2023-10-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-steninge-slottsby-sigtuna-kommun-tegelbruketsvag-4d-18073477

400K rabatt eller 12,5 %: För något år sen kunde man se omkring 5 % rabatt men nu börjar vissa bli desperata.

På tal om desperation så går försäljningen fortsatt trögt i de berömda mordor-husen:
Citat:
FAST PRIS - FÖRST TILL KVARN!
AVGIFTSFRITT 1 ÅR!
MÖJLIGHET ATT BYGGA TILL ETT EXTRA SOVRUM OCH BADRUM - SE ALTERNATIV PLANLÖSNING.
FLEXIBELT TILLTRÄDE.
FÖRENINGEN HAR EN RÄNTE-GARANTI I 5 ÅR!
FRIKÖPT MARK!
P-PLATS INGÅR!
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-skondal-stockholms-kommun-skondalsvagen-38f-20516038

Allt går att sälja med mördande reklam, eller...?
Citera
2023-10-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du kan verkligen inte läsa.

Det är ju ett inlägg i en diskussion som handlar om att föreningar kan sänka avgiften om de har möjlighet och vill. Det handlar inte om någon önskan om framtiden.

extremt ovanligt att föreningar sänker avgiften

i sådana fall avvaktar man med att höja istället

sänkningar har jag aldrig sett
Citera
2023-10-13, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Beror naturligtvis mycket på var man bor.
Själv bor jag några mil utanför Göteborg, med tre barn. Äldsta 10 år och har gått i kommunal skola sedan start. Fungerar bra. Bra lärare, vettig nivå på antal elever i klasserna, etc.
Skolmaten har förvisso blivit sämre bara sista åren, men det är väl det man kan anmärka på.
För de andra två barnen som börjar skolan kommande år funderar vi på privata alternativ. Inte något exklusivt som kostar pengar mer än skatt, men ändå privat.
Vi får se.

Orten jag bor på är trevlig och vettig för barn att växa upp i. Förhållandevis lite mångkultur. Mycket villor eller mycket ägda bostäder öht.

Jag har innan barnen kom bott i Göteborg.
Där hade jag aldrig i helvetet låtit mina barn växa upp, av många olika orsaker. Kommunen känns helt misshandlad på många plan. Inte minst inom skolan.

Så. Döm inte ut Sverige.
Men se till att ordna en vettig plats för din familj att växa upp på. Jag har tidigare diskuterat värde på bostäder här, och att de sjunker (jo tack, goddag yxskaft), men att det är så satans sekundärt i ett kort liv där allt (nästan) handlar om barnens uppväxt och liv. Bostadsmarknaden är stor. Det är skillnad på förstagångsköpare av ettor mot familjer med barn.

Du flydde till ett vitt område. Jag ser längre framåt och går steget längre genom att helt överge skutan. För berikningen kommer till ditt område snart ändå. Det vet både du och jag. Tillslut finns inga fina områden kvar. Jag bor för närvarande också i ett bra område, men det hjälper inte. Jag vill ha det bra om 20 år, det vet både du och jag att Sverige kommer vara mycket sämre om 20 år.
Citera
2023-10-13, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Kärninflationen skenar fortfarande på 7%. Minst en höjning till, det behövs torsken inte längre hoppas på. Sluta ät så mycket godis så sjunker kanske KPI 🤣
Ett tydligt tecken på att Riksbanken inte gör tillräckligt för att bekämpa inflationen trots en styrränta på 4%. Bolåneräntorna är på väg till månen. Det här är stagflation. De har gjort allt de har kunnat för att massera inflationdatan, men trots det fortsätter den att hålla i sig.

I USA har inflationen redan vänt och är på väg upp igen. Detta trots räntor på över (5%)!

Riksbanken har verkligen backat in sig i ett hörn. Även om de inte säger det offentligt skulle de vilja lätta på gasen. De vet att ekonomin är full av skulder och inte fungerar på normala räntenivåer. Å andra sidan kan Riksbanken inte lätta på gasen när inflationen är mer än tre gånger så hög som målet på 2%.
Citera
2023-10-13, 12:39
Medlem
Ser mörkt ut för bolånetorskarna.

Höjning i november är garanterat.

Uteslut ej höjningar under 2024 om inte KPIF är varaktigt under 4 %.

Inga räntesänkningar 2024.

Att sitta och vänta ut marknaden är korkat. Folk har suttit och väntat på räntesänkningar i ett år nu.

