2023-09-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nej ni har inte bevisat någonting, ni har påvisat avvikelser, som mer å mer börjar bekräfta regeln.
Klart jag utgår från hur jag ser verkligheten fungerar där jag står om jag ska förstå vart det är jag står.

Avvikelser? Hur kan det faktum att södra korset är synligt rakt i söder vara en avvikelse och inte ett bevis? Hur kan det faktum att WGS84 stämmer med verkligheten vara en avvikelse och inte ett bevis? Hur kan det faktum att vi kan mäta upp kurvan med enkla instrument vara en avvikelse? Och hur i helsike kan det faktum att ekvatorn är 4000 mil lång vara en avvikelse?

Avvikelser från vad?

Citat:
... som mer å mer börjar bekräfta regeln. ...

Vilken regel pratar du nu om? Regeln om att du tycker bevis är något subjektivt och som man kan avfärda bara för att man vill?
Citera
2023-09-26, 22:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
LIGO är också ett bra exempel. Dess 4KM långa armar måste kompenseras 1,24m för jordens kurvatur.

https://physics.stackexchange.com/questions/235441/how-does-ligo-account-for-curvature-of-earth

https://www.ligo.caltech.edu/page/facts

Man tycker det skulle räcka med det.

Foliehattarna kan förmodligen åka dit själva och se skillnaden, men inga evidens är bra nog.
Citera
2023-09-27, 09:57
Medlem
Citat:
Nej ni har inte bevisat någonting, ni har påvisat avvikelser, som mer å mer börjar bekräfta regeln.
Klart jag utgår från hur jag ser verkligheten fungerar där jag står om jag ska förstå vart det är jag står.
Dumheter och fjanterier!

Vi har en mänsklig kunskap, en samlad erfarenhet sedan århundraden. Vi VET att ekvatorn är drygt 4000 mil lång och att dess avstånd till nordpolen är 1000 mil. Vi VET att Polstjärnan finns lika högt över horisonten som breddgraden Vi VET att söder är riktningen mot EN och SAMMA punkt på jorden. Och en rad andra fakta som omöjligen kan stämma om jorden är platt.

Allt detta är FAKTA, som har bekäftats och kontrollerats otaliga gånger. Den som försöker kalla dem för "påståenden" eller "avvikelser"är en okunnig obildad dumskalle.
Senast redigerad av pewana 2023-09-27 kl. 10:28.
Citera
2023-09-29, 16:20
Medlem
Att ni bara orkar debattera med FL dem vill inte svara på frågor dem ger inte nåt som helst bevis för att jorden skulle vara platt inte ett foto ens kan dem ge
Väx upp Flat Earth plattisar
Citera
2023-09-30, 12:20
Medlem
Vad kommer hända med vår platta jord nu när isväggen vid Antarktis smälter ner?

Kanske de som tror på en platt jord även tror att rapporterna om att de smälter också är en konspiration?
Citera
2023-10-02, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad kommer hända med vår platta jord nu när isväggen vid Antarktis smälter ner?

Kanske de som tror på en platt jord även tror att rapporterna om att de smälter också är en konspiration?

Det tror de förmodligen.
Varför skulle de vara tokstollar på bara EN punkt?
Citera
2023-10-12, 14:14
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Avvikelser? Hur kan det faktum att södra korset är synligt rakt i söder vara en avvikelse och inte ett bevis? Hur kan det faktum att WGS84 stämmer med verkligheten vara en avvikelse och inte ett bevis? Hur kan det faktum att vi kan mäta upp kurvan med enkla instrument vara en avvikelse? Och hur i helsike kan det faktum att ekvatorn är 4000 mil lång vara en avvikelse?

Avvikelser från vad?

Vilken regel pratar du nu om? Regeln om att du tycker bevis är något subjektivt och som man kan avfärda bara för att man vill?

Avvikelser från observationer. Du presenterar matematisk fakta som pekar mot en glob, men du har inget mer än det. Ett koordinatsystem lagt över en sfär i paint kan du inte räkna ut nåt avstånd med..

