Citat:
Jag gjorde samma resa, men FUP förändrande den bilden. Och det är märkligt när vi alla har svart på vitt hur det ligger till, att bilden av deras relation som beskrivs av dom själva och deras vänner misstolkas så gravt.
Det finns liksom inte mycket övers för feltolkning enligt mig, när flera av deras vänner och dom själva beskriver relationen som fin och att båda kunde säga ifrån.
Det finns liksom inte mycket övers för feltolkning enligt mig, när flera av deras vänner och dom själva beskriver relationen som fin och att båda kunde säga ifrån.
Relationen var fin för att M inte ifrågasatte utan anpassade sig.
Vad M "sa ifrån" om, vet vi inte, men bevisligen var det inte något som kunde äventyra deras relation mer än den gången hon var påtänd. Och där vet vi hur det gick.
Jag har tidigare visat hur M uttrycker diskussioner där de haft delade meningar, vilket jag menar visar utfallet ganska tydligt. M vill inte att J ska höja rösten och hon vill inte ha något tjafs.
Citat:
Att Johanna är drivande är det ingen som ifrågasätter! Problemet för Maja uppstår när hon välvilligt hakar på allt J gör. Hon gör det inte under hot eller förtryck.
M uttrycker snarare att det är motvilligt och att hon gör vad hon kan för att komma undan. I andra fall "spelar hon med", vilket jag svårligen ser som välvilligt.
M är mycket medveten om vad som händer dem som går emot J. De dissas på olika sätt och utesluts. Är inte det ett underliggande hot om något? Resultatet av att hon vägrar gå höghushög in på Nöjet visar det med all önskvärd tydlighet. Hon vet var dörren är.
Citat:
Hon gör det av egen fri vilja för att hon värderar vänskapen med J högre än andra människors välbefinnande. Andras liv är mindre värt än risken att förlora vänskapen med J.
Tror du att M gjort ett sådant övervägande?
Att hon har bristande konsekvenstänk vet vi, liksom logiska svårigheter, vilket även medför frånvaro av överblick. Enligt Ms logik förefaller hon helt se hämndaktionerna som Js problem, något hon inte är delaktig I. Hon håller sig utanför när det blir skarpt läge, även om hon annars "står upp" för J då hennes rättvisa anser att J blivit illa behandlad. J säger åt henne att agera alibi, men om hon verkligen gör det, framgår inte. Mest troligt har hon dock lydigt lytt.
Om undanflykterna är efterkonstruktioner eller om det är sant, vet vi inte.
Jag tror inte M anser sig skyldig till något, vilket jag tycker hennes erkännande om att hon hållt vakt, men bara hållt vakt och burit på uppmaning av J, då hon känt sig tvingad, antyder. Där verkar hon lite osäker på om det är brottsligt eller ej, men att hon själv inte riktigt anser det. Alibit förefaller hon inte ens reflekterat över.
Hennes oförmåga att se sin roll i ett större sammanhang bidrar till att jag starkt ifrågasätter att hon skulle gjort någon koppling mellan hennes agerande/frånvaro av agerande och risken att någon skulle skadas eller än värre dö. Faktiskt kan det ha oroat henne eftersom hon undrar hur det gått när J kommer tillbaka.
Som tydligt framgår ser jag inte alls henne som någon iskall kalkylerande dotter av Hin trots att jag läst samma info som dig.
Jag tolkar henne som en omogen, känslostyrd, tonårsnyfiken, obekymrad och obetänksam flöjel. Hon har med hjälp av sina föräldrar, psykologstöd och Comeback kommit ur sin kokong och träffat äldre kompisar med liknande problematik som gläntar på dörren till en helt ny värld. Sedan kommer J och fläker upp denna dörr och tar henne med till sitt liv.
Jag kan jämföra deras vänskap med en båtfärd, där M utan simkunskaper och flytväst hoppar i båten som J styr.
Givetvis är hon ansvarig både för att ha hoppat i båten och för vad hon företar sig under färden men möjligheten att hoppa av ser jag som ytterst begränsad och förenad med stora risker. Tanken dyker inte ens upp som alternativ utan hon sitter still i båten.
Det jag kan konstatera är vad våra ögon fastnar på bland all info. Jag ser det som stärker min uppfattning och du ser vad som stärker din.
Då det alltså finns belägg för bådadera ligger sanningen kanske någonstans mittemellan?
var det inte något med att hon hade med ett ljus också för att Tove inte skulle vara ensam i mörkret typ?