Lycka till alla bolånetorskar.
Citera
2023-10-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ser mörkt ut för bolånetorskarna.

Höjning i november är garanterat.

Uteslut ej höjningar under 2024 om inte KPIF är varaktigt under 4 %.

Inga räntesänkningar 2024.

Att sitta och vänta ut marknaden är korkat. Folk har suttit och väntat på räntesänkningar i ett år nu.

Lycka till alla bolånetorskar.

Menar du på allvar att ”folk” har suttit och väntat på räntesänkningar sedan höst 22? I en värld där allt och alla pratat om nästa höjning de senast ca 18 månaderna.
Vilka är alla dessa som sitter och väntar?

Sluta låt så jävla ångestfylld.
Senast redigerad av M.J.A 2023-10-13 kl. 13:29.
Citera
2023-10-13, 13:41
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vet du hur man mäter inflationen?
”Rullande tolv”. Man jämför alltså med samma månad året innan.
Den kommer att tvärdyka bara under hösten här.

Med det inte sagt att allt blir tipp topp för det. Tvärt om har vi mängder av svårigheter att ta oss igenom.
Men pratar man om just inflationen kommer den ofelaktigt att tvärdyka.

Jaha, börjar det bli svettigt att sälja din 1:a i Hässelby gård nu när vi har fakta på bordet och din "inflationsprognos" slog så fel. Lugn, du är inte en ensam BLT som försöker prata ner inflationen på FB för man sitter fast o väntar på räntesänkning. Tyvärr meningslöst.

Svagare siffror än förväntat. KPI ner från 7.5 till 6.5%. KPIF ner från 4.7 till 4.0 %. Och detta trots halverade elpriser i september
Plockar vi bort elpriser o mäter KPIF-XE ännu svagare siffror bara ner y/y från 7.2 till 6,9 % i september,

Tittar vi på KPI enbart för m/m så ökade faktiskt den med 0.5 %.. Men ok, du har en spännande definition på tvärdyka.

Plocka nu fram dina grafer som stöder din tes "Det skulle kunna vara definierat som en dykning, även om det hos de flesta inte är det. Tittar du på lämplig graf ser det ut som en dykning. ".

Härligt svammel men genuin underhållning som förgyller dagen. Ha en bra dag!.
Citera
2023-10-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
jovisst men det var inte så jag menade, jag menade att fackförbunden behöver följa inflationen när de förhandlar om medlemmarnas löner

sedan kan facken välja att inte göra det, vilket är fallet i sverige

Går lönerna upp mer än vad företagen har räknat med så blir det nog många som blir arbetslösa. Då kostar det pengar för fackens A-kassor…..
Citera
2023-10-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jaha, börjar det bli svettigt att sälja din 1:a i Hässelby gård nu när vi har fakta på bordet och din "inflationsprognos" slog så fel. Lugn, du är inte en ensam BLT som försöker prata ner inflationen på FB för man sitter fast o väntar på räntesänkning. Tyvärr meningslöst.

Svagare siffror än förväntat. KPI ner från 7.5 till 6.5%. KPIF ner från 4.7 till 4.0 %. Och detta trots halverade elpriser i september
Plockar vi bort elpriser o mäter KPIF-XE ännu svagare siffror bara ner y/y från 7.2 till 6,9 % i september,

Tittar vi på KPI enbart för m/m så ökade faktiskt den med 0.5 %.. Men ok, du har en spännande definition på tvärdyka.

Plocka nu fram dina grafer som stöder din tes "Det skulle kunna vara definierat som en dykning, även om det hos de flesta inte är det. Tittar du på lämplig graf ser det ut som en dykning. ".

Härligt svammel men genuin underhållning som förgyller dagen. Ha en bra dag!.

Du gör dig till åtlöje.
Är du belagd med enkla baskunskaper i läsning och har läst inlägg från mig förr, både i närtid och längre tillbaka vet du att;
1. Jag bor inte i närheten av Sthlm. Göteborg däremot, i krokarna utanför.
2. Jag bor i villa sedan 2017. Svårt med fru och tre barn i en etta.
3. Jag klev in på bostadsmarknaden för 12-13 år sedan och har innan villan sålt två bostadsrätter. Hur det har gått och påverkat min ekonomi, givet tidsaxeln och Göteborgsområdet kan en åsna räkna ut.

Min inflationsprognos har inte slagit fel ut. Jag har nämligen aldrig gett någon inflationsprognos, mer än det högst vida begreppet "inflationen kommer att tvärdyka under hösten här". Det är ett resonemang. Det är att resonera. Det är inte ett enskilt tillfälle.
Vi kan väl passa på att citera det du försökte lite med i ovanstående, men valde bara en liten del, såklart. Från mig häromdagen.