Du kan åka mellan koordinaterna med en bil eller nåt annat som använder friktion för att se avståndet..
Eller med ett flygplan inte högre än ovanför havsytan..
Och på land blir det lite problem.

Södra korset är en avvikelse, som säger emot 20 andra saker.. Det tycker inte du men det är vad jag ser..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2023-10-12 kl. 14:16.
Citera
2023-10-12, 14:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Avvikelser från observationer. Du presenterar matematisk fakta som pekar mot en glob, men du har inget mer än det. Ett koordinatsystem lagt över en sfär i paint kan du inte räkna ut nåt avstånd med..

Du kan åka mellan koordinaterna med en bil eller nåt annat som använder friktion för att se avståndet..
Eller med ett flygplan inte högre än ovanför havsytan..
Och på land blir det lite problem.

Södra korset är en avvikelse, som säger emot 20 andra saker.. Det tycker inte du men det är vad jag ser..

20 andra saker minsann. Som vadå, att man ser solen gå ner bakom horisonten i väster, och därefter vara utom synhåll tills den kommer upp bakom horisonten i öster?

Som att Polstjärnan kan ses lika många grader över horisonten som breddgraden man står på?

Som att solförmörkelser inte bara sker utan är förutsägbara tusentals år i framtiden?

Som att jorden är rund på bilder exv tagna av astronauter från månen?

Är det såna ’avvikelser’ du syftar på?
Senast redigerad av Clay Allison 2023-10-12 kl. 14:30.
Citera
2023-10-12, 14:31
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
20 andra saker minsann. Som vadå, att man ser solen gå ner bakom horisonten i väster, och därefter vara utom synhåll tills den kommer upp bakom horisonten i öster?

Som att Polstjärnan kan ses lika många grader över horisonten som breddgraden man står på?

Som att solförmörkelser inte bara sker utan är förutsägbara tusentals år i framtiden?

Som att jorden är rund på bilder exv tagna av astronauter från månen?

Är det såna ’motsägelser’ du syftar på?

Nä, det är mer vetenskapen kring naturlagarna vi kan observera som sätter standarden, för avvikelser..
Citera
2023-10-12, 14:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä, det är mer vetenskapen kring naturlagarna vi kan observera som sätter standarden, för avvikelser..

Du vill inte gå närmare in på din uppfattning om naturlagarna förstår jag.

Men mina exempel ovan då, svåra på en platt jord, eller omöjliga?

Låtsades du att du inte såg dem? Har du någonsin funderat på dem?
Citera
2023-10-12, 14:37
Medlem
Citat:
Om dutror att det är en avvikelse från 20 andra fall är det ändå ett faktum att Södra korset står direkt i söder, oavsett var man ser det ifrån. Det är något alla kan kolla om de vill, men det finns inga FE-are som vågar göra det. Jag har i alla fall inte sett några, förutom några försök som absolut inte stämmer med verkligheten. Kanske kan du som den första förklara fenomenet?
Citera
2023-10-12, 16:14
Medlem
Citat:
Avvikelser från observationer. Du presenterar matematisk fakta som pekar mot en glob, men du har inget mer än det. Ett koordinatsystem lagt över en sfär i paint kan du inte räkna ut nåt avstånd med...

Självklart kan man räkna ut avstånd mellan olika punkter på en teoretisk sfär (WGS84). Och därefter jämföra dessa avstånd med verkligheten för att på så sätt få en uppfattning om modellen (WGS84) överensstämmer med verkligheten.

Och det är något vi gör om och om igen. Tiotusentals gånger varje dag. Och vet du vad? Det visar sig att WGS84 närmast perfekt överensstämmer med verkligheten.

Citat:
... Södra korset är en avvikelse, som säger emot 20 andra saker.. Det tycker inte du men det är vad jag ser..

Du har nog bara svårt att tolka vad du ser och därför totalt missuppfattar "20 andra saker". Men var inte ledsen för det, du är säkert bättre på något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in