2023-10-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Du tror inte att brott mot griftefriden i hennes register kommer vara negativt för henne? Skulle du anställa henne? ”Jaja de flesta har ju någon prick i registret 😂”
Håller med det finns prickar och så finns de prickar. Hennes namn står ju överallt.

Sen finns de Ag som inte kollar registret, hon kanske får nytt namn eller nåt som underlättar. Nu kan hon säkert köra på att vara sjukskriven ett tag framöver som kanske gör att hon inte ens går ut på arbetsmarknaden förens om flera år.

Om jag var maja hade jag dock övervägt att flytta till ny stad/land & plugga först i några år. Sen ta det därifrån. Men det är min åsikt..
Citera
2023-10-13, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Hoppas det går vidare till Högsta domstolen om Maja inte fälls för mord här.
Man kan hoppas men det lär nog tyvärr vara kört. Även om det skulle finnas en öppning så har vi en lat åklagare som inte orkar göra sitt förbannade jobb ordentligt. Han vill nog bara lägga detta till handlingarna fortast möjligt.
Citera
2023-10-13, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men det kan tyvärr vara så som jag har skrivit. Hur hade DU själv reagerat om Tove hade gjort så mot dig om du nu är en hämndlysten person? Det kan DU fundera på.

Vad är det för idiotfråga? Hur en psykopat reagerar på att bli avslöjad har ingenting att göra med ditt äckliga påstående att Tove gjort något ””väldigt fult.”
Citera
2023-10-13, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man kan hoppas men det lär nog tyvärr vara kört. Även om det skulle finnas en öppning så har vi en lat åklagare som inte orkar göra sitt förbannade jobb ordentligt. Han vill nog bara lägga detta till handlingarna fortast möjligt.

Kan ingen annan åklagare ta över hans jobb? Det är väl en annan nu än i tingsrätten? Utred honom för jäv också. Majas pappa är ju tydligen så inflytelserik och mäktig, tycker allt tagit en skum vändning, inklusive de två fanboysen GW och Cantwell.
Citera
2023-10-13, 14:28
Medlem
Jag kan inte låta bli att tycka synd om Maja. Hennes begåvningsprofil är ju klart under genomsnittet. Verkar som att hela hennes vuxna liv har kretsat kring Johanna. Frågan är om hon har den intellektuella förmågan att begripa allvaret i det som har hänt? Efterblivenhet ursäktar självklart inte att hon var med när kroppen dumpades i skogen och sedan inte anmälde till polisen. Däremot verkar hennes profil vara oerhört tragisk, en nickedocka som hamnat i fel sällskap.
Citera
2023-10-13, 14:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutionaren
Jag kan inte låta bli att tycka synd om Maja. Hennes begåvningsprofil är ju klart under genomsnittet. Verkar som att hela hennes vuxna liv har kretsat kring Johanna. Frågan är om hon har den intellektuella förmågan att begripa allvaret i det som har hänt? Efterblivenhet ursäktar självklart inte att hon var med när kroppen dumpades i skogen och sedan inte anmälde till polisen. Däremot verkar hennes profil vara oerhört tragisk, en nickedocka som hamnat i fel sällskap.

Med tanke på att Maja har närvaro nog att ljuga om vad hon gjort så kan hon ju uppenbarligen skilja mellan rätt och fel. Så vad finns det att tycka synd om? Det var hennes eget beslut att vara en del av det där.

Mina tankar går uteslutande till Toves familj som får höra hur denna "nickedocka" lämnar häktet med ett uppspelt flin, men det är såklart olika hur man prioriterar. Jag hoppas du ägnar dem en tanke emellanåt också.
Citera
2023-10-13, 14:39
Medlem
Citat:
Du verkar inte vara med på banan överhuvudtaget. Har du läst FUP? Jag tänker inte sitta och utbilda en okunnig person till i de tre tjejernas förhistoria. Det får man leta upp själv. Men det är en väsentlig skillnad om Johanna hade haft t ex en ytlig bekant på besök och översovning i lägenheten, och hennes själsfrände och vapendragare Maja med total insyn i Johannas liv och med 100% lojalitet mot Johanna.

