2023-10-14, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ni som har CNN: Om några minuter visas ett helt nytt reportage som visar vad som hände på musikfestivalen minut för minut.

Som sagt, man behöver inte avhumanisera Hamas, det klarar de utmärkt själva.

Skadedjur bör utrotas skyndsamt.
Citera
2023-10-14, 01:49
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Jag förstår vad du försöker göra, använda en extrem för att få fram din poäng. Men det faller lite platt faktiskt.. Nu är det defacto inte så att Sverige eller övriga norden har det prekära problemet. Området "Palestina" har det problemet. Man kan resonera hur som helst, men judarna HAR fördrivits från området, eller hur? Då blir det knepigt.

När fördrevs judarna senast från Israel?
För detta förändrar hela debatten om du har rätt.

Palestinierna bor i ett interneringsläger under israelisk kontroll, och idag kontrollerar judarna 90 % av området som tidigare var bebott av majoriteten araber. Så hur fördrivs judar mer exakt?

Eller pratar vi fortfarande Warszawa 1940? Nej, nu är vi i Tel Aviv, min vän.
Citera
2023-10-14, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-

Palestinierna bor i ett interneringsläger under israelisk kontroll, och idag kontrollerar judarna 90 % av området som tidigare var bebott av majoriteten araber. Så hur fördrivs judar mer exakt?

Du menar det där ”interneringslägret” som hundratals, om inte tusentals svenska medborgare (tyvärr), semestrar i varje år? Släpp den där fängelse/koncentrationsläger-metaforen nu, det blir bara patetiskt.
Citera
2023-10-14, 01:55
Medlem
rusmags avatar
Citat:

Ehm, förklara varför en mycket stor del av judarna "flyttade" till Europa m.fl.?

Området var precis som du säger bebott av majoriteten araber vid tidpunkten då området gavs tillbaka till judarna som Israel. Jävligt märkligt att alla byar/städer som nämns i bibeln är under muslimsk kontroll. Som ju dessutom inte var en religion vid tidpunkten, som du vet...

Det finns med andra ord en rätt väl nertecknad historia kring området.
Citera
2023-10-14, 01:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Unicef: 447 barn har dödats i Gaza sedan i lördags
https://www.svt.se/nyheter/hamas-attack-mot-israel?inlagg=8c6889b291321b779436801991703099

Man skulle vilja ha en oberoende källa, har jag hört. Det skulle ju kunna vara enbart propaganda.

Och förresten, vilka dödade då dessa? Jag tänker på att Hamas var i Israel och barn dog, och nu är de i Gaza och barn dör. Hm...
Citera
2023-10-14, 01:59
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Du menar det där ”interneringslägret” som hundratals, om inte tusentals svenska medborgare (tyvärr), semestrar i varje år. Släpp den där fängelse/koncentrationsläger-metaforen nu, det blir bara patetiskt.

Åk dit själv då om det är så jävla underbart.
90 % av barn i Gaza växer upp med PTSD på grund av regelbundet bombregn men det är inget du någonsin kan förstå, när du sitter och trycker i dig massa chips hos mamma och spelar Fortnite. Det enda krig du upplever är på tv och på datorn, din fete fan.

Har du sett Gaza sedan Israel inledde sin offensiv, skulle du vilja vara där?
Citera
2023-10-14, 02:04
Medlem
Kondoleanser till båda sidors civila offer.

Det som jag förundras över, är, vissas ihärdiga försvarande av terror-aktioner. Terror-aktionera är ju upprinnelsen till att läget är som det är, ingenting annat. Att ”väst-världen” (förutom Sverige givetvis) är bedrövade är uteslutande på grund av terror-aktionerna, likt 9/11. Det handlar inte om sympatisering för Israel, eller landområden, eller vad som hände mellan år 1 före Kristus till 2023, utan uteslutande om här och nu, och att det mördats civila och turister. Lägg ner alla historia-referenser. Landsgränserna är där de är, av en anledning, inte på grund av lotto, starkast vinner. Är ju inte så att samerna på något vis skulle få tillbaka Norrland genom att random begå bombningar i höga kusten, eller hävda att vi var här först.

