Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-13, 16:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej det är det inte

Han säger "en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka."

Det är ingen siluett. Googla begreppet om det känns knepigt.

Av någon anledning hoppar du alltid över det första förhöret med Engström....
För dig är det mer intressant vad som sägs i maj?!

IM såg en siluett. Har någon någonsin påstått något annat?
Hur är han relevant här? I så fall är väl alla releventa?

NF ser en färg på en jacka från ett okänt avstånd.
Du vet precis som jag att det är oklart var exakt NF har befunnit sig vid olika tillfällen.
Både när han ser "Tensonmannen" samt var han befinner sig vid "smällen".

Problemet med dig är du kan sådant här egentligen.

Men för att få igenom en "poäng" (antar jag) så låtsas du hela tiden som att du inte känner till sådana här saker. Oerhört oseriöst.
Siluett säger han senare. Jag vet inte vad i det han sa där som motsäger beskrivningen han senare ger. Eller var menar du att motsättningen finns?

Du läser in egna saker i vad jag säger. Du slåss mot en fiende du inte har. Jag tycker såklart första förhöret är viktigast. Jag sa bara att han själv säger att han såg en siluett, vilket är korrekt.
Vad är det i "man i 20-årsåldern i mörkblå täckjacka" som är helt omöjligt att se på 80 m?

Vad gäller IM och NF så var jag tydlig med att jag bara tog upp dom för att visa att vittnen kan se saker på avstånd utan att det är märkligt. Att både IM och SE säger sig se siluetter är väl om något som bara bekräftar att dom ser ungefär lika bra.
Citera
2023-10-13, 16:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Siluett säger han senare. Jag vet inte vad i det han sa där som motsäger beskrivningen han senare ger. Eller var menar du att motsättningen finns?

Motsättningen finns i att Engström ser inte en siluett enligt hans första uppgifter.
Varför du envisas med att hänvisa till senare förhör är fortfarande ett mysterium.
Största problemet är väl att du inte är ärlig med det. Varför hoppa över 2-3 förhör och välja en mening från maj?

Vet du vad en siluett är för något?

https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/ar_16:9,c_fill,dpr_auto,f_auto,g_auto,q_auto:good, w_1782/vekoo1utid3rb6qsj6my

Man kan inte både se en siluett och samtidigt se färg (samt göra en åldersuppskattning) på 80 meters håll.

Citat:
Du läser in egna saker i vad jag säger. Du slåss mot en fiende du inte har. Jag tycker såklart första förhöret är viktigast. Jag sa bara att han själv säger att han såg en siluett, vilket är korrekt.
Vad är det i "man i 20-årsåldern i mörkblå täckjacka" som är helt omöjligt att se på 80 m?

Vad gäller IM och NF så var jag tydlig med att jag bara tog upp dom för att visa att vittnen kan se saker på avstånd utan att det är märkligt. Att både IM och SE säger sig se siluetter är väl om något som bara bekräftar att dom ser ungefär lika bra.

IMs uppgifter är väntade. Han såg siluetter.
Det mesta med NF är oklart. Framför allt avstånden och tiden. NF hade inte motljus dock.
Citera
2023-10-13, 17:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Motsättningen finns i att Engström ser inte en siluett enligt hans första uppgifter.
Varför du envisas med att hänvisa till senare förhör är fortfarande ett mysterium.
Största problemet är väl att du inte är ärlig med det. Varför hoppa över 2-3 förhör och välja en mening från maj?

https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/ar_16:9,c_fill,dpr_auto,f_auto,g_auto,q_auto:good, w_1782/vekoo1utid3rb6qsj6my

Man kan inte både se en siluett och samtidigt se färg (samt göra en åldersuppskattning) på 80 meters håll.

Det mesta med NF är oklart. Framför allt avstånden och tiden. NF hade inte motljus dock.
Är avsaknaden av beskrivning detsamma som en motsättning? Det är inte så att han säger något som motsäger det han senare säger när han mer detaljerat förklarar det.

Jag hoppar inte alls över förhören. Jag går på första gången SE beskriver om han ser en siluett eller ej. Eller hittar du någon tidigare uppgift om det?

Och varför skulle man inte kunna se en siluett och samtidigt färg? Det är ju bara omöjligt om det är 100% kontrast mellan bakgrunden och siluetten, vilket händer extremt sällan i verkligheten. Det vanliga är att man ser lite färg, främst längs siluettens ytterkant. Den färgen är väldigt lätt att se på 80 m på en person som står stilla.

Åldersuppskattning är väldigt lätt att göra. Det räcker med att se kroppkompostion för att göra en hyffsad. Och det är precis det SE säger sig göra.
Senast redigerad av Faderlig 2023-10-13 kl. 17:42.
Citera
2023-10-13, 17:53
Medlem
Citat:
En siluett är ju också vad han beskriver.

Avståndet är 80 meter. Nu får det att låta som att han beskriver någon i fjärran. 80 m är inte alls något avstånd att prata om.

