2023-10-13, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kort sammanfattat: För att hennes historia inte kan stämma med kända omständigheter och för att en oskyldig person inte beter sig som henne. Saker som att hon inte skulle ha sett Toves kropp då hon gick på toa. Saker som att en oskyldig 18-åring som precis av sin mördande kompis (som även tvingat henne att följa med på likdumpning) blivit utpekad att följa med på den bilresa som polisen nyttjade för att hitta Tove och även blivit informerad om att polisen hittat granbarr på henne som visar att hon rört sig i just den sortens terräng inte skulle knipa käft i häktet i 42 ytterligare dagar.

Ok och detta sammanfattat skulle då innebära att hon gjort sig skyldig tilll mord eller vad pekar detta på menar du?

[quote]Du menar att du tror på hennes ursäkt att hon inte sa något under sex veckors häktning var pga att hon hade bortträngda minnen?[quote]

Nej men för att komma ihåg vad hon sagt tidigare och inte glömma av och säga andra saker

[quote]Hennes historia är så simplistisk den kan vara. "Öööö, eeee...jag sov"[quote]

Ok

[quote]Så om man inte håller med om att en dom är korrekt så är man "blodtörstig" om man yttrar denna åsikt? Så för att inte vara "blodtörstig" får man alltså inte säga att en enda dom i åtminstone modern tid är felaktig? Man är alltså blodtörstig om man säger att Mats Alm dödade Linda Chen och att OJ Simpson mördade Nicole Brown och Ronald Goldman?[quote]

Nej det behöver man inte nödvändigtvis vara men det ligger inte långt därifrån. jag skrev heller inte att du enskilt var det utan att jag upplever att folk är det i hagen. Man vill se Maja fälld på livstid för mord vilket man är i sin fulla rätt att tycka men det är blodtörst för mig sprungen ur besvikelse över den nya spelplanen. Man hänvisar till FUPAR och ditten och datten och det ska bli medborgargarden hit och dit när det visat sig att fupen var värd vatten i åtminstone Majas fall i HR. Dream on säger jag bara. Så rent generellt finns här en tydlig blodtörst ur min synvinkel. Jag själv har en tydlig blodtörst mot medborgargardet dumpen t.ex. som jag tycker beteer sig bortom all rim och reson och använder Gestapo metoder. men där har jag sagt vad jag tycker och tänker om det och lägger inte mer energi på den frågan tillsvidare. Och det sista hörde ju inte hemma här men som exempel.

Citat:
Jag har väl inte uppmanat till att gripa henne igen och spärra in henne utan laglig grund? Så då har jag väl accepterat att hon ska friges?

Nej det har du inte. Det har jag aldrig sagt heller.

Så nu hoppas jag att du är gladare igen så du kan fira helg!

(Det gick inget vidare för mig att dela in i stycken &#128514
Mvh Doktor fluff
Senast redigerad av Baaaartil 2023-10-13 kl. 16:49.
Citera
2023-10-13, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Vetlanda posten på facebook raderar inlägg titt som tätt i kommentarfältet gällande Maja.
Stämningen där var inte nådig. Välkommen hem Maja
Citera
2023-10-13, 16:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En bättre fråga är varför inte ett enda spår av dessa påstådda slag syntes när Johanna greps drygt 30 timmar senare.

Det är ungefär lika sannolikt som när Amber Heard fick "fler knytnävsslag i ansiktet än vad hon kunde räkna" av Depps knytnäve som var prydd med stora metallringar men inte hade ett märke i ansiktet dagen efter.

Nej, jag tror inte på beskriviningen av hamrande knytnävsslag, eftersom det enda vittne som såg något trots fullpackat på Nöjet, var en av Toves (A*lbins) kompisar. Det han såg var lite viftande armar.

Berättelserna går (som vanligt) isär om vad som hände.

Min poäng är att om man ska beskiva något och få gehör för sin ståndpunkt, då behöver man ta med heltheten, inte såga ut sin lilla pusselbit, som då hamnat utanför sitt sammanhang.

Helheten, det objektiva synsättet.
Citera
2023-10-13, 16:57
Medlem
snooper123s avatar
Hon kan inte bo kvar i Vatlanda väll?
Vart ska hennes familj bo?
Citera
2023-10-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det finns utrymme för att skapa en stark indiciekedja för Majas del. Det kräver mer jobb av åklagaren än att kunna peka på ett tekniskt bevis som DNA eller mobilspår. Det kräver vittnen, pressande förhör, ifrågasättanden, sätta saker i ett sammanhand. De här åklagarna orkade inte lägga ner det jobbet. De diskade av rättegångarna lite snabbt, pinsamt snabbt faktiskt, kallade ett minimum av vittnen, höll oengagerade korta förhör - de höll sig precis över gränsen för att kunna anses ha gjort sitt jobb.