Citat:
Till sist läser du som en idiot eller förstår inte enkla resonemang. Att inflationen störtdyker på just fredag blir din något korkade tolkning av ordet störtdyker. En annan mer normal tolkning av ett lands ekonomi och hög inflation till låg inflationen inbegriper en längre period än ett enstaka tillfälle.
Inflationen har gått ner mycket redan från sitt högsta läge. Det skulle kunna vara definierat som en dykning, även om det hos de flesta inte är det. Tittar du på lämplig graf ser det ut som en dykning. Men addera ett par månader till så kommer den att göra det.

Det är att resonera. Jag säger inte ens vad som är rätt eller fel. Störtdykning eller inte. Tittar du en tid tillbaka har inflationen tvärdykt. Följ vilken graf som helst över tid. Definitionen av att tvärdyka kan såklart se olika ut beroende på vem man frågar och över vilken tidsaxel du ser på, men det är ganska irrelevant om du tycker olikt jag i det. Inflationen går neråt. Inget blir annorlunda med de siffrorna som presenterades idag. Vi har en redan inräknad höjning av räntan i november, och däremellan en ytterligare sänkning av inflationen. Om det slår på några tiondels procentenheter utifrån någon tråkig analytiker gör varken till eller från. Upp eller ned. Det är sak samma.

Det är kul det här. Två läger. Hyrestorskar och bolånetorskar. Det finns inget däremellan. Personligen skiter jag helt i om du själv bor i Hässelby gård eller i Malmö. Ännu mindre om du bor i hyresrätt eller ett slott. Varför skulle jag bry mig om det? Jag har mig själv att bry mig om. Hela denna tråd är fylld av tragik i allmän avundsjuka och intalande av att folk valt det rätta själva. I själva verket, oavsett vad man valt, lyser det igenom att de önskar man valt något annat. Tragiskt.
Att folk, inkl du, tror att man inte kan resonera kring landets ekonomi utifrån ett förhållandevis objektivt läge är ofta förvånande. Många har kunskaper, men kan inte resonera kring saker. Den enda rätta vägen är den man själv valt. Jag och min familj bor jättetryggt, både socialt och ekonomiskt. Vi har haft tur med våra köp och försäljningar, sedan 2010. Märk väl, tur. Jag är inte avundsjuk på den som lånat högt sista åren eller framför allt köpt sin första bostad sista åren.

Svettigt? Njae. Men snart blir jag det. Ska ut och springa i regnet innan fredagstacosen.

Trevlig fredag.
Senast redigerad av M.J.A 2023-10-13 kl. 14:28.
Citera
2023-10-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
För egen del handlade det om att stå i kö parallellt med plugg på universitetet, men jag kanske var exceptionellt framsynt? Anekdotiskt dock.

Ja du är jätteduktig gubben! Grattis!

Poängen är att om alla var ”duktiga” som du så hade det ju ändå blivit samma problem. Alla kan inte ta genvägar. Då blir genvägen motorväg. Och kön blir inte kortare för det.
Citera
2023-10-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Lyxigt med Tacos, är det let’s dance sen? Gick du in så sent som 2017 i hus i sorgebarnet Göteborg är snart den lilla insatsen borta.

Bor man i någonstans i staden Malmö är man inte riktigt i stånd att racka ned på NÅGON annan stad.

Nu kommer du svara stolt att du har ”nära till Köpenhamn”. Det är ungefär som att skryta om att man bor i Rinkeby för att man har ”nära till Östermalm”
Citera
2023-10-13, 16:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-steninge-slottsby-sigtuna-kommun-tegelbruketsvag-4d-18073477

400K rabatt eller 12,5 %: För något år sen kunde man se omkring 5 % rabatt men nu börjar vissa bli desperata.

Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
På tal om desperation så går försäljningen fortsatt trögt i de berömda mordor-husen:

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-skondal-stockholms-kommun-skondalsvagen-38f-20516038

Allt går att sälja med mördande reklam, eller...?

Ett rum på köpet
Köp en lägenhet i Yllefabriken och få det största sovrummet på köpet. Erbjudandet gäller de 10 första kunderna som skriver kontrakt under perioden 1 september - 31 december 2023.

https://www.jm.se/orebro-lan/orebro-kommun/sorby/yllefabriken/ett-rum-pa-kopet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in