För att återgå till ett exempel jag dragit förut: Arboga-fallet med Chr Schyrrer. Hon bodde inte i Arboga men var där tre timmar på em/kvällen morddagen. Man kunde aldrig binda henne till mordplatsen med några tekniska bevis. Ändå blev hon ganska omgående intressant i mordutredningen, i motsats mot en massa andra människor som bodde i Arboga eller tillfälligtvis visades där likt Christine. Varför blev just hon intressant? Förhistorien.

Maja har en förhistoria innan mordnatten men också samma kväll. Hon har tidigare ställt upp för Johanna och tagit egna tjafs med Tove utan Johanna närvarande, för Johannas skull. Hon är agiterad på kvällen på Nöjet när det blir bråk med Tove. Hon vet om att Johanna har försökt bränna inne Tove.

Det är skillnad på om just denna tjej påstår att hon sover under tiden för mordet, jämfört med om en ytlig bekant till Johanna skulle påstå det. I Arboga-rättegången gick man oerhört noga igenom Schyrrers förhistoria med den drabbade familjen, just för att påvisa vilket "sammanträffande" det var att hon just denna dag skulle titta på en fornlämning i Arboga-trakten.

När en person som har en konfliktfylld förhistoria tillsammans med ett brottsoffer "råkar" göra något märkligt samtidigt som brottsoffret blir mördat så ska det lyftas fram ordentligt, för rättens förståelse. Men åklagaren kallade knappt några vittnen för att visa detta i Majas fall. Inga vakter från kvällen på Nöjet kallades. Osv. Risken är då att rätten inte uppmärksammar det "märkliga sammanträffandet" som är ett tydligt indicium i just Majas fall, men inte hade varit det i den ytliga bekantas fall.

Du missar helt det när du frågar "-Hur många fall finns det inte där det finns personer som varit i nära anslutning till brottsplatsen ELLER rent av befunnit sig på brottsplatsen, utan att man för den sakens skull behöver vara gärningsman?"

Vad du borde ha frågat är "-Hur många fall finns det där en personen som råkar sova 3 meter från mordplatsen också råkar vara bästis med en person som tidigare har försökt bränna inne mordoffret? "

Om man inte fattar att det är frågan man ska ställa är man en ganska dålig utredare/jurist. Och det var kanske vad som var fallet. En dålig åklagare som ställde sig din fråga och inte min. Eller så var åklagaren inte engagerad. Hur som helst, om man jämför den frenesi med vilken Johannas advokat stred för sin klient och det icke-engagemang som åklagarna la ner för de anhörigas räkning så blir man illa berörd. Och därför kunde Maja klara sig undan.

Åklagaren borde också gjort en mycket större sak i förhören av hur Maja har ändrat sin historia och hur den har vuxit fram. Hon borde ha pressats och tvingats försvara sina uppenbara lögner. Det hade också ökat chansen för att hon hade dömts för sin inblandning, eftersom hennes historia går inte ihop. Johannas historia går till skillnad från Majas ihop. Det skulle också lyfts fram mycket tydligare, genom att pressa Maja och också genom att pressa Johanna mer.

Toves anhöriga fick inte det stöd de borde ha haft från åklagarmyndigheten. Hur HR har resonerat får vi se. Domstolarna är inte heller utan fläckar. Det finns flera HR-domar som är mycket omdiskuterade och det här kan bli ännu en. Vi får se när domen faller.

Jo, vi alla vet att det finns en lojalitet dessa två emellan. Men för den sakens skull så betyder det ju inte att man går med på vad som helst och springer vilka ärenden som helst för sin "själsfrände" - och vill man ändå påstå att så är/var fallet här så får man också bevisa det, och det gör man inte genom "en förhistoria"!

Dessutom säger du emot dig själv lite, för även om det skulle finnas sådan lojalitet/kapacitet från M.H sida så utesluter det inte att det kan ha gått till på något annat sätt. M.H kan ju t ex ha vaknat och anslutit till platsen lagom till att J.J slutfört gärningen. Du säger också emot dig själv när du snackar om denna lojalitet och vänskap men helt utelämnar att M.H fuckat upp allting under förhör, vilket i princip ledde till att J.J pekades ut som gärningsman. Hur mycket "vänskap" och "lojalitet" tror du fanns efter det? Skulle inte detta faktum vara ett hypotetiskt motiv nog för J.J att felaktigt peka ut M.H som medgärningsman?

