Citat:
Ursprungligen postat av
Efterriket
Jag vill höra era teorier om varför Hamas valde att utföra det här dådet.
De visste att de inte på något sätt kunde göra långsiktiga landvinningar i konflikten. De visste att en massaker på civila skulle ge dem svårigheter i opinionen. De visste också att de skulle förlora många män. Slutligen så visste de att svaret från Israel skulle bli historiskt hårt. Sammantaget hade de nästan ingenting att vinna. Ändå så valde de att genomföra sina planer. Varför?
Min teori är att de slutgiltigt ville eliminera alla möjligheter till fredsprocess, för att ta bort det alternativet för sin befolkning som är evinnerligt trötta på situationen. Den gazainvånare som i fredags bar på en försiktig dröm om att det kanske skulle kunna lösa sig om man bara förhandlar med Israel visste på söndagen att det aldrig kan hända. Genom att döda alternativet Fred säkerställer man det fortsatta stödet hos sin befolkning.
Jag tror du måste tänka om lite. Du kan inte utgå från att Hamas har samma världsbild som du där de bryr sig om människors liv och hälsa och vill att Israeler och palestinier ska leva i fred med varandra sida vid sida.
Varför gjorde de detta? De vill döda så många judar som möjligt, det är typ därför. För de inser nog att de får svårt att ta över landet genom krig. De bryr sig inte heller ett dugg om ifall det dör 10 gånger så många palestinier i Israels svarsattacker.
De bryr sig inte om att skydda sin civilbefolkning. Då skulle de inte ha ledningscentraler och vapenförråd under skolor och sjukhus. De angriper Israel med brutala massakrer på civila och förstår självklart att det kommer ett våldsamt svar då, men ändå finns inte ens skyddsrum och man är beroende av den man just attackerat för att befolkningen ska få el, mat, vatten och mediciner. De har inte brytt sig om att sörja för de här behoven.
Civilbefolkningen används i princip bara för att få omvärldens sympati, så att Hamas kan fortsätta verka. Hamas rapporteras uppmana Gazas civilbefolkning att
inte följa IDF:s varningar om evakuering innan bombanfall, utan istället stanna kvar där de är. I videon jag länkade nyss säger Hamas ”Israeler älskar livet, men vår högsta dröm är att bli martyrer”. De har inte den synen att människoliv är överordnade allt och alltid är värda att räddas.