2023-10-15, 10:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag gjorde samma resa, men FUP förändrande den bilden. Och det är märkligt när vi alla har svart på vitt hur det ligger till, att bilden av deras relation som beskrivs av dom själva och deras vänner misstolkas så gravt.

Det finns liksom inte mycket övers för feltolkning enligt mig, när flera av deras vänner och dom själva beskriver relationen som fin och att båda kunde säga ifrån.

Relationen var fin för att M inte ifrågasatte utan anpassade sig.
Vad M "sa ifrån" om, vet vi inte, men bevisligen var det inte något som kunde äventyra deras relation mer än den gången hon var påtänd. Och där vet vi hur det gick.

Jag har tidigare visat hur M uttrycker diskussioner där de haft delade meningar, vilket jag menar visar utfallet ganska tydligt. M vill inte att J ska höja rösten och hon vill inte ha något tjafs.

Citat:
Att Johanna är drivande är det ingen som ifrågasätter! Problemet för Maja uppstår när hon välvilligt hakar på allt J gör. Hon gör det inte under hot eller förtryck.

M uttrycker snarare att det är motvilligt och att hon gör vad hon kan för att komma undan. I andra fall "spelar hon med", vilket jag svårligen ser som välvilligt.

M är mycket medveten om vad som händer dem som går emot J. De dissas på olika sätt och utesluts. Är inte det ett underliggande hot om något? Resultatet av att hon vägrar gå höghushög in på Nöjet visar det med all önskvärd tydlighet. Hon vet var dörren är.

Citat:
Hon gör det av egen fri vilja för att hon värderar vänskapen med J högre än andra människors välbefinnande. Andras liv är mindre värt än risken att förlora vänskapen med J.

Tror du att M gjort ett sådant övervägande?

Att hon har bristande konsekvenstänk vet vi, liksom logiska svårigheter, vilket även medför frånvaro av överblick. Enligt Ms logik förefaller hon helt se hämndaktionerna som Js problem, något hon inte är delaktig I. Hon håller sig utanför när det blir skarpt läge, även om hon annars "står upp" för J då hennes rättvisa anser att J blivit illa behandlad. J säger åt henne att agera alibi, men om hon verkligen gör det, framgår inte. Mest troligt har hon dock lydigt lytt.
Om undanflykterna är efterkonstruktioner eller om det är sant, vet vi inte.

Jag tror inte M anser sig skyldig till något, vilket jag tycker hennes erkännande om att hon hållt vakt, men bara hållt vakt och burit på uppmaning av J, då hon känt sig tvingad, antyder. Där verkar hon lite osäker på om det är brottsligt eller ej, men att hon själv inte riktigt anser det. Alibit förefaller hon inte ens reflekterat över.

Hennes oförmåga att se sin roll i ett större sammanhang bidrar till att jag starkt ifrågasätter att hon skulle gjort någon koppling mellan hennes agerande/frånvaro av agerande och risken att någon skulle skadas eller än värre dö. Faktiskt kan det ha oroat henne eftersom hon undrar hur det gått när J kommer tillbaka.

Som tydligt framgår ser jag inte alls henne som någon iskall kalkylerande dotter av Hin trots att jag läst samma info som dig.

Jag tolkar henne som en omogen, känslostyrd, tonårsnyfiken, obekymrad och obetänksam flöjel. Hon har med hjälp av sina föräldrar, psykologstöd och Comeback kommit ur sin kokong och träffat äldre kompisar med liknande problematik som gläntar på dörren till en helt ny värld. Sedan kommer J och fläker upp denna dörr och tar henne med till sitt liv.

Jag kan jämföra deras vänskap med en båtfärd, där M utan simkunskaper och flytväst hoppar i båten som J styr.
Givetvis är hon ansvarig både för att ha hoppat i båten och för vad hon företar sig under färden men möjligheten att hoppa av ser jag som ytterst begränsad och förenad med stora risker. Tanken dyker inte ens upp som alternativ utan hon sitter still i båten.

