2023-10-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Konstaterar bara att inget pris i människoliv verkar vara för högt för er Ukraina-dårar. Det hade inte ens behövt bli något krig om Ukraina hade förbundit sig att förbli neutrala och slutat bekriga etniska ryssar i östra Ukraina, det hade inte varit något "slaveri". I stället ska köttkvarnen mala: hundratusentals döda ukrainare, miljoner på flykt, ett land i ruiner, och i slutändan vinner Ryssland ändå kriget.

Nej, för Ukraina kommer att slåss till sista man. Ingen som tidigare har varit förslavat af Ryssland, vill återinträda i slaveri.
Försök att förslava Kina – det är åtminstone en jämställd motståndare – men ni eländiga mobbare vågar såklart inte.
Citera
2023-10-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ukraina vill ha tillbaka sitt land och får stöd av Väst.
Borde inte vara frågor på det.

Och då spelar det ingen roll att de förstör sitt land på kuppen?
Citera
2023-10-13, 13:55
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nu är dem rätt många som tänker så i USA.
Och det handlar inte om att isolera USA utan sluta sicka pengar till andra länder och satsa på sin egna befolkning. Hur det kan vara fel fattar inte jag.
Men du får gärna förklara hur du tänker.
Det är en växande skara dessutom!

Ja att stridsmoralen är stenhög hos de tappra ukrainarna är inget jag säger i mot.
Enormt imponerande. Med tanke på att det inte ligger något religiöst bakom som får människor att agera på ett osunt sätt i krig.
Vad är det för undersökning? Är det något du vill dela med dig av ?

Att det skulle varit en gamechangers går att diskutera. Som jag alltid påvisat är hur frontlinjen har rört sig. Och den vet vi om att den stått så gott som still!
Sen att HIMARS och stormshadow är enormt potenta vapen är inget jag säger i mot.
Men uppenbarligen har det varit för lite av den varan ELLER så har ryssarna näst intill lika bra material i den frågan. För som sagt fronten har inte rört sig.
Skulle deras HIMARS rensat ryssen artilleri så borde man brutit flera linjer och gått mer in på djupet.
Men att Leopard och CV90 slår ryssen dito där är vi överens.
Men det är ju som jag skrev. Ukraina har bara fått smulor av det borde ha fått.

Nu ska jag egentligen inte ta amrikanska politiker på allvar. Och framför allt inte dem i bidens regering och hänvisa en länk som källa.
Men det som sägs i detta klipp av just dessa är det som jag hela tiden har sagt kommer hända
[url]https://twitter.com/fredricmorenius/status/1712555487210901713?s=46&t=iJNaqb066Nwygi80Rxcp0w[/ur
l]

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte kan minnas att jag sett många klipp direkt som kommer från det ryska styret. Än mindre sökt efter det.
Så dessa ord kommer från mig baserat på vad som har hänt vid just fronten.
Ska nästa offensiv lyckas om det nu blir någon mer så måste ukrainarna få betydligt mer av allt.

Ja skulle hela Europa gå samman och fullständigt skita i vilken ekonomiskt situation vi skulle hamna i så hade vi troligtvis med kört över ryssen ensam.
Men i ett sånt läge skulle BRICS länder och andra ryssvänliga länder se chansen att försvaga Europa och så således hjälpa ryssen. Det är vad jag tror. Men vad vet jag och vad vet du!! Vi gissar bara.

Fånigt skrivit av dig.
Är soppas insatt att jag självfallet kan nämna dessa krig och ha dem som referenser om hur det tidigare sett ut.

Trodde du på fullaste allvar att efter usa skulle dra sig ur dessa konflikter så skulle de bli frid och fröjd ?
Eller är det så att du skiter i vad som sker efter man gett sig i väg ?
Jag kan ju svara för mig, har ju blivit kallade både ryss , PRO ryss , nazist , foliehatt osv osv i denna tråd .
Men inte ens jag vill lämna dessa länder i dess sicka som har gjorts.
Tycker det är åt helvete när civila blir drabbades.
Och Europa ska ta i mot skiten sen.

Nu vet vi att du inte är så kritisk till dina källor som du använder. Speciellt inte om de uppfyller ditt narrativ. McGregor m fl. McGregor som gillar Trump och Trump som inte gillar Biden.

Har du kikat på hela presskonferensen? Hela.
Man kan klippa och klistra, ta saker ur sitt sammanhang som det också heter.
Allt som sägs kan vändas emot dig, som de brukar säga i amerikansk film.

Men man bör läsa, granska samt förstå de länkar/text/uttalande som man hänvisar till.
Men det är kanske ointressant.

Ett tips. Om Biden stått och sagt att man stöttar Ukraina, så länge det behövs. Tror du då att Kirby(som har Biden som chef) står och säger något annat veckan efter?
Det får dig inte att tveka en sekund på att du borde läsa på mera?
Citera
2023-10-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Putin säger så, ja. Och du har köpt det rakt av, sucker.

