2023-10-12, 18:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
Jag vill höra era teorier om varför Hamas valde att utföra det här dådet.

De visste att de inte på något sätt kunde göra långsiktiga landvinningar i konflikten. De visste att en massaker på civila skulle ge dem svårigheter i opinionen. De visste också att de skulle förlora många män. Slutligen så visste de att svaret från Israel skulle bli historiskt hårt. Sammantaget hade de nästan ingenting att vinna. Ändå så valde de att genomföra sina planer. Varför?

Min teori är att de slutgiltigt ville eliminera alla möjligheter till fredsprocess, för att ta bort det alternativet för sin befolkning som är evinnerligt trötta på situationen. Den gazainvånare som i fredags bar på en försiktig dröm om att det kanske skulle kunna lösa sig om man bara förhandlar med Israel visste på söndagen att det aldrig kan hända. Genom att döda alternativet Fred säkerställer man det fortsatta stödet hos sin befolkning.
Jag tror man räknade kallt med att andra muslimska länder skulle ställa sig bakom.
Vi får väl se hur det blir med det. Att Israel satt igång med att bomba flygplatser i grannländer bör nog ses som en kraftig eskalering. Detta ser ut att kunna bli ett storkrig.
Citera
2023-10-12, 18:51
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ska vara en intervju med representant för Hamas. Han säger att de låtsades bry sig om att förbättra villkoren för Gazas befolkning m fl liknande progressiva hållningar för att lura Israel. Säger även att de tillverkar missiler och vapen själva. Kan de klara det borde de väl klara att producera el och mat själva. Finns även filmer idag där de gräver upp skänkta, bättre vattenledningar för att tillverka vapen av.

https://x.com/eylonalevy/status/1712415448711495789?s=46&t=vBLDXsQ0JiysAaTNZSI39Q

Kan man tillverka missiler så kan man tillverka elektricitet. Känns som att viljan inte riktigt har funnits där? Man skulle om man är väldigt mild i sitt omdöme hävda att Hamas haft fel fokus...
Citera
2023-10-12, 18:53
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Jag tyckte att jag såg några i tråden sprida desinformation om de halshuggna barnen och sade att det var propaganda. Det här nyhetsklippet slår ner era lögner.

https://www.youtube.com/watch?v=ZyDX8Xs2k_U
Citera
2023-10-12, 18:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

De visste att de inte på något sätt kunde göra långsiktiga landvinningar i konflikten. De visste att en massaker på civila skulle ge dem svårigheter i opinionen. De visste också att de skulle förlora många män. Slutligen så visste de att svaret från Israel skulle bli historiskt hårt. Sammantaget hade de nästan ingenting att vinna. Ändå så valde de att genomföra sina planer. Varför?

Min teori är att de slutgiltigt ville eliminera alla möjligheter till fredsprocess, för att ta bort det alternativet för sin befolkning som är evinnerligt trötta på situationen. Den gazainvånare som i fredags bar på en försiktig dröm om att det kanske skulle kunna lösa sig om man bara förhandlar med Israel visste på söndagen att det aldrig kan hända. Genom att döda alternativet Fred säkerställer man det fortsatta stödet hos sin befolkning.

Glöm inte bort det psykologiska att man ändå ska dö som martyr och komma till himmelriket/paradiset. Om man är övertygad om att man kommer till dit när man dött så handlar det ju bara om att döda och förstöra så mycket som möjligt innan man själv dör. Det är därför man stannade kvar tills israeliska armén kom. Normala soldater hade gjort sin raid och sedan retirerat tillbaka.
Citera
2023-10-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Glöm inte bort det psykologiska att man ändå ska dö som martyr och komma till himmelriket/paradiset. Om man är övertygad om att man kommer till dit när man dött så handlar det ju bara om att döda och förstöra så mycket som möjligt innan man själv dör. Det är därför man stannade kvar tills israeliska armén kom. Normala soldater hade gjort sin raid och sedan retirerat tillbaka.

Därav skillnad mellan terrorister och soldater..
Citera
2023-10-12, 18:58
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ska vara en intervju med representant för Hamas. Han säger att de låtsades bry sig om att förbättra villkoren för Gazas befolkning m fl liknande progressiva hållningar för att lura Israel. Säger även att de tillverkar missiler och vapen själva. Kan de klara det borde de väl klara att producera el och mat själva. Finns även filmer idag där de gräver upp skänkta, bättre vattenledningar för att tillverka vapen av.

https://x.com/eylonalevy/status/1712415448711495789?s=46&t=vBLDXsQ0JiysAaTNZSI39Q

Säger han att turkarna och ryssarna var införstådda med terrorattacken? Karln skryter så mycket att det är svårt att hänga med.

