Citat:
Ursprungligen postat av
Rengen
Jaha, börjar det bli svettigt att sälja din 1:a i Hässelby gård nu när vi har fakta på bordet och din "inflationsprognos" slog så fel. Lugn, du är inte en ensam BLT som försöker prata ner inflationen på FB för man sitter fast o väntar på räntesänkning. Tyvärr meningslöst.
Svagare siffror än förväntat. KPI ner från 7.5 till 6.5%. KPIF ner från 4.7 till 4.0 %. Och detta trots halverade elpriser i september
Plockar vi bort elpriser o mäter KPIF-XE ännu svagare siffror bara ner y/y från 7.2 till 6,9 % i september,
Tittar vi på KPI enbart för m/m så ökade faktiskt den med 0.5 %.. Men ok, du har en spännande definition på tvärdyka.
Plocka nu fram dina grafer som stöder din tes "Det skulle kunna vara definierat som en dykning, även om det hos de flesta inte är det. Tittar du på lämplig graf ser det ut som en dykning. ".
Härligt svammel men genuin underhållning som förgyller dagen. Ha en bra dag!.
Du gör dig till åtlöje.
Är du belagd med enkla baskunskaper i läsning och har läst inlägg från mig förr, både i närtid och längre tillbaka vet du att;
1. Jag bor inte i närheten av Sthlm. Göteborg däremot, i krokarna utanför.
2. Jag bor i villa sedan 2017. Svårt med fru och tre barn i en etta.
3. Jag klev in på bostadsmarknaden för 12-13 år sedan och har innan villan sålt två bostadsrätter. Hur det har gått och påverkat min ekonomi, givet tidsaxeln och Göteborgsområdet kan en åsna räkna ut.
Min inflationsprognos har inte slagit fel ut. Jag har nämligen aldrig gett någon inflationsprognos, mer än det högst vida begreppet "inflationen kommer att tvärdyka under hösten här". Det är ett resonemang. Det är att resonera. Det är inte ett enskilt tillfälle.
Vi kan väl passa på att citera det du försökte lite med i ovanstående, men valde bara en liten del, såklart. Från mig häromdagen.
Citat:
Till sist läser du som en idiot eller förstår inte enkla resonemang. Att inflationen störtdyker på just fredag blir din något korkade tolkning av ordet störtdyker. En annan mer normal tolkning av ett lands ekonomi och hög inflation till låg inflationen inbegriper en längre period än ett enstaka tillfälle.
Inflationen har gått ner mycket redan från sitt högsta läge. Det skulle kunna vara definierat som en dykning, även om det hos de flesta inte är det. Tittar du på lämplig graf ser det ut som en dykning. Men addera ett par månader till så kommer den att göra det.
Det är att resonera. Jag säger inte ens vad som är rätt eller fel. Störtdykning eller inte. Tittar du en tid tillbaka har inflationen tvärdykt. Följ vilken graf som helst över tid. Definitionen av att tvärdyka kan såklart se olika ut beroende på vem man frågar och över vilken tidsaxel du ser på, men det är ganska irrelevant om du tycker olikt jag i det. Inflationen går neråt. Inget blir annorlunda med de siffrorna som presenterades idag. Vi har en redan inräknad höjning av räntan i november, och däremellan en ytterligare sänkning av inflationen. Om det slår på några tiondels procentenheter utifrån någon tråkig analytiker gör varken till eller från. Upp eller ned. Det är sak samma.
Det är kul det här. Två läger. Hyrestorskar och bolånetorskar. Det finns inget däremellan. Personligen skiter jag helt i om du själv bor i Hässelby gård eller i Malmö. Ännu mindre om du bor i hyresrätt eller ett slott. Varför skulle jag bry mig om det? Jag har mig själv att bry mig om. Hela denna tråd är fylld av tragik i allmän avundsjuka och intalande av att folk valt det rätta själva. I själva verket, oavsett vad man valt, lyser det igenom att de önskar man valt något annat. Tragiskt.
Att folk, inkl du, tror att man inte kan resonera kring landets ekonomi utifrån ett förhållandevis objektivt läge är ofta förvånande. Många har kunskaper, men kan inte resonera kring saker. Den enda rätta vägen är den man själv valt. Jag och min familj bor jättetryggt, både socialt och ekonomiskt. Vi har haft tur med våra köp och försäljningar, sedan 2010. Märk väl,
tur. Jag är inte avundsjuk på den som lånat högt sista åren eller framför allt köpt sin första bostad sista åren.
Svettigt? Njae. Men snart blir jag det. Ska ut och springa i regnet innan fredagstacosen.
Trevlig fredag.