2023-10-15, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Säger inte du har fel, jag vill bara veta om du har rätt, och det vet du inte genom att lyssna på en privatperson på youtube.
https://www.umu.se/bibliotek/soka-skriva-studera/informationssokning-och-kallkritik/kallkritik/
Du kommer aldrig att få rätt svar, inte av någon
Citera
2023-10-15, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope

Det funkar naturligvis inte med en lite plätt som en mindre svensk kommun, för så månfa människor. Israel behöver avträda sina ockuperade områden och återgå till FNs gränser från 48, samt undvika att hindra rörlighet och frihet för områden utanför Israels gränser, för att det ska kunna fungera.

Det är ju klart för de flesta vettiga mänskor, FB rasister undantaget.
Dock lär det inte föränn USA har tappat makten till Kina. Länge ännu eftersom de lär strida till siste marinsoldaten.
Om Israel funkade och resten av folken i Mellanöstern hade fungerande länder skulle inte så många behöva flytta till Europa heller. Vilket skulle vara bra, även för oss som inte är FB rasister.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2023-10-15 kl. 04:28.
Citera
2023-10-15, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swebetting
Bara för att man är emot staten Israel behöver det inte betyda att man hatar Judar.

Jag är emot den Israeliska regeringen och deras fega sätt att hantera konflikten därför är jag på palestiniernas sida i det här.

Man bygger inte en stat där det redan bor Folk, och man dödar inte människor hur som helst, man bygger inte ett fängelse för 2 miljoner människor. Du får jättegärna vara på Israels sida men jag kan lova dig att om det kom in två afrikaner i din lägenhet och sa ”nu ska vi bo här försvinn” så hade du också tagit till våld.

Skulle behövas att England och Frankrike tog sitt ansvar och erkände att de gjorde ett misstag efter 2:a världskriget.
Macron (sämste franske presidenten på mycket länge) har nu fullt upp med problem. Karma pga vad de skapat själva.
Citera
2023-10-15, 04:28
Medlem
Citat:
Ja inte skulle jag ha dödat massa festivalbesökare.
På vilket sätt hotar de Gaza? Var ljudnivån för hög och Gazaborna kunde inte sova tillräckligt bra?
Om Hamas bara hade attackerat militära mål så hade jag haft lättare att acceptera, men det var i överlag civila som dödades den dagen, de enda militära var de som vaktade gränsen.

Jag skulle varit förbannade på Hamas vars raketattacker gjorde att Gaza blev blockerat.
Spelar ingen roll hur duktiga och fina Gaza-borna är om de har Hamas som oavsett förstör Gaza för dem.
Om palestinierna tagit bort Hamas och inrett demokrati så hade blockaden lyfts och ni hade kunnat leva som innan 2007 när Hamas mördare Fatah och tog makten.
Men det har inte skett, ni har låtat Hamas styra, ni har låtit Hamas attackera, och nu kommer resultatet.

Jag gav dig länken till reditt-forumet men du verkar oförmögen att ta in vad som visas där, så jag antar att du helt enkelt är hjärntvättad och inte kan ta in vad dina bröder i Hamas gjorde förra lördagen. Må så vara, du har fått möjligheten.

Hon släpps inte, det enda de säger är "täck till henne"
Jag såg en annan video där de hade en fillipinsk kvinna och en handikappad israelisk kvinna som de tog god hand om. Senare såg jag bilder där de båda hade blivit mördade.
https://www.gmanetwork.com/news/pinoyabroad/dispatch/885026/filipino-nurse-chose-to-stay-with-patient-shot-to-death-in-israel/story/

Du undvek ju svara på min fråga: är jag civil när jag ockuperar någon annans land, och bor där med min familj, trots att jag inte är militär? En stor del av judar som bor i bosättningar runt är Gaza är från Ryssland och Europa. Vad gör de där? De har sina egna hemländer, återvänd dit tack.