EDIT. Det låter som att antyder att Hamas pratade med sina ”allierade” strax efter att terroristerna gått in i Israel. Vilket formidabelt svin. Och vilket prekärt problem för NATO med turkarna. Ett moraliskt korrupt och degenererat folk fullt i klass med araberna. Men med en skitstor armé. Vi vet var den tar vägen om de sparkas ur NATO.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-10-12 kl. 19:06.
Citera
2023-10-12, 18:59
Medlem
Citat:
Mjo, det finns väl kanske med som motivationsfaktor när man väl bestämt sig men det kan rimligtvis inte vara incitamentet till att genomföra något sånt här.
Citera
2023-10-12, 18:59
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Därav skillnad mellan terrorister och soldater..

Ja och jag skulle också vilja lägga till att normala soldater hade gjort sin raid mot militära mål och infrastruktur och sedan dragit sig tillbaka då en övermäktig motståndare närmar sig.
Citera
2023-10-12, 19:01
Medlem
Citat:

Jag tror du måste tänka om lite. Du kan inte utgå från att Hamas har samma världsbild som du där de bryr sig om människors liv och hälsa och vill att Israeler och palestinier ska leva i fred med varandra sida vid sida.

Varför gjorde de detta? De vill döda så många judar som möjligt, det är typ därför. För de inser nog att de får svårt att ta över landet genom krig. De bryr sig inte heller ett dugg om ifall det dör 10 gånger så många palestinier i Israels svarsattacker.

De bryr sig inte om att skydda sin civilbefolkning. Då skulle de inte ha ledningscentraler och vapenförråd under skolor och sjukhus. De angriper Israel med brutala massakrer på civila och förstår självklart att det kommer ett våldsamt svar då, men ändå finns inte ens skyddsrum och man är beroende av den man just attackerat för att befolkningen ska få el, mat, vatten och mediciner. De har inte brytt sig om att sörja för de här behoven.

Civilbefolkningen används i princip bara för att få omvärldens sympati, så att Hamas kan fortsätta verka. Hamas rapporteras uppmana Gazas civilbefolkning att inte följa IDF:s varningar om evakuering innan bombanfall, utan istället stanna kvar där de är. I videon jag länkade nyss säger Hamas ”Israeler älskar livet, men vår högsta dröm är att bli martyrer”. De har inte den synen att människoliv är överordnade allt och alltid är värda att räddas.
Citera
2023-10-12, 19:01
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hur Hamas spektakulära operation "Stormflod Al Quds" blev ett fiasko på grund av den arabiska mentaliteten:

Det här var inte vad Hamas hade tänkt sig. Den väpnade grenen av Hamas, Al Qassambrigaderna, hade förberett den här operationen under lång tid. Vid lämpligt tillfälle skulle man bryta igenom gränsen på ett tjugotal platser rycka fram i all hast och ta så många israeler som möjligt som gisslan vilket skulle kunna användas vid förhandlingar om fångutväxling. Givetvis hade man i uppdrag att också likvidera så många uniformerade israeler som man bara kunde, och skjuta i självförsvar. Men i operationsplanen ingick INTE att massakrera civilpersoner eller våldtäktsmörda 200 tonårstjejer på en freds- och trancerave.

Snabbt in och ut. Öka Hamas prestige när det gällde sofistikerade operationer. Aktionen avslutad innan IDF fattade vad som var på gång. En handlingsförlamade och desillusionerade israeliska säkerhetskrafter som hade misslyckats med allt.

Men så blev det inte eftersom Al Qassams styrkor drabbades av den besinningslösa blodtörst som kännetecknar människor från (ursäkta uttrycket) lägre stående kulturer.

När de väl hade fått möjlighet att våldta och mörda var det detta som de ägnade sig åt. Istället för att få med sig 500-1000 israeler som gisslan så blev det bara 130, samtidigt som de egna förlusterna uppgick till 1500 av Gazas bäst tränade soldater. Massakrerna har nu gjort israelerna rejält förbannade, enat landet och nu förbereder de sig på att slå tillbaka med full kraft. Dessutom har nu hela den civiliserade världen ställt sig bakom Israel och kommer att se mellan fingrarna med både det ena och det andra.

Så var det inte tänkt, men så blev det inte; eller som Moltke den äldre sade: "Ingen fälttågsplan överlever den första kontakten med fienden".

Citat:

Jag tror att Ken Drydens teori ovan ligger rätt nära.
Citera
2023-10-12, 19:03
Medlem
Citat:
Kan man tillverka missiler så kan man tillverka elektricitet. Känns som att viljan inte riktigt har funnits där? Man skulle om man är väldigt mild i sitt omdöme hävda att Hamas haft fel fokus...

De har ett elverk som går på diesel. Nu är dieseln slut och Israel tänker inte leverera någon mer.
Citera
2023-10-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror man räknade kallt med att andra muslimska länder skulle ställa sig bakom.
Vi får väl se hur det blir med det. Att Israel satt igång med att bomba flygplatser i grannländer bör nog ses som en kraftig eskalering. Detta ser ut att kunna bli ett storkrig.
Ja, kanske trodde man att det här skulle bli gnistan. Vilket det så klart fortfarande har potential att bli men man borde vara riktigt bombsäker (no pun intended) för att riskera hela sin organisation på det här sättet. Jag hade inte chansat utan ganska konkreta utfästelser från omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in