Resultat: Vilken bil skulle du välja som förmånsbil ?
Volvo V90 T6
21,88%
7 röster
BMW 530e Touring xDrive
18,75%
6 röster
Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro
15,63%
5 röster
Mercedes E300 de kombi 4matic
43,75%
14 röster
2023-10-12, 14:17
Medlem
Piglets avatar
Jag ska till och välja ny förmånsbil och skulle gärna ha lite mer input.

I dag så kör jag ca 4-5000 mil per år varav 2500-3500 är i tjänsten.
Företaget står för bränsle på både privat och tjänstebil, dvs jag betalar en förmån för det privat bränslet jag använder.
Jag reser tämligen långa sträckor de gånger jag reser, ca 100-200 mil per tjänsteresa.

Idag kör jag en Passat Alltrack.

Jag vet att jag kräver:
Kombi med stort bagage.
4-hjulsdrift
Dragkrok.

Jag har tagit in pris på
Volvo V90 T6
BMW 530e xDrive
Passat (Diesel, ej hybrid)
Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro
Mercedes nya E300 de 4Matic
där jag fastnat för de 2 senare.

Är det något jag missar? Bör något mer med i dessa specar ? Och slutligen vilken skulle ni själv välja?

Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro Proline
670 000 sek inkl moms
Sport 299 hk S tronic (4A5BMY) Arkonavit (Z9Z9)
Interiörfärger - sätesklädsel: Svart-Svart-Bergsgrå, instrumentbräda: Svart-Svart-Svart, matta: Månsilver (MP)

EXTRAUTRUSTNING
Dragkrok
Variabla nackstöd för framsätena
Backkamera
Dinamica® mikrofiber/läderkombination
Komfortnyckel
ISOFIX-fästen i passagerarsätet fram
Förvaringspaket

STANDARDUTRUSTNING

Mercedes E 300 de 4MATIC Kombi - 145kW ( 197hk )
697 000 SEK inkl moms
High-tech silver metallic
AVANTGARDE Advanced

EXTRAUTRUSTNING
Konstläderklädsel ARTICO tonkabrun/svart
Vinterpaket (Uppvärmbar ratt och vindrutespolare)
Dragkrok

STANDARDUTRUSTNING
Citera
2023-10-12, 14:26
Medlem
Snusaren94s avatar
Till att börja med, har du provkört samtliga bilar? Redan där kommer du kanske kunna filtrera bort några alternativ. Men börja där om du ej redan gjort det.

Jag själv hade valt Audi A6, men det är somsagt min bedömning. Det är en rejäl bil, trevlig att åka längre sträckor med, gott om utrymme för passagerare i baksätet. Sen ser den ju också lite mer utrustad ut än t.ex. Mercan.
Citera
2023-10-12, 15:07
Avstängd
Mercan e förjävla fin och skön att sitta i som passagerare iaf!
Citera
2023-10-12, 19:17
Medlem
ekmannens avatar
Hade mercan haft adaptiv farthållare hade jag valt den före Audin alla dagar i veckan men pga det så väljer jag Audin.
Nu spelar det väl ingen roll för dig kanske men diesel är ju att föredra i o med att du kör längre sträckor.
Citera
2023-10-13, 01:04
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Hade mercan haft adaptiv farthållare hade jag valt den före Audin alla dagar i veckan men pga det så väljer jag Audin.
Nu spelar det väl ingen roll för dig kanske men diesel är ju att föredra i o med att du kör längre sträckor.

Adaptiv farthållare ingår i AVANTGARDE Advanced.
Sorry att jag var lite otydlig i redovisningen.

Citera
2023-10-13, 01:47
Medlem
peterpanps avatar
Har haft flera E-klass dieselkombi på raken (5 stycken de senaste 15 åren), men nu när företaget krävde att vi tog en hybridbil så skippade vi E-klass då hybridversionen tappar så mycket utrymme (batterierna är placerade i bagageutrymmet, och minskar kraftigt på storleken av denna).

