2023-10-13, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
TS glömde bara en sak, du har numera en svartlåda enligt kassregister lagen plus att ingen knappt använder kontanter idag. Det syns i kassan om gör återköp, plus dom flesta betala med kort. Kortköpet kommer in som digital pengar på din bank.

Vill skattemyndigheten göra revision, så får dom allt via banken.

Skattemyndigheten är väl en statlig myndighet eller?

Tror ni på allvar att de gör en revision - särskilt på invandrare - utan att berätta att de kommer en viss dag tre veckor i förväg.

De flesta anställda är fega kärringar som aldrig skulle klara en konflikt med en hetlevrad pizzabagare. Därför gör de allt för att undvika att hamna i en sådan situation. Finns många konferenser och sk. "kompetensutveckling" att engagera sig i istället. Annars kan man sortera sina mail i oändlighet och starta upp förbättringsarbeten som löper på i det oändliga.

Visst kan det säkert dyka upp någon grön person då och då som vill göra revisioner på allvar. Men på pizzerior?
Citera
2023-10-13, 17:34
Bannlyst
Väl sällan SKV personal har kontakt med dej personligen. Utan du får en massa förläggande. Sedan gäller det att bevisa att man har gjort rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Skattemyndigheten är väl en statlig myndighet eller?

Tror ni på allvar att de gör en revision - särskilt på invandrare - utan att berätta att de kommer en viss dag tre veckor i förväg.

De flesta anställda är fega kärringar som aldrig skulle klara en konflikt med en hetlevrad pizzabagare. Därför gör de allt för att undvika att hamna i en sådan situation. Finns många konferenser och sk. "kompetensutveckling" att engagera sig i istället. Annars kan man sortera sina mail i oändlighet och starta upp förbättringsarbeten som löper på i det oändliga.

Visst kan det säkert dyka upp någon grön person då och då som vill göra revisioner på allvar. Men på pizzerior?
Citera
2023-10-13, 17:50
Medlem
Fuskas kanske i pizzabranchen. Men knappast genom detta upplägg. 7000 dylika transaktioner år ut och år in utan att någon reagerar?
Citera
2023-10-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRidge
Min frus syster lever med en pizzabagare och pizza är ju gott. Men han berättade att ska man tjäna pengar som pizzabagare så gör man kontant återköp med de kvitton kunden inte tagit emot. Alltså kunden behöver inte betala kontant för att kunna fuska.
Det är helt vitt i bokföringen. Kunden betalar med kort men tar inte emot kvittot, pizzabagaren gör ett återköp och ger kunden kontanter tillbaka (alltså pizzabagaren lägger pengarna i egen ficka.
Vi frågor från revisor så skrattar man bort det med "alltså svensken är så kräsen, men dom är snälla" eller "vi tar ofta emot praktikanter och då blir det lite si och så med smaken".
Han sa att ca 20-25 återköp om dagen blir snabbt en BMW. Tänk om jag kunde göra så med mitt företag, jag skulle köpa en POLESTAR!!!!!!

Låter som rent skitsnack och hittepå.

svarts lådan registrerar även återköp och de skulle få besök ganska snabbt av skatteverket med den mängden återköp.
Särskilt på en pizzeria.

Att du sen är avundsjuk på folk som jobbar och tjänar pengar visar bara vilken slags person du är.

Varför gör du inte en liknande tråd om företag som ikea och biltema,ica och lidl,willys som skattefuskar grovt på hundratals miljarder med skatteplanerare som det så fint heter.

Eller varför inte göra en tråd om bankerna som snor våra pengar varenda dag 24 h för lufttjänster utan personal i kortköpsavgifter,swishavgifter och hittepåavgifter,årsavgifter med 0 service tillbaks till kunden.

Varför göra en helt onödig tråd om nån random pizzeria där de jobbar hårt varenda dag som du är avundsjuk på.

