2023-10-12, 21:08
Moderator
Lapapps avatar
Skulle förklara för en engelsktalande granne att vi hade ätit fiskgratäng men kom inte på vad det hette. Nu efter att ha googlat börjar jag mer och mer tro att fiskgratäng är ett svenskt påhitt. Swedish fish pie är det som kommer upp. När man söker på fish pie får man upp mat som ser ut som Shepherd's pie, men med fisk istället. Den klassiska svenska fiskgratängen med fisk med sås ovanpå omgärdat av potatismos lyser med sin frånvaro. Vad säger ni, är potatisgratäng svenskt?
Citera
2023-10-12, 21:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Det kallas fish gratin på Engelska.

Den billiga frysvarianten är definitivt ett svenskt påhitt. Endast en Svensk tokstolle kan äta en sladdrig tjock kräm av pulvermos och fisksås värmd i mikrovågsugn.
Citera
2023-10-12, 21:23
Medlem
Full-Retards avatar
Det heter ”Plank fisch ’an dousche”.
Typ, ”Du är en fitta som plankar”.

Den ursprungliga fiskgratängen var serverad som en plankstek, men med ångkokt saltad torskrygg.

Senare la man över ett lager bechamel med skaldjur men än idag har rätten kvar en uns av sin själ, då många referar till fiskgratäng som - fittgratäng.
Citera
2023-10-12, 21:25
Medlem
tastass avatar
Nja, tycker mig hitta ganska mycket exempel på fiskgratäng om jag söker på fish casserole
Citera
2023-10-12, 21:50
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det kallas fish gratin på Engelska.

Den billiga frysvarianten är definitivt ett svenskt påhitt. Endast en Svensk tokstolle kan äta en sladdrig tjock kräm av pulvermos och fisksås värmd i mikrovågsugn.
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Nja, tycker mig hitta ganska mycket exempel på fiskgratäng om jag söker på fish casserole
De maträtter jag hittar när jag googlar på fish gratin och fish casserole är som Shepherd's pie med fish. Dvs fisk, ärtor och annat gegg med ett tjockt lager mos ovanpå. Det är av samma inspiration som vår svenska fiskgratäng, men definitivt en annan rätt. Den enda rätt som liknar vår fiskgratäng verkar vara ett recept gjord av en svensk (https://foodbydrygast.com/en/recipe/fish_gratin).
Citera
2023-10-12, 22:09
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
De maträtter jag hittar när jag googlar på fish gratin och fish casserole är som Shepherd's pie med fish. Dvs fisk, ärtor och annat gegg med ett tjockt lager mos ovanpå. Det är av samma inspiration som vår svenska fiskgratäng, men definitivt en annan rätt. Den enda rätt som liknar vår fiskgratäng verkar vara ett recept gjord av en svensk (https://foodbydrygast.com/en/recipe/fish_gratin).

Jag hittar massa liknande recept på engelska sidor när jag söker efter "fish gratin mashed potatoes" men det är möjligt att många av dom är svenskinspirerade.

Något som verkligen är svenskt är ju fiskbullar. Det är ju något väldigt mysigt och hyggigt att suga i sig dessa testikel-aktiga bollar i den kladdiga dillsåsen.

Vi svenskar är fascinerade av bollar. Snöbollar, negerbollar, köttbullar och fiskbullar.
Citera
2023-10-12, 22:28
Avstängd
Citat:
Jag hittar massa liknande recept på engelska sidor när jag söker efter "fish gratin mashed potatoes" men det är möjligt att många av dom är svenskinspirerade.

Något som verkligen är svenskt är ju fiskbullar. Det är ju något väldigt mysigt och hyggigt att suga i sig dessa testikel-aktiga bollar i den kladdiga dillsåsen.

Vi svenskar är fascinerade av bollar. Snöbollar, negerbollar, köttbullar och fiskbullar.

Det är inte ett svensk påfund. Fiskbullar är otroligt stort i asien, i nudelrätter
Citera
2023-10-13, 00:35
Medlem
kan faktiskt tänka mig fransk rätt från början
Citera
2023-10-13, 01:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Skulle förklara för en engelsktalande granne att vi hade ätit fiskgratäng men kom inte på vad det hette. Nu efter att ha googlat börjar jag mer och mer tro att fiskgratäng är ett svenskt påhitt. Swedish fish pie är det som kommer upp. När man söker på fish pie får man upp mat som ser ut som Shepherd's pie, men med fisk istället. Den klassiska svenska fiskgratängen med fisk med sås ovanpå omgärdat av potatismos lyser med sin frånvaro. Vad säger ni, är potatisgratäng svenskt?

Tokigt fel du har. Här har du ett recept på fiskgratäng hos självaste engelska BBC: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/quick_fish_gratin_07463
Citera
2023-10-13, 02:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Håller inte med. Tycker den norska varianten med fiskekaker är mycket godare.

Även asiatiska fiskbullar tycker jag är mycket godare än de svenska varianterna.

Bollar är inte svenskt. Finns över hela världen. Inte ens köttbullar är svenskt från början.
Citera
2023-10-13, 10:43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
kan faktiskt tänka mig fransk rätt från början

Tippar åt det hållet att gratängen uppfanns i Frankrike och senare med fisk i kanske ?
Vi pratar ju om fisk-gratäng där det inte alls behöver ingå potäter eller annan kolhydrat

Verkar svårt att veta exakt för att tillaga fisk i en gryta kan ju ha pågått ännu längre
Enda skillnaden blir då att man gratinerar toppen i ugnen när det det blir en gratäng
med ev ett osttäcke

Smakmässigt har jag inte kommit fram till vilken skillnad det är på att göra en fiskgryta i ugnen (gratäng) kontra i en gryta, men jag föredrar alltid ugnen så kan inte riktigt jämföra bra. Gärna puttra upp såsen lite innan
Citera
2023-10-13, 16:57
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tokigt fel du har. Här har du ett recept på fiskgratäng hos självaste engelska BBC: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/quick_fish_gratin_07463
Tokigt dålig läsförståelse du har. Receptet du hänvisar till är inte en klassisk fiskgratäng. Den första ingrediensen är majsmjöl. Bilden du visar är fisk med ett täcke av bl a potatismos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in