2023-10-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nä jag tror verkligen inte på J s 10 sek grepp. Dom diskreta blödningarna i bakhuvudet tror jag inte gav upphov till någon medvetslöshet. Och det är det som normalt krävs för att ett strypoffer inte ska göra motstånd. Mottrycksskadorna och dom 5-10 sparkljuden pekar på ett utdraget förlopp på flera minuter. Precis som ett normalt strypmord brukar vara. Det som avviker är att J inte har några motvärnsskador och jag är nyfiken på hur rätten kommer resonera kring detta.
Jag hoppas att de går på de som obducerat kroppen efter Tove, Lazarevic, Berge och även på Brita Z och tittat på alla papperna, på bilderna och röntgenbilderna.
Inte på gubbarna Anders Eriksson och Ingemar Thiblins vittnesmål, inte tittat på några bilder eller röntgenbilder av Toves kropp.
Citera
2023-10-14, 23:19
Avslutad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/20-aringens-advokat-clea-sangborn-det-har-starker-min-klients-berattelse--m2pikx

Tror Clea på det hon själv säger?
Citera
2023-10-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Även Fd advokaten Jens Lapidus sa i tv4s efter fem program att han trodde att det skulle bli livstid för Johanna i Göta hovrätt, att de kommer fastställa tingsrättens dom.
Gillberg sa som Clea i HR
Att även J inte bör få livstid
Enligt Expressen live fr HR
Senast redigerad av Anedin 2023-10-14 kl. 23:32.
Citera
2023-10-14, 23:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Domen mot Maja i TR förvånade de flesta jurister som uttalade sig i media.

TR dom mot Maja bygde på bland annat på en troligen felaktig tidsangivelse från grannen. P4 gjorde efter det en granskning.

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

Domaren blir sedan intervjuad i studio ett P1 angående de nya uppgifterna. Här talar han om att de försökte 'få ihop' det.

https://sverigesradio.se/artikel/radmannens-svar-om-tidslinjen-inte-orimligt-kort-tid

[Så har uttalade sig Alhem i förrgår.

Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare, säger att Göta hovrätts beslut att släppa 19-åringen men behålla 20-åringen som häktad inte kommer som en överraskning.
– Det har dallrat i luften under hela processen, säger han och tillägger att [b]tingsrättsbevisen mot 19-åringen var svaga.
Alhem tror att 20-åringen kommer att dömas för mord och troligtvis få livstidsstraff, även om man väger in att den anklagade är ung och sedan tidigare ostraffad.

Det kan tilläggas att redan före förhandlingarna i TR så trodde Alhem att Maja skulle bli frikänd för mord. Nu har domen inte kommit men med all sannolikhet blir hon det.

Ja, nu är det flera som ansett att bevisen mot Maja varit svaga.

Då har jag m fl inte haft fel känns det som.

Jag vet inte vad jag hade känt om Maja blivit kvar i häktet efter rättegången, men förutom att det hade känts väldigt orättvist mot Maja, så hade jag börjat tvivla på vårt rättsystem.

Det finns orättvisor och orättvisor.

Jag blev fuktansvärt upprörd över att örje Hultberg blev friad för mord på sin fru: Han klarade sig med två år för griftefrid, Då hade han styckat henne i källaren medan barnen var hemma, hucudet sakans ännu. Delarna la han i olika lådor i sina bilar. De låg där och ruttnade. Vet inte om alla delar återfanns. Eftersom huvudet saknades gickd det inte att avgöra dödsorsak, och trots att Börjes historia inte kunde stämma (det hittades inget blod på bordkanten eller golvet), så friades han. Efter ganska kort tid fick ha permissioner och syntes hemma. Barnen däremot har säkerligen inte permissioner från mordet, och blev plöstligt utan mamma och hem. Måste vara traumatiskt att veta att medan man sov dödades mamma bara några meter från en, och sedan styckas i samma hus medan man är hemma.

Men värre skulle det kännas att kanske en helt oskyldig ung tjej, med dvierse svårigheter sedan tidigare i bagget skulle sitta inlåst oskyldig på livstid. Det hade känts ouhärdligt att tänka på. Mycket värre än att se Börje i kvarteren.

Hellre fria än fälla!
Citera
2023-10-14, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Vetlandabornas vilja och Guds önskan.

Så du menar att vetlandaborna skulle ta saken i egna händer och att Gud fader skulle hejja på? Och du skriver vetlandaborna, varenda en alltså. Står de utanför Svea rikes lag? En egen uppfattning om vad som är rätt och fel med Gud i spetsen? Du är inte lite skruvad. Då är det väl bättre vetlandaborna lämnar Gud fader utanför och gnäller hos domstolen istället eller tycker du inte det?

Eller kommer vi få se på löpsedlarna Vetlanda ett modernt knutby?
Citera
2023-10-14, 23:27
Avslutad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/20-aringens-advokat-clea-sangborn-det-har-starker-min-klients-berattelse--m2pikx

Hittade denna peppande text på fejjan

”Vi e snygga, vi e starka och vi e bäst! Styr din inre dialog med dig själv och peppa dig själv så du kan peppa din klient!” -Advokat Clea Sangborn

Målsägandebiträdeskursen med erfarna Clea Sangborn bjöd på senaste årets höjda skadestånd för olika brott.
Citera
2023-10-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Du har så rätt i att domstolen inte har gjort sitt jobb, inte heller åklagaren.
Rättegången blev en cirkus med alla dessa rättsläkare som upptog onödigt fokus då i princip alla ändå var överens om den primära dödsorsaken.
För lite fokus har riktats främst emot Majas motsägelser och lögner, där borde åklagaren ställt henne mot väggen och tagit upp saker hon sagt i förhör och som hon sedan ändrat på, även som du skriver hur hon missat ett mord i en enrummare.
Urdåligt jobb
Så rätt
Det blev en cirkus och Maja kom undan
de borde ha ställt en massa frågor till Maja
Citera
2023-10-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Hittade denna peppande text på fejjan

