2023-10-12, 23:41
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Vilken tur att kompetenta jurister som du har koll på läget.

Så vad är det du inte förstår?
Förmodligen tillhör du dom som blev grundlurad av tingsrätten.
Och anser att Maja borde dömas till livstids fängelse för att hon ljugit.
Du är ett typexempel.
Citera
2023-10-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, det allra bästa alternativet för Sverige visavi Maja är ett annat, som jag inte tänker skriva ut. Men i fängelse hade de i alla fall kunnat satt henne i arbete med att tillverka gem eller nåt. Kanske dra in en hundralapp i veckan till sitt eget uppehälle. Utanför fängelset kommer hon aldrig att ha ett jobb och betala skatt i hela sitt liv.

Det är fel på systemet om hon inte kommer få ett arbete i framtiden. Tar man bort belastning registret helt o hållet så kommer folk få det enklare att få jobb efter ha suttit i häkte/fängelse eller fått ett annat straff för att hamna där. Register förstör för hela samhället. Därför tycker jag det är helt rätt om hon får ett skadestånd i miljon klassen som hon kan leva fint på. Gratis mediciner borde ingå då läkemedels bolagen gör miljard vinster vecka efter vecka.
Citera
2023-10-12, 23:42
Medlem
Kommer det låta likadant här i tråden om hur bra och rättssäkert hovrätten är om Johanna får ett straff som tex vållande för att hovrätten tror på Cleas teori som även har stöd från vissa rättsläkare? Kan man fria Maja trots alla indicier så kan vad som helst hända.
Citera
2023-10-12, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det var många Du...Du...Du...
Jag kan föra min egen talan och uttrycka både vad jag tänker och vad jag känner, men det är väl inte lika intressant som att klistra på mig något.

Att du bara orkar slösa så mycket energi och känslor på att jag blev förvånad i stället för förbannad över Ms frisläppande begriper jag inte.
Det kan du få förklara.
Du har skrivit otaliga inlägg, det är väl klart att människor vet vad du har uttryckt? Du tycker inte att det är märkvärdigt eller fel att Maja ljuger. Det är upp till åklagaren att bevisa det är en lögn, minsann. Det är ditt eviga mantra. Maja har all rätt i världen att ljuga och öka Toves anhörigas lidande. Det har du inte hymlat med.

Det är klart att du inte blev förbannad över Majas frisläppande . Det hade ingen väntat. Du är ju en av hennes ivrigaste försvarare. När man försvarar en omoralisk människa så är man omoralisk själv. Så enkelt är det. Annars tar man avstånd.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-10-12 kl. 23:48.
Citera
2023-10-12, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Det är fel på systemet om hon inte kommer få ett arbete i framtiden. Tar man bort belastning registret helt o hållet så kommer folk få det enklare att få jobb efter ha suttit i häkte/fängelse eller fått ett annat straff för att hamna där. Register förstör för hela samhället. Därför tycker jag det är helt rätt om hon får ett skadestånd i miljon klassen som hon kan leva fint på. Gratis mediciner borde ingå då läkemedels bolagen gör miljard vinster vecka efter vecka.
Maja kommer inte få något jobb oavsett belastningsregistret. Hon tar inget ansvar, inte ens för att ta sina dagliga mediciner. Hur skulle en människa som inte ens kan ta sina mediciner själv kunna behålla ett jobb?
Citera
2023-10-12, 23:48
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Ursäkta Benny men vilken fruktansvärd människa du är. Någon har misslyckats kapitalt med att inpränta rättspatos i dig. Gud bevare hoppas du klarar dig i livet!

Den dagen man själv drabbas inser man värdet av rättspatos.
Citera
2023-10-12, 23:50
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko

Hon förtjänar inte att få ett normalt liv efter det här då de flesta förstår att hon inte är så oskyldig som hon försöker inbilla oss.

Hon är nog inte lika skyldig som Johanna men hon har givetvis varit delaktig. Att folk köper Majas fullständigt bisarra förklaring gällande att hon låg och sov får mig att tro att många svenskar verkligen är förståndshandikappade.
Senast redigerad av Zloth 2023-10-12 kl. 23:53.
Citera
2023-10-12, 23:52
Medlem
Jofs avatar
Hur blir hemkomsten till Vetlanda?
Hon kanske får skyddad identitet?
Citera
2023-10-12, 23:53
Medlem
EnDumSosses avatar
Nu är inte jag någon expert på svensk lag men är det verkligen rimligt att en person som misstänks för gravfridsbrott får springa runt lös på gatorna i väntan på dom, i ett fall som detta där man hjälpt till att bränna, flytta och gömma ett lik i ett mord där iaf vännen är dömd för mord.
Enligt åklagarmyndigheten är straffet fängelse i mellan 6 månader till 4 år och det här torde väl betraktas som det grövsta gravfridsbrottet man kan begå?

Eller är det här återigen ett exempel på det internationella narrativet "The Swedish Situation" eller som Norrbaggarna kallar det "Det svenske tillstand"?

Helt absurt hur svenskarna låter mordmisstänkta och misstänkta till de absolut grövsta brotten få yrra runt fria i dels väntan på dom men även i väntan på en fängelseplats. Det är så sjukt så det inte finns.
I vilka andra länder daltar man på det här viset med grovt kriminella?
Så står den dumma svensken och undrar varför deras land toppar antalet mord per capita i hela Europa.
Är det odören från surströmmingen som tagit kol på befolkningens hjärnceller eller vad är det fråga om egentligen?
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-10-13 kl. 00:01.
Citera
2023-10-12, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja kommer inte få något jobb oavsett belastningsregistret. Hon tar inget ansvar, inte ens för att ta sina dagliga mediciner. Hur skulle en människa som inte ens kan ta sina mediciner själv kunna behålla ett jobb?

Varför skulle inte Maja klara av ett vanligt jobb enligt dig om vi bortser från tramset om medicinering? Är du arbetsgivare kvalificerad att ge ett utlåtande?
Citera
2023-10-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hur blir hemkomsten till Vetlanda?
Hon kanske får skyddad identitet?

Tror inte hon själv förstår att hon inte kommer kunna springa på nöjet och roa sig eller ens gå i affären utan att folk kommer titta snett på henne. Om hon mått dåligt innan är det inget mot vad hon kommer göra nu. Fyfan vad jag lider med Toves anhöriga som vet att hennes mördare befinner sig i samma stad, och kom undan.
Citera
2023-10-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Varför skulle inte Maja klara av ett vanligt jobb enligt dig om vi bortser från tramset om medicinering? Är du arbetsgivare kvalificerad att ge ett utlåtande?

Om du ens tror att en arbetsgivare anställer någon som är dömd för gravfridsbrott bara utan vidare så lär du få tänka om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in