Jag förstår också att du tycker att både utredningen och åklagarens insats i detta är skit - och det är helt okej, det har du all rätt att göra! Men du måste förstå att hur mycket dom än hade salufört "märkliga sammanträffanden", "lojalitet" osv. så måste ju rätten kunna motivera detta i en dom - och man kan inte bura in en person på livstids fängelse med argumentet att vederbörande var kompisar och har gjort skit förut. Du har dessutom fortfarande inte svarat på varför man skall bortse från J.J berättelse om dödssättet - men anse henne som fullt trovärdig och tillförlitlig i frågan om huruvida M.H deltog eller inte!? För jag menar även DU måste väl tycka att denna historien är ett viktigt/avgörande bevis för att kunna fälla M.H för mord, eller menar du att "förhistorien" räcker????
Citera
2023-10-13, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det var vad jag kände också, att det var alldeles för bråttom med tanke på det omfattande materialet. Inte minst mot bakgrund av amerikanska rättegångar jag följt med RIKTIGT skickliga åklagare som håller fantastiska korsförhör som kan vara i flera dagar, istället för att avverka allt på en fiskvart. Men jag sköt undan det med tanke på utfallet och tänkte att de viste vad de gjorde. Men tydligen inte. I Sverige har vi amatörernas afton 7 dar i veckan.

Det är en mörk dag. En jubelåsna till mördare har kommit undan genom att tiga, ljuga och säga "ööö eee jag ööö eee sov" tills ett gäng naiva hovrättsdomare satte henne på fri fot.
Jag håller med. I det amerikanska systemet verkar man lägga mycket större kraft på att ge brottsoffer och anhöriga upprättelse. Längre och grundligare rättegångar, tuffare korsförhör, mindre silkesvantar mot brottslingarna. Straffen är också hårdare och brottsoffer och anhöriga får adressera rätten innan straffen mäts ut. Det känns som att brottsoffer och anhöriga är bifigurer i Sverige, de svenska åklagarna känns ofta inte alls personligt engagerade i fallen. Det är en dag på jobbet, gäsp. I det här fallet kändes det tydligt så.
Citera
2023-10-13, 14:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag håller med. I det amerikanska systemet verkar man lägga mycket större kraft på att ge brottsoffer och anhöriga upprättelse. Längre och grundligare rättegångar, tuffare korsförhör, mindre silkesvantar mot brottslingarna. Straffen är också hårdare och brottsoffer och anhöriga får adressera rätten innan straffen mäts ut. Det känns som att brottsoffer och anhöriga är bifigurer i Sverige, de svenska åklagarna känns ofta inte alls personligt engagerade i fallen. Det är en dag på jobbet, gäsp. I det här fallet kändes det tydligt så.

Precis. Sen har ju USA sina bekymmer på området så det är ju inte bara att klona systemet, såklart. Men man kan beundra själva grundinställningen och folkförankringen i systemet, framför allt en dag som denna.
Citera
2023-10-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag anser att Majas lögner, beteende och sinnesstämning inte framkom.
Jag anser att Maja hade kunnat konfronteras betydligt mer och blivit ställd mot väggen.

Jag anser att just i sådan konfrontation så kan en åtalad falla på eget grepp och göra bort sig; dvs att det blir betydligt mer tydligt att hon ljuger om sina löjliga sessioner av sömn.

Jag anser att Maja skulle ha konfronteras då hon direkt i inledningen ljög om att hon inte varit med fram till vakten.
Att det skulle ha jämförts med vad som framkom via vakten som inte ens var kallad till TR.
Att det skulle ha refererats till fup för jämförelser vilket vanligtvis sker av ÅK.

Jag har förklaringsbörda i åtanke likaväl.

Vidare att hon hade en aggressiv och mer aktiv roll gentemot Tove på Nöjet än hon vill ge sken av.

Det samma gäller hennes lögner och allt ifrån att ha påstått sig vara vaken i inledande förhör till att sen sova tamejfan överallt.

Om Maja konfronteras hade det framgått vilket veritabel lögnhals hon är, att hon hamnat i en betydligt mer obekväm sits - för hon hamnade mer än uppenbart i skuggan av Johanna.