Precis samma argument drog en del av Schyrrers vapendragare upp i Arboga-fallet. "Även om Schyrrer hade en konfliktfylld relation till fadern i fallet så kan hon faktiskt ha haft anledningar att befinna sig i Arboga. Hon kanske bara inte vill berätta! Hon kanske har en affär med en gift man! Hon kanske drygar ut studiemedlen med prostitution! Hon kanske...!!"

Schyrrer blev aldrig dömd på ETT indicium. Att Schyrrer var i Arboga och ljög om det var bara EN del i indicekedjan. Man byggde väldigt noggrant upp indiciekedjan och den höll. Man slarvade inte med någon länk, man jobbade på varje enskild länk för en kedja är inte starkare än den svagaste länken.

I det här fallet har man inte byggt någon indiciekedja i rätten. Vad som hade hänt om man hade varit lika noggrann som i Arboga-fallet vet vi inte. Men det fanns material att bygga den på.

I det här fallet hade man dessutom ett utpekade, vilket man inte hade i Arboga. Visserligen medGM Johanna, vars vittnesmål man ska vara försiktig med. MedGM Johanna sköt dock ingen av sin egen skuld på Maja när hon pekade ut henne som deltagande. Det är skillnaden på den uppgift som hon lämnar om längden på stryptaget. Den uppgiften tar ifrån skuld från Johanna, därför ska den betraktas med långt större misstänksamhet.

Jag trodde du var jurist men du kan inte vara en särskilt duktig jurist givet de frågor du ställer.

Vad i det jag skriver gör mig till en "inte särskilt duktig jurist"? Att jag är tvungen att förklara för dig att man inte kan föra in massa karaktärsbevisning och dylikt för att grunda en fällande livstidsdom borde snarare ligga på dig, än på mig!?

Jag tycker absolut att det funnits en någorlunda indiciekedja mot M.H, och att hon suttit häktad och åtalats för detta är helt i sin ordning. Men att indiciekedjan skulle hålla för en fällande dom har för mig varit helt uteslutet hela tiden. Vad det sedan funnits för utrymme att skapa en starkare indiciekedja, genom bättre åklagarjobb, är ju en väldigt hypotetisk diskussion som jag inte tänker ge mig in i och jag har heller inte så mycket kunskap om den 14 år gamla Arboga-domen. Men jag kan säga såpass mycket som att jag har svårt att tro att det finns särskilt mer att hämta i ett fall där ett offer och två andra personer befunnit sig inom stängda dörrar och där enda vettiga vittnet är en granne som hört ljud och kört en av dom till McDonalds - Och för tydlighetens skull vill jag återigen tillägga att massa karaktärsbevisning/vittnesmål fortfarande inte hade hjälpt denna indiciekedjan!

Det du säger om J.J angiveri av M.H stämmer absolut. Men praxis är ju som sagt att hennes utpekande skall värderas med stor försiktighet för det finns ju fortfarande ett potentiellt hämnd-motiv från J.J sida. Jag undrar också hur mycket "av sin egna skuld" J.J hade kunnat lägga på M.H, för enligt J.J har ju hon gjort minsta möjliga - Hela dödsförloppet är ju ett olyckligt litet misstag från hennes sida.

Slutligen vill jag replikera på ditt tidigare inlägg där du anförde att det hela INTE kan vara en slump utifrån J.J och M.H är bästa kompisar, att det finns en stor lojalitet mellan J.J och M.H, att J.J och M.H gjort skit ihop tidigare, att J.J och M.H umgicks innan/under mordet, att M.H varit på plats när mordet skedde, att M.H varit inblandad så till vida att hon varit med och lockat till sig Tove till lägenheten och senare genom att hjälpa till att föra bort Toves kropp - Och trots detta dömdes inte M.H för Mord!?

Sedan vill jag att du jämför detta med mordet på Ulf Sandberg i Oskarshamn. Vad hade vi där? Jo K.H och H.N, två bästa kompisar med stor lojalitet till varandra. Dessa två hade både missbrukat och gjort brott ihop. Dessa två umgicks innan/under mordet och H.N befann sig på brottsplatsen när mordet utfördes. Och H.N var inblandad så till vida att han rånade offret och därefter filmade när offret utsattes för våld - Och trots detta dömdes inte H.N för Mord!? ....Vad drar du för slutsats av detta?
Citera
2023-10-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Håller med, bör som minst vara medhjälp till mord, hon har liksom vart med på allt, det enda är att det inte går att bevisa att hon varit med just de minuterna som Tove mördades.
Vet flera fall där gärningsmän bara varit med och det inte gått att bevisa vem som mördat och de har fått medhjälp till mord, förstår inte varför det inte är applicerbart här.

