Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Vad passar bättre än att svara på det här nu?
Jag drar en lättnadens suck och känner ändå att någon rättvisa finns det.
Hellre fria än fälla och det är vad som gäller i det här fallet. För man har inte kunnat belägga M med en enda lögn efter erkännandet och att blanda ihop minnen och ha minnesluckor är inte detsamma som att ljuga.
J:s story skenar iväg i både det ena och det andra. Och som G*llberg uttryckte det så behövdes M i den uppdiktade strypscenen för att rädda J från att själv bli strypt.
Citat:
Sedan vet vi väl inte om Maja kan dömas för någon av de lägre rubriceringarna. Men hoppas att man inte anser att det är styrkt att Maja varit i badrummet.
Ja, vi får se hur pass välgrundad domslutet blir. Men att döma till livstid och en 18-åring dessutom, på så lösa boliner, är klandervärt av TR.
Citat:
Johannas vittnesmål ska inte tas som ett bevis.
Hela J:s vittnesmål är ett skådespel från början till slut. Förutom själva strypgreppet - det som resulterade i en olyckshändelse - och dunsen.
Sanningen tar återigen vid runt 03:30 när hon har släpat ut T till hallen.
Citat:
Men sedan är jag lite orolig för detta med var kroppen kan ha legat om det är på det vis Maja säger.
Igår kväll tänkte jag på detta som jag citerade från förhör, där maja och Johanna säger helt olika saker om var Maja äter sin hamburgare och var hon är när Johanna kommer he med den.
Kan inte låta bli att tänka att varje gång Johanna säger något som avviker mot Maja, då är det något som ska döljas.
Maja säger att hon äter i köket.
En matta saknades från vardagsrummet, ihoprullad/vikt.
Tänk om Johanna dragit Tove ut mot klädkammarhållet,
mot bakre väggen, dragit ihop fåtöljerna lite och slängt mattan över Tove?
Maja kan ha hört detta, eller inte. Kanske allt. men legat kvar bkom draperiet. Kollat klockan när hon vaknade till, men inte vågat säga ett knäpp.
https://imgur.com/a/qUpSFH6
Låter som en betydligt mer trolig hypotes än klädkammaren. Ingenting jag ö h t reflekterat över som tänkbar plats.
Du har så rätt i dina iakttagelser om avvikelser i berättelserna och att det går att "lista ut" vad J är ute efter att framhålla eller dölja.