2023-10-13, 13:21
Medlem
Sannolikt behöver det internationella samfundet se till resurserna som behövs. Om nu Gaza utryms. Kvinnor och barn utgör mer än hälften.

Allt är mycket besvärligt.
Citera
2023-10-13, 13:23
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
De där som hatar judar och ju iof gått ut och stöttat attentaten som Hamas utfört, bland annat NMR.

Hamas, ISIS, hisbollah, NMR, neo-nazister, kommunister - Samma team, samma idiologi, olika hudfärg.
Citera
2023-10-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag ser det mer som en fråga om vad Israel har i kikaren, om det skulle vara så att de bestämmer sig för att "städa upp" ordentligt. Syrien är en gammal antagonist som man kan ta tillfället i akt att bomba lite mer. Fast visst, USA måste vara med på noterna också. Annars blir det inget av det.

Iran tror jag är mer måna än Israel om att hålla sig i skinnet; särskilt om det skulle vara sant att ett närmande till Saudiarabien ligger i korten. Det vore sannerligen sensationellt.

Jag tror att Israels handlingsutrymme begränsas.

1 USA - Käftsmäll emot Hamas är klart OK men inte starta något större krig, Utom emot Iran om man är säker på att regimen faller.

2 Israel har jobbat enda sedan 1978 (fred med Egypten) att få fred och bra relationer med fler arabländer. Man slänger inte bort det på onödiga krig.

3 Omvärldens försvar av Israel efter Hamas massakrer försvinner. Världen kan nog säga OK till X antal civila palestinier - Men det finns en gräns.

Sen precis vad som gäller med motståndarna krig kan få ett eget liv. Plus om Majoriteten av Israelerna kräver storkrig så kanske? Men det tror jag inte de gör. Alla fall inte Majoriteten.

Jag tror att man kommer skjuta lite extra i Norra Israel och kanske bomba lite extra på Hizbollahs försörjningslinjer i Syrien.
Citera
2023-10-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Dumma mig! Jag glömde bort Gazas mysiga stränder. Där kan två miljoner civila ha strandparty och chilla medan Israel rensar ut Hamas. Problemet löst!

Gör dig inte larvig. Det jag skrev var att de civila som inte kan tänka sig att campa på de stora områden med fält och åkrar (minst 50 miljoner kvadratmeter) som finns i centrala och sydvästra Gaza kan bege sig till den nedlagda flygplatsen eller de fina sandstränderna. Där finns det plats för hundratusentals personer.

Som jämförelse besöks Tylösand utanför Halmstad av uppemot 50 000 personer fina sommardagar. Tylösand är 4 kilometer lång medan Gazas stränder mot Medelhavet är ca 40 kilometer.

Om 50 000 får plats på 4 kilometer strand i Tylösand, så hade det funnits möjlighet för de ca 5 000 palestiner som hittills dödats eller skadats i flyganfallen (2 promille av befolkningen) att bege sig till de 40 kilometer långa stränderna i stället för att uppehålla sig i eller i närheten av de byggnader som Hamas använder för sina militära aktiviteter.

Du vrider och vänder på dig som en daggmask i dina försök att få det att framstå som att civilbefolkningen inte har några andra möjligheter än att stanna kvar vid Hamas militära faciliteter. Men det finns det som sagt. 99,8 % av de civila palestinierna har hållit sig undan. Varför har det varit så omöjligt för övriga 2 promille?
Citera
2023-10-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Säg såhär. Israel skulle kunna bomba bort hela Gaza. Nästan alla skulle dö. Massor av Hamas och massor av civila. Så varför gör de inte det? Då får de ju bort Hamas. Om de går in med marktrupp och förlorar hundratals egna soldater, då är varje dödad israelisk soldat en uppoffring de gör för att minska antalet civila dödsoffer i Gaza.

Vad som är mest märkligt med allt det här är väl egentligen konstruktionen. Varför har Gaza skapats?

Gaza är dryg 4 kvadratmil med 2,4 miljoner människor. Knappt någon får ta sig ut eller in, kan liknas vid ett koncentrationsläger.
Citera
2023-10-13, 13:26
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
1: Menar du att allt Israel har gjort har skett som ett resultat av andras angrepp? Bortser du helt från det faktum att Israel från dag ett varit ett kolonialt projekt med målsättningen att fördriva ursprungsbefolkningen för att därigenom upprätta en etnonationalistisk stat.

