2023-10-12, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Maja lär nog till att få ett rent helvete i frihet. Vilken arbetsgivare vill ha en person anställd som har suttit häktad?

Hon har uppförsbacke men med rätt stöttning är hon tillbaks. Notera att vi inte vet något om brottsrubriceringen just nu. Hon är fri och det är så rätt det kan bli mot bakgrund av åtalet.
Citera
2023-10-12, 19:01
Medlem
Jag förstår om inte Maja blir dömd för mord men de här inne som på allvar tror att hon var helt ovetandes är verkligen bortom räddning.

Till och med grannarna hörde ju ljud.

Hennes historia har växt fram successivt och hon har blivit välcoachad. Bevisningen fanns ej där för en dom. Men delaktig var hon definitivt.
Citera
2023-10-12, 19:02
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Jo man får 1 år för normalgraden av gravfridsbrott?

Dvs man sitter 8 månader 2/3

Hon har suttit 4 månader över det.

Dom har bränt kroppen, innebär oftast grovt brott.
Citera
2023-10-12, 19:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tycker att Majas sovschema talar emot henne
Jag kan inte se någin logik i hur en domstol kan få det till l trovärdigt

Jag har tyvärr inte hunnit följa rättegången så mnitiskt idag, och sämst under Gillbergs försvar, men har skummat igenom det mesta.

Vet inte om han hävdar sovning, men jag kan inte se heller att vakenhet är ett starkt indicium.

Nu finns det ju lite annat moralsikt sett runt Majas beteende, men min dotter sa att om hon hade hört att ett mord pågick i rummet bredvid och hon visste det Maja visste om Johanna, är hon inte säker på att hon skulle våga ingripa.

Sedan hade hon väl kanske fösökt ringa 112 förstås, men ändå varit väldigt rädd för att Johanna skulle upptäcka det inna hjälp kom, hämnas, särskilt som att hon visste hur Johanna funkar. Hur skulle det bli om Johanna inte blev fälld.

Men för stunden, just då, hade hon om hon hört mordet varit jätterädd.

Att vara vaken, betyder alltså inte att Maja hållit i händer.

Att inte ringa 112 är inte olagigt, men så klart det bästa om man kan utan att själv råka illa ut.
Citera
2023-10-12, 19:03
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Jag förstår om inte Maja blir dömd för mord men de här inne som på allvar tror att hon var helt ovetandes är verkligen bortom räddning.

Till och med grannarna hörde ju ljud.

Hennes historia har växt fram successivt och hon har blivit välcoachad. Bevisningen fanns ej där för en dom. Men delaktig var hon definitivt.

Förhoppningsvis kan man inte bevisa att Johanna begått uppsåtligt mord.

Nått säger mig att Tove var en jävla skitstövel.
Citera
Medlem
Benny98s avatar
När alla känslorna har lagt sig kommer det rättsliga efterspelet i det här målet att lämna en bitter eftersmak. Jag, liksom många med mig, tycker att beviskraven är allt för högt ställda i mordrättegångar. Man har helt enkelt allt att vinna på att INTE erkänna, utan neka in i kaklet ända tills man är överbevisad.

Jag noterar också att det är en avgrundsdjup skillnad mellan folk och folk. Om en politiker eller polis hade blivit mördad så hade alla principer slängts på soptippen. I samband med Malexandermorden så låg Andreas Axelsson på golvet i baksätet medan Jackie Arklöv gick lös med maskingeväret. Det hjälpte inte. Han fick livstids fängelse. Om två gängkriminella hade blivit åtalade så hade det inte varit tal om att försätta någon på fri fot, särskilt inte när det tydligt framgår att han ljuger. Jag är rädd för att även Johanna kommer att få ett mesigt straff, typ 12 år.

Vad är det som ska krävas för att hålla farliga människor från gatan? Jag hade röstat på ett parti direkt om jag visste att mördare blir inlåsta hela livet.

När det gäller Majas framtida öde så har hon visat att hon inte utgör något bra flickvänsmaterial. Till att börja med så kan hon glömma att flytta i närheten av Vetlanda. Hon bör snarast göra ett namnbyte och skaffa skyddad identitet.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ha ha du spricker snart av självförtroende! Men du har visat prov på goda kunskaper om hur rättssystemet fungerar och bevisvärdering.
Och även tekniska kunskaper vad gällde tex den felaktiga informationen om upplåsningen av Majas mobil. Som du påpekade.

Tack!

Haha, ja, här får man slå sig själv för bröstet

Men faktum är att jag tycker inte att det var så höga odds på att Maja skulle släppas idag. Bevisläget har varit känt under en längre tid och jag är övertygad om att alla som har lite koll på juridiken kunde inse att det låg i "farans riktning". Det var inte jättesvårt att inse möjligheten. Men visst är det roligt att få rätt när det är så många så otrevliga som spytt så mycket galla för att jag enträget lyft fram fakta

Det handlar väldigt mycket om att objektivt se till de fakta som presenteras. Vad säger de, och vad säger de inte. Det gäller att se BÅDE detaljerna OCH helikopterperspektivet på samma gång. Det är också så domstolarna gör. Värdera alla bevisen var för sig, titta på vad de säger alla tillsammans.

Det är nog så Johanna kommer bli fälld för mord. De kommer se detaljerna i rättsläkarnas uttalande, de kommer se tvivlen från Eriksson och Thiblin, de kommer att se avsaknaden av maginnehåll på röntgenbilderna, och de kommer att se den röda tråden i Johannas uttalade hat mot Tove under en längre tid, och när de gör en samlad bedömning av alla detaljer, så framstår en tydlig bild.

Det var så jag själv i våras kom till insikt om att Maja sannolikt var oskyldig.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Håller med, känns som han var mer för att öppna upp för den riktiga sanningen, kanske Rullman till slut insåg vad han höll på med och att byta jobb var den bästa lösningen både för han och fallet.
Den riktiga sanningen? 😂

Han är ÅKLAGARE och ville i huvudsak få Maja dömd för mord.
Däremot insåg han väl det svårbedömnda i sakfrågan.
Citera
2023-10-12, 19:04
Medlem
snooper123s avatar
Hur ska MH kunna ha ett normalt liv nu?
Citera
2023-10-12, 19:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Tja, jag är normalt funtad, men jag fattade det tydligen inte . . .

Kanske krävdes en liten nypa juridikkunskaper också
Citera
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Sverige i ett nötskal, av vad man läst så är det solklart att Maja var minst lika delaktig i det hela. Ljuger som en dåre gör hon också. Några stackars okunniga satar i tråden verkar dock glada och tycker rättvisa har skipats. Men det visar bara på hur ointelligenta vissa i tråden är.
Håller med, har man ljugit och förtigit så mycket som Maja har gjort känns det inte rätt att hon ev. frias från mord.
Än har ju inte domen bestämts, hon kan ju fortfarande åka dit på allt från misshandel till medhjälp (trots att det inte tyder på det iom frisläppandet)

Vissa skribenter gläds ikväll och raljerar om hur oskyldig Maja är, jävligt osmakligt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hur ska MH kunna ha ett normalt liv nu?

Ja jag är av dem som kommer hjälpa henne tillbaks till samhället om det uppstår en akut situation. Vem är du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in