Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ja men igen, det kostar Saudi också när de inte får sälja något. Det är hela deras ekonomi. Vi får se, Saudi kan göra det en gång liksom Ryssland. Sedan har de spelat det kortet; för EU t.ex. kanske viker sig men kommer under tider diversifiera sig. Liksom med Ryssland. Vad skall Saudi göra om 10 år när vi anpassat oss? Deras befolkning har växt, är vana vid hög levnadsstandard (Medborgarlön), producerar inget, bara utlänningar arbetar där. Dessutom hur ser energisituationen ut jämfört med 1973? Bränslesnålare bilar, elbilar, hur mycket kärnkraft fanns? Jag hoppas Saudi gör det så är de ett uland om 20 år.
Och Israel vann Jon Kipur-kriget.
Själva poängen för Saudi att Europa är så sjukt beroende av olja från Mellanöstern att vi inte skulle kunna säga nej så länge kraven de ställer inte är alldeles för långtgående. 1973 ställde man kravet att all vapenhandel med Israel skulle upphöra vilket de berörda västeuropeiska länderna, bl.a. Frankrike och Storbritannien, två kärnvapenmakter, (och, tror jag, Kanada) vek ned sig inför. Sedan sålde man olja och eftersom priset på olja stigit med 500% så gick man plus även med en mindre produktion. Du vet kanske att OPEC sedan under hela 1970-talet och perioder därefter höll nere produktionen av olja för att hålla uppe priset per tunna och tjäna mer pengar totalt trots lägre produktion?
Det är sannolikt att vi kommer bli oljeoberoende, jag tycker det vore toppen eftersom jag inte vill bara beroende av oljeimport från varken Mellanöstern eller Ryssland, men inte ens i de rosigaste av politikerdrömmar kommer vi bli det förrän på flera decenniers sikt.
Nu gällde inte diskussionen om Israel vann Yom Kippur, vilket de gjorde, eller om Israel skulle vinna ett nytt krig, vilket de antagligen skulle, utan om det vore realistiskt med att väst skulle införa sanktioner mot Saudi om landet kom att alliera sig med Iran. Det är fullkomligt orealistiskt.