”Vi e snygga, vi e starka och vi e bäst! Styr din inre dialog med dig själv och peppa dig själv så du kan peppa din klient!” -Advokat Clea Sangborn

Målsägandebiträdeskursen med erfarna Clea Sangborn bjöd på senaste årets höjda skadestånd för olika brott.
I Tove fallet så var det Gillberg som var dyrast
han tog ut högst arvode
Citera
2023-10-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja något sånt har jag hört men är inte insatt i hur och varför
Jag är inte påläst om det hela
Men jag känner personer som har ADHD och även de som har fått diagnosen ADD
Och det är stor skilnad över deras beteende och svårigheter

Såhär står det på Attensions sida:

I diagnosmanualen DSM-5 tog man bort add som diagnos och lät den istället ingå i den generella adhd-diagnosen. Trots detta så skiljer sig symptomen avsevärt. Hos personer med add saknas överaktiviteten helt. De har snarare lägre aktivitetsnivå än normalt.

https://attention.se/npf/adhd/
Citera
2023-10-14, 23:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Johanna hade löst det på ett eller annat sätt, kanske med pappas hjälp i värsta fall men helst själv med tex en fogsvans. Plastsäckar hade hon.

Jag har funderat över att Tove var "lite blottad" och byxorna var uppknäppta.

Med det i åtanke och vetskap om att hon hade fulla restriktioner, så hade hon iscensatt ett dumpat skändat våldtäktsoffer, där hon ville att framförallt spåren och ansiktet/huvudet skulle utplånas.
Kanske hon arrangerade scenen dagen efter när hon återvände?

Har Johanna haft ett horn i sidan till grannen? Eller drog hon in honom iom misstänkliggörandet om att han hade Tove i bilen... för att han sabbade hennes ursprungsplan, med att få bort kroppen medan Maja sov..
Hade grannen inte saboterat, hade Johanna baxat ner kroppen till bilen och dumpat den själv, och gjort sig av med cykel, nycklar, mobil och kläder, väska.

Ingen hade kunnat gola och Tove skulle inte blivit funnen vid det skick hon blev, som ändå var gott nog för att sätta dit mördaren, Johanna

Hon är lösningsorienterad, snabb och effektiv.

Vet inte om hon hade gjort på annat sätt än nu, men jag anar att det är rätt tungt och mycket mer riskabelt att göra det ensam. Man vill nog inte gärna stå vid bilen med en kropp som man inte lyckas få in ensam i bilen. Man kan kanske inte chansa hur mycket som helst, farligt nog ändå.

Fatta våghalsigheten att bära en kropp i ett lakan genom huvudentrén!!
Citera
2023-10-14, 23:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Kan du specificera vem jag har tryckt ner?

Jag tror faktiskt att många håller med mig här i tråden om att du kört med härskarteknik mot de som inte håller med dig
Och det är ingen lögn
Det är bara tragisk att du inte förstår det själv

Ja visst, ni lögnaktiga troll håller varandra om ryggen. Du är tveklöst en av de allra värsta i tråden när det kommer till personliga påhopp. Att du sedan inte ens klarar av att ta en bråkdel av din egen "retorik" visar bara vilken bräckligt lättkränkt klenfis du är.

Citat:
Vad jag vet så har ingen här sagt att de VET att Maja inte sov

Du skrev själv just ett inlägg med precis den innebörden, som var det jag svarade på.
Ditt självbedrägeri är monumentalt.

Men det är som vanligt, du påstår en sak i en mening och i nästa påstår du att du inte påstått det, eller beklagar dig över dem som beter sig som du just betett dig. Det är ständigt återkommande.

När det kommer till Majas sömn så tyder det mesta på att det hon säger stämmer. Allt ifrån Johannas vittnesmål om att Maja "försvann" in i lägenheten när de kom hem och att Johanna inte visste var hon befann sig, via inga andra telefonaktiviteter än rörelsen under några få minuter 0219-0225, till det faktum att det ansikte som telefonen reagerade på 0233 inte kändes igen, och således sannolikt inte var Majas.

Helt tydligt har även hovrätten insett att det Maja säger stämmer, eftersom de valde att släppa henne fri direkt efter hovrättsförhandlingen.

Maja är helt enkelt oskyldig till mord, så enkelt är det bara. Du kan lägga ner ditt hat och dina insinuationer och ditt ständiga gnäll om hur kränkt du är. Du som mer än någon annan bär dig illa åt och bryter mot reglerna här på forumet!
Citera
2023-10-14, 23:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Även Fd advokaten Jens Lapidus sa i tv4s efter fem program att han trodde att det skulle bli livstid för Johanna i Göta hovrätt, att de kommer fastställa tingsrättens dom.

Jaså minsann, har han ändrat åsikt nu. Tidigare har han förklarat att hon frias med det tvivel som Eriksson kommer med. Det var efter ett tidigare framträdande av honom som jag skrev det där inlägget här i tråden om att alla juridiska experter i TV trodde annorlunda än mig, och att jag således borde ha fel på den punkten. Men kappvändarna i TV ändrade sig visst snabbt efter att rättegången tog slut

Ja, det skall bli intressant att få läsa hovrättens domen om en dryg vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in