2023-10-11, 13:53
Medlem
Åker just nu runt i en liten skraltig bil och känner att jag behöver något lite större och trevligare. Men eftersom jag inte har hus eller familj känns en stor familjekombi ganska ”overkill”. Dessutom tycker jag sedanen är 10x snyggare om man tittar på t ex en Audi A4.

Men om jag tänker logiskt känns det ju också rätt dumt att köpa en mindre praktisk bil när samma modell finns som kombi, för ibland behöver man ju frakta ett bord eller åka på skidresa eller liknande.

Ni som levt med en sedan, t ex i storlek med en A4 eller 3-serie som enda bil. Hur ofta ångrar man sig egentligen att man inte tog en kombi?

Vill helst ha en sedan, men det känns svårt att motivera om det nu är så mycket mindre praktiskt.
Citera
2023-10-11, 14:01
Bannlyst
Ofta är sedanerna snyggare men kombi har alltid vunnit för min del på grund av hur praktiskt det är att kunna lasta, åka ut på resor och sova i bilen och så.
Citera
2023-10-11, 14:25
Avslutad
Man ångrar sig inte jätteofta. Det är bara de gånger du ska frakta något stort. De gångerna ångrar man sig mycket.

Behöver du egentligen något svar på den frågan? Antar att du själv kan göra en uppskattning om hur ofta du kommer att behöva frakta något stort och om du tycker att det är värt att avstå från det för att göra bilen lite snyggare.

Skulle aldrig köpa något annat än kombi personligen.
Citera
2023-10-11, 15:59
Medlem
Ska du köpa begagnat så har sedaner betydligt sämre andrahandsvärde, vilket är bra för dig.
Citera
2023-10-11, 16:14
Medlem
Du kommer klara dig fint med en sedan. Köp!
Citera
2023-10-11, 18:28
Medlem
En kombi är ju oftast inte större om man tänker på höjd längde och bredd, det är bara så att den har tak där en sedan har bakrutan/bakluckan.

Jag har 2 garn och vi klarar oss alldeles utmärkt med en sedan.
Nåt år har vi varit på semester genom sverige och då haft takbox som ju rymmer väldigt mycket saker.

Hittar man en snygg kombi så är det väl lika bra att slå till om man tänker man ska ha familj närmsta åren.
En kombi behöver inte vara ful heller, audi har ju några snygga kombibilar, tex audi 4 vilken inte är alltför dyr.
Citera
2023-10-12, 08:51
Medlem
Jag har haft en stor sedan en Peugeout 607. Den är ju betydligt större än en A4 iofs men det är verkligen inget dåligt bagage i en sån. Ska man inte köra möbler och kylskåp osv funkar ju en sedan för det mesta. En stor bonus tycker jag som iofs köpt äldre bilar är att sedaner är betydligt billigare och mer välskötta dvs mer prisvärda. En sedan med dragkrok kanske är en bra ide?
Citera
2023-10-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har haft en stor sedan en Peugeout 607. Den är ju betydligt större än en A4 iofs men det är verkligen inget dåligt bagage i en sån. Ska man inte köra möbler och kylskåp osv funkar ju en sedan för det mesta. En stor bonus tycker jag som iofs köpt äldre bilar är att sedaner är betydligt billigare och mer välskötta dvs mer prisvärda. En sedan med dragkrok kanske är en bra ide?
Låter vettigt med sedan och dragkrok. De få gånger man transporterar något större hyr man en släpkärra. Man får ju med bra mycket större grejer på en släpkärra än i en sedan eller en kombi.
Citera
2023-10-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Låter vettigt med sedan och dragkrok. De få gånger man transporterar något större hyr man en släpkärra. Man får ju med bra mycket större grejer på en släpkärra än i en sedan eller en kombi.

Ja verkligen.
Citera
2023-10-12, 11:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFFfanboy
Åker just nu runt i en liten skraltig bil och känner att jag behöver något lite större och trevligare. Men eftersom jag inte har hus eller familj känns en stor familjekombi ganska ”overkill”. Dessutom tycker jag sedanen är 10x snyggare om man tittar på t ex en Audi A4.

Men om jag tänker logiskt känns det ju också rätt dumt att köpa en mindre praktisk bil när samma modell finns som kombi, för ibland behöver man ju frakta ett bord eller åka på skidresa eller liknande.

Ni som levt med en sedan, t ex i storlek med en A4 eller 3-serie som enda bil. Hur ofta ångrar man sig egentligen att man inte tog en kombi?

Vill helst ha en sedan, men det känns svårt att motivera om det nu är så mycket mindre praktiskt.

När jag var yngre och singel så hade jag en Opel Vectra sedan -89. Klankade ofta ner på de som körde kombi då det var lite skramligare och mer ljud i kupén. Sen skaffade jag tjej och hon ville ha hund och då krävdes en kombi för att få plats med en ordentlig hundbur. Sen dess har jag inte ångrat mig då det absolut har sina fördelar med kombi.
Nu är jag också villaägare så det gör ju också sitt till att man många gånger behöver lastutrymmet i kombin.

Är man nu singel och inte har något hus så skulle jag säga att du klarar dig med en sedan men se för fasen till att ha en dragkrok på så du iallafall kan få med ett släp för de få gånger du faktiskt behöver lasta större saker. Skidresan går att lösa med takbox.
Citera
2023-10-12, 11:23
Medlem
Jag fiskar mycket och åker skidor endel och att få in långa grejer är ofta viktigt för mig, skidor är inte så långa iofs men ofta är det ju värt mer med långt lastutrymme än högt. Sen rent volymmässigt är ju en kombi bättre natrulgitvis.
Citera
2023-10-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFFfanboy

Personligen skiter jag i utseendet på en bil då jag ofta framför den inuti den. Sedan har det blivit någon kombihysteri så fort det kommer in barn i bilden vilket inte verkar gälla dig.
När vi skaffade barn så var det på den tiden man kunde fälla ihop en barnvagn och sedan kunde man packa i den. Därför klarade vi oss bra utan kombi trots villa och det var först när hundar kom in i mitt liv jag fick behov av en kombi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in