Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag ser det mer som en fråga om vad Israel har i kikaren, om det skulle vara så att de bestämmer sig för att "städa upp" ordentligt. Syrien är en gammal antagonist som man kan ta tillfället i akt att bomba lite mer. Fast visst, USA måste vara med på noterna också. Annars blir det inget av det.
Iran tror jag är mer måna än Israel om att hålla sig i skinnet; särskilt om det skulle vara sant att ett närmande till Saudiarabien ligger i korten. Det vore sannerligen sensationellt.
Jag tror att Israels handlingsutrymme begränsas.
1 USA - Käftsmäll emot Hamas är klart OK men inte starta något större krig, Utom emot Iran om man är säker på att regimen faller.
2 Israel har jobbat enda sedan 1978 (fred med Egypten) att få fred och bra relationer med fler arabländer. Man slänger inte bort det på onödiga krig.
3 Omvärldens försvar av Israel efter Hamas massakrer försvinner. Världen kan nog säga OK till X antal civila palestinier - Men det finns en gräns.
Sen precis vad som gäller med motståndarna krig kan få ett eget liv. Plus om Majoriteten av Israelerna kräver storkrig så kanske? Men det tror jag inte de gör. Alla fall inte Majoriteten.
Jag tror att man kommer skjuta lite extra i Norra Israel och kanske bomba lite extra på Hizbollahs försörjningslinjer i Syrien.