2023-10-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men ge dig nu. Den summan kommer hon rakt inte upp i.

Du skall få se hur sådant här kan gå till, det vill säga, det är bara till att plötsligt bestämma sig för att ta lagen i sina egna händer och sedan begå ett mord och därefter med hjälp av lögner och en bra försvarsadvokat kunna föra hela Rättsväsendet bakom ljuset, det är så kriminellt tänkande personer går till väga samt fungerar.

Ju mindre fasta bevis som finns, desto lättare blir vägen ut till det fria för brottslingen eller brottslingarna.

Samma sak gäller, att ju mer tvivel som en försvarsadvokat lyckas emanera inom en pågående Rättegång desto säkrare blir det att brottslingen går fri eller ... brottslingarna går fria.

Ett bra exempel är ( K*j L*nna ) som till sist fick 18 miljoner kronor i skadestånd för 12,5 års tid inom ett fängelse.

Så, Fröken Hellm*n kan räkna med minst en miljon kronor i skadestånd för ett års tid inom häktet, men, som jag tidigare framfört, så tror jag att hon slutligen kommet att få 1.500.000 kronor i skadestånd när röken lagt sig.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Daark01
Beror på vad hon döms till i slutändan, t.ex. endast brott mot griftefriden. Om det hon döms till ger fängelse mindre än tiden hon har suttit häktad så har hon rätt till ersättning för tiden som hon "förlorat".
Bra att du satte förlorat inom citationstecken för nåt vettigt och produktivt har Maja aldrig gjort av tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vill tacka dig tillbaka!
Du har alltid varit respektfull, kommit med bra citat och kloka tankar!

Som jag sagt många gånger, vet jag mycket om det som finns i målet, det ligger mitt framför näsan. Men så skriver du något som verkar så självklart, men jag missat.

Det är det som är givande med bra diskussioner. Och jag har lärt mig väldigt mycket av flera andra också här i tråden.

Ett ok har släppt från mina axlar idag, det kändes oriktigt att Maja skulle fällas för mord.

Sedan är mordet så tragiskt så det inte går att beskriva!

Jag vet inte om det hade känts bättre om mordet hade haft något mer påtagligt motiv för de anhöriga. För deras sorg finns inga lättnader.

Men själv tänker jag att det är så konstigt att någon kan mörda för "ingenting". Helt vardagliga konfikter, som blåstes upp i ett skruvat sinne.

Ja det är ju bra att Maja inte döms för mord. Men det måste ju bli vållande, för hon var med och vållade. Om inte på plats, så för att hon var med att locka med Tove till lägenheten. Och var är straffet för att hon inte agerade efter mordet, ringa 112 etc som redan skrivit, eller straffet för att hon höll käft så länge, eller för allt annat hon gjort sig skyldig till vad gäller medverkan, kasta nycklar, inte visa eller uttalat uttrycka ånger gentemot Toves familj... nej fy fan.
Citera
2023-10-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Så, Fröken Hellm*n kan räkna med minst en miljon kronor i skadestånd för ett års tid inom häktet, men, som jag tidigare framfört, så tror jag att hon slutligen kommet att få 1.500.000 kronor i skadestånd när röken lagt sig.

Mvh/
@JokerMannen
Fel, Kaj blev helt friad och fick därför rätt till hela skadeståndet. Maja kommer som minst bli dömd för brott mot griftefriden/gravfridsbrott eftersom hon var med och förflyttade kroppen. För brott mot griftefrid är straffskalan böter eller fängelse i högst två år, för grovt brott upp till 4 år.

Så det blir ingen ersättning för Maja då tiden hon suttit häktad är inom det spannet. Däremot kan hon bli utsläppt nästan direkt då hon inte har mycket tid kvar att sitta i fängelset om hon frias för mord.
Senast redigerad av Daark01 2023-10-12 kl. 20:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Hon kommer inte dömas för mord eller dråp eller något sådant, enbart för att hon va med när kroppen kördes mot skogen,

Medhjälp till mord?
Gravskändning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fröken Hellm*n kommer att få minimum en miljon kronor i skadestånd.

Enligt mig så kommer hon att få 1.500.000 kronor vilket återstår att få vetskap om senare fram åt i tiden.

Mvh/
@JokerMannen

Säkert och ny identitet samt hjälp med boende.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nieiki
Om nån i din närhet blivit utsatt för detsamma som hände Tove, undrar om du känt likadant då? Vider

Utsatt för vad? Har du information vi andra inte har?
Citera
2023-10-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Medhjälp till mord?
Gravskändning

Nej hon döms inte för medhjälp till mord det är 10-12 års fängelse då hade hon inte blivit släppt..:::::

Omöjligt att hon döms för mord eller dråp eller försök eller något sådant enbart gravfridsbrott
Citera
2023-10-12, 20:34
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daark01
Beror på vad hon döms till i slutändan, t.ex. endast brott mot griftefriden. Om det hon döms till ger fängelse mindre än tiden hon har suttit häktad så har hon rätt till ersättning för tiden som hon "förlorat".
Na jag är skeptisk. Hon har dömts till livstid för mord och hängts ut hårt. Dessutom tror jag hon frikänns helg eller till villkorligt och fångläger det bli fetaste skadeståndet. Har jag fel?
Citera
Medlem
Ni som gaggar om att hon kommer få skadestånd, varför det? Hon är en mörderska men dessutom kommer hon dömmas för grovt gravfridsbrott. Sluta hon kommer inte få något skadestånd
Citera
Medlem
Maja sitter hemma nu och chillar med familjen och mår toppen.

Den juridiska rättvisan har visat tydligt att hon inte har något med mordet att göra!

Johanna har med de att göra problemet är att det inte går att bevisa hur Tove dog där av kan man inte heller döma henne till livstid tror grovt vållande till annans död Max.
Citera
2023-10-12, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, jag tycker åklagarna har gjort ett hafsigt och dåligt jobb. Rullman hade tur som fick bägge fällda för mord, särskilt Maja som han inte la nån större möda på. Urdåligt, jag hade varit grymt missnöjd med åklagarens engagemang om jag hade varit anhörig till Tove. Både Maja och Johanna hade kunnat pressas mycket hårdare av såväl förhörsledare som åklagare. Slappt, slött och oengagerat.
Ja, det är skillnad på kvalitet.
Väldigt fokus på Johanna och betydligt mindre på Maja. A walk in the park för sistnämnda.
Den vidrigaste av dem alla i grannlandet föll för att ÅK lät honom orera fritt - och prata bort sig. Sen kom konfrontationerna på löpande band och ÅK kände att han fick övertag.
Om än vitt skilda åtal fanns en oro att helvetet kommit undan med griftefridsbrott.
Men med en proffsig ÅK som var grymt påläst och ironiskt sylvass så satt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in