Jag svamlar om IM och NF för att de också är personer som gör observationer på håll. NF på betydligt längre avstånd. Det borde ju vara helt omöjligt om man använder samma måttstock.
80 m ? Låter långt om du tänker vittnet-SE avstånd till LJ från mordplatsen.

Hur har du kommit fram till det avståndet?
Citera
2023-10-13, 17:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Är avsaknaden av beskrivning detsamma som en motsättning? Det är inte så att han säger något som motsäger det han senare säger när han mer detaljerat förklarar det.

Jag hoppar inte alls över förhören. Jag går på första gången SE beskriver om han ser en siluett eller ej. Eller hittar du någon tidigare uppgift om det?

Och varför skulle man inte kunna se en siluett och samtidigt färg? Det är ju bara omöjligt om det är 100% kontrast mellan bakgrunden och siluetten, vilket händer extremt sällan i verkligheten. Det vanliga är att man ser lite färg, främst längs siluettens ytterkant. Den färgen är väldigt lätt att se på 80 m på en person som står stilla.

Åldersuppskattning är väldigt lätt att göra. Det räcker med att se kroppkompostion för att göra en hyffsad. Och det är precis det SE säger sig göra.

Du har löst det!

Fasen vad skönt!

Engström såg en siluett från 80 meters håll med färg i "ytterkanten"!
Eftersom det är "väldigt lätt" att göra en åldersuppskattning med hjälp av en "kroppkomposition" från 80 meter så kunde Engström se att LJ var i 20 års åldern!

Helt sjukt att ingen har tänkt på det här innan.....
Citera
2023-10-13, 18:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
80 m ? Låter långt om du tänker vittnet-SE avstånd till LJ från mordplatsen.

Hur har du kommit fram till det avståndet?

Google maps. Tyckte också det kändes lite långt, när man är där är det väldigt nära.
Citera
2023-10-13, 18:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du har löst det!

Fasen vad skönt!

Engström såg en siluett från 80 meters håll med färg i "ytterkanten"!
Eftersom det är "väldigt lätt" att göra en åldersuppskattning med hjälp av en "kroppkomposition" från 80 meter så kunde Engström se att LJ var i 20 års åldern!

Helt sjukt att ingen har tänkt på det här innan.....
Om du försökte få det att låta absurt så misslyckades du. Det där är en väldigt rimlig förklaring till SEs observation.

Man ser färg i ytterkanten på siluetter. Och ungefärliga åldersbestämningar är lätta att göra på kroppskomposition, ännu lättare om man ser lite rörelse på personen. Det är ju inte 100% säkerhet dock, vilket även SE påpekar.
Citera
2023-10-13, 20:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Finns inget som säger att en silhuett inte kan ha färg. Oftast är det svart, men en tredimensionell silhuett kan reflektera färg.

Ok naturligtvis kan en silhuett med smala ben och händerna i fickan föra tanken till en ung man. Jämför med PV. Hans silhuett hade sett ut som en ung man.
Citera
2023-10-13, 20:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns inget som säger att en silhuett inte kan ha färg. Oftast är det svart, men en tredimensionell silhuett kan reflektera färg.

Ok naturligtvis kan en silhuett med smala ben och händerna i fickan föra tanken till en ung man. Jämför med PV. Hans silhuett hade sett ut som en ung man.
Smala ben och händerna i fickorna fick väl inte SE:s grändman förrän vittnet Lars J hade trätt fram i Aftonbladet (med smala ben och händerna i fickorna).
Citera
2023-10-13, 20:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Har du något som helst exempel?
En bild?

Det vore trevligt att förstå hur de här siluetterna i 3d "reflekterar färg". Är det fortfarande på "ytterkanten" av siluetten som Faderlig är inne på?

Du får gärna komma med exempel.
Helst när objektet (individen) är minst 50 meter bort.

Gällande åldersbedömningen vet vi tyvärr inte vad Engström (innan LJ blev känd) baserade det på.
Citera
2023-10-13, 20:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har du något som helst exempel?
En bild?

Det vore trevligt att förstå hur de här siluetterna i 3d "reflekterar färg". Är det fortfarande på "ytterkanten" av siluetten som Faderlig är inne på?

Du får gärna komma med exempel.
Helst när objektet (individen) är minst 50 meter bort.

Gällande åldersbedömningen vet vi tyvärr inte vad Engström (innan LJ blev känd) baserade det på.

Svagt ljus framför, skarpare ljus på bakgrund, ljus ovanifrån. Kommer ge en silhuett där klädfärg kan framkomma. Tex när du har en person med en kulturhusvägg bakom och en rund lampa ovanför. Simpel fysik.

Det är ju inte konstverket silhuett som avses.
Citera
2023-10-13, 20:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Svagt ljus framför, skarpare ljus på bakgrund, ljus ovanifrån. Kommer ge en silhuett där klädfärg kan framkomma. Tex när du har en person med en kulturhusvägg bakom och en rund lampa ovanför. Simpel fysik.

Det är ju inte konstverket silhuett som avses.

Som sagt....

Har du ett exempel?

Jag förstår inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in