2023-10-13, 18:34
Bannlyst
[quote=Fiffiniffi|86052231]Tillsammans med annan bevisning i målet: Ja

Citat:
Så då är vi alltså överens om att Maja inte talar sanning?

Nej vi är inte överens om det. Jag sa nej till att jag inte avsåg det som du angett. Utan för att kunna ljuga ordentligt så behöver du ha en viss minneskapacitet så att du kommer ihåg dina lögner. Frågan jag ställer mig är hur det ser ut på det planet för Maja. Vilket också blir en del i att jag inte tror att hon ljuger så friskt som vissa vill låta påskina.

Citat:
Då var alltså definitionen du gav mig nyss alltså inte komplett?

Exakt vilken information avser du?

Citat:
Då är tipset för framtiden att inte skriva det i ett inlägg riktat mot mig och inte heller definiera det på ett sätt som inkluderar mig.

Jag delar min uppfattning på vilket sätt jag vill, när jag vill och hur jag vill. Om du personligen väljer att ta åt dig av det så får jag väl lägga mig på din nivå så att vi förstår varandra och tillönska dig detsamma.

Citat:
En och annan säkerligen, men välkommen till Flashback. 90 % av trådarna innehåller beklagligt nog folk som önskar negrer illa på betydligt svagare grund än Maja Hellmans förehavanden. Jag ser inte att det kommer förändras närmsta tiden.

Öhh detta var kanske inte vad jag avsåg med blodtörst. För mig handlar drevet om att folk inte stillar sig och tar in hur rätten dömt utan ändå ska det på sitt vis. Det är en törst som är sjuklig och obegriplig. Skrämmande. Missnöjd kan vara men den gränsen är ju passerad sedan länge från flera håll.

Citat:
Hur kan det vara sprunget ur nya spelplanen när man uttrycker det även innan den nya spelplanen?

På grund av att förutsättningarna förändrats. Maja är inte längre på helt riktiga grunder anklagad för mord och hennes livstidsdom har rivits upp. Innan var man lite eller helt nöjda med läget. Den situationen finns inte kvar och nu är besvikelsen och törsten att hitta tillbaks omättlig. Jobbigt läge för en del

Citat:
Är inte det ganska rimligt i ett brottsmål? Det är ju där all utredning finns?

Jo så kan tyckas men vad tjänar den till när det inte står sig i domstolen? Torka sig med?

Citat:
HR dömer inte från FUP, de har inte ens tillgång till den. De dömer bara på det som presenterats under rättegången (omedelbarhetsprincipen).

Ok åklagare och försvar utgår ju från det som framkommit i utredningen och använder sig av och vänder sig från och till till det materialet i framställan i rätten. Så indirekt tar domstolen del av FUP. Tramsar du med mig med flit eller haha!

Citat:
Markera ett textstycke och tryck på quote-knappen så omsluts den markerade texten med quote-taggar, du saknade ett snedstreck i sluttaggen

Mange tack
Citera
2023-10-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vilket mål?

Jag har ett svagt minne av att HD rättade till ett mål med liknande omständigheter nyligen. Hoppas jag har rätt.

Edit:
Jag tror jag har rätt:
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/sagolika-skal-kravs-inte--langre-for-att-doma-gangmordare/

Edit2: Det visar dock helt riktigt på det jag pratade om hur en Hovrätt ställer orimliga beviskrav.

Ja, tack! Det var precis det fallet jag avsåg.

Om jag inte har helt fel nu, så har jag för mig att en Hovvrätt kan tvingas göra ett "omtag" pga ett juridiskt felaktigt domslut (rättsosäkert).
Citera
2023-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag argumenterar ju inte efter vad jag tror, utan vill peta hål på hur "Maja made in hell" har byggts upp.

Av spindelväv och månstålar.

Kan hända jag "tog i" lite eftersom jag ser generaliseringar, överdrifter och byggen på ingenting som läggs ihop på ett rent ut sagt kriminellt sätt.

Sanningen är att vi inte vet vad som hände där inne på Nöjet, men vi vet vad A*lbin berättat och vad Johanna berättat om att Tove har sagt något till Johanna och när det kommer till det fysiska bråket går det isär. Tove berättar för vakten at det är Johanna som börjar och Johanna hävdar tvärtom. Inga vittnen finns.Några armar i luften...Det är vad vi har att förhålla oss till.

Men om nu Maja var så aggressiv, varför är hon inte aggressiv mot Tove i den här situationen, där faktiskt både Maja och Johanna hävdar hamrande överfall mot Johannas huvud.

Din hånfulla och arroganta stil, med multipla hånskrattande emojis, den är otrevlig. Den tyder på att du upplever dig överlägsen.

Det du anser vara ”Maja made in hell” är väl egentligen allt negativt som grävts fram ur FUP om henne. Oavsett om det handlar om något så trivialt som att gå på strippklubb som knappast nån verka bry sig om förutom du då som försvarar hennes googling i tiotals inlägg, till att hon faktiskt burit på ett lik och verksr helt obrydd efteråt.