Öppna en pizzeria själv istället och se om nån avundsjuk jeppe skriver strunt om dig på fb nån dag.
Senast redigerad av Blatteman 2023-10-13 kl. 18:11.
Citera
2023-10-13, 18:23
Medlem
Sensiseedss avatar
Nu kopplar man ju varför blonda tjejer inte köper pizza längre dom har varit med så många pizzabagare och blivit varnande och sett hur äckligt deras restauranger och råvaror är det är ju bara svenska spel nördar och hantverkare och knarkare som går till dom lokala pizzeriorna vanliga människor äter pizza på finare restauranger tack för mig.
Citera
2023-10-13, 18:24
Medlem
Folk verkar tro att kortköp automatiskt betyder att affären är vit. Man ska få kvitto även vid kortköp, och pay-slippen från kortmaskinen är inte ett kvitto (precis som det står med stora jävla bokstäver *EJ KVITTO* på den, men det fattar tydligen inte folk)..
Citera
2023-10-13, 18:48
Medlem
Gaffelpärms avatar
En av de lokala pizzeriorna här i stan brukar ”ha ”problem med kortbetalningen” så det är Swish som gäller och inte till nått företagsreggat 123******* nummer utan en privatperson 070******.

Så har de löst det hela. Ska bli intressant när Muhammed ska förklara varifrån alla pengarna har kommit ifrån.
Citera
2023-10-13, 19:04
Medlem
Problemet är att det inte går att köpa dyra bilar för kontanter längre
Citera
2023-10-13, 19:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
En av de lokala pizzeriorna här i stan brukar ”ha ”problem med kortbetalningen” så det är Swish som gäller och inte till nått företagsreggat 123******* nummer utan en privatperson 070******.

Så har de löst det hela. Ska bli intressant när Muhammed ska förklara varifrån alla pengarna har kommit ifrån.

De flesta svarta affärer idag görs med Swish.
Citera
2023-10-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm

Det är väl inga problem?
Swish kan ändå vara bundet till företagskonto på banken som är i ditt namn..

Som enskildverksamhet så har man det så om man inte har registrerat bolagsnamn på verksamt.se.
Men man kan ändå ha det som ovanstående fast du har registrerat ett namn.

Jag har det så, har 2 telefonkort, Ena för firman andra privat. bägge är 073 nr.
Det enda skillnaden är att min privata har Swish kopplat till mitt bankkort, medans andra har swish kopplat till företagskonto. Men mitt namn står ändå på Swish även där. Eftersom jag har enskild firma.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-10-13 kl. 19:36.
Citera
2023-10-13, 20:19
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det är väl inga problem?
Swish kan ändå vara bundet till företagskonto på banken som är i ditt namn..

Som enskildverksamhet så har man det så om man inte har registrerat bolagsnamn på verksamt.se.
Men man kan ändå ha det som ovanstående fast du har registrerat ett namn.

Jag har det så, har 2 telefonkort, Ena för firman andra privat. bägge är 073 nr.
Det enda skillnaden är att min privata har Swish kopplat till mitt bankkort, medans andra har swish kopplat till företagskonto. Men mitt namn står ändå på Swish även där. Eftersom jag har enskild firma.

Där ser man, lär sig nått nytt varje dag. Men i detta fallet är jag 100% säker på att det var för att fixa svarta pengar.
Citera
2023-10-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Klart att man försöker. men nu har vi haft ärenden där skattemyndigheterna vägt mjölet. det funkar så länge det funkar.

Jag lämnade felaktiga uppgifter till skattemyndigheterna i 15 år. Sedan åkte jag fast och fick lite böter (motsvarande ett halvt år av dessa 15). Det var en god affär så länge det varade.

Typiskt Sverige. Om du åker fast så ska du såklart betala tillbaka varenda öre som du har lurat till dig under 15 år + en stor böter på det.

Det här visar ju bara att du gjorde rätt. Bara fortsätta lura till dig pengar om straffet bara motsvarar ett halvår. Du har inget att förlora på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in