Du är löjlig och du vet det själv. Har Hamas inte tagit kontroll över Gaza 2007 då skulle Israel återockuperat Gaza med sina bosätttningar precis som de gör i Västbanken. Tusentals bosättningar byggs årligen i Västbanken på palestinsk mark. Ingen i väst öppnar ens käften om det. Nuvarande Fatih i Västbanken är svikare och förtjänar Israel mer vad de förtjänar oss. Jerusalem är VÅR huvudstad! 10 miljoner Palestinska flyktingar ska återvända hem! MOT ALLAS VILJA! Vi ska få vår frihet!

Under 2021 dödades hundratals palestinier och då fanns inte ens någonting om det här i Flashback!
Men nu när lika många dör i Israel då blir ämnet hett och aktuellt. I alla fall vårt blod är likvärdig som alla andras blod i världen. Vi har rättighet till egen stat.
Citera
2023-10-15, 04:31
Medlem
Citat:
Om Israel litar på dem så för all del, men jag tror inte de litar på palestinierna efter vad palestinierna gjorde med Gaza efter att de tog över området 2005.
Det enda som kommer ske om de får en ny del av Israel är ett Gaza 2.0 dvs ett område som styrs av militanta grupperingar, där ingen demokrati råder och där politisk opposition blir dödade (som Fatah i Gaza 2007, eller hur?)

Spelar ingen roll hur stor eller liten plätt, det blir samma resultat som Gaza.
Förklara varför ett större område skulle garantera demokrati? Det handlar inte om storlek på ytan, utan om det palestinska folkets vilja och kompetens att skapa en demokratisk stat, vilket inte verkar gå om man ser till vad som skedde med Gaza

Konstigt resonemang. Kvinnor, äldre, sjuka och barn borde vara riskfritt att ge fri lejd. Kontrollerar man att de män man tar hand om inte har vapen, så borde man kunna ha minst lika stor koll där som man kan ha på Gaza. Sprider man ut flyktingarna inom israels gränser så blir det inget nytt "område" heller.

Jag tror inte på något sätt att det på kort sikt skulle bli demokrati i en tvåstatslösning. Jag anser att Israel inte heller kan bör kallas demokrati idag så länge man förvägrar en stor del, av landets befolkning, rösträtt. Jag tror dock inte att demokrati nödvändigtvis är en förutsättning för fred i regionen. De flesta länderna är kungadömen och diktaturer, det viktiga är att de ser ett sammarbete med Israel ochbsina abdes geannqr som gynsamt och inte ett hot.
Senast redigerad av slipperyslope 2023-10-15 kl. 04:37.
Citera
2023-10-15, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Du undvek ju svara på min fråga: är jag civil när jag ockuperar någon annans land, och bor där med min familj, trots att jag inte är militär? En stor del av judar som bor i bosättningar runt är Gaza är från Ryssland och Europa. Vad gör de där? De har sina egna hemländer, återvänd dit tack.

Du är löjlig och du vet det själv. Har Hamas inte tagit kontroll över Gaza 2007 då skulle Israel återockuperat Gaza med sina bosätttningar precis som de gör i Västbanken. Tusentals bosättningar byggs årligen i Västbanken på palestinsk mark. Ingen i väst öppnar ens käften om det. Nuvarande Fatih i Västbanken är svikare och förtjänar Israel mer vad de förtjänar oss. Jerusalem är VÅR huvudstad! 10 miljoner Palestinska flyktingar ska återvända hem! MOT ALLAS VILJA! Vi ska få vår frihet!

Under 2021 dödades hundratals palestinier och då fanns inte ens någonting om det här i Flashback!
Men nu när lika många dör i Israel då blir ämnet hett och aktuellt. I alla fall vårt blod är likvärdig som alla andras blod i världen. Vi har rättighet till egen stat.

