Jag tar och gör lite gissningar på utkomsten, baserade på känsla och inte mycket annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
De nordliga delarna Gaza City kommer sannolikt jämnas med marken
Det tror inte jag. Jag tror både Hamas och befolkningen i princip kommer ge sig utan strid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
samt Hamas infrastruktur och vapendepåer ödeläggas, där har du huvudmålen.
Det tror jag också. Men jag tror, tvärtemot de flesta analyser, att Hamas inte
har så mycket infrastruktur och vapen. Vilket är bra för Israel på ett sätt, men det innebär också att Hamas snabbt kommer kunna bygga upp till sin tidigare nivå så fort Israel lämnar Gaza igen. Det är en av anledningarna till att jag tror Hamas kommer fly eller bara upplösas in i civilbefolkningen, hellre än illa fäkta. De vet att de materiella förlusterna från en total kapitulation är hanterbara, eftersom de inte
har så mycket material. De israeliska strategernas bedömning före 7 oktober-attacken kommer förmodligen visa sig stämma - Hamas i Gazaremsan
är försvagat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
De som väljer att strunta i instruktionen att snarast dra kommer sprängas i bitar eller få hundra ton cement över sig — förutsättningarna är solklara.
Det tror jag de vet. Och stenkastarfolket kommer inte göra motstånd när de vet att israelerna kommer skjuta skarpt tillbaka. De bjuder inte upp till strider som renderar mer än gummikulor och tårgas. Stannar civilbefolkningen i Gaza City tror jag heller Israel kommer äventyra deras säkerhet mer än absolut nödvändigt. Och eftersom jag inte tror Hamas kommer göra särskilt hårt motstånd tror jag inte särskilt många "absolut nödvändigt"-situationer kommer uppstå.