2023-10-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wranding
Då vet förmodligen dina polare mer än vi vet. Tacksamt om du luskar lite med dem och skriver sen vad ni kom fram till.

Men därför behöver jag veta vilket det är.. är en vän jag inte har daglig kontakt med. Men om det skrivs vilket det är kan jag försöka luska (dock antar jag de har tystnadsplikt?).
Citera
2023-10-14, 16:19
Medlem
Min lillebror är 16 år och bor i Linköping så om jag kan få namnet på GM kan jag fråga honom..
Citera
2023-10-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurmoppen
Min lillebror är 16 år och bor i Linköping så om jag kan få namnet på GM kan jag fråga honom..
Det just är namnet på MGM vi alla suktar efter........
Citera
2023-10-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miradoux
Det just är namnet på MGM vi alla suktar efter........

Helt SJUKT att ingen vågat outa det…
Citera
2023-10-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vi har gjort det delvis. Kommer för närvarande inte så mycket längre än att konstatera att det verkar känsligt att undra hur det kom sig att Liza bodde hos Pas familj. När någon säger tvärt att det inte är intressant så verkar det just som att det kan vara av någon betydelse.

Det finns 11 stycken individer i Sverige som bär samma efternamn som henne (tror att även de som eventuellt har skyddad identitet räknas med i antalet som har visst namn på Skatteverkets hemsida).
Kan hon ha varit målet ? Finns det gängkopplingar där ?
Citera
2023-10-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Japp, det har dom. Annars kan dom inte ta upp nya kontrakt

Får dömda brottslingar fortsätta använda sina mobiler trots de är dömda när de sitter på sis och hvb hem ?
Citera
2023-10-14, 16:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Inte alls. Hon var en ung tjej med rötter i Belgiska Kongo som ville komma bort från "utanförskapshelvetet" i Brandbergen. Pa och Marinka tog sig an henne för att hon skulle hamna i en trygg miljö där hon kunde satsa på sina studier. Hon pluggade juridik på Stockholms Universitet och jobbade ideellt med integration för att, som det heter, "lyfta" ungdomar i den s.k. "orten".

Nu är hon död.

Men var hennes bakgrund verkligen "utanförskapshelvetet"?

Hennes vänlista på Facebook har absolut majoritet av svenska medelklassutseende och svenska namn. Ett fåtal som kan vara invandrare. Hennes efternamn bärs av 11 individer i Sverige, varav en verkar vara en svensk vit kvinna som är 60+ som är sjuksköterska och har varit delägare i ett flygbolag i Kongo.

Det får mig att undra om hon måhända inte varit adopterad från Kongo och haft en relativt medelklassig bakgrund. Om det är så så har ju hon inte haft det "utanförskapshelvete" som man vanligtvis kanske avser med "invandrare från orten" hon lär ju isåfall inte haft jobbigt i skolan pga att föräldrar har språksvårigheter eller liknande.
Citera
2023-10-14, 17:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Hennes vänlista på Facebook har absolut majoritet av svenska medelklassutseende och svenska namn. Ett fåtal som kan vara invandrare. Hennes efternamn bärs av 11 individer i Sverige, varav en verkar vara en svensk vit kvinna som är 60+ som är sjuksköterska och har varit delägare i ett flygbolag i Kongo.

Det får mig att undra om hon måhända inte varit adopterad från Kongo och haft en relativt medelklassig bakgrund. Om det är så så har ju hon inte haft det "utanförskapshelvete" som man vanligtvis kanske avser med "invandrare från orten" hon lär ju isåfall inte haft jobbigt i skolan pga att föräldrar har språksvårigheter eller liknande.

Hennes historia om livet i Bredäng kommer från artikeln i Expressen i samband med att hon tog studenten. På bild är även "extramamma" Marinka Vårstrand som grattar henne. Artikeln har ett par år på nacken men är entydig. Den har länkats typ 20 ggr i tråden.
Citera
2023-10-14, 17:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Man kan undra om hennes bakgrund men om man följer länkar i tråden får man veta att hade svårt för att studera i skolan i Brandbergen. Hon blev mobbad för att hon var plugghäst och höll på att komma på avvägar. Hon bestämde sig för att hon ville gå i en medelklasskola där eleverna var mer ambitiösa och fick byta skola och flyttade in där hon några år senare blev mördad.