De värsta tok dårarna till bosättare är väl från USA?
( enligt min åsikt lika mycket terrorister som Sternligan var 1948)
Skulle det funka om man delade upp Jerusalem likt hur det var i Berlin tidigare?
Skulle det fungera att ta ifrån Israel mark i söder ner till röda havet och sen koppla ihop Gaza med västbanken?
Eller skulle Jordanien opponera sig som väl inte vill höra ihop landvägen med Egypten?
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2023-10-15 kl. 04:41.
Citera
2023-10-15, 04:36
Medlem
lumss avatar
Vilken kuslig stämning i den helt mörklagda staden Gaza, enstaka böneutrop, en tupp gal, kattslagsmål och röken efter ett bombnedslag för 20 minuter sen. Det hörs nu även ljud av helikopter och lågt överflygande plan, gryningen tilltar, hur ska denna söndag sammanfattas ikväll, hemska tanke.
Länk till webkameror i Gaza, Ashdod och Tel Aviv. https://www.youtube.com/watch?v=IcPPJqKsTR8
Senast redigerad av lums 2023-10-15 kl. 04:39.
Citera
2023-10-15, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lums
Vilken kuslig stämning i den helt mörklagda staden Gaza, enstaka böneutrop, en tupp gal, kattslagsmål och röken efter ett bombnedslag för 20 minuter sen. Det hörs nu även ljud av helikopter och lågt överflygande plan, gryningen tilltar, hur ska denna söndag sammanfattas ikväll, hemska tanke.
Länk till webkameror i Gaza, Ashdod och Tel Aviv. https://www.youtube.com/watch?v=IcPPJqKsTR8

Dagen när 3:e världskriget började?
Citera
2023-10-15, 04:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Israel har inget val.
Att slå hårt mot hårt har varit avgörande för deras existens ända sen Israel grundades.
Kramar och "men vi kan väl vara vänner" mot militanta islamister är dessvärre lönlöst.
Dom förstår bara brutalt våld.
Jag lider med Gazas civila men det är verkligen så.
För varje död israelisk medborgare måste dom döda 10 palestinier för att "visa" fienden att dom inte är att bråka med.
Tyvärr, det är mörkt som fan men en realitet.
Vad svamlar du om???? " Inget val"..????

Israel har totalt ockuperat mark från FYRA länder i mellanöstern!

Och du rättfärdigar det?

Om det knackade på hos dej, varefter det stormar in folk som kastar ut dej och skriker att nu får du hitta någon annan stans att bo, skulle du inte bli förbannad då??

Hur tänkte du där??

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/palestina/bosattningarna/&ved=2ahUKEwibvoX9gfeBAxWVRPEDHXHnDFYQFnoECAwQBQ&u sg=AOvVaw3GlpE7xYL_8aXfESh1eeMz

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.diakonia.se/har-finns-vi/palestina/konflikt-och-rattvisa-i-israel-och-palestina/&ved=2ahUKEwjipLXgg_eBAxVvVfEDHf6jAjQQFnoECBAQBQ&u sg=AOvVaw30EgY-lmKuExt61Ek4gsaC
Citera
2023-10-15, 04:44
Medlem
Citat:
Hezbollah verkar mycket mera sofistikerade än Hamas.
Här en välproducerad video som visar angrepp på gränspostering med markrobot:
https://israelpalestine.liveuamap.com/en/2023/14-october-hezbollah-publishes-footage-of-the-antitank-guided
Men det är dem också.
IDF-soldater har öppet sagt hur jobbigt det var att kriga mot Hezbollah så det är ingen hemlighet att Israel är rädda för dem.
Citera
2023-10-15, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det var vad Hamas hade räknat med. Gömma sig bland civilbefolkningen så blir de immuna emot retaliationer. Men inte den här gången.

Om vi ska försöka hålla oss till svenska här, så heter det vedergällning, motangrepp eller hämd.

Exakt vad menar du hindrar Hamas att gömma sig bland civilbefolkningen nu då?
Citera
2023-10-15, 04:51
Bannlyst
Israelerna har varit alldeles för undfallande och tillmötesgående mot palestinierna men fick nog när Hamas genomförde ett terrordåd mot civila och halshögg 40 spädbarn. Där var måttet rågat och man tvingas till beslutsamma åtgärder.

Allt som sker nu ligger på Hamas och Ryssland som via sina lakejer i Iran orkestrerat massakern på oskyldiga, civila israeler - att urskillningslöst mörda och massakrera småbarn och mammorna är helt i linje med ryssarnas modus operandi som Hamas plagierar rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in