kom Gillberg in senare i fallet och var ej med i TR???

Enligt den länk du fick av EsmaraldaFelicia
igår kl 00.21. Så gällde fakturor och den totala summan på 1,2 milj för tiden i H
R
Och där uppger de att Gillberg tog ut högre belopp än Clea

Men fjäskig som du är för vissa så vågade du väl inte ta den diskutionen där.
🤡
Senast redigerad av Anedin 2023-10-15 kl. 20:09.
Citera
2023-10-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Tack för information.

Alltså Gillberg var dyrare i hovrätten än Clea. Då återstår Majas förra advokat vad den har tagit ut i arvode. Och först därefter kan man göra en jämförelse om det var Johannas advokat eller om det var Majas båda två advokater. Så var det problemet löst.

Johanna hade en annan advokat första tiden.
Citera
2023-10-15, 20:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tack för information.

Alltså Gillberg var dyrare i hovrätten än Clea. Då återstår Majas förra advokat vad den har tagit ut i arvode. Och först därefter kan man göra en jämförelse om det var Johannas advokat eller om det var Majas båda två advokater. Så var det problemet löst.

Man kan om man vill göra en jämförelse av vems försvar som kostade mest, men det är INTE samma sak som att jämföra olika advokaters debiterade kostnader. Det borde du ha väldigt god förståelse för om du verkligen är ekonom!

Observera då att du i det fallet också måste ta med även Johannas första advokat.

Majas försvar borde rimligen vara dyrare, eftersom det är två advokater som behövt läsa in sig på en större del av materialet än i Johannas fall. Men det är ju inget man kan klandra någon enskild advokat för. Fast man skulle förvisso kunna argumentera för att det är den "döda fiskens" fel, om man ändå vill peka finger.
Citera
2023-10-15, 20:13
Medlem
Citat:
Tack. Var det bara med Johannas telefon som man kunde få fram ganska exakta positioner? Har ej FUP så därför undrar jag. Jag vet att man kan ställa in sin mobil om plats mm.

Tusentals koordinater sparas varje dygn i en iPhone. Efter en dryg vecka så töms de koordinaterna automatiskt då de tar mycket utrymme från iPhonens minne. De som loggas dag ett töms alltså dag åtta typ. Hela skogsrundan fanns alltså i JJ:s mobil, men försvann då det tog lite tid för dem att tömma den.

Apple har algoritmer som dock sparar det som kallas ”Viktiga platser.” Det är i syfte att ge användaren en smidigare upplevelse av deras app Kartor.

Så det var egentligen Apples förtjänst att Tove hittades då algoritmen tyckte det som blev fyndplatsen var signifikativ. På deras språk heter det just ”Significant Locations”.

”Viktiga platser” och ”Significant locations” kan man söka på i tråden så finns där mer info om detta.

Både MH:s och JJ:s koordinater loggades, men bara JJ:s togs fram pga skogsrundan då.

Även Toves koordinater hade de kunnat ta fram exakt, men troligen slutade de mellan lgh och Föredammen nånstans. Istället presenterade de den kartbild från Google Maps tidslinjen som Toves familj hjälpte till att få fram.

Den kan vara väldigt missvisande så därför hade det kanske inte varit fel att få fram koordinaterna istället.
Citera
2023-10-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Johanna hade en annan advokat första tiden.

Jag har precis redigerat inlägget eftersom jag kom ihåg det strax efter jag hade postat inlägget.
Citera
2023-10-15, 20:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så bra att du kollat upp
Vore intressant om du kunde länka så vi andra kan se fakturorna

Jag gissar att Clea även tagit betalt fr tiden i TR
Om jag inte minns fel så kom Gillberg in senare i fallet och var ej med i TR???

Enligt den länk du fick av EsmaraldaFelicia
igår kl 00.21. Så gällde fakturor och den totala summan på 1,2 milj för tiden i H
R
Och där uppger de att Gillberg tog ut högre belopp än Clea

Men fjäskig som du är för vissa så vågade du väl inte ta den diskutionen där.
🤡

Du påstod något som jag inte trodde på, och eftersom du brukar ljuga om det mesta ifrågasatte jag dig. Det visade sig att du spridit ännu en lögn. Som vanligt kan du inte ta att någon annan avslöjar dina lögner och presenterar sanningen.

EsmeraldaFelicias inlägg såg jag inget tveksamt med, och hennes inlägg har jag nog aldrig kunnat beslå med ens något tvivelaktigt. Vilken diskussion skulle jag tagit där menar du?

Att du skulle förstå skillnaden hyser jag inga illusioner om.

Men så var det alltså, Clea 25% dyrare än Gillberg i Tove-fallet. Personligen anser jag det meningslöst med sådana jämförelser. Men skall du och andra nu göra jämförelsen, då får det ta mig fan åtminstone vara på rätt siffror och rätt information och inte på ännu fler lögner!
Citera
2023-10-15, 20:21
Medlem
Jag förstår att många skribenter i tråden anser att HR gjort fel i att släppa M@j@ fri i väntan på dom.

Jag undrar vilken bevisning ni menar att HR missat och vad ligger till grund - i eran mening - skulle styrka att M@j@ tillsammans och i samförstånd med Joh@nn@ mördat T@ve?

Anser ni att det finns missar i förundersökningen som ligger till grund att M@j@ sannolikt inte blir dömd för mord?
Citera
2023-10-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Man kan om man vill göra en jämförelse av vems försvar som kostade mest, men det är INTE samma sak som att jämföra olika advokaters debiterade kostnader. Det borde du ha väldigt god förståelse för om du verkligen är ekonom!

Observera då att du i det fallet också måste ta med även Johannas första advokat.

Majas försvar borde rimligen vara dyrare, eftersom det är två advokater som behövt läsa in sig på en större del av materialet än i Johannas fall. Men det är ju inget man kan klandra någon enskild advokat för. Fast man skulle förvisso kunna argumentera för att det är den "döda fiskens" fel, om man ändå vill peka finger.

Läs mitt rediigerade inlägg. Där har jag skrivit utförligt om att jämföra Johannas advokater och Majas advokater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in