2023-10-13, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja så klart.Hon var naiv. En mänska som inte tidigare råkat ut för parasiter tror alla om gott,
han har förfört henne, o stalkat tills hon fastnade i hans klor..
I klippet där hon besöker den tomma bryggeri-byggnaden,
ser lokalen tom ut.
Så vad hände med all utrustning?
Man undrar ju hur det gick till när han tog över bryggeriet, och undrar över hur det gick,
och vad som hänt med bryggeriet i nutid?
Som sagt överallt finns dessa samvetslösa individer/parasiter.

Googla Veras bryggeri så ser du vem som driver det nu. Det är ju "bryggeriet" som reportern ringer till när hon försöker nå mannen för en kommentar. Enligt hemsidan verkar "Micke Billock" (=Robin Michael Billock, före detta Svensson?) och Peter Billock driva företaget. Det finns mobilnummer och e-postadresser till de båda herrarna så bara att ringa och fråga. Enligt Allabolag.se verkar företaget ha gått i konkurs år 2022 men konkursen har "upphävts" år 2023. Kolla själv på Allabolag.se.

Hur det gick till? Ja, han blev delägare. Hon tog lån och hamnade hos inkasso osv. Han hade lastbil och en "bygg- och grävfirma" (googla) så han tog väl loss grejerna och körde iväg till nån mer lönsam plats, kanske i närheten av nån ny flickvän? Han verkar bo i Uppsala enligt Facebook. Vad tror du själv?

Den psykologiska biten med manipulation och allt det där förstår jag mycket väl. Jag anklagar verkligen inte kvinnorna. Men nu är det inte psykologiska fenomen som den här tråden handlar om, utan vem killen i fråga är.
Citera
2023-10-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det där jag la jag också märke till. Bra att man får höra i klartext att så många har Tinder enbart som pausunderhållning när det är tråkigt och dom vill få bekräftelse.

Kan kanske ha med ovanstående att göra?
Jag har alltid fått mycket bra män och väldigt attraktiva män. De flesta bör inse att jag inte jagar och även avstå från att ta kontakt. Jag är knappast fotomodell men jag ser bättre ut än samtliga i dokumentären. Den tatuerade tjejen är väl den jag uppskattar som annars mer attraktiv än vad jag är men då behöver vi räkna bort att hon och jag inte attraherar samma slags män. Det är en kvinna för mer kriminella män.
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Allt finns på LexBase. Offentliga uppgifter. Robin Michael Billock, före detta Svensson, född 90. Har skulder hos Kronofogden samt olika inkassobolag. Dömd för doping, grov rattfylla, olovlig körning, olovlig parkering osv. Dömd till skyddstillsyn, begränsat körkortstillstånd, frivård, dagsböter i omgångar. Doping och rattfylleri var bara nåt år sen och inte "i ungdomen". Är villkorligt dömd så sent som för nåt år sen. Driver Veras bryggeri som tidigare drevs av en kvinna som han matchat med på Tinder, enligt Tv4s dokumentär "Den svenska Tinderbedragaren". "Micke Billock" verkar vara det namn han använder enligt företagets hemsida. Advokaten som nämns i dokumentären är också Robins försvarsadvokat i flera av domstolsbeslut på Lexbase. Hunden som medverkar i dokumenterären påminner om en hund som nån med ett visst namn har som profilbild på Facebook. Även Robin Billock i Uppsala har en liknande hund på flera av sina facebookbilder. Osv. osv. i all oändlighet. Vemsomhelst kan kolla upp killen med några få knapptryck.

Lustigt att ingen av de åtta kvinnorna kollade upp honom på Lexbase eller gjorde en liten kreditkoll?
Det är det här jag menade. Allt du behöver veta finns generellt bland de offentliga handlingarna.

Sedan när det gäller stora insatser så är det meningen att man i lugn och ro ska ges möjlighet att gå igenom kalkyler med mera. Ingen seriös aktör skulle någonsin be en person öppna Bank-Id.

Du ska aldrig öppna Bank-Id om någon ber dig om det!

Jag såg inte så noga programmet men när det handlar om t.ex. 150 000 kr så bör man inse att andra investerare som inte behöver ta knäppa lån med skyhöga räntor, skulle vara minst lika intresserade. Men en dubbling på 5 veckor i vinst är vad det låter som, för bra för att vara sant. Hade det varit sant hade en mängd väletablerade aktörer istället lagt in de pengarna.

Så fort någon vill att du ska göra ekonomiska risker ska du kontrollera personens bakgrund och även ifrågasätta vad den säger.

