2023-10-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om du tror på Majas lögn om att hon sov medan Johanna släpade omkring på ett lik en meter från henne, då har du anledning att stötta domstolens beslut. Om du inte tror på Majas historia, så bör du inse att något är fel i rättsskipningen när hon kommer undan. Du stöttar domstolens beslut, ergo du tror på Maja. Det gör dig till en lättlurad stackare och jag kan inte annat än beklaga.

Du ältar ju samma grejer om och om igen som vi redan har diskuterat. Rättegången är över. Det gick inte som du hade hoppats. Acceptera och gå vidare.
Citera
2023-10-12, 21:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
min kompis gick på samma skola som maja o hon är övertygad om att maja är skyldig.......hon ska va lika obehaglig som johanna tydligen....fy fan vilket skämt att hon har släppts fri

2022-10-24, 18:49 #610
MissPerfectionist
Medlem
Reg: Jul 2022
jag bor inte i sölvesborg men ganska nära. en sak är säker...

Konstig karta du har där Vetlanda ligger ganska nära Sölvesborg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Ja och det lär hon inte dömas för då hon inte var med och brände kroppen..
Utan hon lär dömas till 1-1,5 år för att hon var med och flyttade en död kropp.

Ja de är ju verkligen inte ovanligt att domstolar lägger sig på den lägre nivån och då är de 6 månader och de har hon ju suttit av sen länge, men tror inte de blir så här. 2-4år lutar de nog åt snarare, så hon får krypa in ett tag till, men hon hinner känna av "kärleken" i Vetlanda i 2 veckor iaf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Enligt vem kommer minnet och går som det vill?

Ett tips, läs FUP så förstår du.
Citera
2023-10-12, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Lägg därtill att MH mött upp med J för att synka ihop den här sörjan till historia efter dådet. Normalt sett ska det som framkommit i TR räcka för fällande dom, eller jag kan inte minnas en annan dom i modern tid där någon blivit frikänd samtidigt som man varit på plats och ljugit om det. Det här måste tas upp i HD. Jag undrar även om de solklara felen i TR-domen haft inverkan. Många av oss som gjort en egen tidslinje vet att det som står i TR-domen är fel.
Jag håller med. Eller snarare, det som framkommer i FUP borde räcka för fällande dom men sen ska man ha en engagerad åklagare som kallar de viktiga vittnena, pressar de åtalade på inkonsekvenser och ändringar i deras historier osv. Jag tycker åklagarna har varit dåliga. De borde pressat de åtalade mer på inkonsekvenserna i deras historier och fått dem att snärja in sig mer i sina lögner. Dåligt skött. Hur många rättegångsdagar var det i TR? Fyra?
Citera
2023-10-12, 21:29
Medlem
Hur ska Toves nära och kära kunna sova i natt när en mördare är hemma igen i Vetlanda?

Hur mår alla de som fanns med på den sk dödslistan som jag är övertygad om att de skapade tillsammans. Även den tjej som fick bilen ristad med ordet Bitch, och hennes bror som skulle knuffas från balkongen. Hur känns det för alla dessa personer nu?

Tänk bara att bo granne med Maja?
Citera
2023-10-12, 21:30
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Garanterat medveten? Var du där?
Maja har varit medveten om allt Johanna planerat och gjort tidigare så ja, hon visste garanterat vad som skulle hända där i skogen.
Citera
2023-10-12, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Detta frigivande betyder att det är fritt fram, att hjälpa till och flytta en mördad kropp.

Domen har inte kommit ännu.
Det brukar dröja några veckor.
Att Maja släpptes ur häktet idag är en indikation på att hon inte kommer att dömas för mord.

Vi vet dock inte om hon kan fällas på någon av de lägre brottsrubriceringarna som åklagaren la till. Gravfridsbrottet kommer hon att dömas för. Hon har erkänt att hon hjälpt till att få ner kroppen från lägenheten och delvis från bilen och in i skogen, dock ej varit med att bränna kroppen.

Maja har suttit ca 1 år i häktet. Den tiden kommer att räknas av från straffet.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har kallat rådmannen i Eksjö rådvillig och tyckt att det nog varit lite tunt i bevisningen mot MH. Nu bedömde hovrätten att det var så också. T o m åklagaren signalerade idag var svagheterna i åtalet låg. Det han alltså ärvde i elfte timmen och fick slita fram ny teknisk bevisning som missats och annat.

Åklagaren hade i alla fall integriteten att medge att han hade fel när ha påstod att telefonen var låst...

Att det var Maja som låst upp den tror jag aldrig ens han var dum nog att bestämt påstå. Det gjorde bara de som försökte påstå rena osanningar om Maja.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag förstår om du vill ge dig på en egen tolkning av detta, men om du inte kan tolka protokollet så kan du inte göra resten av analysen.

Tre saker är säkra.

iPhonen är upplåst.

Det är MH som låst upp den (Face ID).

Den är inte upplåst i fickan eller i väska eller av rörelse i sängen. Det är omöjligt.

Och för att vara tydlig så har ingen vidrört skärmen så den bara tänts och släckts.

Du får gärna argumentera emot ovanstående, men om du läst lite vad jag skrivit tidigare om dessa mobiler så bör du veta att jag har lite koll iaf.

Jag reder ut detta åt dig och andra i all välmening för jag vill att de blir dömda på rätt grunder oavsett om det friar eller fäller.

Avel, "Jag förstår om du vill ge dig på en egen tolkning av detta, men om du inte kan tolka protokollet så kan du inte göra resten av analysen.". Det är i alla fall något vi kan vara överens om.

Det var väl tur att i alla fall polisens IT-forensiker kunde reda ut loggarna åt åklagaren och försvaret, så att Maja kunde få ett rättvist förhör och rättegång. Och inte någon som helt felaktigt och lögnaktigt påstod att hon låst upp sin telefon.

Ja, det är tur att det är några som har koll.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Du ältar ju samma grejer om och om igen som vi redan har diskuterat. Rättegången är över. Det gick inte som du hade hoppats. Acceptera och gå vidare.
Det råkar vara liiiite viktigare än om det gick som jag ville eller inte. Det finns en ung tjej som är död och en familj som lider resten av livet. Men skit i det du, vad är empati med drabbade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja de är ju verkligen inte ovanligt att domstolar lägger sig på den lägre nivån och då är de 6 månader och de har hon ju suttit av sen länge, men tror inte de blir så här. 2-4år lutar de nog åt snarare, så hon får krypa in ett tag till, men hon hinner känna av "kärleken" i Vetlanda i 2 veckor iaf

Ska bara säga en sak, med tanke på att hon är släppt, samt att hon suttit i ett år, om om om hon döms tror ja Max hon får 2 år, då ska hon sitta, 6 månader till 2/3.

Dessutom får hon inställa sig själv söka anstalt osv de brukar ta i dessa tider mellan 4-10 månader, innan hon isf börjar avtjäna sitt straff, så lugn nu och då pratar ja om Maja.
Citera
2023-10-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Men hon har inte orsakat ett grovt gravfridsbrott då hade hon inte släppts.

Du kan släppas för vilket brott som helst i väntan på dom om rätten anser det. Hon har fortfarande erkänt gravfridsbrott och slutliga domen är inte fastställd ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in