Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Om Israel litar på dem så för all del, men jag tror inte de litar på palestinierna efter vad palestinierna gjorde med Gaza efter att de tog över området 2005.
Det enda som kommer ske om de får en ny del av Israel är ett Gaza 2.0 dvs ett område som styrs av militanta grupperingar, där ingen demokrati råder och där politisk opposition blir dödade (som Fatah i Gaza 2007, eller hur?)
Spelar ingen roll hur stor eller liten plätt, det blir samma resultat som Gaza.
Förklara varför ett större område skulle garantera demokrati? Det handlar inte om storlek på ytan, utan om det palestinska folkets vilja och kompetens att skapa en demokratisk stat, vilket inte verkar gå om man ser till vad som skedde med Gaza
Konstigt resonemang. Kvinnor, äldre, sjuka och barn borde vara riskfritt att ge fri lejd. Kontrollerar man att de män man tar hand om inte har vapen, så borde man kunna ha minst lika stor koll där som man kan ha på Gaza. Sprider man ut flyktingarna inom israels gränser så blir det inget nytt "område" heller.
Jag tror inte på något sätt att det på kort sikt skulle bli demokrati i en tvåstatslösning. Jag anser att Israel inte heller kan bör kallas demokrati idag så länge man förvägrar en stor del, av landets befolkning, rösträtt. Jag tror dock inte att demokrati nödvändigtvis är en förutsättning för fred i regionen. De flesta länderna är kungadömen och diktaturer, det viktiga är att de ser ett sammarbete med Israel ochbsina abdes geannqr som gynsamt och inte ett hot.