2023-10-13, 10:02
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 13.10.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 285920 (+1030) persons / persons,
tanks ‒ 4931 (+26) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 9313 (+49) units,
artillery systems – 6807 (+44) units,
RSZV / MLRS – 811 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 546 (+1) units,
aircraft – 316 (+0) units,
helicopters – 316 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 5264 (+17),
cruise missiles ‒ 1531 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 20 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 9203 (+33) units,
special equipment / special equipment ‒ 967 (+1).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-10-13, 10:04
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu ska jag inte försvara Putin, men jag är helt säker på att detta krig är något som han verkligen inte ville ha. Han ville ha Ukraina, men landet skulle tas över snabbt och effektivt. Det misslyckades och Putin/Ryssland hamnade i den här soppan. Jag skulle tro att den nuvarande situationen var ungefär vad Putin drömde mardrömmar om i februari förra året. Men nu sitter han i smeten. Prestigen gör att han kan inte ge efter; han måste driva kriget in i kaklet. Eventuellt vinner han, men förlorar han så blir det - för honom personligen - trots allt bättre att förlora i strid än att ge upp. Ger han upp kommer han att dö. Fortsätter han slåss kan han behålla makten, även om han tvingas ge upp Ukraina. Putins makt över Ryssland kan han behålla även efter ett nederlag eftersom Ukraina omöjligen kan marschera in i Ryssland och ockupera landet.

Just Västs villkorade stöd till Ukraina (försvara sig, inte invadera Ryssland) utgör ju, ironiskt nog, en typ av indirekt skydd av Putins ställning i Ryssland.
Ja, du med all säkerhet alldeles rätt. Putin trodde nog att det skulle gå lika lätt som 2014. Nu sitter han i skiten och drar både Ryssland och Ukraina med sig ner i avgrunden tillsammans med 100000-tals döda och skadade.
Citera
2023-10-13, 10:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu ska jag inte försvara Putin, men jag är helt säker på att detta krig är något som han verkligen inte ville ha. Han ville ha Ukraina, men landet skulle tas över snabbt och effektivt. Det misslyckades och Putin/Ryssland hamnade i den här soppan. Jag skulle tro att den nuvarande situationen var ungefär vad Putin drömde mardrömmar om i februari förra året. Men nu sitter han i smeten. Prestigen gör att han kan inte ge efter; han måste driva kriget in i kaklet. Eventuellt vinner han, men förlorar han så blir det - för honom personligen - trots allt bättre att förlora i strid än att ge upp. Ger han upp kommer han att dö. Fortsätter han slåss kan han behålla makten, även om han tvingas ge upp Ukraina. Putins makt över Ryssland kan han behålla även efter ett nederlag eftersom Ukraina omöjligen kan marschera in i Ryssland och ockupera landet.

Just Västs villkorade stöd till Ukraina (försvara sig, inte invadera Ryssland) utgör ju, ironiskt nog, en typ av indirekt skydd av Putins ställning i Ryssland.
Jag tror att ett av Putins nu framtida mål är att förstöra Ukraina tillräckligt mycket så ett framtida samarbete med Europa blir svårare.

Får han behålla de naturresursrika områdena i Donbass så nöjer han sig nog med det.

Jag tror en av hans mardrömmar är att Ukraina ska ta Rysslands roll i Europa och bli den ledande producenten av både spannmål och gas. Då hade Ryssland tappat enormt mycket inflytande.
Citera
2023-10-13, 10:06
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Verkar som att den judiska staten Ukraina ligger illa till nu när toppjudarna i Israel kommer suga upp både pengar och vapenleveranser från USA. Är Ukraina-dårarna i tråden lika optimistiska inför att snart få uppleva Den Totala Segern, tillbakataget Krim, Putin störtad och liknande barnsliga fantasier? Oroligheterna i Israel var nog det absolut sämsta som kunde hända Ukraina och b-skådisen med kroknäsa. Och även er i tråden som i stället för att ha ett liv postar här dygnet runt.
USA har nog råd att leverera vapen till både USA och Ukraina. Dessutom är ju resten av den civiliserade världen fortsatt villiga att leverera till Ukraina.
Citera
2023-10-13, 10:08
Medlem
donald12s avatar
I dagens rapport om utvecklingen på fronten nämns o visas bilder där en cv90 är med

https://youtu.be/3f1xGy-DKLw?si=AttPkcNc-oTyVz3K
Citera
2023-10-13, 10:09
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det är Ukrainska generalstaben som levererar nuffrorna.
Inte den mest trovärdiga källan.
Jo det är den! Dessutom backas deras siffror av Oryx.

Jag förstår att du tycker det är jobbigt med dessa enorma ryska förluster, men de blir inte mindre för att du försöker snacka bort det hela.

Det här har nu pågått i flera dagar nu och förlusterna verka bara öka.

Uppenbart blev ryssens beordrade motoffensiv ett episkt fiasko som kommer att gå till historien.
Citera
2023-10-13, 10:13
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror att ett av Putins nu framtida mål är att förstöra Ukraina tillräckligt mycket så ett framtida samarbete med Europa blir svårare.

Får han behålla de naturresursrika områdena i Donbass så nöjer han sig nog med det.