Problemen i östra Ukraina började i allt väsentligt när Putin bestämde sig för att smyginvadera 2014. Du vet det, eller hur? Men du låtsas annorlunda.

Ingen vill ha "fred" på Rysslands villkor och i rysk mening, lika lite som man ville ha "fred" med Tredje Riket på Hitlers premisser.

Då har de gjort sitt val. Ingen fred, evigt krig, inga människooffer är för stora. Det vore klädsamt om de/ni öppet stod för det också.
Citera
2023-10-13, 13:57
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kom en ny artikel på det där med Rysslands intäkter igår :

Russlands president Vladimir Putin trenger et nytt marked for gassen Europa ikke lenger vil ha, men Kina blir ingen fullgod erstatning, skriver Bloomberg.

Selv om Kremls «best case»-scenario – der nåværende og planlagte prosjekter når full kapasitet – skulle slå til, vil Kina dekke bare rundt to tredjedeler av volumene som tidligere ble sendt til Europa. Videre vil prisene være lavere, og leveransene vil fortsatt være flere år unna og kreve massive investeringer.

Kina som framtida kund :

– Jeg ser ingen stor sjanse for at Russland vil inngå en ny gassavtale med Kina i år, til tross for iveren på russisk side. Beijing har allerede økt russisk energiimport siden krigsutbruddet, men EUs problemer med overavhengighet er helt klart en viktig lekse for Kina, sier direktør Kevin Tu i analyseselskapet Agora Energy Transition China.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/10/12/8044460/gazprom-til-all-time-low-fremtiden-er-i-kinas-hender

Finns mer i artikeln.

Precis. Det är helt orimligt och tro att Kina, Indien m fl skulle kunna ersätta EU och väst som kunder.
Det är så absurt tänkt, att en cykeltur till månen är mera realistiskt.
Citera
2023-10-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
Man kallar alltid en spade för en spade.

Exakt - Ryssland har ingenting att göra med styrningen av Ukraina, och kommer aldrig att ha det. Territoriell imperialism ägde rum på 1800-talet - vi lever nu på det tjugoförsta århundradet.

Dina liberala principer väger lätt i sammanhanget. Det som betyder något är vem som utövar makt. Ryssland kommer att vinna kriget. Inget du eller någon annan kan göra något åt.
Citera
2023-10-13, 14:00
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Att Ukraina är en urartad, degenererad nation, med ett helt illegitimt styre, betyder inte att vanliga ukrainare förtjänar att dö. Den allmänna uppfattningen i tråden verkar vara att vanliga ukrainare kan dödas till sista man, det spelar ingen roll, bara man "slåss för friheten" eller något liknande nonsens.

Men nu står ju Ukraina bakom sin president.
De måste enl din defintion vara nazister, HBQT eller något annat degenererat.
Tänkte inte på de muslimer som slåss på Ukrainas sida. Men jag misstänker att de är falska muslimer. Måste egentligen vara judar, eller hur?

Tänk att du bryr dig så mycket om något så dåligt.
Citera
2023-10-13, 14:01
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Och då spelar det ingen roll att de förstör sitt land på kuppen?

Det är ryssarna som förstör, för att vända retoriken rätt.

Sedan är det väl deras val, eller?
Citera
2023-10-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du har inte funderat över om det kanske kan vara så att du anammat den ryska definitionen av nazist? Enligt rysk terminologi så har nazist ingenting med den nazistiska ideologin att göra, utan nazister används av ryssarna som beteckning på alla som man betraktar som fientligt inställda mot Ryssland. Och med den definitionen är det snarare ryssarna som agerar enligt den nazistiska ideologin: man klistrar nedsättande epitet på dem man ogillar för att därigenom hetsa sitt eget folk mot den påstådda fienden.

Det där andra är off topic, men du blandar ihop religiösa värderingar med hur människor som inte tolkar religioner bokstavligt lever sina liv. För om du drar ut konsekvenserna av det du skriver har du annars ljugit; i det fall du är svensk så måste du också älska hbtq om du lever här i Sverige.

Är Azov nazistiska enligt dig, eller är de frihetskämpar eller vad är de?
Citera
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Då har de gjort sitt val. Ingen fred, evigt krig, inga människooffer är för stora. Det vore klädsamt om de/ni öppet stod för det också.

Tänk om ryssland kunde tänka på fred istället!
Varför kan de inte tänka på fred?
Make love not war!
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
"räddade Kiev"? Kiev har aldrig varit i fara. Ryssarna är inte utsparkade från stora områden i öster, tvärtom. Hur går det med Krim förresten, när tar Ukraina tillbaka det? Gick ju bra med "offensiven"...

Säg det till 31st Guards Air Assault Brigade (vad det nu blir på svenska). Nej visst, det går inte för de dog i slaget om Hostomel - strax utanför Kyiv.
Citera
2023-10-13, 14:03
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Dina liberala principer väger lätt i sammanhanget. Det som betyder något är vem som utövar makt. Ryssland kommer att vinna kriget. Inget du eller någon annan kan göra något åt.

Du menar att ryssland utövar makt?
Med vilken rätt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in