Fullt rimligt för mig om inget nytt kommer fram och hur som helst är hon ett brottsoffer och blev med största sannolikhet skjuten bara för att hon befann sig där. Med tiden får vi veta mer.
Citera
2023-10-14, 17:14
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Får dömda brottslingar fortsätta använda sina mobiler trots de är dömda när de sitter på sis och hvb hem ?
Ja det får alla på SIS och/eller ungdomshem. De får även använda iPad. Barnkonventionen som flera land där ibland Sverige följer har jag hört spelar roll.
Vissa ställen får nog reglera det till x antal timmar.
Citera
2023-10-14, 17:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan undra om hennes bakgrund men om man följer länkar i tråden får man veta att hade svårt för att studera i skolan i Brandbergen. Hon blev mobbad för att hon var plugghäst och höll på att komma på avvägar. Hon bestämde sig för att hon ville gå i en medelklasskola där eleverna var mer ambitiösa och fick byta skola och flyttade in där hon några år senare blev mördad.

Fullt rimligt för mig om inget nytt kommer fram och hur som helst är hon ett brottsoffer och blev med största sannolikhet skjuten bara för att hon befann sig där. Med tiden får vi veta mer.

Det som länkas till är att hon figurerat i en artikel i Expressen, en artikel som kan verka lite underlig mot vad nu har blivit känt men kanske verkat underlig, eller falsk, för de som redan då kände Liza och "extrafamiljen"?

Men att en unge i tonåren slackar, är skoltrött, skolkar och någon tid är i dåligt sällskap är inte alls samma som att man kommer ur ett "utanförskap". Och om hon tidigare, innan hon blev stökig, dessutom var plugghäst hade hon nog rimligtvis begränsat behov av Läxhjälp organisationen som presenteras väl i artikeln i Expressen? Isåfall verkar det ju som att man nedvärderar Lizas faktiska kapacitet för att snarare göra "bragden" av välgörenhetsorganisationen mer framträdande. Läxhjälpsorganisationen "lyfte" inte Liza utan hon framställdes som varit ett sämre läge än hon någonsin var för att organisationen, och kanske "extrafamiljen" skulle se bättre ut?

Jag fattar att Liza som tonåring kanske var entusiastisk inför att vara med i tidningen men tycker det är lite udda att visa upp henne om hon i relativ närtid fått flytta till en annan familj för att kunna hålla sig borta från dåligt sällskap.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-10-14 kl. 17:41.
Citera
2023-10-14, 17:35
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko

Citat:
Personalen får inte utan samtycke genomsöka rum för att leta efter farliga föremål, alkohol eller droger, även om det är förbud mot innehav av detta.

Citat:
•Utifrån barnets/den unges rätt till yttrandefrihet, respekt för sitt privat – och familjeliv och korrespondens får de boende inte nekas att kommunicera med omvärlden. Barn/unga får heller inte helt förbjudas att använda exempelvis mobil eller dator.
Personalen får inte gå igenom innehållet på barnets/den unges mobil, surfplatta eller dator.

Citat:
• Om barnet/den unge vårdas enligt LVU kan HVB vidta åtgärder i syfte att förhindra rymning, med stöd av socialnämndens och boendets bestämmanderätt och tillsynsansvar. Det innebär däremot inte att ungdomen får hållas inlåst.Utegångsförbud kan användas men ungdomen får inte låsas in. Ytterdörren kan vara låst men ska gå att öppna inifrån.

Tar 2 sekunder att googla fram?

https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/barn-och-unga/hem-for-vard-eller-boende-hvb/hvb-omsorg-granssattning-och-valdsforebyggande-arbete/skydds-och-begransningsatgarder/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in