Du har ju själv inga problem med att sätta fjärrdiagnoser på Johanna och tillskriva henne det ena värre än det andra. Och det är helt ok! Vi spekulerar utefter den info vi har, och så länge vi förhåller oss till sånt som kan verifieras i fup eller annars är tydliga med att det är spekulationer så fine.

Men detta gäller givetvis även Maja. Jag upplever att du försvarar Majas varenda felsteg till vägs ände. Oavsett mordet har hon gjort sig skyldig till vidriga handlingar och är allt annat än ett litet offer som du vill få henne till.
Citera
2023-10-13, 18:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag argumenterar ju inte efter vad jag tror,

Tack! Exakt min poäng

Citat:
Kan hända jag "tog i" lite

Så kan man också kalla ett argument baserat på en uppgift du själv inte trodde på

Citat:
Din hånfulla och arroganta stil, med multipla hånskrattande emojis, den är otrevlig. Den tyder på att du upplever dig överlägsen.

"Överlägsen" vet jag inte, men jag ser dig definitivt inte som en jämlike iaf. Inte mot bakgrund av vad jag precis ertappade dig med att göra. Ditt agerande var rent av pinsamt. Och faktumet att du försöker bortförklara det...ja vad ska man säga?
Citera
2023-10-13, 19:03
Medlem
Föga förvånande om HR skulle riva upp morddomen mot MH. Den var aldrig särskilt övertygande.

Hoppas att systemet kan sätta MH rätt.
Citera
2023-10-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spontanitet1
Johanna hade googlat på mord etc. Där får hon bla. får veta att hon INTE SKA BERÄTTA FÖR NÅGON av det hon planerar att göra. Därför tror jag att Maja ingenting visste!

Bråken som har varit som ni tjatar om har tjejerna varit hos JOHANNA och druckit vin eller öl. Det är JOHANNA som har fått igång bråket, när de gick dit antar jag att Johanna log med hela ansiktet och mådde prima till fullo! ( det gör psykopater/narcissister!)

Jag har levt med en psyko/narcissist , så jag har åtminstone erfarenhet.

Fortsättning kommer...
Ja. Jsg måste bara gåvyillägga att ni ska vara försiktiga med att sätta diagnoser. Jagvtror inte ett dugg på att J är psykopat eller är.en narsissist . Däremot kan hon ha Borderline, få har man starka känslor, men man har kontakt med dom och är inte en kall människa gör det.
Jag tycker de är märkligt att inte försvaret tog upp detta fenomen och belyste det lite tydligare. Så inte J ska bli missförstådd. Inte många dom vet vad dessa diagnoser står för på riktigt.
Citera
2023-10-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Det är gott att läsa sympatiska inlägg i ett annars ofta ogästvänligt Flashback.

Jokeridioten och zurfaren är två exempel på det vidriga.

Det oresonliga hatet mot Maja är tecken på folks ondska och outsinliga dumhet. Obegåvning och ignorans.

Nu hoppas jag Maja får allt det stöd hon då innerligt behöver.

Familjen T*nnies har förlorat sin mycket älskade dotter på grund av att två spritt språngande galna fröknar som tillsammans och i samförstånd bestämde sig för att under natten den 16:e Oktober 2022 bringa livet om den 21-åriga flickan vilket också lyckades,

inte nog med det, utan den ena av de tvenne fröknarna lyckades till slut med att slinka igenom rättvisans nät.

Två kriminellt tänkande individer som tog lagen i sina händer och mördade familjen T*nnies dotter.

Familjen T*nnies har förlorat sin mycket älskade dotter vilket du❗@bblues saknar en total och fullständig mänsklig empati för, men, sanna min ord att det finns många människor i Vetlanda som ser på detta på ett helt annat sätt än vad du gör. Fy sa My om den, som har en mörk Hy, sänd henne till ett träsk, med både sump, och Dy ... Flera av trådens medlemmar (inte alla) har visat sin empati för familjen T*nnies i sina tidigare skrivna och postade inlägg, det tycker åtminstone jag är väldigt fint gjort

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massooddon
Och det tror du någon seriöst vill riskera eventuell livstid för?

Det är väl bara att hävda att man sov... verkar ju vara ett framgångsrecept.
Citera
2023-10-13, 19:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Nej vi är inte överens om det. Jag sa nej till att jag inte avsåg det som du angett. Utan för att kunna ljuga ordentligt så behöver du ha en viss minneskapacitet så att du kommer ihåg dina lögner. Frågan jag ställer mig är hur det ser ut på det planet för Maja. Vilket också blir en del i att jag inte tror att hon ljuger så friskt som vissa vill låta påskina.

Så du menar att Maja TROR sig ha bortträngda minnen, men egentligen bara är sinnesslö? Har jag förstått dig rätt?

Citat:
Exakt vilken information avser du?

Din definition av "blodtörstig".

Citat:
Jag delar min uppfattning på vilket sätt jag vill, när jag vill och hur jag vill. Om du personligen väljer att ta åt dig av det så får jag väl lägga mig på din nivå så att vi förstår varandra och tillönska dig detsamma.