2: Judar bodde i området för många tusen år sedan. Palestinierna bodde där fram till 1948. Palestiniernas rätt till landet är oändligt mycket större än judarnas. Många judar har för övrigt inga som helst band till landet ens om vi gick tillbaka till förhistorisk tid.

3: Hur vet du att alla döda civila är det som ett resultat av mänskliga sköldar? Verkar det som om Israels underrättelsetjänst har stenkoll på vad som händer i Gaza? Och om en byggnad innehåller stora mängder civila är det ett folkrättsbrott att anfalla denna, detta oavsett om de är där som mänskliga sköldar eller av andra anledningar.

1. Palestinier är inte en ursprungsbefolkning...

2. Området har alltid varit både multietiskt och multireligiöst. 1948 fick både palestinier och Israeler varsin egen stat. Samma dag som de utropades var det muslimerna som förklarade krig mot Israel inte tvärtom.

3. Naturligtvis får man genomföra militära aktioner även i civila områden. De som bryter mot folkrätten är de som använder civila byggnader i militärt syfte, inte de som bekämpar fientliga kombatanter som försöker skydda sig bakom sin egen civilbefolkning.
Citera
2023-10-13, 13:27
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Sionister går inte att lita på.

Judar, muslimer och kristna levde ifred i århundraden innan de europeiska sionisterna kom och ställde till med oreda.

De går inte att lita på. De har tagit över USA och är ansvariga för en hel del krig och krigsbrott.

Nazisterna visste vad de hade att göra med och ville förinta dem.

Nu skapar de kaos på andra håll i världen.

"The rootless international clique", som vägrar att lämna mänskligheten i fred och som ständigt försöker vända folk emot varandra. Det är svårt att ta in hur rätt en viss person hade.

https://youtu.be/C87cQvdjuFc?si=y_gq77y0fhq0WLT4

Lite mer OnT:

Flera toppolitiker i USA vill "totalt förinta" Gaza. Den senaste är sionisten Lindsey Graham. Nu har vi verkligen nått en helt ny nivå.

Någonting riktigt sjukt är på väg att hända därnere.
Citera
2023-10-13, 13:29
Medlem
Nä vi får väl som Dan Eliasson undra hur jobbigt gärningsmannens uppväxt har varit

Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Vi får hoppas att ingen blir arg i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Mitt förslag är att alla de som flyttat in till Gaza från övriga arabländer återvänder dit de kom ifrån. Likt jag vill se här hemma.

De familjer som är ursprungliga Gazabor är ytterst få. Då de som inte hör hemma på Gaza åker hem, får vi se att kaoset försvinner. Gaza har med alla FN bidrag och bidrag från länder som Sverige varit en magnet för bidragsslödder och bråkstakar. Nu har FN ett seriöst uppdrag att repatriera folk, när Gaza kommer bli sönderbombat invid gränsen till Israel.

Det vi ser är mänskligt beteende. Och konsekvensen av att belöna dåligt beteende. I stort och smått.

Hur ska du få Israel att gå med på att människorna i Gaza ska få återvända till de arabiska byar som Israel fördrev dem från?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
För dig och mig handlar den om ifall man står upp för och vill ha frihet, jämlikhet och mänskliga rättigheter, eller om man stöttar militanta islamister som vill döda varje jude och sen fortsätta tills de tagit död på alla ”otrogna”. Jag väljer alternativ 1. Du är neutral mellan alternativen, och verkar heller inte ha problem med att det springer runt islamister och Hamas supportrar på gator i Sverige och firar massmord på kvinnor och barn.

Hoppas du inte tar för illa upp nu, men om svenskars genomsnittliga intelligens liknar din, så har vi där förklaringen på varför Sverige ser ut som det gör idag.

Tror nog att du inte skall utgå från att du är mer intelligent än någon annan. Brukar vara dumskallar som påstår att de är intelligenta.
En som är intelligent går inte omkring och säger det.

Sverige idag ser ut som det gör på grund utav dåliga politiska beslut.
Likadant med Israel och Palestina.
Hamas gör idiotbeslut och israel besvarar med samma idioteri.
Civila hamnar mellan och dör.
Citera
2023-10-13, 13:30
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Nä vi får väl som Dan Eliasson undra hur jobbigt gärningsmannens uppväxt har varit

Ja precis och trycka upp armband som säger "Mörda mig inte"
Citera
2023-10-13, 13:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur menar du nu? De flesta är ju redan döda.

Hmm..

Vad har Hamas själva sagt om hur många i gisslan lever/är döda ?

Någon som fått med sig något ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in