Citat:
Ursprungligen postat av
Lennisa
Intressant frågeställning.
Detta är väl också anledningen till att det förekommer så mycket övergrepp mot civilbefolkningen i alla krig. De allra flesta som lever i en krigszon har nog tagit ställning för den ena eller den andra sidan. Det är extremt svårt att veta om en persons ställningstagande innebär att man är villig att döda någon från motståndarsidan. Ju längre en konflikt pågår desto fler ramlar över till att vara villig att döda motståndare. Så, vem är de facto civil?
Krig är skit. Vi ska vara glada att vi i Sverige har haft över 200 år av fred. Men med de odugliga politiker som vi har haft i Sverige de senaste tjugo åren så är det nog inte allt för långt bort innan vi är inblandad i någon väpnad konflikt.
Det du säger här är exakt min åsikt. Det är svåra frågor. Det Sverige som vi en gång känt det är nog tyvärr för alltid förlorat, frågan är om det går att rädda samhället. Angående huruvida någon är rädd beredd att döda någon på motståndarsidan eller inte kan ju absolut ses om ett slags riktmärke för vem som är att betrakta som civil eller inte.
Samtidigt kan jag litet grann förstå Hamas-terroristens perspektiv i det här avseendet också. Säg att din karriär är att utveckla Artificiell Intelligens som massövervakar palestinier, som kränker deras integritet och som fungerar som en digital fängelsevakt i Gaza. Även om personen som jobbar med detta inte är beredd att handgripligen döda palestinier så bidrar den ju till förtrycket av palestinier i exempelvis Gaza.
Jag tycke frågeställningen var intressant så jag öppnande en egen tråd i ämnet:
(FB) Var det verkligen civila som dödades i Hamas attack?