Du får såklart skriva på vilket sätt du vill, men personligen gör jag en medveten ansats med varje inlägg att vara tydlig för att undvika missförstånd. Så jag skulle t ex inte skriva nånting med innebörden "om man gör x är man y" till nån som precis gjort "y", bara för att sen säga "jag menade inte dig". Men alla har vi olika metoder.

Citat:
Missnöjd kan vara men den gränsen är ju passerad sedan länge från flera håll.

Finns det något speciellt sätt som är tillåtet att uttrycka missnöje på? Kan du ge exempel?

Citat:
På grund av att förutsättningarna förändrats.

Hur är det relevant om jag sagt exakt samma sak innan och baserar det på exakt samma saker? Jag ser det inte.

Citat:
Jo så kan tyckas men vad tjänar den till när det inte står sig i domstolen? Torka sig med?

Fast nu användes den inte i domstolen, vilket jag förklarade för dig.

Citat:
Ok åklagare och försvar utgår ju från det som framkommit i utredningen och använder sig av och vänder sig från och till till det materialet i framställan i rätten. Så indirekt tar domstolen del av FUP.

Nej, de tar direkt och indirekt del av DELAR AV FUP. Vilka delar beror på åklagare och försvarare. Som du ser så har jag m fl mycket riktigt också riktat kritik mot att åklagaren inte delgav rätten extremt relevant information utan valde att hasta igenom processen istället.
Citera
2023-10-13, 19:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Förvånar mig inte!
Halva Sverige undrar nog vad det var som egentligen hände igår

Nej!

Halva Sverige undrar inte vad som hände igår.

I Vetlanda är det en annan sak, i Sverige pågår väldigt mycket annat, förutom att det just nu är annat som pågår i Israel/Gaza.

Alla är inte insatta i FUP, inte ens rättegången.

Det finns nog ett helt gytter av olika människor, många med olika åsikter beroende på en mängd faktorer.

Det är inte alltså som du försöker påskina, en enhetlig grupp som tycker att Maja är mördare.

I tråden finns det personer som har läst FUP, men inte alla.

Man måste skilja på vad som gäller rättsligt. Att ingen ska fällas utan bevisning utom rimligt tvivel.

Det som kan för anhöriga, och även andra upplevas fel att hon frias för mord, är att Majas beteende runt vad hon har känt till, vad hon inte larmat om, hur hon sedan agerar under kvällen kan upplevas starkt omoraliskt och även suspekt.

Moral och lag hör ihop, men allt omraliskt är inte olagligt.

Vad inte alla känner till, och inte heller kanske håller med om är att Maja har varit under inflytande av en person som förutom har flera konflikter med olika personer, har tankar om hämnd och även hur de ska elimineras, har ett mentalt starkt övertag över Maja.

Trots att Maja naturligvis vet vad som är fel och rätt, har hon svårt att orientera sig och kunna hävda sina egna tankar. Tvärtom syns Majas roll spegla Johannas destruktiva tankar om att Johanna är utsatt och att andra förstör för henne (Johanna).

Vad kommer till bevisningen, är den obefintlig mot Maja.
Johanna är den som sätter Maja på plats. Det efter att Maja golat.

Det som finns är att Maja vistats i samma lgh, en liten lgh. Det finns skäl att tro att Maja kan ha hört.

Det är dock Johanna som har konflikten, som får orden kastade i sitt ansikte på Nöjet, som gogglat på mörda diskret, som tidigare försökt tutta eld på både Toves hus och exets hus. Planerat brand hos Julia. Det är Johanna som skrivit hatsågnger.

Alla konflikter är Johannas.

När vittnen berättar är det inte Maja de pratar om när det handlar om konflikterna. Det är Johanna.

Att förstå hur Maja kunnat hamna i den position hon har gjort, det kräven insyn och insikt i vem Johanna är.

Det är en person som skapar konflikter, konflikter som bara finns i hennes eget huvud.

Hon upplever sig sedan som ett offer. Och allt är andras fel. De förstör hennes liv. helt uppdiktade konflikter som inte ens hade funnits i andras liv.

Den här personen har allvarliga problem med att hantera livet och har inverkat på Maja sedan hon var i 16- års åldern.

Naturligtvis förstår inte alla den dyamiken som Maja, med sina diagnoser, lägre IQ och låg sjjälvkänsla, vad det innebär att hamna i en realation med en två år äldre person med dessa egenskaper som Johanna har.

Alla har inte insyn, insikt och förståelse.

Halva Sverige tycker det du insinuerr på.
Citera
2023-10-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Hon ville inte köpa ut till Maja
Och Johanna var svartsjuk ang någon kille .

De retade sig på henne och hennes syster .

Det är ett omoget beteende.
Citera
2023-10-13, 19:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
ni ska vara försiktiga med att sätta diagnoser. Jagvtror inte ett dugg på att J är psykopat eller är.en narsissist . Däremot kan hon ha Borderline, .

Nog för att jag håller med om att diagnosen borderline är sannolik, men när ironin är så här påtaglig undrar jag om du trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in