Eftersom vitsen med en kombi är just stort bagageutrymme så gick vi för en BMW 530E Xdrive istället för en E-klass. Är väldigt nöjda med detta bytet så här långt.
Citera
2023-10-13, 05:49
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
Adaptiv farthållare ingår i AVANTGARDE Advanced.
Sorry att jag var lite otydlig i redovisningen.

Då är det inget att tveka över enligt mig! Keyless och luftfjädring bak är trevligt som Audin inte verkar ha.
Och diesel som är ett stort plus enligt mig, och inte glömma växelspaken på merca!!
Så mycket smidigare och ingen växelspak som tar plats i mittkonsolen.
Det står även svart innertak, ingår det eller är det bara att du kan köpa till det?

Skulle dock rekommendera dig att testköra båda bilarna innan du väljer
Citera
2023-10-13, 21:32
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har haft flera E-klass dieselkombi på raken (5 stycken de senaste 15 åren), men nu när företaget krävde att vi tog en hybridbil så skippade vi E-klass då hybridversionen tappar så mycket utrymme (batterierna är placerade i bagageutrymmet, och minskar kraftigt på storleken av denna).

Eftersom vitsen med en kombi är just stort bagageutrymme så gick vi för en BMW 530E Xdrive istället för en E-klass. Är väldigt nöjda med detta bytet så här långt.

På nya E klassen ligger batteriet under och tar inte samma plats som tidigare annars hade den inte varit aktuell.
Citera
2023-10-13, 21:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
På nya E klassen ligger batteriet under och tar inte samma plats som tidigare annars hade den inte varit aktuell.

Ahh, äntligen! Mycket bättre. Det var därför förra årets E-klass-kombi gick bort som hybrid för oss.
Citera
2023-10-14, 09:45
Medlem
Tigerkakans avatar
Mercedes!!! Skön trevlig långfärdsbil och testa navigatorn det är riktigt bra!
Kan tycka de blivit lite plastigare men komforten väger upp

Men diesel varför vill du ha det?
Bensin ska det vara helt klart!
Citera
2023-10-15, 17:04
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan

Motivet till diesel är främst ekonomi. Varför anser du att bensin är bättre ?

Med 5000 mil om året så blir ju den rörliga kostnaden intressant.
Citera
2023-10-15, 17:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan

Skulle säga att valet mellan diesel, bensin, hybrid och elbil beror helt på vilka behov man har, och vilka körmönster man har.

* Ju mer man kör så lönar sig så lönar sig de dyrare diesel- och elbilarna då drivmedelslkostnaden är lägre.

* Ju mindre man kör så lönar sig oftast bensinenbilen bättre (högre drivmedelskostnad, men lägre inköpskonstnad).

Sedan beror även mycket på skatten. Låg skatt på elbil, medium för bensinbil och högst på diesel. Detta påverkar förmånsvärdet, och i sin tur förmånsbeskattningen.

Sedan beror det även på om man har förmånsbil med eller utan drivmedelsförmån. Har man, som tex. min fru har, drivmedelsförmån för sin förmånsbil, så spelar det ju privat ingen roll att vi bytte från diesel till bensin, även om bilen kör mycket.

Kör man främst många korta sträckor, så är ju bensinbil och elbil lämpligast, men en dieselbil olämplig (kommer att sätta igen partikelfilter, och kommer gå o-optimalt med många korta körsträckor).

Å andra sidan, har man förmånsbil som inte är finansiell leasing, utan operationell leasing, så ingår ju alla service utan kostnad. Skulle dieselbilen gå dåligt och behöva service, så slipper man ju ta kostnaden själv med en sådan förmånsbil om den måste in på verkstad för att tex. partikelfiltret på en dieselbil satt igen i förtid.

Så finns många parametrar, både praktiska och ekonomiska, att ta hänsyn till när det gäller att välja lämplig drivlina för bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in