Att historien upprepar sig gång på gång verkar islamisterna inte förstå sig på, det visar sig inte minst under dagens ”protester” i mellanöstern. Protesterna verkade som vanligt handla om USA-hat (fast de inte ens blandat sig i ännu), blandat med yttringar om att krigsbrott begås mot palestinier. Men herregud, allvarligt, var är självinsikten, år 2023. Ingen vill leva i det förflutna, o ingen vill underkasta sig några jävla budord, inte i dagens upplysta samhälle, som alla kan ta del av.

Finns inte ett land i väst som egentligen orkar med religösa förtecken med någon handling, ännu mindre en terrorist-handling i religionens namn. Den tiden är förbi, det tog vi hand om för ca 800 år sedan. Kristendomens klor ses idag som en fanatisk era. Alla religioner ses idag som fanatiska, av gemene man, av samhället. Sluta bete er som clowner.

O för er som sitter här i Sverige o indoktrinerats att försvara er religion, lägg ner, kapa banden till de som påverkar er, skaffa hjälp, gå en vuxenutbildning. Lev det relativt korta livet ni har, precis som alla andra. Tro inte för en sekund att ni kan påverka väst, vi är klara med religion.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Du menar det där ”interneringslägret” som hundratals, om inte tusentals svenska medborgare (tyvärr), semestrar i varje år? Släpp den där fängelse/koncentrationsläger-metaforen nu, det blir bara patetiskt.

Gaza är ett koncentrationsläger. De kan inte resa fritt och lämna området hur de vill. Israel kontrollerar luftrummet och havet utanför och gränsen, förutom passagen till Sinaihalvön som Egypten kontrollerar.
Hälften är arbetslösa. Israel kontrollerar all import och export från Gaza. De har i praktiken ingen jordbruksmark och är beroende av humanitärt bistånd.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ju det... Frågan är hur tolererat det verkligen är i Palestina med den här typen av yttringar?

Well well, jävla shitshow där nere nu...

Jag tror inte de är särskilt toleranta i sina områden, det är fortfarande väldigt patriakala samhällen. Att visa för mycket som kan uppfattas på ett sexuellt sätt, leder nog till väldigt ömma leder och en rygg som är mjukare än magen om man har tur
Senast redigerad av cashmoney85 2023-10-14 kl. 02:08.
Citera
2023-10-14, 02:05
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ehm, förklara varför en mycket stor del av judarna "flyttade" till Europa m.fl.?

Området var precis som du säger bebott av majoriteten araber vid tidpunkten då området gavs tillbaka till judarna som Israel. Jävligt märkligt att alla byar/städer som nämns i bibeln är under muslimsk kontroll. Som ju dessutom inte var en religion vid tidpunkten, som du vet...

Det finns med andra ord en rätt väl nertecknad historia kring området.
I ärlighetens namn beskrivs inte israeliterna i bibeln som det Heliga Landets ursprungsbefolkning, utan den titeln tillfaller kananéerna som israeliterna underkuvade.
Citera
2023-10-14, 02:06
Medlem
Citat:
Åk dit själv då om det är så jävla underbart.
90 % av barn i Gaza växer upp med PTSD på grund av regelbundet bombregn men det är inget du någonsin kan förstå, när du sitter och trycker i dig massa chips hos mamma och spelar Fortnite. Det enda krig du upplever är på tv och på datorn, din fete fan.

Har du sett Gaza sedan Israel inledde sin offensiv, skulle du vilja vara där?

Har jag påstått att det är underbart?

Fruktansvärt, du kan säkert backa upp den siffran med en källa till statistiken också va?

Jag blir nyfiken på varför väljer man att skaffa 5-6-10 barn i en sådan miljö?

Fortnite är jag alldeles för gammal för att veta vad det är, och min mamma är död sedan länge.

Vi har i stort sett krig i Sverige om du inte märkt det, dina muslimkompisar mördar kvinnor och barn dagligen.

Nej, jag skulle verkligen inte vilja vara i något arabland, de jag besökt, undantaget Dubai har varit soptippar.
Citera
2023-10-14, 02:07
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
I ärlighetens namn beskrivs inte israeliterna i bibeln som det Heliga Landets ursprungsbefolkning, utan den titeln tillfaller kananéerna som israeliterna underkuvade.

Ok, du må ha rätt. Men Islam som påfund var ju inte ens påtänkt vid den tidpunkten. Nog nämns ju många städer/byar i bibeln ändock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in