2023-10-15, 02:51
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Hmmm, har du varit med om ett krig med trovärdiga källor? Då har du nog sovit djupt under en sten. Räkna inte med att få något som helst trovärdigt, alla ljuger. Du kan få uppskattningar och hitta mer eller mindre trovärdiga källor men i krig är massmedia ett viktigt vapen

Korrekt därför man kollar CNN så ser man budskapet. Israel varnar för nästa nivå av krig.
Citera
2023-10-15, 02:51
Medlem
kato85s avatar
Hamas ledare säger att inga palestinier kommer lämna Gaza:
https://www.youtube.com/watch?v=1TsgINcg-ss&ab_channel=AlJazeeraEnglish

Själv bor han på ett lyxhotell i Qatar...
Citera
2023-10-15, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Dör en Hamas-medlem tar väl hans son, farbröder eller liknande upp kampen för att de vill hämnas. Det är så folk resonerar.

Eftersom ingen ger mig en lösning så kan jag väl själv lansera en:
Markinvasion som lamslår Gaza och tar kål på så många Hamas-medlemmar man finner.
När Gaza tagits delar man den i två delar.
Samtliga invånare slussa til den ena delen och får sedan gå över till den andra efter att de kroppsvisiterats.
När man säkerställt att ingen har något vapen på sig så går man igenom hela staden och letar efter gömda vapen.
Efter detta låter man folk bo kvar där, men man kontrollerar i praktiken alla in och utfarter, speciellt den som går till Egypten (där all vapensmuggling skett genom tunnlar)
Kan man bara garantera Israels säkerhet så finns det ingen anledning att köra ut palestinierna från Gaza.

Ditt förslag är ju i princip bara en beskrivning av hur Israel behandlat Gaza de sista decennierna. Trodde du hade en ide om att prova nåt nytt?
Citera
2023-10-15, 02:54
Medlem
Kedoxs avatar
Senaste dödssiffrorna?

Har konflikten stannat av något i dödsofferaspekt eller rapporteras det bara lite mer halvhjärtat nu.
Citera
2023-10-15, 02:55
Medlem
Citat:
Dör en Hamas-medlem tar väl hans son, farbröder eller liknande upp kampen för att de vill hämnas. Det är så folk resonerar.

Markinvasion som lamslår Gaza och tar kål på så många Hamas-medlemmar man finner.
Samtliga invånare slussa til den ena delen och får sedan gå över till den andra efter att de kroppsvisiterats.
När man säkerställt att ingen har något vapen på sig så går man igenom hela staden och letar efter gömda vapen.
Efter detta låter man folk bo kvar där, men man kontrollerar i praktiken alla in och utfarter, speciellt den som går till Egypten (där all vapensmuggling skett genom tunnlar)
Kan man bara garantera Israels säkerhet så finns det ingen anledning att köra ut palestinierna från Gaza.
Kloka observationer, men jag tror Israel inte vilar förrän de utplånat Hamas från Gaza denna gång.

Bibi kan inte sitta kvar förutom att han levererar huvudena av Hamas högsta ledning. Länder som Qatar lever nog i press nu p.g.a. deras stöd till Hamas.
Citera
2023-10-15, 02:55
Medlem
Citat:
Hamas ledare säger att inga palestinier kommer lämna Gaza:
https://www.youtube.com/watch?v=1TsgINcg-ss&ab_channel=AlJazeeraEnglish

Själv bor han på ett lyxhotell i Qatar...

Han säger också att Israel kommer utplånas. Och han måste ha missat ett flera palestinier redan lyckats lämna palestina. Med andra ord mycket skitsnack. Han kan väl åka till Palestina och övertala de lemlästade personerna på sjukhuset att bli friska snabbt och återvända till sina hem. Men det vågar han nog inte
Citera
2023-10-15, 02:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Det skiljer sig från Sverige. I Sverige är värnplikten inte obligatorisk för alla. I Israel är det så.
Under 1973 kriget blev nästan hela Israels befolkning soldater. Även efter de slutar sin militärtjänst, De kan sedan bli återkallade tills de fyller 65 år.

Försökte gå in och kolla men du länkar bara till många trådar och jag vet inte i vilken av dem ska jag gå in och kolla.
Vi har totalförsvarsplikt:
https://pliktverket.se/monstring-och-varnplikt/totalforsvarsplikten

Självklart skiljer sig Israel åt, på grund av dess situation.
Men vad var din poäng med att belysa detta faktum?

Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Försökte gå in och kolla men du länkar bara till många trådar och jag vet inte i vilken av dem ska jag gå in och kolla.
Denna:
https://www.reddit.com/r/2ndYomKippurWar/
Massvis med klipp och bilder på dödandet.
Men du måste först registrera dig på reddit då det krävs för att se våld och död.
Citera
2023-10-15, 02:58
Medlem
rudi1985s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=pecKtF6KbHo
Citera
2023-10-15, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabi007
Det är ungefär samma argument som Hamas kör med. Utplåna alla israeler pga en bråkdel som faktiskt deltar i etnisk utrensning. Samtidigt som palestinier önskar fly från Gaza men inte kan och önskar att kriget ska ta slut och livet återgå till det normala
Javisst.. är det inte sjukt om Israel inte kan bete sig bättre än en terrorist-grupp?
Citera
2023-10-15, 02:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
2200 döda på en vecka är ganska urskillningslöst bombande. Kolla gärna nyheterna:
https://www.dn.se/varlden/israeliska-experter-bombningar-kan-leda-till-atal/
Det är absolut en hög siffra, det ska inte förnekas.

Å andra sidan så har man alltså släppt minst 6000 bomber sedan förra veckan, vilket betyder att det dör en Gaza-invånare för var tredje bomb som släpps.

Jämför med kriget i Ukraina där det också dör omkring 1000 människor per dag, men det har ju pågått sedan Februari 2022.
Citera
2023-10-15, 03:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Hmmm, har du varit med om ett krig med trovärdiga källor? Då har du nog sovit djupt under en sten. Räkna inte med att få något som helst trovärdigt, alla ljuger. Du kan få uppskattningar och hitta mer eller mindre trovärdiga källor men i krig är massmedia ett viktigt vapen
Okej, alla ljuger, då behöver jag inte lyssna på youtubern trots allt. Tack.
Citera
2023-10-15, 03:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Vilken smart idé! Att ingen har tänkt på det. Samtidigt säger man till palistinierna på Västbanken och Hisbollah i Libanon, samt Syrien och Iran att sitta still och vänta på sin tur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in