2023-10-15, 14:47
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Då borde vi se massdöd inom något eller några dygn. Man klarar sig inte längre utan vatten.
Nån reserv måste de naturligtvis ha.
Citera
2023-10-15, 14:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har Israel gett upp försöken att rädda gisslan levande? För varje dag de väntar med att gå in så ökar risken att gisslan dör. Vad tror ni?

Tvärtom. Enda sättet att få ut gisslan levande är att byta dem mot fängslade palestinier eller mot något annat Hamas vill ha. Går Israel in så dör gisslan. Punkt.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Stridsflyg uppe nu och hörs från Live sändningar
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
En helt annan fråga i tråden. Israel har ju alltid gjort en stor grej av att dom har kvinnliga soldater. Tiktok m.m flockas med snygga israeliska tjejer som dansar beväpnade och i uniform. Men nu när det kommer videos från israeler beredda inför offensiven så ser man inte en enda tjej. Har dom skickats bakom linjerna för att fortsätta se söta ut och överlämna grovjobbet åt grabbarna?

Det var en hel del av dem i videos under striderna inne i Israel, när lite mer oförberedda trupper blev överraskade, och alla fick göra sitt bästa. En kvinna ledde också försvaret av en Kibutz som Hamas inte kunde inta. https://www.businessinsider.com/israeli-woman-helps-save-kibbutz-arming-citizens-fight-hamas-2023-10?r=US&IR=T

Jag tror få är i "offensiva förband" där det är höga fysiska krav för att få vara med. Det finns ju en massa uppgifter med logistik, radiosamband, bevakningsuppgifter etc. bakom fronten. Jag gjorde frivilligt uppbåd i Finland och blev antagen till värnplikt. Men de ville att jag skulle bli sjukvårdare så jag hoppade av (Inte bara därför jag hoppade av). Jag hade tränat mycket innan med min pojkvän och var i mycket bra fysisk form, men tydligen dög inte det för att få bli kustjägare. Eller så var de bara diskriminerande mot kvinnor.
Citera
2023-10-15, 14:49
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Fast om Al Aqsa sprängs i luften så kommer vi inte ens kunna känna oss trygga hemma här i Europa. Muslimerna kommer starta inbördeskrig runt om i Europa och USA, och bli kapabla till att bränna ner hus och kidnappa slumpmässiga människor precis som Hamas har gjort

Tror jag inte. Du överdriver. När de brände koranen så skulle det oxo sprängas i hela Sverige, men inget skedde. Nu har alla glömt bort det.
Finns inte så många våldbejakade islamister i Europa. De flesta våldbejakande muslimska individer i länder i västra Europa sysslar bara med gängkriminalitet och knark. De gillar pengar och skiter i religion. Resten av muslimerna har sina vanliga liv i väst, familj och jobb. De orkar inte riskera nått.

Jag säger inte att inget skulle hända. Det skulle säkert bli problem. Men främst för det landet vars militär spränger den. Israel dvs. Men Israel har varit under mycket stort hot senaste 30 åren och klarat sig bra. Inga IS attacker, inga al qaida attacker. Mest ensamagerande palestinier.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Ja, men vattnet har ju också varit slut ett tag enligt uppgift.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr

Och hur stor är denna reserv? Minimum 2,3 miljoner liter vatten per dag är ganska mycket vatten.
Citera
2023-10-15, 14:50
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men... du verkar ju ha någon störning.

Säger personen som skriver ”De där hangarfartygen är ju ganska utsatta. Ukraina lyckades ju sänka flaggskeppet Moskva. Hisbollah eller någon kan ju skicka obemannade torpedbåtar.” Helt orimligt jämförelse med sänkningen av robotkryssaren Moskva, lycka till att sänka ett amerikanskt hangarfartyg med sin eskort..
Citera
2023-10-15, 14:50
Medlem
Citat:
Har Israel gett upp försöken att rädda gisslan levande? För varje dag de väntar med att gå in så ökar risken att gisslan dör. Vad tror ni?

Vet inte hur många gisslan det finns kvar. Men specialstyrkor var inne och hämta lite sånt inatt.
Citera
2023-10-15, 14:51
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och hur stor är denna reserv? Minimum 2,3 miljoner liter vatten per dag är ganska mycket vatten.
Sant, det kan sannolikt bli väldigt allvarligt om man inte drar på kranen inom kort. Både Hamas och Israel använder den civila lokalbefolkning som gisslan.
Citera
2023-10-15, 14:52
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Vet inte hur många gisslan det finns kvar. Men specialstyrkor var inne och hämta lite sånt inatt.

Endast döda?
Citera
2023-10-15, 14:52
Medlem
Citat:

Finns så klart mycket vi inte får veta, antingen jobbas det på det i form av specialstyrkor och liknande, eller så har de helt enkelt fått bekräftelse på att alla i gisslan är döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in