2023-10-12, 11:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Kan hålla med dig i mycket du skriver.

Men det förtar inte historien.

Att som Israel utropa sej själv till egen stat på palestinsk mark 1948, var bevisligen ett stort misstag.
En ren provokation och man kan tycka israelerna borde förstått detta.
Inte minst då vi ser hur den ena konflikten avlöst den andra.

Nu är palestinierna i stor majoritet tillbakatryckta på tre mindre områden.

Det måste till en helt annan lösning om det ska fungera i framtiden.

De blev provocerade redan den 29 november 47.

När staten Israel utropades var det redan krig.

https://en.wikipedia.org/wiki/1947%E...tory_Palestine
Citera
2023-10-12, 11:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Men hur kan HAMAS trupper ha dött av kibutsgrejen? Det var ju en familj som bodde där och en massa ungar. Det var väl inte särskilt stort och de smög ju sig in om natten och satte eld på huset så de kom knappast ut beväpnade.

Där för att de stannade i flera timmar och väntade på Israeliska armén. Då stred de mot dem och blev dödade, för de hade ju pansarfordon och allting. Det framgår av tidningsartikeln som detta meningsutbyte började med. Det är ju det jag säger, de hade kunnat dra sig tillbaka efter att de mördat och kidnappat, anfallit någon annan plats eller vad som helst. Men de valde att stanna och vänta på Israeliska armén. Men det verkar inte som om du läst det jag skrivit.
Citera
2023-10-12, 11:33
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Det slog mig nu, har Palestiniernas president Abbas uttalat sig någonting, eller är han bara en marionett som fått munkavle?

Ja, han har uttalat sig och sagt att palestinierna har rätt att försvara sig, inget uttalande som fördömer Hamas illdåd eller något annat.
Citera
2023-10-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olvrdo
Din åsna!

Israel har varit villiga att förhandla och komma överens. Cirka 20% av Israels befolkning är arabiska muslimer, och det finns också palestinier som har tillstånd att arbeta i Israel, besöka sjukhus, för att besöka familj.

Befolkningen i Gaza stödjer Hamas, tar inte avstånd från Hamas och visar ingen vilja att hjälpa Israel att bekämpa Hamas. De sympatiserar med terrorister, och nu har Israel nått en punkt där de inte längre kan tolerera detta. Aldrig mer ska detta få hända.

Israelerna kommer inte acceptera folkfördrivning igen, vilket är det folk i Gaza önskar. Det är deras starka önskan! Förstå det, de är inte benägna att kompromissa!

De måste nog kompromissa. Varför har de fördrivit palestinierna bort från Israel från början då om de inte själva vill vara med om det? Dubbelmoral. Dessutom fortsätter de med det i och med sina bosättningar.
Citera
2023-10-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Det är israel som ockuperar stora delar av Palestina. Precis som Sverige har rätt att skjuta mot ryska mål om ryssen ockuperar Gotland, har palestinier rätt att attackera ockupationsmakten israel som invaderat deras land.

Israel har noll folkrätt på sin sida när man bombar bostadshus, skolor, stänger av vatten,ström och hindrar mattransporter och sjukvård till miljoner civila,kvinnor ocb barn.

Detta är ett vanligt beteende bland militärt underlägsna i krig. Samma har skett av ukraina i kriget mot Ryssland, där skolor och sjukhus etc. Frekvent används som militära baser och kommandocentraler.
Det ursäktar på intet vis attackerna och dödandet av civila 'sköldar" från angriparen.

Så är det naturligtvis inte. Israel bryter mot internationell rätt nu som så många gånger tidigare, i skydd av usas veto i FN.

Gaza är inte ockuperat, ”Palestina” är inte och har aldrig existerat som stat enligt folkrätten.

När Hamas anfaller civila är det krigsbrott som Israel så klart får försvara sig emot.

Det är självklart inte ”normalt” att gömma militära mål bland civila. Det är ett krigsbrott mot den egna befolkningen som Hamas begår mot andra palestinier.

Om man ”skyddas” av veto så följer man per definition internationell rätt, eftersom internationell rätt bestäms av säkerhetsrådet.

Pinsamt med folk som kan så lite om internationell rätt och ändå väljer att prata på.
Citera
2023-10-12, 11:40
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-NATO
Givetvis är källan inte trovärdig, det är som att läsa Russia Today om Ukrainakriget.

Artikeln består mest av citat från den saudiska statens nyhetsbyrås pressmeddelande som vi nog kan utgå från ganska väl speglar exakt vad den saudiska diktaturen vill skall förmedlas om mötet. Utrymmet för den Saudiska nyhetsbyrån att rapportera lite fritt är nog ganska exakt noll. Att detta skulle vara påhittat av al jazeera framstår som en komplett tok-idé.

