Citat:
Ursprungligen postat av
Artois
Börjar bli dags att byta ut min nuvarande bil och har några funderingar. Siktar in mig på en bil runt 250 000:-. Vill ha automatlåda, carplay, adaptiv farthållare och relativt stort bagageutrymme (Få in golfbag, vagn osv) Kör ca 2000 / mil år och har möjlighet till laddbox i parkeringshuset.
Vill ha en bil med så mycket garanti kvar som möjligt och har därför kollart Kia Ceed SW pllug in hybrid från 2021 - framåt med deras 7 års nybilsgaranti.
Men det jag mest undrar över är hur ex Mazdas 10års garanti står sig med Kias nybilsgaranti? Någon som har erfarenhet av detta?
Gillar exempelvis Mazda 6 mer än Kia Ceed i utseende, men garantin väger tyngre för mig. Är det stor skillnad på Kias nybilsgaranti kontra Mazdas förlängda komponentgaranti?
Jag har haft 4 Mazda 626/6 sedan 1993. Det bästa med Mazda är att man sällan behöver åka till verkstaden de första 30 000 milen (jag brukar köra 40 000mil).
Mazda var tidigare kända för att rosta och bullra. Det har blivit betydligt bättre än tidigare. När det gäller garantier har jag bara varit med om två saker, och det är skeva bromsskivor och utbyte av krockkudde. De byttes av verkstaden utan kostnad.
När det gäller förlängd garanti så tror jag att det gäller mer trasig växellåda eller motor, men inte bromsklossar eller andra slitdelar. Lack och karossrost är svårt att få på garantin, så jag brukar rostskydda mina bilar.
Mazda är en kul bil att köra, speciellt när man tänker på vad man får för priset.