2023-10-14, 22:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
De backas definitivt upp av hela väst om så skulle vara fallet. Vi inser hotet mot oss.

Precis. Väst backar upp. Tredje världskriget är på gång. Och det är det som några av oss vill undvika som inte är NATO-kukrunkarsugarstjärtar.
Citera
2023-10-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Spännande läge. Vi får se hur efterblivna iranomoslem är.

Vaknar vi upp imorgon med Teheran utraderat från kartan?

Bombat till en grushög av Israeliskt kärnvapen...

Men Israel har väl inga kärnvapen, eller....?? Iofs avslöjade den israeliske kärnteknikern Vanunu på 1980 talet att Israel har kärnvapen och fick ett långt fängelse straff och frigavs 2004, med förbud att kunna lämna Israel. Han plockades in igen 2007. Helt uppenbart att han är en nagel i ögat för regimen som förnekat innehav av kärnvapen.
Citera
2023-10-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Väst backar upp. Tredje världskriget är på gång. Och det är det som några av oss vill undvika som inte är NATO-kukrunkarsugarstjärtar.

..Genom att låta diktaturer, kleptokratier och fanatiska ledare ha taktpinnen och diktera vad som är vad för oss istället för att eftersträva frihet, demokrati och välfärd vilket dessa har haft alla möjlighet till?

Svaret är definitivt: NEJ. Då får det lika gärna brinna.

Och du, Jag är inte helt säker på att vi i väst är "så" svaga ännu..
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Både Ukraina och Israel-Palestina ligger som varsin flik på samma liveuamap om du såg.
"Source" finns uppe i hörnet till vänster på inlägget. En länk till ett twitterinlägg.
Ja, se på sjutton. Nu har jag lärt mig nåt nytt.

Twitter är kanske inte världens mest trovärdiga källa, men det är bättre än inget. Vi får se om det blir nåt vapenskrammel från Iran.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Suck! Och Iran tror dom har en minsta chans?

Det ligger redan 2 amerikanska hangarfartyg redo i högsta beredskap att bomba dom till stenåldern!
Iran har nog med problem på hemmaplan minsta lilla fel då blir det kaos där, Så nej ordet tomma tunnor skramlar mest är vad man kan säga om detta hot!
Israel skiter i vad Iran säger dem vet de törs inte göra mycket som sagt!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Trevligt med en liveuamap för Israel också, men varför kan de inte ange källor?

Det finns förresten en till som rör Iran: "Iranian Foreign Minister: The resistance has taken into account all possible scenarios in this war" https://israelpalestine.liveuamap.com/en/2023/14-october-iranian-foreign-minister-the-resistance-has-taken

De har en ikon av en fyrkant med en pil och så står det "source". Klicka där.
Citera
2023-10-14, 22:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Det är just dessa frågor jag vill att folk reser...

1. De har redan hangar fartyg i Persika viken som avlöses regelbundet + jagare, ubåtar etc
Vem tror du skyddar Hormzund sundet... ?? jo USA

2. Bahrain, KSA, har USA militära baser där

3. Deras flyg från Östra Medelhavet = kan flyga till Iran...

Några mer frågor??

Det är precis som jag säger. Du med flera överskattar deras militära förmåga. USA klarar inte av att föra ett flerfrontskrig med flera länder samtidigt.
USA har varit övermäktigt för att de stridit mot ett litet skitland i taget. Men knappt det har de lyckats med. Kolla bara på Afghanistan och Vietnam.
Citera
2023-10-14, 22:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har en ikon av en fyrkant med en pil och så står det "source". Klicka där.
Tack. Fick nyss lära mig det. Jag är slarvig som aldrig noterat detta under hela kriget i Ukraina.
Citera
2023-10-14, 22:27
Avslutad
Hej

Jag förstår inte riktigt konflikten

Nöjer sig palestinierna om de får hela gaza och västbanken?

Som jag förstår det så har palestinierna redan gaza och styr där. Så om Israel helt lämnar västbanken så kan ju Palestina bilda sitt land i form av gaza och västbanken? För det är väl detta som palestinierna också vill? Så varför lämnar då inte Israel västbanken så det blir fred och palestinierna kan ha sitt egna land Gaza + västbanken = palestina

???
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Jag tar och gör lite gissningar på utkomsten, baserade på känsla och inte mycket annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

De nordliga delarna Gaza City kommer sannolikt jämnas med marken

Det tror inte jag. Jag tror både Hamas och befolkningen i princip kommer ge sig utan strid.

Citat:
samt Hamas infrastruktur och vapendepåer ödeläggas, där har du huvudmålen.

Det tror jag också. Men jag tror, tvärtemot de flesta analyser, att Hamas inte har så mycket infrastruktur och vapen. Vilket är bra för Israel på ett sätt, men det innebär också att Hamas snabbt kommer kunna bygga upp till sin tidigare nivå så fort Israel lämnar Gaza igen. Det är en av anledningarna till att jag tror Hamas kommer fly eller bara upplösas in i civilbefolkningen, hellre än illa fäkta. De vet att de materiella förlusterna från en total kapitulation är hanterbara, eftersom de inte har så mycket material. De israeliska strategernas bedömning före 7 oktober-attacken kommer förmodligen visa sig stämma - Hamas i Gazaremsan är försvagat.

Citat:
De som väljer att strunta i instruktionen att snarast dra kommer sprängas i bitar eller få hundra ton cement över sig — förutsättningarna är solklara.

Det tror jag de vet. Och stenkastarfolket kommer inte göra motstånd när de vet att israelerna kommer skjuta skarpt tillbaka. De bjuder inte upp till strider som renderar mer än gummikulor och tårgas. Stannar civilbefolkningen i Gaza City tror jag heller Israel kommer äventyra deras säkerhet mer än absolut nödvändigt. Och eftersom jag inte tror Hamas kommer göra särskilt hårt motstånd tror jag inte särskilt många "absolut nödvändigt"-situationer kommer uppstå.
Senast redigerad av fluff995 2023-10-14 kl. 22:34.
Citera
Medlem
Citat:
Det är precis som jag säger. Du med flera överskattar deras militära förmåga. USA klarar inte av att föra ett flerfrontskrig med flera länder samtidigt.
USA har varit övermäktigt för att de stridit mot ett litet skitland i taget. Men knappt det har de lyckats med. Kolla bara på Afghanistan och Vietnam.

Årets roligaste inlägg
Citera
2023-10-14, 22:28
Medlem
Citat:

USA har NATO bakom sig och du såg ju vad som hände i Operation desert storm?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in