Av den enkla anledningen att man bara kan fastslå att M.H hjälpt till efter mordet, dvs när hon hjälper till att transportera bort och gömma kroppen. För att dömas för Medhjälp till mord så måste man hjälpt till före mordet. Då tänker du att M.H hjälpte till att locka med sig Tove innan mordet. Men det hon lockade med sig Tove till var ju för att konfrontera/misshandla henne. Med andra ord har då inte M.H haft uppsåt att hjälpa till med ett mord.
Citera
2023-10-13, 17:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Ok och detta sammanfattat skulle då innebära att hon gjort sig skyldig tilll mord

Tillsammans med annan bevisning i målet: Ja

Citat:
Nej

Så då är vi alltså överens om att Maja inte talar sanning?

Citat:
Nej det behöver man inte nödvändigtvis vara

Då var alltså definitionen du gav mig nyss alltså inte komplett?

Citat:
jag skrev heller inte att du enskilt var det

Då är tipset för framtiden att inte skriva det i ett inlägg riktat mot mig och inte heller definiera det på ett sätt som inkluderar mig.

Citat:
utan att jag upplever att folk är det i hagen.

En och annan säkerligen, men välkommen till Flashback. 90 % av trådarna innehåller beklagligt nog folk som önskar negrer illa på betydligt svagare grund än Maja Hellmans förehavanden. Jag ser inte att det kommer förändras närmsta tiden.

Citat:
Man vill se Maja fälld på livstid för mord vilket man är i sin fulla rätt att tycka men det är blodtörst för mig sprungen ur besvikelse över den nya spelplanen.

Hur kan det vara sprunget ur nya spelplanen när man uttrycker det även innan den nya spelplanen?

Citat:
Man hänvisar till FUPAR

Är inte det ganska rimligt i ett brottsmål? Det är ju där all utredning finns?

Citat:
när det visat sig att fupen var värd vatten i åtminstone Majas fall i HR.

HR dömer inte från FUP, de har inte ens tillgång till den. De dömer bara på det som presenterats under rättegången (omedelbarhetsprincipen).

Citat:
(Det gick inget vidare för mig att dela in i stycken &#128514

Markera ett textstycke och tryck på quote-knappen så omsluts den markerade texten med quote-taggar, du saknade ett snedstreck i sluttaggen
Citera
2023-10-13, 17:27
Medlem
Citat:
Jag håller med. Eller snarare, det som framkommer i FUP borde räcka för fällande dom men sen ska man ha en engagerad åklagare som kallar de viktiga vittnena, pressar de åtalade på inkonsekvenser och ändringar i deras historier osv. Jag tycker åklagarna har varit dåliga. De borde pressat de åtalade mer på inkonsekvenserna i deras historier och fått dem att snärja in sig mer i sina lögner. Dåligt skött. Hur många rättegångsdagar var det i TR? Fyra?

Ms advokat var bättre än den i TR. Han tog upp saker som J sagt i förhören till exempel det här med att J anklagade grannen först. Åklagaren borde gått hårdare åt M. Det verkar som att de snöat in på teknik, dödsorsaken och själva tidpunkten för mordet istället för att se till helheten.
Citera
Medlem
Citat:
Stämningen där var inte nådig. Välkommen hem Maja

Hon är en ung tjej. Finns säkert många män som blir förälskade i en ung och lite "farlig" tjej. Hon kan säkert hitta en stark manlig beskyddare som tar hand om henne.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tror inte på beskriviningen av hamrande knytnävsslag,

Och ändå använde du det precis som argument för att Maja inte var aggressiv. Herre jävla gud

Vilket sjävmål
Citera
2023-10-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Slår vad att HD kommer att ta upp fallet pga Maja.
Vem vill satsa emot?

Hoppas att det blir som du tror, men det är ju väldigt få fall som hamnar där. Tror det ligger på 1-3 procent av de som vill ta upp fallet där.
Citera
2023-10-13, 17:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En bättre fråga är varför inte ett enda spår av dessa påstådda slag syntes när Johanna greps drygt 30 timmar senare.

Det är ungefär lika sannolikt som när Amber Heard fick "fler knytnävsslag i ansiktet än vad hon kunde räkna" av Depps knytnäve som var prydd med stora metallringar men inte hade ett märke i ansiktet dagen efter.

Nej, jag tror inte på beskriviningen av hamrande knytnävsslag, eftersom det enda vittne som såg något trots fullpackat på Nöjet, var en av Toves (A*lbins) kompisar. Det han såg var lite viftande armar.

Berättelserna går (som vanligt) isär om vad som hände.

Min poäng är att om man ska beskiva något och få gehör för sin ståndpunkt, då behöver man ta med heltheten, inte såga ut sin lilla pusselbit, som då hamnat utanför sitt sammanhang.

Helheten, det objektiva synsättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in