En roll hon garanterat gillade med tanke på att hon älskar att vältra sig i sjukdomsvinst, klassas som offer för omständigheter - dvs den approach hon genomgående har i fup.

Exakt den flata roll hon har och vill betona när hon varit en medlöpare till Johanna och gynnat miljön.
Ett as som undrade hur det gick när Johanna tänt på och agerat albi.

Vad fan du än tycker, som ständigt krattat hennes grusgång via att bejaka henne som ett megaoffer.

FUP visar dock en annan bild, att hon är allt annat än skör.

Edit.
När jag ändå har dig på tråden så undrar jag vad psykopat/narcissist är som du definierar Johanna som. Jag undrar över det missvisande snedstrecket.

Jag håller fortfarande fast vid min tidigare ståndpunkt.

Fröken Hellm*n har tidigare befattat sig med lögner och ljugit i sådan stor utsträckning att hon genom dessa
[ lögner ] bevisat sig själv till att ha varit delaktig i mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies och, det råder inte den minsta lilla tvekan om att fallet så varit.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förväntat översläteri av dig.

Maja beskyddar Johanna på Nöjet.
Maja vill ha Tove bestraffad dvs utkastad.
Maja hyser agg mot Tove.
Maja är upprörd när hon letar efter Tove.
Maja är talesperson när de står med armarna i kors utanför.
Maja är aggressiv rent generellt på Nöjet ang den som skulle brännas upp på deras sleepover och som hon följde efter månaden innan och trakasserade.

Så nog fan agerar hon i par med sin dyrkade bff.

Vad ska man säga... Ditt fokus ligger på kvällen innan utan att du har en aning. Du vet inte vad som försiggick.

Du missar året eller åren innan. Då när Maja mötet Johanna.

Båda har behov av en BFF. Johanna har skrämt bort sina genom att härska genom söndring och Maja har ingen efter den där Come Back lades ned.

Johanna dominerar den undergivna Maja. Fullständigt. Det är så det fungerar. Master & Slave.

När Johanna stryper Tove blir Maja som paralyserad. Maja får instruktioner om att ljuga ljuga ljuga. Hon håller intill dess hon brister.

När Johanna förstår att Maja fallit till föga krackelerar allt. Johanna involverar Maja i sitt dåd och det ger ett år i häkte.

Det är dags att inse vilken jävla pärs Maja varit utsatt för. Beroende, obeslutsam och dominerad blir
Citera
2023-10-13, 15:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du inte bara accepterar att det är juridiskt OK för en brottsling att ljuga, du tycker att det är ovidkommande att blanda in moral i ett mordfall. Vi behöver inga moralpoliser, eller hur var det du sa?

Jag är inte "förvånad" att du tar sida med en omoralisk person som Maja, för att låna dina egna ord. För att göra det måste man vara omoralisk själv. Har man en moralisk kompass är det omöjligt att blunda för hennes medlöperi, hennes lögner, hennes empatilöshet med offer och anhöriga, hennes ansvarslöshet.

Jag dömer inte Maja efter eget huvud utan efter vad som framkommit i FUP. En domstol dömer inte på FUP, utan på vad som framkommer i rätten. Har man dåliga åklagare så kan en skyldig brottsling gå fri, trots att vem som helst som läser FUP kan se lögnerna. Du har samma möjlighet som jag att välja att gå på FUP och inte på vad som framkom i rätten. Du kan se i FUP hur Majas sovlögn successivt växte fram ur Illharjen-lögnen, coachad av hennes första advokat. Du väljer att se eller blunda. Här gör vi olika val, baserat på vår moraliska kompass.
Du har bevisligen lite svårt att hålla ordning på dina svallande känslor. Att HRs bedömning och frisläppande inte passade din agenda och uppfattning utan ledde till en ohanterbar frustration kan jag mycket väl förstå.
Men därifrån till att gå till grova personangrepp på de som blev förvånade och vissa till och med nöjda med HRs bedömning tyder på projicering och svårigheter med att hålla i sär vad som är vad.

Att du heller inte kan hålla i sär förklaringar av beteende och sympati för sörjande utan ser det som motpoler är svårförståeligt, liksom att din höga moral tillåter dig att tillskriva mig och sprida både självuppfunna uppfattningar och egenskaper, dvs rena lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in