Om du måste ta lån, innebär det att personen själv inte kan och orsaken till att den inte kan är skulder. Är det troligt att någon är skuldsatt och samtidigt ett affärsgeni? Eller är skulder något man får för att man snarare är kass på att sköta ekonomin? Om du då är dålig på din egen ekonomi, varför skulle du då sköta någon annans bättre?

För många av oss låter det självklart men världen är full av naiva människor som gärna hjälper andra människor eller som går på tomt prat om att de kommer få vara en del av en större förtjänst framöver. Dessa människor kanske andra dömer som dumma men med tanke på hur stor den ekonomiska brottsligheten är ska man inte vara så snabb med att peka finger åt lurade människor.

De flesta av oss, antagligen alla om vi inte har personlighetsstörning av misstänksamhet, paranoia eller tvångsmässig snålhet, kan luras någon gång. Analysera därför bättre. Är det för bra för att vara sant? Hur ser den ekonomiska situationen ut för den som kommer med "förslag" som innebär ekonomisk risk? Försöker vederbörande stressa fram handling? Hur ser personens bakgrund ut?
Citera
2023-10-13, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolibriii
Nej som jag skrivit längre upp så tror jag att hans polisskydd är utökat. Det där är hans personnummer.

På Lexbase finns både namn och personnummer för den som är intresserad. Han verkar ha skyddad adress men det finns gamla adresser i domstolsbesluten.
Citera
2023-10-13, 14:52
Avslutad
"Ingen seriös aktör skulle någonsin be en person öppna Bank-Id."

Seriösa aktörer brukar kanske inte heller leta samarbetspartners (eller rekrytera ny personal) på Tinder?

Och om nån pratar om "framtid" och att "dela livet" innan man ens har träffats (och gör en massa hjärtan och skriver "babe", "hjärtat", "saknar dig så mycket", "längtar så") så bör man kanske dra öronen åt sig? Oavsett utseende på vederbörande.
Citera
2023-10-13, 14:56
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Allt finns på LexBase. Offentliga uppgifter. Robin Michael Billock, före detta Svensson, född 90. Har skulder hos Kronofogden samt olika inkassobolag. Dömd för doping, grov rattfylla, olovlig körning, olovlig parkering osv. Dömd till skyddstillsyn, begränsat körkortstillstånd, frivård, dagsböter i omgångar. Doping och rattfylleri var bara nåt år sen och inte "i ungdomen". Är villkorligt dömd så sent som för nåt år sen. Driver Veras bryggeri som tidigare drevs av en kvinna som han matchat med på Tinder, enligt Tv4s dokumentär "Den svenska Tinderbedragaren". "Micke Billock" verkar vara det namn han använder enligt företagets hemsida. Advokaten som nämns i dokumentären är också Robins försvarsadvokat i flera av domstolsbeslut på Lexbase. Hunden som medverkar i dokumenterären påminner om en hund som nån med ett visst namn har som profilbild på Facebook. Även Robin Billock i Uppsala har en liknande hund på flera av sina facebookbilder. Osv. osv. i all oändlighet. Vemsomhelst kan kolla upp killen med några få knapptryck.

Lustigt att ingen av de åtta kvinnorna kollade upp honom på Lexbase eller gjorde en liten kreditkoll?

Va?!
Driver han bryggeriet som hon förlorade?
Det låter ju helt makabert och hänsynslöst. Vem handlar från en sådan djävulsk bedragare?
Citera
2023-10-13, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Va?!
Driver han bryggeriet som hon förlorade?
Det låter ju helt makabert och hänsynslöst. Vem handlar från en sådan djävulsk bedragare?

Det verkar så? Reportern i dokumentären ringer ju till "bryggeriet"? Kolla själv på Allabolag.se.

Vem som handlar av dem? Folk som inte vet om det? Dokumentären sändes för några dagar sen...

Men ryktet kanske sprids? Eller så kanske nån ringer och frågar? Tänk om jättemånga "potentiella kunder" ringer upp "Micke Billock" på Veras bryggeri i Uppsala och säger "Hej, jag söker ett bryggeri som kan leverera dryck till ett bröllop! Men först vill jag bara veta om det stämmer att det är du som är Robin Michael Billock, tidigare Svensson, som omnämns i dokumentären Den svenska Tinderbedragaren" i Tv4? Vill du svara på frågan direkt eller ska jag kontakta din advokat Johan Mellgren?" Det kanske skulle bli lite besvärande och drabba ekonomin i negativ riktning... Vem vet.
Senast redigerad av Lilithseyes 2023-10-13 kl. 15:13.
Citera
2023-10-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Alltså jag motsäger inte att dom var blåsta.

Jag var mest nyfiken på varför så många i tråden uppger just det som skäl till att dom får skylla sig själva.