Det jag kan konstatera är vad våra ögon fastnar på bland all info. Jag ser det som stärker min uppfattning och du ser vad som stärker din.
Då det alltså finns belägg för bådadera ligger sanningen kanske någonstans mittemellan?
Citera
2023-10-15, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
var det inte något med att hon hade med ett ljus också för att Tove inte skulle vara ensam i mörkret typ?

En heltokig berättelse
Jodå, Johanna hade värmeljus och tändstickor i handväskan. Så omtänksamt
Citera
2023-10-15, 10:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Finns det en lagändring angående gravfridsbrott?
Ja
Citera
2023-10-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad M "sa ifrån" om, vet vi inte, men bevisligen var det inte något som kunde äventyra deras relation mer än den gången hon var påtänd. Och där vet vi hur det gick.

Jag har tidigare visat hur M uttrycker diskussioner där de haft delade meningar, vilket jag menar visar utfallet ganska tydligt. M vill inte att J ska höja rösten och hon vill inte ha något tjafs.

M uttrycker snarare att det är motvilligt och att hon gör vad hon kan för att komma undan. I andra fall "spelar hon med", vilket jag svårligen ser som välvilligt.

M är mycket medveten om vad som händer dem som går emot J. De dissas på olika sätt och utesluts. Är inte det ett underliggande hot om något? Resultatet av att hon vägrar gå höghushög in på Nöjet visar det med all önskvärd tydlighet. Hon vet var dörren är.

Att hon har bristande konsekvenstänk vet vi, liksom logiska svårigheter, vilket även medför frånvaro av överblick. Enligt Ms logik förefaller hon helt se hämndaktionerna som Js problem, något hon inte är delaktig I. Hon håller sig utanför när det blir skarpt läge, även om hon annars "står upp" för J då hennes rättvisa anser att J blivit illa behandlad. J säger åt henne att agera alibi, men om hon verkligen gör det, framgår inte. Mest troligt har hon dock lydigt lytt.

Jag tror inte M anser sig skyldig till något, vilket jag tycker hennes erkännande om att hon hållt vakt, men bara hållt vakt och burit på uppmaning av J, då hon känt sig tvingad, antyder. Där verkar hon lite osäker på om det är brottsligt eller ej, men att hon själv inte riktigt anser det. Alibit förefaller hon inte ens reflekterat över.

Hennes oförmåga att se sin roll i ett större sammanhang bidrar till att jag starkt ifrågasätter att hon skulle gjort någon koppling mellan hennes agerande/frånvaro av agerande och risken att någon skulle skadas eller än värre dö. Faktiskt kan det ha oroat henne eftersom hon undrar hur det gått när J kommer tillbaka.

Som tydligt framgår ser jag inte alls henne som någon iskall kalkylerande dotter av Hin trots att jag läst samma info som dig.

Jag tolkar henne som en omogen, känslostyrd, tonårsnyfiken, obekymrad och obetänksam flöjel. Hon har med hjälp av sina föräldrar, psykologstöd och Comeback kommit ur sin kokong och träffat äldre kompisar med liknande problematik som gläntar på dörren till en helt ny värld. Sedan kommer J och fläker upp denna dörr och tar henne med till sitt liv.

Jag kan jämföra deras vänskap med en båtfärd, där M utan simkunskaper och flytväst hoppar i båten som J styr.
Givetvis är hon ansvarig både för att ha hoppat i båten och för vad hon företar sig under färden men möjligheten att hoppa av ser jag som ytterst begränsad och förenad med stora risker. Tanken dyker inte ens upp som alternativ utan hon sitter still i båten.

Det jag kan konstatera är vad våra ögon fastnar på bland all info. Jag ser det som stärker min uppfattning och du ser vad som stärker din.
Då det alltså finns belägg för bådadera ligger sanningen kanske någonstans mittemellan?

Om du tror att jag ser henne som en iskall kalkylerande dotter har du tolkat det jag skrivit helt fel. Jag ser henne som en känslostörd ung tjej som i det väsentliga enbart tänker på sig själv.

Hon hade det tufft i sina unga år med utanförskap och kanske märkligt beteende för omgivningen. Iaf så hade hon få vänner innan Komback. I 14-15 års åldern (innan J kom in i hennes liv) blir hon sig själv och får 6 st vänner för livet. Dom festar och har roligt ihop (hon testar kokain) och detta nya spännande liv krockar helt med hennes tidigare religiösa uppfostran med kontroll och en tro hon inte känner sig hemma med.

