2023-10-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walfridx
Tror på livstid för båda..

hoppas verkligen
Citera
2023-10-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det finns inte med i protokoll.

Men antingen så väcks iPhonen av att den lyfts upp från stillaliggande eller så trycker man på sidoknappen eller skärmen. Volymknappen aktiverar normalt inte skärmen.

Från loggarna kan man få ut vilken knapp som tryckts på och finns inget sånt i "halvleksanalysprotokollet" så bör de inte hittat en aktivering med knapp m a o. Den har vidrörts eller lyfts upp.

Tack för info! Då är jag med. Då drar jag slutsatsen att den mest logiska förklaringen är att någon rört telefonen eller tryckt på sidoknappen och kort därefter har kameran registrerat ett delvist täckt ansikte.
Citera
2023-10-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
hoppas verkligen

OM det inte blir så är det ju ändå inget kul liv som väntar maja på utsidan skulle jag tro
Citera
2023-10-12, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Men hur var det nu? Köpte hon inte lakan?
Hon köpte ett nytt lakan dagen efter som ersättning för det de använt att frakta Tove i.
Citera
2023-10-12, 12:53
Medlem
limen2s avatar
Önskar att det gick att lägga in en röst poll här i chatten eller klicka 👍🏼👎🏼 för vad folk tror på.
Citera
2023-10-12, 12:53
Avslutad
Citat:
Advokat AH verkar mer inne på att JJ skulle ha tagit lakanet från sängen?

"– Nu ska ni höra varför Maja inte är tillförlitlig. Hon säger att Johanna kom till henne och säger att Johanna behöver hjälp. Sedan ser hon Tove i ett lakan. Det betyder ju att Maja omöjligt kan ha sovit när de tagit lakanet från sängen."

För han syftar väl på att MH skulle ha legat på ett lakan som nu är borta?
Ja, det är ju också en möjlighet även om jag inte tror att sängen var bäddad.
Citera
2023-10-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för info! Då är jag med. Då drar jag slutsatsen att den mest logiska förklaringen är att någon rört telefonen eller tryckt på sidoknappen och kort därefter har kameran registrerat ett delvist täckt ansikte.

Japp, och hade inte ansiktet varit täckt av något (antagligen nedre delen av ansiktet kvalificerad gissning) så hade iPhonen låsts upp om det var MH:s ansikte då vi ser att aktiviteten är kopplat till Face ID och TrueDepth-kameran.
Citera
2023-10-12, 12:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det här reagerade jag också på.

Åklagaren är öppen med svagheterna i åtalet helt klart. Han resonerar väl och nyanserat. Nog ett vinnande koncept för att få gehör för de mer besvärande delarna för MH.
Jag uppfattade också en ödmjuk approach där han väger för och emot men ändå är tydlig med sin ståndpunkt.
I den bjärta kontrasten mot Clea kan det nog vara framgångsrikt.
Citera
2023-10-12, 12:56
Medlem
Citat:
Japp, och hade inte ansiktet varit täckt av något (antagligen nedre delen av ansiktet kvalificerad gissning) så hade iPhonen låsts upp om det var MH:s ansikte då vi ser att aktiviteten är kopplat till Face ID och TrueDepth-kameran.

Kan det också vara så att kameralinsen delvis är täckt vid identifieringstillfället?
Citera
2023-10-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Synnerligen logiskt resonemang av dig med en hög föreställningsförmåga som inkluderar både M:s och J:s perspektiv vid en viss tidpunkt i utredningen.
[/b] Fortsatt väl resonerat; M kan aldrig motsäga de påstådda 10 sekunderna heller om hon aldrig deltog i badrummet. Annars hade J riskerat att M:s återgivning av förloppet hade styrkt att det var frågan om ett mord och inte en olycka.

Om M hade deltagit så hade J hållit sig till sanningen, både i fråga om tidsaxeln och det korta strypgreppet.

Däremot, gällande strypgreppet, så bedömer samtliga rättsläkare att T bör ha blivit medvetslös inom kort pga av strypgreppet (även om de kan ses uttrycka sig mer eller mindre tydligt), så där har vi nog svaret på de 10 sekunderna, det är här som T eventuellt mister förmågan att försvara sig. Alltmedan J sitter ovanpå buken och hindrar andningsmekanismen samtidigt som hon lägger ut sina ben över T:s armar så att mjukdelsblödningar uppstår på armbågarna.

Vad som också nämns är faktorer som medvetandepåverkan, medvetslöshet och alkoholpåverkan, förutom trycket över diafragma.

"M kan aldrig motsäga de påstådda 10 sekunderna heller om hon aldrig deltog i badrummet. Annars hade J riskerat att M:s återgivning av förloppet hade styrkt att det var frågan om ett mord och inte en olycka."

Ovanstående påpekade du redan när FUP kom. Hoppas Gillberg reflekterat över det med.
Citera
2023-10-12, 13:00
Avslutad
Citat:
Ja, och då ålar sig förbi dessa lådor fulla med saker som stod på sängen. Man får iaf ge tummen upp för alla dessa kreativa förslag som ska friskriva Maja från ansvar. Minns jag rätt föreslogs det att granbarren friluftsmänniskan M lämnade ifrån sig inte alls kom från granskogen hon precis varit i med sin fuskpäls, utan från släktingens julgran 8 månader tidigare.

Får lite Mats Alm vibbar, man blir orolig att bevisen inte ska räcka hela vägen trots att det inte finns några frågetecken, om sunt förnuft och logiskt tänkande får bestämma.
Ja man får ge högsta poäng för påhittighet. Twelve points, douze points a Flashmaner el al.

Visst har man Alm-vibbar men det är ett antal år sen och jag tror inte han hade klarat sig idag med sin ”lugge i en baklucka och blev matad med friterade räkor”. Jag tror o hoppas Maja åker dit för hennes historia är precis lika galen som Alms.
Citera
2023-10-12, 13:03
Medlem
Citat:
Kan det också vara så att kameralinsen delvis är täckt vid identifieringstillfället?

I teorin ja men den här funktionen skjuter ut tiotusentals prickar på ansiktet och "kameralinsen" är väldigt liten som vi vet.

Så absolut i teorin, men tekniken är extremt avancerad och det finns ingen insyn exakt hur den avgör den här aktiviteten vi ser i protokoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in