Al jazeera slår mig mer som motsvarigheten till Fox News än till RT, dvs ofta tydligt vinklat till palestinsk fördel men knappast direkta lögner eller propaganda (dvs hur Fox News är numera efter att de åkt på enorma skadestånd för att tidigare faktiskt ha ljugit i nyhetsrapportering). Man rapporterar ganska sakligt om Hamas mord på försvarslösa israeliska civila män, kvinnor och barn men söker ganska tydligt ”balansera” detta med kommentatorer som pekar på att det nu dör civila försvarslösa palestinska män, kvinnor och barn när Gaza bombarderas av Israel. Den vinklingen märks mycket tydligt och känns rätt stötande om man är normalt funtad västerlänning, men lögner och propaganda kan jag inte säga att jag sett. Har du några exempel att bistå med?
Citera
2023-10-12, 11:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan man se hans uttalanden någonstans? Kanske på fejan?

Jag läste en sammanfattning av den senaste som man kunde tolka som att det kommer att bombas åtminstone några dagar till, före en eventuell markinsats.

Han intervjuades på svenska i Aktuellt kl 21 i måndags 9/10. Ligger på SVT Play.

Han intervjuades ca kl 23 igår kväll på CNN. Han intervjuas i stort sett varje kväll på CNN.
Citera
2023-10-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Finns ingen lösning då det ända muslimer vill är att utplåna judar från jorden, det handlar inte ens om israel när det gäller muslimer och judar.
Och nu när du tar upp bombningen, Israel varnar var de kommer bomba då är det folk från gaza som får flytta sig eller filma och offra några och påstå civila är målet.
Som om inte palestinier hade israeliska och turister som mål för några dagar sedan?
Om palestinier hade vart emot våld hade dom inte valt Hamas som ledare eller låtit dom använda civila byggnader som baser för att utgöra attacker?

Kan du förklara för mig hur dessa varningar går till i ett område utan el och infrastruktur? Hur får en enskild person reda på att ”om 5 min språngs huset jag befinner mig i”?!? Att som Israel säga att vi bombar där Hamas finns är ju ingen info alls. De finns väl överallt i hela Gaza och man kan väl inte veta vad alla i ett kvarter pysslar med?!?

Tror du ens att de har ”militära” byggnader? Det är fattigt på Gazaremsan. De skjuter nog från varhelst de kommer åt.

Gud ser alla som använder våld mot oskyldiga.
Citera
2023-10-12, 11:42
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han intervjuades på svenska i Aktuellt kl 21 i måndags 9/10. Ligger på SVT Play.

Han intervjuades ca kl 23 igår kväll på CNN. Han intervjuas i stort sett varje kväll på CNN.
Han kör samma på IDF kontot på X också på ca 10-15min varje gång....
Citera
2023-10-12, 11:43
Medlem
Helt rätt av Israel att ej släppa in några förnödenheter till Gaza innan alla i gisslan släpps. Låt dem svälta ihjäl.
Citera
2023-10-12, 11:45
Man trodde ju att det skulle gå snabbare att utplåna Gaza. Ser massor av hela byggnader fortfarande. Har inte Israel tillgång till vakuumbomber så de kommer åt terroristerna i tunnlarna? Borde väl Usa kunna bidra med.
Citera
2023-10-12, 11:45
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Det där är inte goda nyheter alls. Ett närmande på riktigt mellan Saudi och Iran vore riktigt dåligt för Israel men också för väst.

Förhoppningsvis går Israel in i Gaza och klappar till Hamas innan det hela sprider sig. Det är inte jättesvårt att se scenarior med strider i södra Libanon, på Västbanken och kanske rent av, sannolikt då av misstag, att Egypten dras in i något slags konflikt.

En mot Israel enad fientlig arabvärld tillsammans med Iran och Libanon vore en säkerhetspolitisk katastrof för både Israel och väst även om det inte skulle leda till krig. Det vore inte heller toppen för världsekonomin.

Vi får hoppas det bara är skrammel.

Inte så oroande. Saudierna är sluga, de säger vad som förväntas i arabvärlden, sen agerar de enligt sin egen agenda. Hur skulle de kunna uttrycka sig annorlunda? Lätt att i meningslösa och ej förpliktigande fraser ge sitt stöd till palestinierna, i verkligheten vet saudierna att palestinier, Iran, Hamas, Hizbollah och den eländiga soppan är en tröstlös återvändsgränd att befinna sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in