Jag tror en av hans mardrömmar är att Ukraina ska ta Rysslands roll i Europa och bli den ledande producenten av både spannmål och gas. Då hade Ryssland tappat enormt mycket inflytande.
Säkert kan det vara så.
Citera
2023-10-13, 10:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är Ukrainska generalstaben som levererar nuffrorna.
Inte den mest trovärdiga källan.

Hej Airbert.

Vad har du för källor själv, du som ideligen kör i diket?

Citat:
Slår ut infrastruktur. Inga marktrupper kommer att sättas in.

Här påstår du tex att Ryssland inte kommer sätta in marktrupper.

Citera
2023-10-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hej Airbert.

Vad har du för källor själv, du som ideligen kör i diket?

Här påstår du tex att Ryssland inte kommer sätta in marktrupper.

Undrar hur nostalgiska våra tråd-vatniks är över den gamla goda tiden, då världen fortfarande trodde ryssland hade en armé värt något, och då de skulle ta Kiev på några dagar.

Istället är de nu internationellt utskrattade, och har blivit komplett förnedrade då de inte ens klarat av att vinna över några hohols i Ukraina. ryssland ses inte av övriga världen som en större makt längre, utan får nu räknas som en regional spelare i samma liga som typ Azerbaijan eller några av -stan länderna.
Citera
2023-10-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Lustigt att du ställer den frågan, jag tänkte själv på detta i morse. Är ju själv en "Ukraina-dåre" som håller på det goda gentemot det onda. Och vet du, så här kan jag sammanfatta det hela:

Hamas vidriga terrordåd mot oskyldiga israeler har gjort oss Ukrainavänner än starkare i vår övertygelse att Putin måste förlora detta illegala krig mot sin fredliga granne. Ondska och imperialism kan inte tillåtas vinna för då växer ondskan. Kosta vad det kosta vill, ondskans axelmakter ska motas i grind. Nu. Dessa makter är; Ryssland (giftspindeln i nätet), Iran, Syrien, Nordkorea och till viss del Kina + Turkiet (Ungern och Serbien är wannabes men obetydliga om de inte får di från moderspindel Ryssland). "Palestina" är blott ett bondeoffer utnyttjat av Iran m fl. Palestinierna missar aldrig en möjlighet att missa en möjlighet (som någon sa).

Hamas-dådet och Putins illegala krig fungerar faktiskt sammanfattningsvis som ett lackmustest: är du för frihet i världen och att varje land fritt får välja sin väg (utan att skada andra) så är du pro-Ukraina och anti-Hamas. Superenkelt!

För övrigt är det oerhört fascinerande att så många av de välkända proryska argumenten i denna tråd återkommer i Hamstråden som stöd för terror. Får en att undra över hur omfattande detta maskineri med internettroll verkligen är. I sak spelar det dock inte så stor roll, vi som vill ha fred och frihet rubbas inte. Vi viker aldrig från Ukrainas sida. Putin ska ut från hela Ukraina och hålla sig inom sitt lands internationellt erkända gränser. Slava Ukraini!

Haha, det är verkligen rörande med er tangentbordskrigares tro på att ni påverkar något. "Vi viker aldrig från Ukrainas sida, Slava Ukraini!", tror du verkligen att du/ni har någon som helst betydelse ens i marginalen av marginalen? Åk ner och anmäl dig som frivillig/kanonmat i kroknäsans armé om du menar allvar med något alls.

För övrigt kan jag konstatera att du inte har några argument för att det kommer gå vägen för Ukraina. Det är bara nån typ av vag idealism och tal om "ondska" som ska "besegras". Men i verkliga livet finns det ju realiteter, siffror, resurser som ska fördelas, och det som händer i Israel är helt ofrånkomligt ett bakslag för Ukraina. Det brukar bli så när man inte är i kontakt med verkligheten. Verkligheten hinner ikapp en.
Citera
2023-10-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
USA har nog råd att leverera vapen till både USA och Ukraina. Dessutom är ju resten av den civiliserade världen fortsatt villiga att leverera till Ukraina.

USA har inte oändliga resurser och amerikanska skattebetalare stödjer i allt mindre utsträckning det idiotiska kriget. När det kommer till kritan så är Israel toppjuden och det som hela den amerikanska apparaten är inriktad på. Ukraina var att piska en död häst, i Israel och MÖ har de bättre utsikter att lyckas.
Citera
2023-10-13, 10:34
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Haha, det är verkligen rörande med er tangentbordskrigares tro på att ni påverkar något. "Vi viker aldrig från Ukrainas sida, Slava Ukraini!", tror du verkligen att du/ni har någon som helst betydelse ens i marginalen av marginalen? Åk ner och anmäl dig som frivillig/kanonmat i kroknäsans armé om du menar allvar med något alls.

Av alla usla vatnik-argument är nog det där det sämsta.

Varför sitter du själv och skriver dynga på anonyma forum?

Vad gör du själv för att stötta puttler ?

Vi bemöter lögner, vi röstar på partier som skickar stort militärt och humanitärt stöd till Ukraina.

Jag själv, och många många andra donerar pengar till olika ändamål för Ukraina.

Vad gör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in