När J dyker upp som gubben ur lådan på loggfesten och ger den bisexuella M en kyss var ödet förseglat.
Efter det knyts dom tightare och tightare för varje dag. M väljer bort alla andra vänner, hon börjar ljuga för sina föräldrar för att kunna umgås dagligen med sin bästis. Dom bygger upp eget språk med roliga namn, eget ställe och dom börjar hitta på dumheter i form av mordbränningar, inbrott, plankningar, gapar på stan och festar varje helg.

Egoisten Maja utnyttjar Johanna då J ger henne tillträde till ett roligare och mer spännande liv. Precis sånt M gillar. Fester, killar, konserter, kriminalitet, tuff attityd. Hennes självförtroende växer och hon gör egna utflykter utan J s fysiska närvaro. Det självförtroende ser vi också sista kvällen på Nöjet när hon nästan hamnar i bråk på egen hand. Ironiskt nog är det J som löser hennes problem.

Så fort hon ser en öppning att kasta sin fd bästis under bussen tar hon den. För varje förhör kommer hon på nya hemska saker med hjälp av (minneslappar J har gjort. I sin enkelhet och eufori att kasta J under bussen glömmer hon helt bort sin egen inblandning.

Men vi är överens om att hon inte ser sig som skyldig till speciellt mycket. Hon skyddar sig genom att åka släpvagn bakom J. Eftersom det är J som tänker och agerar, medans M bara hakar på, är det J som bär ansvaret enligt henne.

Problemet är den att M värderar sitt nya spännande liv högre än andras liv. Hon vet att J flera gånger gör uppriktiga försök att bränna inne folk. Istället för att berätta detta så hjälper hon till genom att agera alibi, skratta åt hatsången, skriker dra åt helvete åt samma människa J velat ha ihjäl, söker upp T på egen hand. Hon visar agg mot offren istället för att varna dom. Hon bryr sig inte ett skit om någon kan komma till skada så länge hon kan fortsätta sitt nya roliga liv.
Citera
2023-10-15, 10:48
Bannlyst
Ju mer man tänker på det ju mer förundrad blir man över hur det här målet har gått till. Rullman gjorde inget vidare jobb, Eksjö Tr än värre som gick på Rullmans linje och dömde till livstid för mord. Snacka om att vara selektiv gällande JJ uppgifter när det enda vittnesmål som pekar ut Maja kommer från medtilltalad och det använder TR som ett av 3-4 argument till att göra bedömningen att det var ställt utom rimligt tvivel gällande Majas inblandning. Det ihop med en hälsoapp vars tillförlitlighet inte gått att bevisa. Det är ju ett haveri av stora mått. Jag hoppas att Maja får ett skadestånd som heter duga och ett bra liv framåt. Och att folk som anser att hon ljuger söker hjälp för sina åkommor.

Btw, Rullman går över som domare!? Härliga tider. *spy på*
Citera
2023-10-15, 10:57
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Ju mer man tänker på det ju mer förundrad blir man över hur det här målet har gått till. Rullman gjorde inget vidare jobb, Eksjö Tr än värre som gick på Rullmans linje och dömde till livstid för mord. Snacka om att vara selektiv gällande JJ uppgifter när det enda vittnesmål som pekar ut Maja kommer från medtilltalad och det använder TR som ett av 3-4 argument till att göra bedömningen att det var ställt utom rimligt tvivel gällande Majas inblandning. Det ihop med en hälsoapp vars tillförlitlighet inte gått att bevisa. Det är ju ett haveri av stora mått. Jag hoppas att Maja får ett skadestånd som heter duga och ett bra liv framåt. Och att folk som anser att hon ljuger söker hjälp för sina åkommor.

Btw, Rullman går över som domare!? Härliga tider. *spy på*
Ännu värre med att tingsrätten gick emot Rullmans tid för troligt mord (ca 02:30) och flyttade fram tidpunkten för mordet till ca 02:43 för att kunna binda Majas hälsoapp till mordet heh.
Citera
2023-10-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Om nu inte MH förstått allvaret/blundat för vad JJ utsätter div personer för under tiden för deras vänskap varat. Bränderna där flertalet personer kunnat stryka med om JJ varit bättre på att få fyr...