Åter igen, jag tycker det motsatta vore mer självklart, att smarta som blir blåsta får skylla sig själva. Har man IQ och förmåga att genomskåda en bluff men av lättja eller bekvämlighet etc inte anstränger sig och ser den är det väl rimligt med lite självrannsakan och egen förskyllan.

Men om man inte begriper eller förstår bättre, hur ska man då kunna skylla på sig själv?

Eller menar du och andra att det är ok att korkade personer blir lurad just pga att dom är korkade?

Hade en smart person som blivit lurad på samma sätt inte behövt skylla sig själv enligt din syn på saken?

Varför ska inte en smart person skylla sig själv?

Om den smarta personen också fått skylla sig själv varför tar ni då överhuvudtaget upp IQ som ett mått på om man får skylla sig själv?

Om även smarta får skylla sig själva är väl helt enkelt slutsatsen att alla tjejer som blir lurade får skylla sig själva?

Exakt så, det är jävligt märklig logik på många håll i den här tråden.
Citera
2023-10-13, 15:06
Medlem
DarkZorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Den enda jag tycker synd om var hon den där feta tjejen som hade känt sig ful hela livet. Hon hade jobbat stenhårt och blivit rik, trodde sig vara uppskattad av en social och ganska snygg kille, men blev av med allt. Hon kanske för fösta gången kände sig uppskattad och vacker.

Resten ser jag mer eller mindre som golddiggers, som kanske inte får skylla sig själva, men som grävt sin egna grav. De går igång som fan på att han påstår sig vara tät. Han påstår att han är rik. Sedan den där klassiska ytliga imagen också utseendemässigt. Det kanske är dags att folk överlag, inte minst kvinnor, lär sig att inte bara tro att gräset är grönare på andra sidan. Att bara jaga yta och pengar. Självklart är attraktion viktigt, men jagar man en plånbok så gör man.

Finns många guldkornkillar som de gått miste om för denna idiot. Som har helt vanliga jobb och som inte springer runt med guldklockor.

Ursäkta, men de är inge synd om henne. När hon ljuger om det ena och det andra. Säljer saker från delicato på Reko-ringar och säger hon bakat själv. Ljuger om att hon är döende I cancer men när man börjar ifrågasätta hennes många och osammanhängande historier så är hon helt plötsligt frisk. Får folk att låna ut pengar för de tycker synd om henne och ljuger och far med halvsanningar överallt. Hon träffade en större bedragare än sig själv bara. Hon hade haft många riktiga vänner om hon hade gett sjutton i att ljuga så mycket. Men de va ju tur hon fick en chans nu att rentvå sig själv. Men jag ser igenom hennes fejktårar
Citera
2023-10-13, 15:06
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejstefan
Ny serie som börjar på Tv4 idag, första avsnittet finns redan nu på tv4 play.

” Den Svenska Tinderbedragaren är en ny dokumentärserie som följer åtta svenska kvinnors osannolika öde.
Nästan alla har en sak gemensamt. De matchade med samma man på Tinder - sedan tog problemen fart.”

Lite mer info om serien.
https://press.tv4.se/post/den-svenska-tinderbedragaren-ny-dokumentarserie-pa-tv4-och-tv4-p

Jag har sett första avsnittet och tycker synd om tjejerna, men samtidigt är dom blåsta som bli kär i en f.d kriminell som vill låna pengar av dom.
Vad tycker ni om serien och tjejerna som blivit svindlande på miljoner?
Och vem är bedragaren som polisen inte gör nåt åt?

3 avsnitt ligger ute..
https://www.tv4play.se/program/f89b16513d609facbdf3

Det är alltid njutbart när dumma ytliga kvinnor blir blåsta!
Citera
2023-10-13, 15:07
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Enligt dokumentären i Tv4 har han även lurat en företagskund på 200 000 genom att begära förskott på renovering. Det har inget med Tinder att göra. Får kunden också skylla sig själv?

Självklart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Due_diligence
Citera
2023-10-13, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niiilson

En av kvinnorna i dokumentären var en kund, vars hus hans dåvarande firma skulle renovera. Han blåste henne på 200 000 genom att begära förskott. Kvinnan hade INTE dejtat mannen och INTE fått kontakt med honom på Tinder eller nån annan dejtingapp. Han hade även lurat olika samarbetspartners till bryggeriet. Mannen är villkorligt dömd, har skyddstillsyn och är patient hos frivården. Så nej, det handlar inte bara om "blåsta bimbos" som vissa försöker få det till.
Citera
2023-10-13, 15:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niiilson

Vi kanske behöver använda ett annat ord, men vad ska vi kalla det?

Det finns kvinnor som är totalt efterblivna men ändå har i alla fall en liten gnutta verklighetsförankrat sunt förnuft och därför aldrig skulle falla för något så dumt som det här bedrägeriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in