2023-10-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Men för att kunna slå fast att 19-åringen varit med och hållit fast Toves händer så måste man "mer eller mindre godta de uppgifter som (20-åringen) lämnar" enligt åklagaren.

Johanna som stjärnvittne...jo, jag tackar jag.

Maja skulle kunna bli släppt redan idag.
Citera
2023-10-12, 10:41
Medlem
När det gäller 20-åringens uppgifter om att 19-åringen höll fast Toves händer så anser åklagaren att de ska värderas med "stor försiktighet", men "det går inte att avfärda dem bara för att de kommer från en medtilltalad".

Herrejävlar..
.
Citera
2023-10-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk

Det blir hon. Tror jag övertygad...
Citera
2023-10-12, 10:43
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk

Jag tror inte att ett frisläppande skulle stämma med allmänhetens bild av händelsen. Vi borde väl ha lärt oss något av Lindomemålet?
Citera
2023-10-12, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Men för att kunna slå fast att 19-åringen varit med och hållit fast Toves händer så måste man "mer eller mindre godta de uppgifter som (20-åringen) lämnar" enligt åklagaren.

Johanna som stjärnvittne...jo, jag tackar jag.
Ja, i avsaknad av en trovärdig berättelse från Majas egen sida så blir naturligtvis Johannas trovärdiga berättelse den som gäller.
Citera
2023-10-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, det är endast ett draperi.

Kolla bilderna så ser du den vita sticka väggdelen ut under draperiet. Är dubbelt tyg också, alltså på båda sidor.

Från fup 156/27:

"I vardagsrummet fanns en säng och en byrå i en sovalkov delvis bakom en skärmvägg."

Så det är nån form av skiva där ändå och sitter en regel vid "ingången" till alkoven som håller detta uppe får man förmoda.
Citera
2023-10-12, 10:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
JJ har ju ljugit väldigt mycket så svårt se de kan döma Maja för mord enbart pga JJs uppgifter

Åklagaren: – När Johanna pekar ut Maja som delaktig beskriver hon en allvarligare gärning än om hon gjort det själv. Jag tror inte att Johanna förstår den distinktionen om jag ska vara ärlig. Däremot kan man konstatera att när Johanna pekar ut Maja som delaktig förminskas inte Johannas egen roll. Det handlar inte om att skylla ifrån sig, hon berättar vad hon själv gjort men säger att Maja har deltagit.
Citera
2023-10-12, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kolla bilderna så ser du den vita sticka väggdelen ut under draperiet. Är dubbelt tyg också, alltså på båda sidor.

Från fup 156/27:

"I vardagsrummet fanns en säng och en byrå i en sovalkov delvis bakom en skärmvägg."

Så det är nån form av skiva där ändå och sitter en regel vid "ingången" till alkoven som håller detta uppe får man förmoda.
Å andra sidan är det ett draperi vid sängen. Om det vore en vägg där så är det konstigt att ha draperier på ömse sidan om "väggen". Vem har två draperier på ömse sidor om en vägg?
Citera
2023-10-12, 10:50
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag tror inte att ett frisläppande skulle stämma med allmänhetens bild av händelsen. Vi borde väl ha lärt oss något av Lindomemålet?
Håller med, Maja har varit delaktig både före och efter mordet och det säger rätt mycket.
Katastrof att åklagaren inte håller samma linje som R*ullman.
Citera
2023-10-12, 10:51
Medlem
Rulman måtte rysa då han lyssnar eller läser. Och han inleder nu sin nya juridiska karriär.. M
Citera
Medlem
limen2s avatar
Yes!! Åklagaren har tog upp det som jag skrivit om här.

Att Johanna säger NI spontant.

Från Aftonbladet
”Åklagaren fortsätter:
– När Johanna berättar att Tove blir fälld till golvet ska hon ha sagt ”Vad fan gör ni”. Inte ”du”. ”Ni”. Det var en uppgift som Johanna lämnade spontant. Jag har svårt att se att Johanna varit så beräknande att hon lämnat den uppgiften medvetet.
– Min slutsats är att man inte kan bedöma Johannas uppgifter på annat sätt än tingsrätten har gjort. Det är fullt möjligt att dra den slutsatsen att Maja medverkade på det sätt som Johanna berättat.
– Men jag ska vara så tydlig och säga att för att man ska komma fram till den slutsatsen måste man godta Johannas berättelse om Majas medverkan. Även om det finns försvårande uppgifter utöver det.”
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
Ja.. du kan ha rätt. Att båda planerat det kallsinnigt.
Gud tänk om Maja blir frisläppt…
Men J måste få livstid!!! Men jag är rädd att det inte blir så….

J behöver du inte vara särskilt orolig för, det finns en uppsjö av omständigheter som stämmer väldigt illa med att det skulle röra sig om en olycka.

M finns det en klar risk för, men jag tror helt klart på att hon fälls också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in