Hur förklarar du att MH, när hon har svart på vitt, Tove ligger död i lgh mitt framför fötterna på henne, hon hjälper (som minst) till att bära ut liket, nekar svar (i ett otaliga förhör) till oroliga anhöriga mm.

Hade MH redan vid första förhöret erkänt vad hon visste (om oskyldig): TT är död, hon är bortforslad ut i skogen av oss. Sagt att hon är ledsen men kände sig tvingad... visat ånger så kanske hon på något vis kunnat bli förlåten.
Om hon hade sagt det direkt, då hade JJ suttit där hon sitter nu under lång tid och MH hade inte behövt oroa sig för någon repressalie från JJ.

Nu är inte bevisen tillräckligt starka för att döma MH för mord, säger dock inte allt om hur hennes inblandning var i lgh... man behöver inte vara någon hatare för att tvivla på hur det var med Törnrosasömnen eller ej. Vem orkar hata en person man inte känner?
Citera
2023-10-15, 11:01
Medlem
För de som är intresserade att höra vad GW säger ang domen så är han med i Nyhetsmorgon TV4 om några minuter och ska uttala sig om Tove-domen.
Citera
2023-10-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har det framkommit någon aktivitet i Majas mobil innan kl 01.52 då de kom till Johannas lägenhet?

Ja i fup finns köp/försök till köp och stegserier till lgh samt en video som spelas in m.m. Hon låser sin iPhone i samband med att de kommer till lgh. Men så detaljerat som under den kritiska timmen 02-03 finns inte på samma sätt längre tillbaka.
Senast redigerad av Avel 2023-10-15 kl. 11:28.
Citera
2023-10-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Precis min poäng. Vad som döms (den juridiska frågan) och vad som hände irl (ansvarsfrågan) är två helt olika saker.

Fast du kopplade explicit ihop "vad det verkar" till innebörden av hovrättens beslut, dvs logiken blir "Om hovrätten inte dömer Maja för mord så har hon inte mördat". Jag vet inte om det är din kommunikationsstil, men jag är fortsatt förvirrad kring vad du egentligen menar.

Betraktas i vilket avseende? Det kanske är här förvirringen uppstår?

Vad betyder "döma" för dig i den här kontexten? Vad menar du rent konkret?

Det behövs väl ändå inte en expert för att inse att det finns hat på internet inom valfritt känsligt ämne?

Om jag frågar dig rätt ut: Har du ett problem med att man uttrycker en åsikt i ansvarsfrågan som inte är i linje med hovrättens åsikt i den juridiska frågan?

Lite raka svar skulle uppskattas nu så att vi kan begrava frågan för gott.

Man får uttrycka vilken åsikt man vill (inom vad som är lagligt) utanför hovrätten, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att man har rätt i sak.
Citera
2023-10-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
För de som är intresserade att höra vad GW säger ang domen så är han med i Nyhetsmorgon TV4 om några minuter och ska uttala sig om Tove-domen.

Ja, han sa att varje tänkande människa begriper att Maja sovit med telefonen under kudden som då registrerade nånting. Det hade han redan räknat ut och gav Gillberg en komplimang under pausen eftersom han förklarade det för rätten. Han har f.ö aldrig stört en förhandlingar enligt honom själv.
Citera
2023-10-15, 11:20
Medlem
INGEN kan berätta hur mordet gick till och bevisa det. Finns bara spekulationer. Men finns inga som helst bevis på hur mordet ska ha gått till från punkt A till punkt B. Inte heller vem som gjorde vad, om man bortser ifrån tjejernas egna berättelser. Allt är väldigt oklart och därför bör dem inte heller dömas för mord då ingen kan bevisa det. Troligtvis är det tjejerna som bär ansvaret men utan konkreta tillvägagångssätt får dem inte dömas för mord. Vila i fred Tove, och så småningom behöver man släppa detta för att kunna läka och minnas Tove för den hon är och inte för hennes mördare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in